Spijt/ schaamte

16-12-2009 22:04 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met spijt en veel schaamte denk ik terug aan hoe ik in de periode van de middelbare school bij een incident een meisje (toen een vriendin) diep gekwetst heb. Wie herkent dit? en hoe ga ik om met deze gevoelens?
het is nooit te laat om sorry te zeggen.....
Door wat je doet los te zien van wie je bent. Je hebt blijkbaar iets ongelooflijk lelijks gedaan. Accepteren dat het is gebeurt en dat je daar blijkbaar toe in staat was en nooooit meer doen. Verder eens met dangeensuus. Hoewel je zelf moet inschatten of je beter niet helemaal uit beeld kunt blijven. (hangt af van wat er gebeurt is)
Schrijf een brief aan ze met je excuses; sterkte ermee!
ga met de billen bloot en biedt je excuses aan
terecht ook dat je je schaamt omdat je jezelf ook nog "vriendin" noemt van degene die je gekwetst hebt.
Aan schuldgevoelens heb je trouwens weinig. Aan verantwoording nemen voor je daden wel. En doe alles wat die verantwoording met zich mee zal brengen...
Vroeger, toen ik nog het populaire meisje uit groep 8 was, heb ik ook een paar meiden veel pijn gedaan. Op de middelbare school stapte ik uit het 'populaire groepje' omdat zij te ordinair werden in mijn ogen. Nu 10 jaar later zie ik niemand uit mijn vriendengroep van toen meer, maar des te meer meiden waar ik destijds heel slecht mee omging.

Ik heb hen mijn excuses gemaakt door gewoon face to face een gesprek aan te gaan. Ben nog steeds blij dat ik het gedaan heb!
Poelepoelepoelepoes!
gevolgen van pesten zijn soms levenslang. Veel mensen lijden daar als volwassene nog dagelijks onder
Sommigen hebben een heel groot hart in vergevingsgezindheid. Anderen blijven wrok koesteren tov jou en dat valt heel moeilijk te verwerken. Er hoeft maar iets te gebeuren en dan is het weer misse boel, als er nog enige vorm van contact is.

Wat heb je zelf in de tussentijd gedaan om hen (opnieuw) te leren vertrouwen op jou, dat het toen een eenmalig/periode is geweest? Wat is er gebeurd dat jij het nodig hebt gehad om die personen zo diep te (willen) raken?

Wat Piba zegt, het is nooit te laat om je excuses te maken. Met dien verstande dat je daarbij ook uitlegt wat de reden is geweest van je gedrag en uitspraken. Simpel 'sorry voor toen en toen' zeggen, zet geen zoden aan de dijk, evenmin als excuses geven 'om er maar vanaf te zijn'. Je moet oprecht willen zien (met onderbouwing) waar je toen scheef bent gelopen en hoe je daar nu tegenaankijkt. Ook al is het zoveel jaren later.

Alleen sorry zeggen omdat je je beroerde gedrag van toen wilt vrijpleiten is niet oprecht. Zien wat je eigen aandeel toen is geweest en daarna ernaar hebt gehandeld is vele malen belangrijker.

Ook bij het maken van excuses geldt: daden zeggen meer dan woorden.

Kortom, wat heb jij er aan gedaan/wil je eraan doen naar degene die je zo gekwetst hebt?
Hebben de mensen die je hebt gekwetst daar nog steeds last van? Of niet dat je weet?
vlinder ik neem aan dat het slachtoffer dat soort informatie niet aan een dader zal verstrekken. Die lol gun je ze toch niet?
Zo kennen we er niks meer mee he? Als je je openingspost weghaalt.

Anyway, toch wel kunnen lezen. Maar ik zou, als ik jou was, toch eens gaan kijken of je niet op de één of andere manier je excuus zou kunnen maken.
wat is dit nou weer?
quote:meds schreef op 16 december 2009 @ 22:42:

vlinder ik neem aan dat het slachtoffer dat soort informatie niet aan een dader zal verstrekken. Die lol gun je ze toch niet?Nee snap ik, maar ik vroeg me zomaar af of het feit dat TO er nu last van heeft uit TO voortkomt of uit het slachtoffer. Kan me namelijk ook voorstellen dat een slachtoffer misschien niet zo zit te wachten op excuses van TO omdat ze het hoofdstuk misschien wel heeft afgesloten.
Ik zie haar nog wel eens
Doe het. Zeg eerlijk waarom je het hebt gedaan. Om je even op weg te helpen: anderen kwetsen heeft vaak te maken met jezelf goed voelen. Hoe harder je een ander omlaag trapt hoe meer je voor jezelf de suggestie kan wekken dat jij erboven staat. Jij voelde je superieur omdat je doodsbang was dat jij degene was die niet voldeed.
.
Ja en dat je jezelf beter wilde laten voelen dat was zo belangrijk dat de gevoelens van anderen er niet toe deden. Natuurlijk ging het er wel om dat je haar kwetste want alleen dan werkt het systeem.

Iedere puber voelt zich minderwaardig, sommigen worden agressor en anderen slachtoffer. Sterk is de groep die niet meedoet en voor een ander durft op te komen. Helaas zijn er dat maar weinig. Pesten heeft heel veel impact het kan mensen echt kapot maken. Daarom is het zo belangrijk dat jij uitlegt aan het slachtoffer dat het niks met haar te maken had, maar alles met jou. Dat jij haar hebt misbruikt om jezelf beter te voelen. Het is niet goed te praten, het is niet uit te leggen, maar toon je berouw en doe dat niet voor jezelf maar doe het voor je slachtoffer.
TO, ik was er nog niet achtergekomen...je bent dus een man. Dat kwam nog niet zover naar voren uit je OP.

Ten eerste....het feit dat het je toch heel hoog zit en daarover wilt praten via hier, vind ik toch op zich dapper, gezien de soms toch behoorlijk botte antwoorden die hier soms gegeven worden.

Laat je niet uit het veld slaan hierdoor, want velen hebben met het bijltje gehakt waar jij nu mee te maken hebt, hebben ongelooflijk goede adviezen gekregen vanuit verschillende invalshoeken/ervaringen/belevingen.

Ja, er zijn forummers die het niet genuanceerd brengen en die toch een heel erge kern van waarheid bevatten. Bij gevoeligheid wordt daarop in veel gevallen niet gereageerd terwijl het weldegelijk rake opmerkingen zijn om over na te denken.

Waar ben je nu bang voor, sinds dat je je OP hebt weggehaald?
natuurlijk is het gevoelig voor TO, kan je nagaan hoe dat voor het slachtoffer moet zijn....
Dibbes1 dank je wel voor de erkenning in je berichtje. Wat ik eigenlijk hier een beetje zocht was bevestiging van mijn vermoedens/ gevoelens/ wensen. En dat is dat ik alsnog mijn excuses zal aanbieden aan haar. Het zal retemoeilijk voor me zijn, maar ik ga het doen. Ik heb alleen een beetje een duwtje nodig over de drempel, en die heb ik een beetje gekregen van meds.

Ik vraag aan de angels om het topic te sluiten. Maar als je nog wil reageren kan dat nog even.
quote:meds schreef op 16 december 2009 @ 23:16:

natuurlijk is het gevoelig voor TO, kan je nagaan hoe dat voor het slachtoffer moet zijn....kennelijk is er meer dan de alleen de OP weggehaald........dus wellicht ben ik geheel mosterd....
nee hoor, alleen de OP
Tijdens het schrijven van mijn post kruiste jouw bericht (Meds) die van mij.

We hebben het kennelijk over mishandeling? En zelfs dan heb ik nog een deel gemist....

TO: laat het topic niet sluiten. Ik denk oprecht dat je jezelf hiermee te kort gaat doen.

Je erkent dat je niet goed bezig bent geweest. Om de omslag voor de toekomst te maken, denk ik juist, door de gegeven antwoorden hier en je eigen verhaal, je er juist je voordeel mee kunt doen.

Wees alleen wel voorbereid op ook onaardige antwoorden. Sommige antwoorden zullen je niet aanstaan, dat kan. Als je op zoek bent naar 'medestanders' dan kun je dat vergeten.

In de meeste gevallen hier wordt je een ongelooflijke spiegel voorgehouden, met de intentie, doe er wat mee en neem je verantwoordelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven