Werk & Studie alle pijlers

Overwerkt?

10-12-2009 17:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik het woord "overwerkt" niet passen bij mij als persoon.

Ik ben opgevoed met de stelling: Van hard werken is nog niemand doodgegaan,

Toch zit ik even met iets. Ik werk sinds juli 3 dagen per week. Dat zijn dagen van 8 uur smorgens tot 21 uur savonds (ma/di/woe)

In het begin is alles nieuw en leuk, maar eerlijk gezegd ben ik er nu al op uitgekeken. Het werk boeit me niet meer en woensdagsavonds ben ik compleet uitgeblust, terwijl ik daar totaal geen moeite mee had bij mijn vorige baan waar ik 5 x 8 uur werkte.

Ik heb mijn baas aangegeven dat ik minder avonden wilde gaan werken en in plaats daarvan de donderdag of de vrijdag die urenin wilde halen. Dit kon absoluut niet! Heeft zelfs gezegd dat ik toch 4 dagen de tijd had om bij te komen.

Deze week was ik ziek (lamlendig, koorts, moe! Heb gemiddeld 11 uur geslapen per nacht) en belde mijn baas of ik de gemiste uren

in wilde halen in mijn vrije kerstvakantie. Hierop heb ik duidelijk NEE gezegd.

Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, maar ik vind het erg moeilijk omdat mijn baas verder erg aardig doet en zijn personeel in de watten legt, zeker met de komende feestdagen. Eigenlijk moet ik daar dwars door heen kijken, maar vind het zo lastig.

Wat zouden jullie doen?
Arbo inschakelen? volgens mij mag je niet eens standaard 8 tot 21 uur werken,
Als je er geen plezier in hebt gaat het alleen maar energie kosten.

Misschien toch op zoek gaan naar een andere baan?
Gekke vraag; maar zouden jullie je baas inlichten als je een carriereswitch wilt maken? Ik heb namelijk niet zo veel zin in gezeur, en dat ze me de laatste maanden het leven nog ff flink zuur gaan maken.
Zou ik niet doen. Gewoon op zoek gaan, als je dan iets hebt gevonden, dan pas je baan opzeggen.
Ja dat doe ik sowieso, zeker in deze tijden van recessie...
Succes!

Je zult je vast veel beter voelen als je het naar je zin hebt.
Jeetje, wat heftig. Je mag best overwerkt zijn. Hiervan brand je op. En nee, er is nog niemand doodgegaan aan hard werken. Het kan echter wel meegewerkt hebben aan het proces van doodgaan!

Kies voor jezelf. Check even wat de afspraken zijn. Bij mijn weten mag je structureel niet meer dan 12 uur per dag werken en dan niet meer dan 40 uur per week. Maar daar kom je niet aan met 3 dagen.

Vervelend dat hij je niet minder uren in de avond wilt geven. Zie jij het zitten om bijvoorbeeld wel 3 avonden te blijven werken, maar niet altijd direct achter je dagdienst aan? Wellicht is dat bespreekbaar voor hem. Je vrije tijd is niet alleen om uit te rusten van je werk. Het is vooral om vrij in te delen. Niet om bij te slapen.

Ik zou je adviseren nogmaals te gaan praten met je baas. Aan te geven waar je tegenaan loopt en te vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik zou dan zelfs kunnen zeggen dat ik aan de resultaten van het gesprek mijn conclusies zou trekken. Je kan dan bedoelen dat je verder gaat kijken. Of dat je accepteert wat hij je heeft verteld.

Voor jezelf heb je er dan alles aan gedaan en kan je ook een goed besluit nemen wat je wilt: doorwerken met die lange dagen of iets anders zoeken dat beter bij je bioritme past. Heel veel succes. En knap snel op!
Volg je hart. Dat klopt.
3 dagen van 8 tot 9 is arbo technisch niet in orde hoor! Dat mag een werkgever niet van zijn personeel vragen. En of je je ziek uren even in wilt komen halen? Rare baas heb jij. Zou hem niet inlichten voor je iets anders hebt gevonden. Beterschap en succes met zoeken!
@ Pink; lief dat je zo meeleeft. Het werk boeit me ook niet meer, ik ben een beetje uitgekeken in deze branche. Ik heb nog andere mogelijkheden dus ik ben druk op zoek naar een andere baan.

Onregelmatige diensten vind ik helemaal niet erg, maar waarschijnlijk is het een combinatie van geen uitdaging meer en pure uitputting. Ze verwachten wel van me dat ik om half 9 savonds nog op en top geconcentreerd bezig ben. Dat kan je toch niet van mij verwachten...

Erover discussieren met de baas heeft denk ik weinig zin. Ik heb dit al meerdere malen aangegeven en zelfs met een (nu ex) collega is het niet opgelost die min of meer hetzelfde probleem heeft. Ik denk dat het het beste is om ontslag te nemen zodra ik wat anders heb, al vind ik dat echt moeilijk omdat ze verder heel aardig zijn. Mijn vriend zegt: overkappen met de mantel der liefde. Helaas ben ik soms nog weleens naief.
Van de Arbo Uniequote:Hoeveel mag u werken?

Vanaf 1 april 2007 mag u maximaal 12 uur per dienst werken. Per week mag u maximaal 60 uur werken.

Rust na werktijd

* Na een werkdag mag u 11 aaneengesloten uren niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.

(...)

* Ook mag uw rooster zo ingedeeld zijn dat u in een periode van 14 dagen minimaal 72 uren aaneengesloten niet werkt. Deze periode mag gesplitst worden in twee onafgebroken perioden van minimaal 32 uur.Maar los daarvan zou ik gewoon ander werk zoeken omdat je baas naar het klinkt een l*l is
Thanks Nysse!

Ik ga de Arbo eerst nog niet inschakelen, want misschien raak ik daardoor mn uren kwijt wat ik niet wil. Ik ga eerst op zoek naar een andere baan en als de nood aan de man komt, ga ik ff met dit lijstje naar mijn baas :D
Ja, eerst een andere baan zoeken en dan ontslag nemen. Goed zo!
OMG werkdagen van 8 tot 2100 is niet normaal! niet gek dat je overwerkt bent

sterkte!

en suc6 met zoeken naar een andere baan
Nee het klinkt allemaal heel leuk woensdagavond al weekend hebben, maar dat is het dus niet!

Ik ben blij dat ik steeds meer reacties krijg dat het eigenlijk

niet helemaal normaal is!
Arbotechnisch mag het volgens mij wel hoor. Ze werkt wel van 8 tot 21, maar ze heeft natuurlijk ook pauze en dat zal ws een uur zijn. Dus per saldo heeft ze dan een dienst van 12 uur.

Ze eindigt om 21uur en begint weer om 8 uur dus voldoet ze ook aan de eis van 11 uur rust tussen de diensten.

Janneman, neemt niet weg dat dit voor jou blijkbaar niet werkt en dat kan ik me goed voorstellen. Is het geen mogelijkheid om later te beginnen? Blijkbaar wil je werkgever wel dat je perse de avonden werkt (wellicht van belang voor de branche of de functie, dat weet ik niet?). Door wat later te beginnen maak je je werkdagen wat korter en die uren draai je dan erbij op donderdag of vrijdag.

Bespreek gewoon dat je merkt dat deze diensten je gezondheid geen goed doen en je wilt voorkomen dat je uit gaat vallen en graag samen een oplossing wilt bedenken.

Als je werkgever daar allemaal niet voor open staat, zou ik idd gewoon wat anders zoeken (en dat niet bespreken met je werkgever, dat meld je pas als je wat anders hebt).
@ DTJ: Ja heb idd een uur pauze tussen de middag en half uurtje savonds.

Ik heb al meerdere malen geprobeerd te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Later beginnen is ook geen optie, want dan zouden ze er iemand bij aan moeten nemen en de uren die ik dan later begin kunnen ze mij absoluut niet op de donderdag of vrijdag geven. Ik denk dat er niets anders op zit dan wat anders te gaan zoeken. Ik stel mijzelf ook altijd flexibel op, val in voor collega's, vervang collega's tijdens ziekte, maar ik heb afgelopen week gemerkt dat niemand voor mij in wil vallen en dat stelt mij ook erg teleur.

MIjn gezondheid doet het ook geen goed, ik ben net wakker en lag er rond half 12 in gisteravond. Normaal gesproken slaap ik nooit zoveel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven