Geld & Recht alle pijlers

wachten op BKR

13-12-2009 13:00 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, hier zijn al heel veel topics over maar toch heb ik even een luisterend oor nodig. Ik moet morgen naar de bank om mijn BKR op te gaan vragen. Bloedje zenuwachtig dat ik ben. Ik slaap niet meer, eet niet meer enz. Ik heb mijn leven sinds kort weer goed op de rails staan met een leuke vriend en mijn financien op orde maar dit was in het verleden niet zo. Ik woon al vanaf mijn 17e op mezelf en eigenlijk niet goed geleerd hoe hiermee om te gaan Met alle grote gevolgen van dien. Nu ben ik zo bang dat het negatief is bij de BKR waardoor ik wel naar een hypotheek kan fluiten. Dat is nog niet het ergste. Mijn vriend wil heel graag een huis kopen en dus is alles voor hem ook verpest. Dus deze week is cruciaal voor mij. Het kan zo maar zijn dat ik mijn vriend hierdoor kwijt raak. Echt heel stom, stom, stom.
Nou dan wacht je gewoon toch nog 3 jaar. Kan je mooi nog wat extra geld sparen de komende tijd.

Het is niet voor niks dat de regels zo streng zijn voor het verkrijgen van een hypotheek. In het verleden een financieel foutje begaan, dan zal je gewoon 5 jaar moeten bewijzen dat je niet nog een keer in de fout gaat.
quote:greta123 schreef op 18 april 2010 @ 19:24:

Nou dan wacht je gewoon toch nog 3 jaar. Kan je mooi nog wat extra geld sparen de komende tijd.

Het is niet voor niks dat de regels zo streng zijn voor het verkrijgen van een hypotheek. In het verleden een financieel foutje begaan, dan zal je gewoon 5 jaar moeten bewijzen dat je niet nog een keer in de fout gaat.

Ik weet niet of jij Kassa hebt gezien zaterdag, maar ik vind het nogal overdreven dat je, omdat je een keer een rekening van een tientje over het hoofd hebt gezien, vijf jaar lang geen hypotheek kunt krijgen. De 'straf' staat niet in verhouding tot het 'vergrijp' hier.

(Dit even los van de situatie van TO)
Dat bedoel ik ook Delphicat, dat is het frustrerende. Mijn laatste rekening van T-mobile was hoog. Ik heb toen gevraagd of ik dit in termijnen kon betalen om het mezelf wat makkelijker te maken. Ik ben het eerste termijn vergeten te betalen. De rest heb ik wel betaald. T-mobile heeft mij geen herinnering meer gestuurd hierover maar het meteen doorgestuurd naar een incassobureau en op die dag ook meteen de BKR codering genoteerd. Dus ik betaal nooit meer iets in termijnen dat was echt dom. Echter ook niet netjes van T-mobile om mij geen herinneringen meer te sturen.

En ja ik snap ook wel dat het niet slim is geweest maar 5 jaar wachten voor een bedrag van nog geen 100 euro dat is wel erg lang.
quote:delphicat schreef op 18 april 2010 @ 19:29:

[...]

Ik weet niet of jij Kassa hebt gezien zaterdag, maar ik vind het nogal overdreven dat je, omdat je een keer een rekening van een tientje over het hoofd hebt gezien, vijf jaar lang geen hypotheek kunt krijgen. De 'straf' staat niet in verhouding tot het 'vergrijp' hier.

(Dit even los van de situatie van TO)Op zich heb je wel gelijk dat de straf niet in verhouding staat met het vergrijp. Maar op zich vind ik het BKR systeem een goed systeem, het kan misschien wel wat uitgebreid en verbeterd worden.
quote:Lieve_bees schreef op 18 april 2010 @ 20:05:

Dat bedoel ik ook Delphicat, dat is het frustrerende. Mijn laatste rekening van T-mobile was hoog. Ik heb toen gevraagd of ik dit in termijnen kon betalen om het mezelf wat makkelijker te maken. Ik ben het eerste termijn vergeten te betalen. De rest heb ik wel betaald. T-mobile heeft mij geen herinnering meer gestuurd hierover maar het meteen doorgestuurd naar een incassobureau en op die dag ook meteen de BKR codering genoteerd. Dus ik betaal nooit meer iets in termijnen dat was echt dom. Echter ook niet netjes van T-mobile om mij geen herinneringen meer te sturen.

En ja ik snap ook wel dat het niet slim is geweest maar 5 jaar wachten voor een bedrag van nog geen 100 euro dat is wel erg lang.Bij heel veel bedrijven is het zo ( en ook bij de belastingdienst) dat wanneer je afspreekt in termijn te betalen je geen enkele termijn mag missen. Doe je dit wel dan wordt het gelijk uit handen gegeven. Is enerzijds niet eerlijk, maar aan de andere kant heb jij wel een dienst afgenomen en blijkt achteraf dat je het niet in 1 keer kan betalen. Dit kost een bedrijf geld en dus is dat de tegenhanger.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:delphicat schreef op 18 april 2010 @ 19:29:

[...]

(Dit even los van de situatie van TO)Klopt ook, het is niet eerlijk. ze zouden beter een andere methode kunnen gebruiken voor kleinere vergrijpen ( of een kortere looptijd ofzo, of nou ja wat dan ook) maar aan de andere kant, als je een klein bedrag al zo lang laat openstaan, waarom zou je dan wel aan de verplichting om je maandelijkse hypotheek te betalen voldoen? Is natuurlijk niet zo zwart wit, maar ik denk dat de gevallen van TO een uitzondering op de regel zijn en de meeste mensen met een BKR notering toch wel een iets ander verhaal hebben dan per ongeluk 1 rekening vergeten...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wat Biol dus al zegt..

Het feit dat je je telefoonrekening niet kunt betalen omdat die hoor uitvalt ..tja dat kan gebeuren.

Maar hoe hoog denk je dat een tel.rek. tov je maandelijks terugkerende hypotheek is..

En dat je dan ook nog een termijn vergeet terwijl je al een regeling hebt (en dat hoeven ze natuurlijk niet te doen,is ook een stukje service)

Tja dat zegt imo wel iets over betalingsgedrag dus in die zin snap ik een BKR codering dan weer wel.

Hoe zuur het ook is.

Ik heb trouwens ook Kassa gezien en ben het er wel mee eens dat het minder zwaar aangerekend zou moeten worden.

(bv telefoonrek. tot een bepaald bedrag maar één jaar ofzo...ipv 5)
Ik vind het vergelijken van een telefoonrekening t.o.v. een hypotheek niet terecht. Want er staat bij BKR nergens genoteerd dat ik al 13 jaar lang 600 euro huur per maand betaal in mijn eentje zonder enige achterstand!Dus die telefoonrekening komt daar natuurlijk nog bij en niet in plaats van de hypotheek..........Als je het zo bekijkt..Ik woon al 13 jaar alleen met de daarbij horende vaste lasten en daarbij ben ik 1 telefoonrekening vergeten.
Laatste update:

Er zijn inmiddels 2 reguliere banken die akkoord hebben gegeven voor een hypotheek. Er zijn dus nog wel mogelijkheden Nu goed nadenken of we dat willen of niet:).
Hoi Lieve Bees,

Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem, gaat ook om T Mobile, een bedrag van 19 euro. Ongelooflijk, en T mobile heeft nooit een herinnering gestuurd, maar direct naar een incassobureau gestuurd. Zij heeft het direct betaald, en de BKR staat er.

Mag ik vragen welke banken met je mee willen gaan ondanks de codering?
Wat spannend, Lieve Bees!

Succes!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Met een goede tussenpersoon kom je al een heel eind!
Ik wil het even uitschreeuwen hoor: DE CODERING IS VERWIJDERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb een hele nette brief geschreven met uitleg over het ontstaan van mijn codering. En nu hebben ze hem uit coulance regeling verwijderd. Ik ben nu echt even de gelukkigste persoon op aarde:)...........
Ik had die brief maanden geleden al gestuurd dus ik had eerlijk gezegd niets meer verwacht. Ik ben ook zo blij dat we even gewacht hebben met een huisje kopen want nu ligt de hele markt weer open en ik...Ik heb mijn lesje zeker wel geleerd!
Hartstikke leuk voor je, Lieve_Bees!

Gefeliciteerd!

Toch ook fijn dat je het uiteindelijk zelf hebt opgelost door die brief te schrijven.

Heel veel succes met de huizenjacht.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Leuk nieuws, Lieve_bees!

Zo zie je maar, nee heb je, ja kun je krijgen.

Veel plezier met huizen kijken.
Ik vond het bij mij toen ook erg spannend. Bij mij moest de koopsubsidie worden goedgekeurd en die kijken dus ook naar de bkr. Ook moest de lening worden afbetaald voordat de hypotheek offerte werd getekend. Het ging om een bedrag van 2000. Ik vond het kut want veel spaargeld had ik niet en tja je wil ook nog wat in dat huis stoppen. Dus afbetaald, krijg ik een brief voor uitgebreide bankspecificaties of er geen leningen met derden zijn aangegaan om de betreffende lening aftebetalen. Ik had zelf 750 betaald en mn vriend 1250 maar ja . Hoe leg je dat uit want hij had het balkje met omschrijving leeg gelaten. Dus ik spitten in mijn geschiedenis van de bank en daar vond ik een transactie dat ik 1400 naar reisburo overmaakte voor de vakantie. De hypotheekadviseur had een "lul"verhaal gemaakt met dat mijn vriend dus dat geld voor de vakantie had terug betaald blablabla en een maand later zaten we bij de notaris.

maar ik heb em ook even goed geknepen.....terwijl het met wat je soms leest maar peanuts zijn die bedragen
Fijn voor je!!!
Dankjewel allemaal. Ik ben natuurlijk weer druk aan het zoeken op funda. Wel een gek idee hoeveel invloed zo'n codering heeft op je huizenjacht.

Wel fijn slagroompoes dat het bij jullie allemaal goed is gegaan:). Ik heb ook behoorlijk in de stress gezeten dus ik snap je helemaal.

En weet je wat het ook is. Ze hebben hun punt op deze manier toch wel gemaakt. Elke rekening die binnen komt betaal ik dezelfde dag nog en met betalingsregelingen pas ik voortaan wel op. En voor deze les had ik echt niet nog 3,5 jaar nodig om daar achter te komen. Dus de tijd die voor zo'n codering staat is echt te lang.
Hoe is het bij jou in je nieuwe huisje broedkippetje? Of vergis ik me nou maar jullie hadden toch pas een huis gekocht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven