schoolverlof

10-12-2009 09:16 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik zit met een netelige kwestie, In april hebben wij een familie weekend gepland, we gaan dan met de hele fam. een weekend weg.

Nu vroeg ik vanochtend op school of ik een speciaal verlof briefje in moest vullen.

Het antwoord was dat dat wel de bedoeling was maar dat het eigenlijk geen nut had want ze zouden toch geen verlof krijgen.

Ze hebben een aantal weken terug bezoek gehad van de leerplicht ambtenaar en ze gingen te soepel om et de verlof regelingen.....dus nu hebben ze wat dat betreft de teugels aan getrokken.

Ik heb 2 kids, 1 van negen in groep 6, zij zou dan de vrijdagmiddag en de maandag niet naar school gaan en nog eentje in groep 2, dit zou alleen om de maandag gaan.

Verder verzuimen ze nooit, zijn nooit ziek dus eigenlijk altijd op school, zal ik ze maar gewoon voor een keertje ziek melden.....Dit druist helemaal tegen m'n gevoel in maar ik denk dat het niet anders kan.... wat zouden jullie doen?
@ mamasaar, jij kent kennelijk mijn schoonloeder nog niet. Ik denk ook elke keer: "dit is de laatste keer", maar dan speelt mijn schoonmoeder de emotiekaart: "je weet nooit wat er kan gebeuren, misschien zijn we volgend jaar wel dood". En dan ben ik dapper, zucht een keer diep en biedt aan om voor de drank te zorgen (dan weet ik tenminste zeker dat er voldoende is ) en dan gaan we gewoon, tis maar een weekend per jaar en inderdaad, er zal vast wel ooit een einde aan komen. De kinderen zijn nog zo jong dat ze niet protesteren, kan me voorstellen dat het als ze puberen ook moeilijker wordt.
quote:sassafras schreef op 10 december 2009 @ 10:30:

mamasaar, ze schrijft dat partner meester is, pa moet dus werken.Idd gemist, maar dan heeft het met werk van paps te maken, niet dat de kinderen onder de 4 zijn natuurlijk
Ja, dat vind ik echt.
quote:sassafras schreef op 10 december 2009 @ 10:35:

@ mamasaar, jij kent kennelijk mijn schoonloeder nog niet. Ik denk ook elke keer: "dit is de laatste keer", maar dan speelt mijn schoonmoeder de emotiekaart: "je weet nooit wat er kan gebeuren, misschien zijn we volgend jaar wel dood". En dan ben ik dapper, zucht een keer diep en biedt aan om voor de drank te zorgen (dan weet ik tenminste zeker dat er voldoende is ) en dan gaan we gewoon, tis maar een weekend per jaar en inderdaad, er zal vast wel ooit een einde aan komen. De kinderen zijn nog zo jong dat ze niet protesteren, kan me voorstellen dat het als ze puberen ook moeilijker wordt.

Ik heb ook een echt schoonloeder, het is helaas herkenbaar! En daarom zeg ik ook dat je een keer nee moet zeggen

Bij ons is het wel dusdanig uit de klauwen gelopen na jarenlang "ja" zeggen en "alles doen voor de lieve vrede" dat ze niet meer welkom was op ons huwelijk. Na een aantal jaar is het contact weer redelijk normaal maar we trekken echt compleet ons eigen plan. Het is nl nogal een type "1 vinger geven, een hele arm opvreten"

Doen we dus niet meer aan mee
Ja, dat vind ik echt.
wij zijn vorig jaar bij het familie weekend zelfs al zondagmiddag vertrokken zodat we voor het eten thuis zouden zijn en ons mientje dus op een normale tijd naar bed kon, zodat ze maandag weer enigszins uitgerust op school kon verschijnen.

ik vind 2 dagen familieweekend lang zat.........
Ik vind het tegenwoordig ook allemaal een beetje streng, wat maakt 1x per jaar die paar uur nou uit.

Een kind kan ook naar de tandarts of dokter moeten.
Ik vind het ook heel normaal dat je in dit geval gewoon na schooltijd met de kids richting familieweekend vertrekt, en zondagavond weer naar huis. En inderdaad, zo vind ik een weekendje al lang genoeg, ben dan weer blij om naar huis te kunnen.
Flashy, tandarts of dokter is toch wel wat anders dan een vakantie!
quote:sassafras schreef op 10 december 2009 @ 10:35:

"je weet nooit wat er kan gebeuren, misschien zijn we volgend jaar wel dood". ... en inderdaad, er zal vast wel ooit een einde aan komen That's the spirit!
Die 10 dagen verlof per jaar kunnen wel voor vakantie gebruikt worden, hoor. Maar alleen in bijzondere gevallen.

Als een van de ouders bijv echt geen vrij kan krijgen in de vakantie dan kan daar verlof voor gegeven worden van school. Hier is dat ook, paps is zelfst. ondernemer en de piek van zijn werk ligt altijd in de schoolvakantie (boenen en in de was zetten van schoolvloeren). Vakantie is dus erg lastig. Vandaar dat we in februari een week vrij hebben gekregen om met het gezin weg te gaan. Moet wel officieel aangevraagd worden maar ze doen er niet moeilijk over!
quote:Mamasaar schreef op 10 december 2009 @ 10:35:

[...]

Idd gemist, maar dan heeft het met werk van paps te maken, niet dat de kinderen onder de 4 zijn natuurlijk Ja klopt, dat bedoelde ik ook. Ik wilde alleen maar even aangeven dat die regels gewoon voor iedereen gelden die naar school moet (als leraar of als leerling)
..
quote:Surface2 schreef op 10 december 2009 @ 10:51:

Helemaal mee eens!! Net zoals je zogenaamd ziek melden, terwijl je lekker vakantie aan het houden bent!

@ Yraatje: belachelijk dat ze niet een paar uurtjes (in dit geval gaat het overigens om anderhalve dag) vrij kunnen krijgen? Belachelijk dat er ouders zijn die er altijd maar vanuit gaan dat ze de kinderen "best van school kunnen houden". Ik vind dat echt zo'n onzin!
quote:Surface2 schreef op 10 december 2009 @ 10:51:

Toch vind ik het onzin voor die paar uur, zeker als een kind verder wel altijd braaf op school verschijnt.

Onterecht ziekmelden zou ik dan weer niet doen.
Dat is dus ook het punt, het voelt niet goed.

Hoewel er bij de oudste in de klas standaard voor elke vakantie de vrijdag een stuk minder kinderen zijn.....er is er nu zelf 1 voor de december maand naar peru, (moeder komt uit peru) en dit gebeurt elk jaar!

Het weekend is al een drama om te plannen omdat mijn broer zeevarende is en mijn man chauffeur dus moeten we het zo zien te plannen dat ze beide thuis zijn.....misschien als ik dat aandraag......
Ik lees dat er hier veel mensen met verstand van deze kwestie posten Mag ik mijn vraag ook even in de groep slingeren?

Mag een leerplichtig kind eenmalig vrij krijgen volgens de wet, of biedt de wet de school ruimte om vrij te geven daarvoor, als het gaat om een culturele en religieuze gebeurtenis die in de moeders' familie erg belangrijk is, ieder jaar groots gevierd wordt en een eeuwenoude, zij het locale maar zeer goed gedocumenteerde, traditie is? Het gaat dan om aaneengesloten 3, hooguit 4 dagen school die het kind zou missen. En eenmalig omdat de ouders het belangrijk vinden dat het kind hiermee in aanraking komt, het een keer meemaakt.
Iets anders
quote:mamsxx schreef op 10 december 2009 @ 11:11:

Die 10 dagen verlof per jaar kunnen wel voor vakantie gebruikt worden, hoor. Maar alleen in bijzondere gevallen.

Als een van de ouders bijv echt geen vrij kan krijgen in de vakantie dan kan daar verlof voor gegeven worden van school. Hier is dat ook, paps is zelfst. ondernemer en de piek van zijn werk ligt altijd in de schoolvakantie (boenen en in de was zetten van schoolvloeren). Vakantie is dus erg lastig. Vandaar dat we in februari een week vrij hebben gekregen om met het gezin weg te gaan. Moet wel officieel aangevraagd worden maar ze doen er niet moeilijk over!

Dat zijn niet deze genoemde 10 dagen. De aanvragen voor bijzonder verlof bij buitengewone omstandigheden worden tot en met 10 dagen door de schoolleiding toegekend of niet. Daarboven gaat leerplicht daarover. Het kan dus zo zijn dat iemand 10 losse dagen nodig heeft en krijgt, en de 11e dag voor b.v. een huwelijk bij leerplicht moet aanvragen.

Daarnaast is er de vakantieregeling waar jij het over hebt, en waar jouw verhaal de bekende uitzondering op de regel is. Je moet kunnen aantonen dat je als gezin in het hele jaar geen 2 weken achter elkaar vakantie hebt. Dan mag er tot maximaal 2 weken worden toegekend. Seizoenswerk telt dus niet, omdat je dan b.v. met kerst wel 2 weken vrij hebt. Wat jij beschrijft telt dan dus wel.
dubbel
quote:Babsjuh schreef op 10 december 2009 @ 12:14:

Ik lees dat er hier veel mensen met verstand van deze kwestie posten Mag ik mijn vraag ook even in de groep slingeren?

Mag een leerplichtig kind eenmalig vrij krijgen volgens de wet, of biedt de wet de school ruimte om vrij te geven daarvoor, als het gaat om een culturele en religieuze gebeurtenis die in de moeders' familie erg belangrijk is, ieder jaar groots gevierd wordt en een eeuwenoude, zij het locale maar zeer goed gedocumenteerde, traditie is? Het gaat dan om aaneengesloten 3, hooguit 4 dagen school die het kind zou missen. En eenmalig omdat de ouders het belangrijk vinden dat het kind hiermee in aanraking komt, het een keer meemaakt.mmm....in deze situatie gaat het om de interpretatie van de letter van de wet. Je bent dus afhankelijk van de directeur, het is een verzoek extra verlof waard denk ik. Je kunt wel de vraag verwachten of het niet kan als het kind niet meer leerplichtig is. Om die reden wordt de reis naar Mekka bij moslims, die 1 x in het leven moet worden gemaakt, niet als reden voor verlof geaccepteerd. Immers, het kan ook als iemand 18 is.
Omgekeerd: Op de school waar onze dochter (nu nog 3) heengaat zijn alle vrijdagmiddagen voor vakanties vrij. En ik hoor van vriendinnen die al wel schoolgaande kinderen hebben dat de school best vaak een dag dicht is voor studiedag etc etc. Dus vanuit de andere kant kan het wel.

Voor familieweekenden ed is het inderdaad een idee om dat in het laatste of eerste weekend van een schoolvakantie te doen (keus zat lijkt me!!)

Ik zou mijn kinderen wel redelijk een dagje thuishouden onder het mom van "ziek" Dit mocht ik vroeger ongeveer 1a2 keer per jaar. Gedurende mijn hele basis- en middelbare schooltijd. Dan ging ik met mijn moeder iets doen. Dat waren hele speciale dagen en heb ik supergoede herinneringen aan. Maar ja mag natuurlijk niet.
@ yeno: dank je wel! Maar eens een balletje opgooien op school dus, eens horen wat de directeur er van denkt.
Iets anders
He Babsjuh, ik zou het zeker proberen. Ik denk wel dat het van belang is dat je school goed uitlegt dat het om een belangrijk religieus ritueel gaat, met vele riten en gebruiken, die slechts ervaren kunnen worden door volledige deelname, dus van vastelavond tot en met aswoensdag....

Alaaf!
Ik zou gewoon op vrijdagmiddag ná school weggaan en zondag weer terug. Die extra maandagochtend is vaak ook niet noemenswaardig (tassen inpakken, uitchecken en naar huis).

Wij hebben dit voorjaar ook weer een familieweekend gepland staan. Wij komen allemaal verschillend aan en gaan ook allemaal weer verschillend weg. Sommige komen op vrijdagavond laat pas aan en sommigen zitten op zondagochtend alweer vroeg in de ochtend in de auto. Daar maakt bij ons niemand een probleem van. Lekker relaxed.
quote:Yraatje schreef op 10 december 2009 @ 10:20:

[...]

Een juf kan echt wel op familieweekend hoor. Die regelt gewoon met een andere collega dat haar middag wordt overgenomen.

Ik ben juf en ik kan 0 vrije uren per jaar opnemen, buiten de vakanties om. Dat zou natuurlijk ook te belachelijk voor woorden zijn. Ik heb meer dan 60 vakantiedagen per jaar!

Dagdelen ruilen wordt op mijn school niet gedaan.

Ik zou nooit mijn kinderen laten spijbelen. Ik vind dat je daar een verkeerd signaal mee geeft: aan regels hoef je je niet te houden.

Wij gaan zelf in januari een lang weekend weg. Voor ons betekent dat: we gaan rijden om half drie (dan is zoon klaar op school) en we gaan zondagavond weer naar huis. t Is niet anders...
quote:belly schreef op 10 december 2009 @ 14:16:

Omgekeerd: Op de school waar onze dochter (nu nog 3) heengaat zijn alle vrijdagmiddagen voor vakanties vrij. En ik hoor van vriendinnen die al wel schoolgaande kinderen hebben dat de school best vaak een dag dicht is voor studiedag etc etc. Dus vanuit de andere kant kan het wel.

Voor familieweekenden ed is het inderdaad een idee om dat in het laatste of eerste weekend van een schoolvakantie te doen (keus zat lijkt me!!)

Ik zou mijn kinderen wel redelijk een dagje thuishouden onder het mom van "ziek" Dit mocht ik vroeger ongeveer 1a2 keer per jaar. Gedurende mijn hele basis- en middelbare schooltijd. Dan ging ik met mijn moeder iets doen. Dat waren hele speciale dagen en heb ik supergoede herinneringen aan. Maar ja mag natuurlijk niet.

Iedere school heeft een verplicht aantal lesuren/dagen en kan deze naar eigen inzicht indelen. De `losse` dagen die overblijven kunnen dus ingezet worden als studiedagen of als extraatje aan de vakanties. Dit laatste gebeurt vaak omdat op de vrijdag voor een vakantie klassen vaak halfleeg zijn in verband met al die zieke kindjes die toch mee op wintersport moeten

Het is dus niet een kwestie van `de andere kant kan het wel` het zijn gewoon verplichte dagen/uren die naar eigen inzicht verdeeld worden. Zo heeft de ene school 2 weken mei vakantie en vrijwel geen `losse` dagen, de andere school 1 week mei vakantie en een week hemelvaart vakantie en zo spaar je weer `losse` dagen uit. Die school met twee weken mei vakantie moet de kinderen met hemelvaart nl. weer twee dagen vrij geven ivm de verplichte vrije dagen.

Even tip voor de toekomst, als je je wilt `bemoeien` met de vakantie en studiedagen indeling op de school van jouw kind, ga in de MR. Die moet het rooster goedkeuren.
quote:sosofie schreef op 10 december 2009 @ 21:22:

[...]

Ik ben juf en ik kan 0 vrije uren per jaar opnemen, buiten de vakanties om. Dat zou natuurlijk ook te belachelijk voor woorden zijn. Ik heb meer dan 60 vakantiedagen per jaar!

Dagdelen ruilen wordt op mijn school niet gedaan.

Ik zou nooit mijn kinderen laten spijbelen. Ik vind dat je daar een verkeerd signaal mee geeft: aan regels hoef je je niet te houden.

Wij gaan zelf in januari een lang weekend weg. Voor ons betekent dat: we gaan rijden om half drie (dan is zoon klaar op school) en we gaan zondagavond weer naar huis. t Is niet anders...Ik ben ook juf, werk sinds kort niet meer fulltime en dus geen adv meer, maar als full timer had ik wel nog 14,5 dag adv. Heerlijk, en soms ook zo in te delen dat je een lang weekend weg kunt. Aan adv kan je dan weer geen rechten ontlenen als leerkracht, ze moeten worden opgenomen als het de school uitkomt. Bij ons bijvoorbeeld niet aaneengesloten.
quote:belly schreef op 10 december 2009 @ 14:16:

Klopt van die studiedagen (eerder genoemd) maar het is bij ons ook bijvoorbeeld zo dat de groepen 1t/m 4 elke dag net iets te lang naar school gaan waardoor ook vrije dagen ontstaan. Maar daardoor sluiten hun lestijden wel beter aan op de groep 5 t/m 8.

Ik vind het trouwens echt vreemd dat je elk schooljaar 1 a 2 dagen "ziek was" om iets leuks met je moeder te gaan doen. Ik ken je omstandigheden natuurlijk niet, maar stel dat de 30 stuks in mijn klas dat allemaal zouden doen. Dat is 30 tot 60 lesdagen dat er een kind afwezig is.

Bovendien is school niet alleen dat ene lesje dat ze dan missen, het gaat ook over sociaal emotioneel opgroeien, samen zijn, samen dingen afsluiten. Ik vind het ook heel vervelend als mensen denken dat we de vrijdag voor de vakantie toch alleen maar spelletjes spelen. Al deden we dat, je sluit ook samen een periode af, je ruimt samen spullen op, ook dat hoort erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven