Geld & Recht alle pijlers

wachten op BKR

13-12-2009 13:00 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, hier zijn al heel veel topics over maar toch heb ik even een luisterend oor nodig. Ik moet morgen naar de bank om mijn BKR op te gaan vragen. Bloedje zenuwachtig dat ik ben. Ik slaap niet meer, eet niet meer enz. Ik heb mijn leven sinds kort weer goed op de rails staan met een leuke vriend en mijn financien op orde maar dit was in het verleden niet zo. Ik woon al vanaf mijn 17e op mezelf en eigenlijk niet goed geleerd hoe hiermee om te gaan Met alle grote gevolgen van dien. Nu ben ik zo bang dat het negatief is bij de BKR waardoor ik wel naar een hypotheek kan fluiten. Dat is nog niet het ergste. Mijn vriend wil heel graag een huis kopen en dus is alles voor hem ook verpest. Dus deze week is cruciaal voor mij. Het kan zo maar zijn dat ik mijn vriend hierdoor kwijt raak. Echt heel stom, stom, stom.
Daar zit wat in Lindy, ervaring hiermee? Ik heb ook al de tip gehad om te kopen op 1,5 salaris. Dat scheelt natuurlijk ook en is net weer een groter huis dan 1 salaris.
Tja, ik zou dit met mijn vriend bespreken en tegen mijn vader zeggen dat je, in overleg met je vriend, liever niet heeft dat je vader meegaat.... Maar dat is mijn mening.

En als je op je 17e uit huis bent gegaan en op je 27ste betalingsachterstanden had, dan is dat waarschijnlijk niet te wijten aan het feit dat je zo vroeg uit huis bent gegaan in mijn ogen.

Dat wil niet zeggen dat ik denk dat je ontzettend onverantwoordelijk bent. Er zijn heel veel andere redenen waardoor je een achterstand op kon lopen. En de meeste mensen kunnen daar ook wel wat begrip voor opbrengen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:biebje schreef op 13 december 2009 @ 13:30:

[...]

Ja, je wordt hiervan op de hoogte gesteld. Vaak moet er toch echt wel voor een langere termijn een achterstand en aanmaningen zijn geweest voordat je een achterstandsmelding krijgt.

Broedkippetje, ga gewoon naar de bank en vraag een overzicht van je BKR registratie op! Voor hetzelfde geld valt het wel mee of kun je het oplossen en maak je je nu misschien voor niets zorgen.

Tja, weet je wat het is..

(sorry Lieve_Bees, vind je het erg als ik jouw topic aangrijp om ook mijn eigen situatie te verhelderen?)

Zo'n 4 jaar geleden heb ik dus een incasso-bureu akkefietje gehad agv het structureel niet openen van mijn post (nare periode, depressie, heel stom van mij).

Ik stond toen 5 euro te veel rood bij de ABN en had dus niet gereageerd op de herhaalde verzoeken om dat aan te vullen. Toen brief van incasso-bureau, ik schrok me een hoedje, heb gelijk het hele bedrag (5 euro + al het rood staan) betaald en rekening afgesloten. Maar die BKR registratie was er toen al wel (logisch).

Dit weet mijn man, en hier kunnen we mee dealen. Die registratie zal hopelijk over een jaar wel verlopen.

Maar nou ben ik zó bang dat ik het inmiddels opnieuw heb verpest, doordat ik door de maandelijkse afschrijvingen van mijn creditcard wel eens te veel rood heb gestaan bij de ING. Ik heb hier dus nooit een brief of waarschuwing over gehad, maar ik heb er een ontzettend naar onderbuikgevoel van.

Voor de volledigheid: dit doe ik dus nu echt niet meer, en met mijn 13e maand ga ik mijn creditcard-schuld bijna volledig aflossen.

Ik moet inderdaad gewoon echt die BKR-gegevens opvragen, maar ik vind dit heel moeilijk bijkbaar

(STOM he! Volwassen vrouw, moeder, goed inkomen, echt ik baal van mezelf).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Klopt daarvoor is het ook wel eens mis gegaan maar dat is het laatste volgens mij. En jawel hoor ik heb geleefd als een kip zonder kop, niet wetend wat ik allemaal aan het doen was.
.
Je hebt nu toch je zaakjes redelijk op orde? Wat heb je nog te schamen? Als je je altijd over je verleden moet blijven schamen, kom je nooit vooruit.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Lieve_bees schreef op 13 december 2009 @ 13:42:

Verder is mijn schuldgevoel tov mijn vriend erg groot. Die heeft zijn zaakjes goed voor elkaar en tja dan voel ik mezelf toch wel een prutser.Precies hetzelfde hier!
Is niet erg hoor broedkippetje. Ik vind het fijn om jouw verhaal te lezen want het lijkt zoveel op dat van mij. Ik heb ook een goede baan en leuk inkomen en dan krijg je dit. Als ik deze wijsheid eerder had gehad was het wel een stuk makkelijker geweest. Door schade en schande groot geworden past wel een beetje bij mij:).
quote:Lieve_bees schreef op 13 december 2009 @ 13:44:

Daar zit wat in Lindy, ervaring hiermee? Ik heb ook al de tip gehad om te kopen op 1,5 salaris. Dat scheelt natuurlijk ook en is net weer een groter huis dan 1 salaris.

Nou, het is maar net hoeveel risico je zelf aandurft, hoe veel hypotheek je moet lenen, wat de waarde van het onderpand is, etc. En bovendien, als het niet lukt kun je je huis ook weer verkopen en kleiner gaan wonen, daat ga je niet dood van hoor.

Als je bijvoorbeeld 3 ton leent, voor een huis van 6 ton. En voor die 3 ton heb je beider salaris nodig, waarvan er een salaris echt een starterssalaris is. Dan hoeft een hypotheek obv twee salarissen echt niet iets slechts te zijn.
quote:Vl43inder schreef op 13 december 2009 @ 13:50:

[...]

Nou, het is maar net hoeveel risico je zelf aandurft, hoe veel hypotheek je moet lenen, wat de waarde van het onderpand is, etc. En bovendien, als het niet lukt kun je je huis ook weer verkopen en kleiner gaan wonen, daat ga je niet dood van hoor.

Als je bijvoorbeeld 3 ton leent, voor een huis van 6 ton. En voor die 3 ton heb je beider salaris nodig, waarvan er een salaris echt een starterssalaris is. Dan hoeft een hypotheek obv twee salarissen echt niet iets slechts te zijn.Meestal kun je niet een huis van 6 ton voor 3 ton kopen
quote:kaasfondue schreef op 13 december 2009 @ 13:42:

Als je naar de bank gaat krijg je niet meteen een uitdraai mee. Je betaald ongeveer 16 euro (5 jaar geleden) en dan wordt de uitslag netjes opgestuurd.

Opvragen BKR kost EUR 4,50. Je krijgt dan een uitdraai thuisgestuurd.

Je krijgt een negatieve BKR registratie als je 13 weken niet voldoet aan de eisen die gesteld zijn aan het krediet. Dit is wettelijk geregeld. Het is aan de kredietgever om in die 13 weken samen met de kredietnemer tot een oplossing te komen. Een betalingsafspraak die langer loopt dan die 13 weken leidt ook tot een negatieve registratie. Bij de registratie wordt dan wel vermeld, d.m.v. een cijfer, dat er een betalingsafspraak gemaakt is. Pas als weer aan de voorwaarden van het kredite wordt voldaan, of als dit krediet geheel is ingelost vindt er een herstelmelding plaats. In de regel blijft deze 5 jaar staan.

Bij een negatieve registratie staat achter de A vaak nog een cijfer. Hoe lager dit cijfer hoe "positiever".

Zoals door vele voorgangers als gezegd, een registratie bij BKR is niet erg. Dit krijg je als je een krediet of bv. telefoonabonnement afsluit. Niets ernstigs aan dus, zolang je maar geen achterstandsnotering krijgt.
.
Ik denk wel over dit soort dingen na hoor. Het is dat we vorige week een super leuk huisje hebben gezien en dat nu waarschijnlijk niet door kan gaan. Verder lucht het me ontzettend op om hier mijn verhaal neer te zetten. Het is fijn om toe te geven dat ik echt dom bezig ben geweest en dat ik nu een nieuwe start wil maken. Ik vind wel dat mijn flexibel krediet niet in een hypotheek thuis hoort want dan wordt dat ook nog eens een probleem van mijn vriend.
quote:Dahlia74 schreef op 13 december 2009 @ 13:55:

[...]

Je krijgt een negatieve BKR registratie als je 13 weken niet voldoet aan de eisen die gesteld zijn aan het krediet. Dit is wettelijk geregeld. Het is aan de kredietgever om in die 13 weken samen met de kredietnemer tot een oplossing te komen.

Volgens mij is dit dus goed nieuws voor mij?

Want ik had steeds 1 week na het te veel rood staan salaris, waarna ik gewoon weer positief stond.

Wat een opuchting op de luie zondagmiddag!

Ik neem me nu echt voor om op mijn eerstvolgende vrije dag naar de ing te gaan en mijn gegevens op te vragen.

Dank jullie wel voor de uitleg.
3 ton wordt het echt niet hoor zo veel geld hebben we nou ook weer niet.
3 ton wordt het echt niet hoor zo veel geld hebben we nou ook weer niet.
.
Ik ga morgen naar de bank en dan de rest van de week super veel duimen. Ik probeer toch nog even een positief puntje mee te pakken; Ik heb eind 2007 wel een nieuw abonnement afgesloten voor mijn telefoon dus dat betekent dat ik toen nog geen codering had.
Aan wie vraag je dat Lindy?

(Aan TO neem ik aan)

In mijn geval zit er dan niets anders op dan voorlopig te blijven huren. Wat natuurlijk geen wereldramp is. Maar wel jammer.

En natuurlijk zorgen dat dit me echt nooit meer gebeurt en dat ik over 5 jaar met een schone lei kan beginnen.
Ik duim voor je, lieve_bees.
quote:kaasfondue schreef op 13 december 2009 @ 13:42:

Als je naar de bank gaat krijg je niet meteen een uitdraai mee. Je betaald ongeveer 16 euro (5 jaar geleden) en dan wordt de uitslag netjes opgestuurd.

Het kost Eur 4,50 dat betaal je aan de bankmedewerker ter plekke.

mosterd: dat was al verteld...(was even wezen douchen)
anoniem_70402 wijzigde dit bericht op 13-12-2009 14:07
Reden: aanvulling...
% gewijzigd
Ja daar zeg je wat Lindy. Ik heb in ieder geval goed gesproken met mijn vriend. Hij weet dus dat dit een probleem kan worden. Dan zullen we eens goed moeten bekijken hoe we het aan gaan pakken. Ik ga me dan in ieder geval nog meer klote voelen dan ik nu al doe maar daar schiet ik niks mee op.
.
Ik ook voor jou broedkippetje. Je laat het ons wel even weten he?
Ja. Ik kan pas vrijdag naar de bank, dus het duurt wel even voor ik uitslag heb.

En ik weet dus al zeker dat ik nog wel een H-codering heb, maar ik denk (en hoop) dus dat die over pakweg een jaar afloopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven