Geld & Recht alle pijlers

wachten op BKR

13-12-2009 13:00 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, hier zijn al heel veel topics over maar toch heb ik even een luisterend oor nodig. Ik moet morgen naar de bank om mijn BKR op te gaan vragen. Bloedje zenuwachtig dat ik ben. Ik slaap niet meer, eet niet meer enz. Ik heb mijn leven sinds kort weer goed op de rails staan met een leuke vriend en mijn financien op orde maar dit was in het verleden niet zo. Ik woon al vanaf mijn 17e op mezelf en eigenlijk niet goed geleerd hoe hiermee om te gaan Met alle grote gevolgen van dien. Nu ben ik zo bang dat het negatief is bij de BKR waardoor ik wel naar een hypotheek kan fluiten. Dat is nog niet het ergste. Mijn vriend wil heel graag een huis kopen en dus is alles voor hem ook verpest. Dus deze week is cruciaal voor mij. Het kan zo maar zijn dat ik mijn vriend hierdoor kwijt raak. Echt heel stom, stom, stom.
quote:Vl43inder schreef op 13 december 2009 @ 13:20:

Hoe zou een flexibel krediet an sich tot een BKR-registratie kunnen leiden eigenlijk?

Nogmaals GEREGISTREERD wordt het sowieso!

Puur het feit dat je het hebt,niets meer en niets minder.

Een probleem wordt het als je je (af)betalingsverplichting niet nakomt.

Dan KAN je een A(van Achterstand)codering oplopen.

En DAN heb je een probleem.
Een BKR registratie is niet erg en hoeft geen probleem te zijn bij een hyphotheek mits de hypotheek past binnen jullie budget. Het geregistreerd bedrag wordt wel afgetrokken en wat jullie kunnen krijgen aan hypotheek kan hierdoor lager uitvallen.

Een achterstand in de BKR registratie is wel een probleem en hier gaan hypotheekverstrekkers niet mee akkoord.

Na 5 jaar vervalt een achterstandsmelding nadat het hersteld is.

Valt het binnen de 5 jaar kun je ook de (voormalige) schuldeiser om een brief vragen waarin vermeld wordt dat de achterstand is hersteld.

Het duurt trouwens sowieso 1 week voordat je het overzicht van het BKR thuis krijgt.

quote:emaille schreef op 13 december 2009 @ 13:06:

Je hebt al heel snel een BKR-registratie hoor, zoals ik al zei door kredietmax creditcard, bankrekening... zegt dus niet zoveel.
quote:Ikbenanoniem schreef op 13 december 2009 @ 13:18:

[...]

In principe worden zelfs eenvoudige telefoon abonnementen geregistreerd bij het BKR.

Je krijgt alleen een codering als je in het verleden een achterstand hebt gehad met betalen. Heb je wel een registratie maar altijd keurig aan je betalingsverplichtingen voldaan, dan heb je geen negatieve notering achter je naam. Een winkel of kredietverstrekker weet dan dat je iemand bent die betalingsverplichtingen nakomt.En hoe lang blijven coderingen vanwege bijv. een betalingsachterstand geregistreerd? Of raak je dat helemaal nooit meer kwijt (lijkt me een beetje hard als je op je 20e eens wat problemen hebt gehad met het betalen van een paar rekeningen en je daar op je 31e nog last van zou hebben...)?
Crosspost, biebje geeft zo te zien al anwoord op mijn vraag.
quote:_Soleil_ schreef op 13 december 2009 @ 13:23:

[...]

En hoe lang blijven coderingen vanwege bijv. een betalingsachterstand geregistreerd? Of raak je dat helemaal nooit meer kwijt (lijkt me een beetje hard als je op je 20e eens wat problemen hebt gehad met het betalen van een paar rekeningen en je daar op je 31e nog last van zou hebben...)?5 jaar NA hersteldatum
quote:_Soleil_ schreef op 13 december 2009 @ 13:23:

[...]

En hoe lang blijven coderingen vanwege bijv. een betalingsachterstand geregistreerd? Of raak je dat helemaal nooit meer kwijt (lijkt me een beetje hard als je op je 20e eens wat problemen hebt gehad met het betalen van een paar rekeningen en je daar op je 31e nog last van zou hebben...)?Als je het bedrag/de achterstand hersteld hebt, krijg je een H codering. Vanaf dat moment blijft de melding nog 5 jaar staan Soleil. Na die 5 jaar vervalt de codering en ben je "schoon".
Wat vindt jouw vriend ervan dat je vader mee gaat bij het regelen van een hypotheek? Mijn man zou wel vrij allergisch hebben gereageerd daarop eigenlijk.

Heb ook wel eens te veel rood gestaan een paar dagen lang (had een groot bedrag van de verkeerde rekening gehaald) en dat heeft helemaal geen gevolgen gehad. Heb ooit nagevraagd waarom niet, en er werd mij verteld dat dat waarschijnlijk was omdat er iedere maand wel genoeg binnen kwam gedurende een lange periode op die rekening waardoor de schuld sowieso vrij snel zou kunnen worden ingelost.
En.. ik zou gewoon niet je vader meenemen. De meeste mensen gaan zonder ouders naar de bank.

Hoewel ik denk dat je weinig te vrezen hebt als je financiele situatie, ondanks een brief van een incassobureau, gezond is. Het ligt er een beetje aan of je je krediet nog nodig hebt of het enkel als een achtervang voor dure uitgaven functioneert.

Maar als jij het niet lekker vind om volledig open te zijn over je inkomsten en uitgaven tegenover je vader, moet je hem niet meenemen bij je eerste gesprek waarbij je in de stress zit.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Lieve_bees schreef op 13 december 2009 @ 13:22:

Volgens mij heb ik dit niet uit de hand laten lopen. Ik heb een betalingsregeling getroffen en dat netjes betaald. Soms denk ik wel eens dat ik langer thuis had moeten blijven wonen zodat ik beter met mijn geld om was gegaan.

Ach, iedereen kan fouten maken hoor. Je bent nu bezig om de zaken op orde te krijgen, dat lijkt me nu het belangrijkste.

Je steekt niet je kop in het zand, en hebt hier (hoop ik) van geleerd.

Aldoende leert men...
En al deze informatie kan iedereen nalezen op www.BKR.nl

@broedkippetje. Gewoon doen net als ik. Het is inderdaad het ergste dat je gezin eronder lijdt. Dat is bij mij ook zo. Als ik alleen zou zijn dan zou ik best nog een paar jaar kunnen huren om eruit te komen.Verder heb je helemaal gelijk ikbenanoniem maar er staat wel veel spaargeld van mijn ouders voor mij. Dit maakt het verhaal toch weer even anders. Heb er wel aan gedacht om daar dan nog maar even niet om te vragen.
quote:Broedkippetje schreef op 13 december 2009 @ 13:19:

Lieve_Bees,

Herkenning hier.

Ik heb in een moeilijke periode een registratie opgelopen en dat heeft als gevolg dat mijn man en ik nu waarschijnlijk geen hypotheek kunnen krijgen.

Ik zeg waarschijnlijk, omdat ik eigenlijk niet weet wat voor codering ik precies heb en wanneer die afloopt.

Ik neem me al tijden voor om die gegevens op te vragen en om dan uit te zoeken wat dat precies betekent voor het wel of niet krijgen van een hypotheek en voor welke termijn.

Maar ik durf de confrontatie eigenlijk niet aan, en daarom staat het al maanden op mijn te-doen-lijst.

Ik vind het echt heel erg (van mezelf dus) dat mijn onverantwoordelijke gedrag in mijn verleden nu (misschien) zo'n groot gevolg heeft voor ons gezin (met twee kleine kinderen inmiddels).

Maar gelukkig weet mijn man er wel van af en is hij er niet boos om oid.

Goed van je dat je de confrontatie nu aangaat door het uit te zoeken! Hopelijk valt het mee.

En voor de kenners onder ons: wanneer krijg je nou inderdaad precies zo'n A-codering? Moet je daarvan ook altijd op de hoogte worden gesteld?Ik heb weleens gehad dat de maandeijkse betaling van mijn creditcard van mijn rekening werd afgeschreven, waardoor ik te veel rood stond. Paar dagen later salaris en ik stond weer positief. Leidt dit ook tot een A-codering? (nooit brief over gehad oid).

Ja, je wordt hiervan op de hoogte gesteld. Vaak moet er toch echt wel voor een langere termijn een achterstand en aanmaningen zijn geweest voordat je een achterstandsmelding krijgt.

Broedkippetje, ga gewoon naar de bank en vraag een overzicht van je BKR registratie op! Voor hetzelfde geld valt het wel mee of kun je het oplossen en maak je je nu misschien voor niets zorgen.
quote:Lieve_bees schreef op 13 december 2009 @ 13:28:

Verder heb je helemaal gelijk ikbenanoniem maar er staat wel veel spaargeld van mijn ouders voor mij. Dit maakt het verhaal toch weer even anders. Heb er wel aan gedacht om daar dan nog maar even niet om te vragen.

Indien je ouders als voorwaarde stellen dat je bij het spaargeld mag komen, als zij bij het hypotheek gesprek aanwezig mogen zijn, zou ik dat sowieso afhouden.

Laat dat spaargeld dan maar zitten, denk ik dan. Het is hún geld, maar ik denk dat je op deze manier nooit helemaal financieel onafhankelijk word. Lijkt mij ook wat waard...
En een H? Dan is het wel mogelijk toch?

Verder ken ik de site van BKR van binnen en buiten. Maar wil hier graag met mensen over praten:). En idd ik heb echt een hele grote les gehad, 1 van de vele lessen. En nu wil ik graag iets opbouwen dmv hetgeen ik geleerd heb.
Hoe oud ben je nu en hoe lang geleden speelde die afbetalingsregelling Lieve bees?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Jorina je hebt helemaal gelijk. Door dat spaargeld ben ik nog steeds afhankelijk en dat vind ik ook erg lastig. Ik heb geen zin meer om verantwoording af te leggen. Laat staan dat er ruzies komen over mijn geldverleden. Dat overleeft mijn vader echt niet.
Ehm ik schat zo'n 2 jaar geleden ofzo. Echt precies weet ik het niet meer. Ik ben nu 29.
quote:Lieve_bees schreef op 13 december 2009 @ 13:34:

En een H? Dan is het wel mogelijk toch?

Verder ken ik de site van BKR van binnen en buiten. Maar wil hier graag met mensen over praten:). En idd ik heb echt een hele grote les gehad, 1 van de vele lessen. En nu wil ik graag iets opbouwen dmv hetgeen ik geleerd heb.

Een H betekend dat de achterstand is hersteld en blijft 5 jaar staan.

Betekend nog steeds dat je een achterstand hebt gehad.

Soms wil een hypotheekverstrekker ermee akkoord gaan maar dat hangt ervan af hoe de achterstand is ontstaan, hoogte van het bedrag, hoelang het geleden is en hoe de hypotheekverstrekker er zelf mee omgaat
Mijn vriend vindt het aan de ene kant wel fijn dat mijn vader mee gaat en aan de andere kant heeft hij het liever niet.
.
Maar wat ik wel begrepen heb is dat je in ieder geval op de hoogte wordt gesteld van een codering bij BKR. Ik heb hier nog nooit een brief over gehad. Tenminste niet dat ik me herinner.
Hoezo niet Lindy?
.
Als je naar de bank gaat krijg je niet meteen een uitdraai mee. Je betaald ongeveer 16 euro (5 jaar geleden) en dan wordt de uitslag netjes opgestuurd.
Zie QR
Verder is mijn schuldgevoel tov mijn vriend erg groot. Die heeft zijn zaakjes goed voor elkaar en tja dan voel ik mezelf toch wel een prutser.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven