Vriendschap tussen mannen en vrouwen?

17-12-2009 13:54 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van een ander topic merk ik dat dit onderwerp heel gevoelig ligt.

Even voor de duidelijkheid wil ik vermelden dat ik over dit onderwerp thuis géén meningsverschillen heb. Omdat ik het iet wil verwarren met het andere topic daarom even een nieuwe.

Ik wil even een stelling droppen.

Als je een relatie hebt ligt het vaak gevoelig als men het heeft over platonische vriendschappen met mensen van het andere geslacht.

De oorzaak ligt daarbij eigenlijk altijd in angst dat de partner de ander zal verlaten omdat die gevoelens kan krijgen voor die vriend(in) of op zijn minst dat de ander vreemdgaat.

Naar mijn mening is een relatie gebaseerd op vertrouwen en mag men erop vertrouwen cq verwachten dat de ander dit niet doet.

Als men vervolgens vind dat het de partner niet toegestaan is om nog andere (platonische) vriendschappen te hebben met mensen van de andere sekse. (oorzaak de beschreven angst) kan je stellen dat de ene persoon de partner toch niet voor de volledige 100 vertrouwd.

Maar als je je partner niet geheel vertrouwd, is er dan nog wel de juiste basis voor een relatie?

(het lijkt me duidelijk dat de beschreven stelling niet geldt voor stellen waarbij iemand de ander bedrogen heeft omdat daar het vertrouwen al beschaamd is)

Wat vinden jullie? Als je die mening niet deelt gaarne ook de reden aangeven waarom niet.

Overigens is mijn eigen mening iets uitgebreider en genuanceerder maar ik vind deze zwartwit stelling leuker om over te discussieren.
Vriendschappen tussen mannen en vrouwen moet gewoon prima kunnen.

Als in een relatie de ander wordt verboden om vriendschappen te hebben met iemand van het andere geslacht is er inderdaad geen/weinig vertrouwen.

Lijkt me geen goede basis voor een relatie.
quote:darkman schreef op 17 december 2009 @ 13:54:

Naar aanleidng van een ander topic merk ik dat dit onderwerp heel gevoelig ligt.

Valt wel mee hoor, je komt alleen wat minder betrouwbaar over. Dat heb je alleen niet zo door.

Even voor de duidelijkheid wil ik vermelden dat ik over dit onderwerp thuis géén meningsverschillen heb. Omdat ik het iet wil verwarren met het andere topic daarom even een nieuwe.

Als je een relatie hebt ligt het vaak gevoelig als men het heeft over platonische vriendschappen met mensen van het andere geslacht.

De oorzaak ligt daarbij eigenlijk altijd in angst dat de partner de ander zal verlaten omdat die gevoelens kan krijgen voor die vriend(in) of op zijn minst dat de ander vreemdgaat.

Dat valt reuze mee. Het zit em meer in het feit dat vrijwel iedere vrouw ervaring heeft met mannen die graag een platonische vriendschap willen en tegelijkertijd eigenlijk toch stiekem willen neuken.

Naar mijn mening is een relatie gebaseerd op vertrouwen en mag men erop vertrouwen cq verwachten dat de ander dit niet doet.

Klopt. Omdat je er vanuit gaat dat je partner niet kat op het spek zal binden.

Als men vervolgens vind dat het de partner niet toegestaan is om nog andere (platonische) vriendschappen te hebben met mensen van de andere sekse. (oorzaak de beschreven angst) kan je stellen dat de ene persoon de partner toch niet voor de volledige 100 vertrouwd.

Groot deel van de vrouwen vind het prima als een partner vrouwelijke vriendschappen hebben. 9 van de 10 keer als een vrouw hier iets van zegt is het omdat een man ineens met allerlei exen op de proppen komt die hij proactief benaderd en dit ook pertinent wilt doorzetten (zoals in jouw geval) Dan rijzen er vragen.

Maar als je je partner niet geheel vertrouwd, is er dan nog wel de juiste basis voor een relatie?

Er zijn vragen nav bepaald gedrag. Als daar geen ruimte voor is en als er geen grenzen gesteld mogen worden, is er dan nog wel een basis voor een relatie?

(het lijkt me duidelijk dat de beschreven stelling niet geldt voor stellen waarbij iemand de ander bedrogen heeft omdat daar het vertrouwen al beschaamd is)

Wat vinden jullie? Als je die mening niet deelt gaarne ook de reden aangeven waarom niet.

Overigens is mijn eigen mening iets uitgebreider en genuanceerder maar ik vind deze zwartwit stelling leuker om over te discussieren.Je hebt geen flauw benul van de beweegredenen van vrouwen. Onzekerheid komt voort uit een onzekere situatie (dat staat los van persoon). De ander brengt verwarring in stabiele situatie en dat kan alarmbellen doen rinkelen. Alleen mannen met een dubbele agenda zullen er iets anders van willen maken dan horen wat er daadwerkelijk is en rekening houden met het gevoel van hun vriendin.
Niet alle mannen, maar wel de overgrote meerderheid van de mannen heeft geen 100% platonische bedoelingen bij een vriendschap met een vrouw. Het is dan ook stom om daar niet bij stil te staan.
Mijn vriend zou een vriendschap mogen hebben met een vrouw. Waarom? Omdat ik weet dat ik hem kan vertrouwen.
Vrienschappen met de andere sexe kan prima. Ben ik helemaal voor. Maar als mijn intuitie me zegt dat er iets niet goed is dan wil ik daar wel even het mijne van weten. Heb een aantal zeer goede mannelijke vriendschappen die geen enkele bijbedoelingen hebben. Ken genoeg mannen daarentegen, die maar al te graag, zoals DNM altijd met klare taal zegt, "in mijn slipje willen gaan zitten". Aan die mannen is mijn vriendschap niet besteed en pas ik ook voor.
Ik ben nu al 25 jaar bevriend met een man, hij is tevens mijn beste vriend. We hebben echt een broer/zus relatie, voor geen goud zou ik ooit iets met hem willen of hij iets met mij. Hij is gewoon niet mijn type om er iets mee te willen, en ik niet zijn type.Tja, we woonden in dezelfde straat, speelden al met elkaar vanaf de peuterspeelzaal, zaten in dezelfde vriendengroep. Hij is nu getrouwd met mijn beste vriendin die hij via mij heeft leren kennen.
Helaas heb ik in het verleden meerdere vriendschappen met het andere geslacht moeten verbreken omdat ik merkte dat ze toch meer wilden dan een platonische vriendschap. Erg pijnlijk vooral als je zelf erg veel waarde aan die vriendschappen hecht en er zelf tot de volle 100% platonisch in staat. Het pijnlijkste vind ik nog wel dat voortzetting van de vriendschap bij dit soort gevallen gewoon onmogelijk is gebleken. Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat mannen vaak toch spanning / opwinding voelen in een vriendschap met een vrouw. Het nare is dat ik veel beter op kan schieten met mannen dan met vrouwen, dit komt voornamelijk doordat ik nogal mannelijke hobbies en interesses heb. Erg jammer!
De eerste reactie van domnaief nutsje zal ik naast me neerleggen. De conclusie die jij stelt dat ik allerlei exen proactief zou benaderen is niet juist. Het perse door willen zetten is ook niet juist.

In het andere topicverhaal werd ik benaderd en heb ik dat met mijn vriendin besproken. Ook opende ik een topic over dat verhaal.

Het vervelende is dat sommige mensen er blijkbaar allerlei randzaken bij willen verzinnen. Dit misschien naar aanleiding van vervelende ervaringen die ze zelf hebben gehad.

Laten we geen gal gaan spuwen naar elkaar maar het gewoon bij het topic houden.
Darkman. Iedereen stelt zijn of haar eigen grenzen. Als jij vindt dat je recht hebt op vriendschappen met vrouwen is dat jouw goed recht dat te vinden. Als bijvoorbeeld jouw vriendin (ff theoretisch) niet wil dat haar vriend vriendschappen heeft met andere vrouwen dan is dat ook haar goed recht.

Echter zou het fout zijn van haar jou iets te verbieden. Maar het is net zo fout haar te verbieden haar grenzen te trekken.

Dan kun je in een patstelling terecht komen. Het hangt af van hoe belangrijk iets of je tot een compromis kan komen.
Ik vind het fijn als mijn vriend naast mij ook gewoon vrienschappen heeft. Vind ik niet meer dan gezond. Hij werkt ook nog eens als verpleegkundige waar hij vooral veel vrouwelijke collega's heeft waar ook vriendschappen uit zijn gegroeid. Ik heb er geen problemen mee zo lang het goed voelt.

Toen wij nog niet zo lang wat hadden had hij ook een goede vriendin en vanaf het moment dat ik haar ontmoette zat me iets niet lekker... het voelde niet juist. Ik wilde hem wel zijn vriendschap gunnen dus heb hem zijn gang laten gaan, maar heb wel aangegeven wat ik vond, dus dat het voor mijn gevoel niet lekker zat. Hij begreep dit en hield er rekening mee. Een een aantal maanden later heeft hij het contact met haar verbroken omdat zij hem vertelde al ruim een jaar stiekem verliefd op hem te zijn.. Zo zie je maar. Er is volgens hem ook nooit iets gebeurd en hij heeft dit nooit gemerkt. Ik geloof hem en ik vertrouw hem. Had hem ook het contact met haar kunnen verbieden, maar ik denk altijd: Het enige wat een gevangene wil is ontsnappen.. Dus ik laat hem gaan, vertrouwend erop dat hij blijft.
quote:domnaiefmutsje schreef op 17 december 2009 @ 14:30:

Darkman. Iedereen stelt zijn of haar eigen grenzen. Als jij vindt dat je recht hebt op vriendschappen met vrouwen is dat jouw goed recht dat te vinden. Als bijvoorbeeld jouw vriendin (ff theoretisch) niet wil dat haar vriend vriendschappen heeft met andere vrouwen dan is dat ook haar goed recht.

Echter zou het fout zijn van haar jou iets te verbieden. Maar het is net zo fout haar te verbieden haar grenzen te trekken.

Dan kun je in een patstelling terecht komen. Het hangt af van hoe belangrijk iets of je tot een compromis kan komen.Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Het zal inderdaad zo zijn dat er mannen zijn die meer willen. Zo is dat echter ook bij de vrouwen.

Op zo'n moment is het gewoon het verstandigste om het contact te verbreken omdat de "vriendschap" dan toch niet meer werkt. Ik verwacht van alle vrienden en vriendinnen respect voor mijn vriendin.

"Domnatiefmutsje" Jij stelt dat het overgrote deel van de mannen seksuele bedoelingen heeft bij een vriendschap met een vrouw. Nou weet ik natuurlijk niet welke mannen jij in je omgeving hebt of waar je die wijsheid vandaan hebt.

Wat ik me afvraag of jij denkt dat de meeste vrouwen in dit geval heiliger zijn en dit soort gedrag niet zouden vertonen?
Je mag/kan heel goed vriendschappen met het andere geslacht hebben vind ik.

Maarrr........;-)

Ik vind wel dat je je huidige partner er bij moet betrekken, en verder vind ik een verschil zitten tussen een vriendschap die al jaren bestaat en dat diegene echt oprecht een goede vriend(in) is waarmee nooit wat gebeurt is en nooit wat zal gebeuren, en tussen een...ik noem maar iets hoor, een ineens aangemaakte Hyves-pagina die ineens helemaal volstaat met exen waarmee er ineens moet worden afgesproken.

Je hebt vriendschap en "vriendschap" namelijk.....
Mijn eigen ervaring is overigens dat ik geen normale vriendschappen met mannen kan opbouwen omdat tot nu toe de man in dit geval altijd meer wil.

(kennissen vallen onder een andere categorie, al zijn er massa's mensen die kennissen ook vrienden noemen, ik dus niet. Ik heb veel mannelijke kennissen maar nul mannelijke echte vrienden, behalve mijn partner.)
"Domnatiefmutsje" Jij stelt dat het overgrote deel van de mannen seksuele bedoelingen heeft bij een vriendschap met een vrouw. Nou weet ik natuurlijk niet welke mannen jij in je omgeving hebt of waar je die wijsheid vandaan hebt.

Wat ik me afvraag of jij denkt dat de meeste vrouwen in dit geval heiliger zijn en dit soort gedrag niet zouden vertonen?[/quote]

Ik ben er van overtuigt dat er veel vrouwen zijn die heel fout zijn. Echter lang niet zo erg als mannen. Waar ik ze vandaan haal? Werk, de supermarkt, de basisschool, de peuterspeelzaal, in de stad, in de kroeg, de buurman, via internet, ff denken... waar niet?
quote:darkman schreef op 17 december 2009 @ 13:54:

Nou dat vind ik een vreemde onderstelling, de meeste problemen ontstaan in de relatie tussen de vrienden zelf. De 1 blijkt stiekum toch hele andere verwachtingen te hebben dan een ander

Dit heeft niks te maken met vriendschappen

Overigens is mijn eigen mening iets uitgebreider en genuanceerder maar ik vind deze zwartwit stelling leuker om over te discussieren.
Het is wel vaak dat als er een vriendschap is tussen een man en een vrouw die beide single zijn, dat er wel eens een keertje meer gebeurd. Ik vind dat opzich niet raar. Je hebt toch behoeften en die kan je toch het beste bevredigen met iemand die je vertrouwd.

Als geen van de twee een relatie heeft, zou ik zeggen: prima.

Zodra een van de twee een relatie krijgt moet je hier natuurlijk mee ophouden.
quote:darkman schreef op 17 december 2009 @ 14:32:

Het zal inderdaad zo zijn dat er mannen zijn die meer willen. Zo is dat echter ook bij de vrouwen.

Op zo'n moment is het gewoon het verstandigste om het contact te verbreken omdat de "vriendschap" dan toch niet meer werkt. Ik verwacht van alle vrienden en vriendinnen respect voor mijn vriendin.

Wat ik me afvraag of jij denkt dat de meeste vrouwen in dit geval heiliger zijn en dit soort gedrag niet zouden vertonen?

Als ik uit eigen ervaring spreek, dan heb ik gemerkt dat ik zelf in bepaalde relaties gewoon graag vrienden wilde zijn en de mannen konden zich daar he-le-maal in vinden. Tot ze op een avond toch avances gaan maken.

Ik heb het in ieder geval helemaal gehad met mannen en hun platonische vriendschap. Ik denk dat de meeste mannen dat echt niet kunnen.
Mijn vriend heeft dus ook een paar zogenaamde "goede vriendinnen" gehad die ineens afhaakten toen hij wat met mij kreeg.

Er zijn er welgeteld 2 overgebleven van een hele rits meiden die hij dus ook echt "mijn goede vriendinnen" noemde.

1 daarvan heb ik meerdere malen ontmoet en het is een bloedmooie geweldige meid. Maar toch ben ik niet jaloers. Dat komt door de manier waarop zij en mijn vriend er mee omgaan naar mij toe. Als zij en mijn vriend bellen krijg ik altijd de groetjes en als ik haar tegenkom maakt ze geen onderscheid tussen mij en mijn vriend.

Die andere goede vriendin daarentegen heb ik nog nooit ontmoet, ze is ook totaal niet geinteresserd in mij. Wel probeert ze steeds 1 op 1 af te spreken met mijn vriend en stuurt hem slijmerige krabbels op Hyves (Haaiii stuk, lekker ding, lieverd, etc.etc. kots) Ik en mijn vriend gaan nu 1,5 jaar met elkaar en al die tijd heeft ie niet meer met haar afgesproken. Kijk daar word ik dus wel heel achterdochtig van want dan is er meer aan de hand geweest dan vriendschap alleen.
Daar gaaaaan we weer. Hier zijn al zoveel topics over geweest, je komt er gewoon niet uit. In mijn ervaring is er geen verschil in mijn vriendschappen met vrouwen en mannen. Die met de mannen zou ik ook niet willen missen.

De enige keer dat het mislukte is toen mijn beste vriend, van 20 jaar vriendschap, een vriendin kreeg die sowieso andere mensen in zijn buurt niet trekt, laat staan zo'n goede vriendin. Geen contact meer dus door nergens op gebaseerde jaloezie en verschrikkelijke onzekerheid. Doodzonde.

Da's volgens mij de voornaamste reden waarom dat soort vriendschappen stranden. En maar kermen dat je hem echt wel vertrouwt, sure...
Ik hoor trouwens steeds vaker over relaties waarin het wel is toegestaan om een intiemer vriendschap met iemand anders ook te hebben.

Of mensen die van mening zijn dat ze meer relaties tegelijk kunnen hebben.

En mensen die dus verliefd zijn op meerdere mensen tegelijk en het liefst ook een relatie zouden willen hebben met al deze personen.

...ik vind het moeilijk te begrijpen...
quote:JustMe32 schreef op 17 december 2009 @ 14:42:

Het is wel vaak dat als er een vriendschap is tussen een man en een vrouw die beide single zijn, dat er wel eens een keertje meer gebeurd. Ik vind dat opzich niet raar. Je hebt toch behoeften en die kan je toch het beste bevredigen met iemand die je vertrouwd.

Als geen van de twee een relatie heeft, zou ik zeggen: prima.

Zodra een van de twee een relatie krijgt moet je hier natuurlijk mee ophouden.Gatver, daar had ik nou echt niet aan moeten denken met mn beste vriend, hij was als een broer voor me! Beetje kort door de bocht! Dan kan ik ook wel de buurman pakken als de nood hoog is.
Ik geloof er niet in, in vriendschap zonder bijbedoelingen tussen man en vrouw.

Niet omdat ik cynisch of jaloers ben aangelegd, maar omdat ik tot zover in mijn leven nog nòòit heb meegemaakt dat er bij geen van beide partijen meer speelde.

Niet in mijn eigen vriendschappen met mannen, niet in die van mijn partners met vrouwen.

Soms kwam het van de man uit, soms van de vrouw, maar zoals gezegd heb ik letterlijk nog nooit gezien dat er niéts speelde.

Dat betekent niet dat het niet kan; tuurlijk, theoretisch is alles mogelijk. Maar zelf hou ik een slag om de arm.

Als mijn man een goede vriendin zou hebben zou ik daar dus niet geheel onbevangen tegenover staan, maar verbieden doe ik nooit, dus dan ook niet.
Gisteravond hebben mijn vriendin en ik dit nog besproken. Zij was benaderd door een oud jeugdvriendje( toen waren zij 12 ofzo). Zij twijfelde, in maart was dat, heel erg. En ging toen erg in mee in: een man neemt niet zomaar kontakt op om nog eens oude koeien uit de sloot te halen. Er zit vast meer achter. Nou, de aanhouder won en hij had er al goed over nagedacht want de komplimentjes en cadeautjes konden niet op. Hij pakte haar in en zij liet zich inpakken. Oh, en dat hij getrouwd is doet nu even niet ter zake. Bij hen bedoel ik hoor. En gevleid dat zij is met al die aandacht en cadeautjes. Ik blijf erbij: dat had hij goed ingeschat!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven