zakelijke correspondentie

donderdag 10 december 2009 om 16:15
Zo. ik doe daarnet een offerte de deur uit en de cliché's sprongen er weer uit. Ik tik het al zo lang zo, maar word er ondertussen zelf een beetje kriegel van. Helaas kan ik ook niks beters verzinnen. Wie wel? Hier komen ze:
* Bij deze ontvangt u zoals afgesproken de offerte. Of: Zoals afgesproken stuur ik bij deze de offerte van...
*Ik hoop u met deze offerte een passende aanbieding te hebben gedaan
*Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan sta ik u graag te woord.
En dan vind ik bij die laatste de 'ik' zo absoluut, maar als ik wij schrijf denk ik altijd aan de koningin. Dus, taal-creatieven, ik wacht op hulp!
* Bij deze ontvangt u zoals afgesproken de offerte. Of: Zoals afgesproken stuur ik bij deze de offerte van...
*Ik hoop u met deze offerte een passende aanbieding te hebben gedaan
*Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan sta ik u graag te woord.
En dan vind ik bij die laatste de 'ik' zo absoluut, maar als ik wij schrijf denk ik altijd aan de koningin. Dus, taal-creatieven, ik wacht op hulp!

donderdag 10 december 2009 om 16:20
Waarom tik je in hemelsnaam telkens dezelfde zinnen? Zet die gewoon in een sjabloon, ros met mailmerge of iets dat er op lijkt de juiste NAW gegevens en de offertegegevens erin. Klaar!
Sjablonen kun je waarschijnlijk wel in het systeem gebruiken waar je mee werkt, en anders doe je het los daarvan.
Hoef je je er ook niet aan te ergeren. Neem 4 verschillende sjablonen om creatief te zijn. Maar echt niemand stoort zich aan het gebrek aan creativiteit bij een offerte lijkt me.
Sjablonen kun je waarschijnlijk wel in het systeem gebruiken waar je mee werkt, en anders doe je het los daarvan.
Hoef je je er ook niet aan te ergeren. Neem 4 verschillende sjablonen om creatief te zijn. Maar echt niemand stoort zich aan het gebrek aan creativiteit bij een offerte lijkt me.

donderdag 10 december 2009 om 16:35

donderdag 10 december 2009 om 16:43
Ik implementeer bedrijfsadministratiesystemen voor mijn werk en heb dus ook vaak te maken met systemen die offertes uithoesten. Daar wordt eigenlijk altijd maar 1 vast sjabloon voor gebruikt, waarin met 1 druk op de knop de juiste gegevens in het juiste format uit komen rollen. Je kunt dan nog wel kiezen hoe gedetailleerd de prijsopgaaf moet zijn, en ook nog wel wat voor omschrijving je bij de artikelen/diensten zet. Maar meer niet.
Bedrijven willen offertes het liefst eenduidig, foutloos, overzichtelijk en altijd hetzelfde. Kennelijk zijn er geen klachten over de creativiteit ervan.
Bedrijven willen offertes het liefst eenduidig, foutloos, overzichtelijk en altijd hetzelfde. Kennelijk zijn er geen klachten over de creativiteit ervan.

donderdag 10 december 2009 om 17:21