Vriendschap tussen mannen en vrouwen?

17-12-2009 13:54 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van een ander topic merk ik dat dit onderwerp heel gevoelig ligt.

Even voor de duidelijkheid wil ik vermelden dat ik over dit onderwerp thuis géén meningsverschillen heb. Omdat ik het iet wil verwarren met het andere topic daarom even een nieuwe.

Ik wil even een stelling droppen.

Als je een relatie hebt ligt het vaak gevoelig als men het heeft over platonische vriendschappen met mensen van het andere geslacht.

De oorzaak ligt daarbij eigenlijk altijd in angst dat de partner de ander zal verlaten omdat die gevoelens kan krijgen voor die vriend(in) of op zijn minst dat de ander vreemdgaat.

Naar mijn mening is een relatie gebaseerd op vertrouwen en mag men erop vertrouwen cq verwachten dat de ander dit niet doet.

Als men vervolgens vind dat het de partner niet toegestaan is om nog andere (platonische) vriendschappen te hebben met mensen van de andere sekse. (oorzaak de beschreven angst) kan je stellen dat de ene persoon de partner toch niet voor de volledige 100 vertrouwd.

Maar als je je partner niet geheel vertrouwd, is er dan nog wel de juiste basis voor een relatie?

(het lijkt me duidelijk dat de beschreven stelling niet geldt voor stellen waarbij iemand de ander bedrogen heeft omdat daar het vertrouwen al beschaamd is)

Wat vinden jullie? Als je die mening niet deelt gaarne ook de reden aangeven waarom niet.

Overigens is mijn eigen mening iets uitgebreider en genuanceerder maar ik vind deze zwartwit stelling leuker om over te discussieren.
.
Helemaal eens met de lange post van Q!

Thanx Q, scheelt mij een hoop typewerk.

*belt wederom de krant: Stop de persen!*
.
Hi Q, ik noteer even in mijn agenda dat ik inhoudelijk op je post in ga. Veel van waar je het me oneens lijkt te zijn, ben je het met me eens. Sterke post. Debatteer er graag over en leer er nog liever van. Truste allemaal!
quote:qwertu schreef op 17 december 2009 @ 22:58:

Maar waarom zou flirten vriendschap in de weg zitten dan, Faye? Ik flirt ook wel met vriendinnen of met vrouwen in het algemeen, zonder daar nou meteen allemaal bijbedoelingen mee te hebben.

Flirten hoeft een vriendschap niet in de weg te zitten, maar dan ligt er ook aan hoe de ander dit flirten ervaart; hoe storend hij/zij het vindt en of er een bepaalde balans or respect is.

Tussen mannen en vrouwen speelt seks een rol. Seks is een sterke oerdrift, dus die schakel je niet uit. Dus ook als ik een vriendschappelijke relatie zou hebben met een leuke vrouw en ze draagt een sexy hempje met een flink decollete dan roept dat bepaalde gevoelens op en vind ik het ook leuk om flirterige opmerkingen te maken..

Dat betekent niet dat er ook perse iets hoeft te gebeuren, maar ik merk dat vooral vrouwen nerveus worden als mannen aangeven hen sexy te vinden als zij dat van hem niet vinden.. En dan is de relatie daarbij gedoemd.. Wat op zich jammer is, want dat hoeft naar mijn idee geen einde te zijn van de vriendschap.. zolang hij zich verder niet misdraagt natuurlijk en geen grenzen overschrijdt..
.
quote:qwertu schreef op 17 december 2009 @ 21:30:

Overigens is er wel verschil tussen de checks van nu en de checks van toen ik nog wel vrijgezel was.

Sorry, maar dat geloof ik niet.. Jij wil zeggen dat je nog wel keek naar sexy mannen (en bijbehorende billen) en daar bepaalde gedachten bij had, maar dat je dat nu je een relatie hebt niet meer doet?..

Denk niet dat dat een gevoel is wat uitschakelt op het moment dat je een relatie hebt... mannen kijken nog steeds naar andere vrouwen.. en vrouwen kijken (zij het wat subtieler) nog steeds naar andere mannen..
quote:boogje schreef op 18 december 2009 @ 00:01:

Denk niet dat dat een gevoel is wat uitschakelt op het moment dat je een relatie hebt... mannen kijken nog steeds naar andere vrouwen.. en vrouwen kijken (zij het wat subtieler) nog steeds naar andere mannen..

Ik denk dat je dat prima kunt uitschakelen, juist bij vrienden,.

Wat je in elk geval wél volledig in de hand hebt, is het wel of niet flirterige opmerkingen maken.
quote:boogje schreef op 18 december 2009 @ 00:01:

[...]

Sorry, maar dat geloof ik niet.. Jij wil zeggen dat je nog wel keek naar sexy mannen (en bijbehorende billen) en daar bepaalde gedachten bij had, maar dat je dat nu je een relatie hebt niet meer doet?..

In de langstdurende relatie die ik heb gehad (8 jaar) heb ik eigenlijk nooit een andere man gezien, noch zijn bijbehorende billen. Ze waren er vast, maar ik heb echt jarenlang geen andere man dan mijn vriend als potentiele bedpartner in gedachten gehad.

Dat klinkt verschrikkelijk braaf en saai, en dat was ik misschien ook wel , maar het kan dus best dat die gevoelens er heus niet zijn.

Ik weet ook nog wel, een paar weken nadat het uit was... de wereld bleek vol te zitten met woest aantrekkelijke heren. Overal waar ik liep, doken ze op. Heerlijk! Ik keek mijn ogen uit

Die hadden allemaal acht jaar onder een steen gezeten blijkbaar.
Loomii:.. absoluut en als de ander dat niet op prijs zou stellen zou ik dat ook absoluut doen, maar dat hoort naar mijn idee wel een beetje bij een vriendschap.. plagerijtjes, beetje geinen met elkaar.. en ondeugende opmerkingen kunnen maken..

denk eerlijk gezegd niet dat ik me op m'n gemak zou voelen in een vriendschap waar ik niet kon plagen..
.
Delphi:.. typisch dat die zich al die jaren ongeschoren en slonzig rond hebben gelopen speciaal om jou niet op verkeerde gedachten te brengen en precies wisten wanneer jij weer vrijgezel was en ze zich weer van hun beste kant moesten laten zien he?..
.
quote:boogje schreef op 18 december 2009 @ 00:15:

Delphi:.. typisch dat die zich al die jaren ongeschoren en slonzig rond hebben gelopen speciaal om jou niet op verkeerde gedachten te brengen en precies wisten wanneer jij weer vrijgezel was en ze zich weer van hun beste kant moesten laten zien he?..

Ik vond het ook muy simpatico van hun allemaal. En heb het zeer gewaardeerd

(Nu, jaren later, vraag ik me ook af hoe ik toch al die jaren gevoelsmatig onder een steen heb gezeten, blijkbaar... Gaat me niet meer gebeuren. Mooie mannen spotten is een te leuke hobby )
.
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 00:18:

[...]

Wel lekker overzichtelijk altijd hè, om de schuld bij de ander te leggen. Heerlijk!
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 00:14:

Je hebt gelijk, Boogje.

.. rolt van verbazing van z'n stoel..

Kijk.. dit soort dingen horen we graag... Kan ik dit ook op een Viva tegeltje krijgen???..
quote:boogje schreef op 18 december 2009 @ 00:20:

[...]

.. rolt van verbazing van z'n stoel..

Kijk.. dit soort dingen horen we graag... Kan ik dit ook op een Viva tegeltje krijgen???.. Goed dat je het gekwoot hebt, misschien wordt het straks gauw weg-ge-edit (vast niet goed gespeld, dat laatste woord )
.
.
Q:.. ok, daar wil ik wel in meegaan.. We hebben een filter dus in geval van een relatie staat de scangevoeligheid iets minder dan als je vrijgezel bent .. hebben we allebei een beetje gelijk

*wacht vol spanning op het tegeltje dan wel het borduursel*
.
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 00:24:

Ik heb dezelfde ervaring in een wat minder langdurige relatie, namelijk de relatie waarin ik -en daarmee mijn gevoel- onderdrukt werd en ondergeschikt gemaakt werd aan het gevoel van die ander.

Binnen de relatie met Qlief werkt dat heel anders. Ben ik veel vrijer en kan ik me ook veel vrijer bewegen. Misschien dat het dus ook wel afhangt, naast hoe je er zelf in staat, van wat voor soort relatie je hebt. Als je door je relatie volledig in beslag genomen wordt (of dat nou in positieve of in negatieve zin is), dan is die ruimte er misschien ook écht niet.

En verder denk ik dat er wel zo'n zelfde mechanisme werkt als wanneer je zwanger bent, dat je dan opeens allemaal zwangere vrouwen ziet. Als je vrijgezel bent, dan ben je natuurlijk ook op zoek, dus dan pák je die checklist. Terwijl ik het nu bijvoorbeeld alleen maar opmerk als mensen ècht binnenkomen. Alle losse scharrels tussendoor en die-is-ook-wel-leukerds, die spot ik ook niet nu.

Misschien kunnen we een compromis bereiken anders, over dat je een filter hebt? *hoeft maar een heel klein beetje gelijk terug*

Van mij krijg je zo een onsje gelijk, geen punt. Ik denk ook wel dat wat je hier zegt voor meer mensen op gaat. In mijn geval was het zo dat ik vanaf mijn 19e in deze relatie zat (die heel fijn was), en eigenlijk voor die leeftijd niet zo heel uitgebreid naar mannen had gekeken, en dat tijdens mijn relatie logischerwijs ook niet ben gaan doen (want geen behoefte aan).

Na die relatie kwam ik dus in een soort verlate puberteit. Heerlijk! En ik had geen puistjes meer toen
.
Ik had ook weinig puistjes, alleen wel steevast een op neus of kin als we klassenavond hadden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven