Werk & Studie alle pijlers

Ziek melden

18-12-2009 10:50 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op een ander topic startte een discussie over ziek melden terwijl je niet echt ziek bent.

Iemand opperde dat je best twee baaldagen per jaar kan hebben en je dus kan ziekmelden, ben het daar dus niet mee eens.

En als je zieke kinderen hebt, hoe dan?

Ja calamiteitenfonds of zorgverlof, maar dan?

Ik ben zelfstandige dus als ik me zelf ziek meld dan heb ik geen inkomen.

Ben gewoon benieuwd naar hoe jullie daarover denken.
Ik was vroeger vaak schoolziek. Ik had een moeder die daar gemakkelijk doorheen prikte en meestal gewoon toch maar naar school stuurde. Maar ik was na verloop van tijd zo goed in schoolziek-zijn geworden dat ik het presteerde om 's morgens echt kotsziek te worden met lichte verhoging en al zodat ik toch vaak thuis mocht blijven. Als ik dan eenmaal toestemming had om thuis te blijven dan voelde ik me binnen een uurtje vaak weer kiplekker. En dan voelde ik me vaak schuldig.

Nu ga ik al jaren niet meer naar school maar presteerde mijn geest het nog steeds weleens om 'werkziek' te worden. Ik voelde me dan ellendig en alles wat daarbij komt kijken. Meldde ik me ziek en voelde ik me binnen een uur weer beter. En dan baalde ik echt van mezelf. Ik heb zo'n jaar geleden met mezelf afgesproken dat dat echt niet meer kan. Gevolg is eenmaal geweest dat ik dus echt doodziek op mijn werk aangekomen ben en weer naar huis gestuurd werd maar het gaat nu goed. Schijnbaar kan mijn geestesgesteldheid echt dominant mijn lichaam besturen maar ik trap er niet meer zomaar in.
In mijn werk ben ik soms niet echt ziek, maar mag ik niet werken. Bij een oogontsteking bv, hartstikke besmettelijk en gevaarlijk voor de mensen met wie ik werk. Maar dan nog meld ik me niet ziek, maar regel ik iets met mijn collega's qua diensten.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik heb overigens wel laatst een keertje 'halfvrij' genomen. Ik voelde me snot en snotverkouden, rillerig, nou ja, je kent dat vast wel. En op die dag moest ik eigenlijk heel erg lang in de auto zitten heen en terug naar een klant, en 's avonds ook nog op kantoor verschijnen voor interne zaken. Er stond dus een werkdag van 6 uur 's ochtends tot half elf 's avonds op het programma, dat ging ik niet trekken vond ik.

Toen heb ik gezegd dat ik wegens ziekte niet kwam, maar heb wel de hele dag gewoon vanuit huis gewerkt, dat ging nog wel. Ik heb dus geen vrij opgenomen.

Maar ja, eigenlijk is dat gewoon een wijziging in de planning dus, alleen een beetje kort van te voren aangegeven.
Mijn werkgever is totaal niet flexibel. Dat is erg vervelend als je kinderen hebt, waar je soms vrij voor moet nemen.Wij kunnen bijv niet zelf bepalen wanneer compensatie-uren worden opgenomen. Dit wordt gewoon in ons rooster ingepland door manager. Dus als ik ze wil sparen voor het geval dat mijn kind ziek wordt/ oid dan kan dat niet. Ik word verplicht om dan een vakantie dag op te nemen. Baaldagen vind ik niet dat dat kan op kosten vd baas. Dan pak je jezelf bij elkaar en gaat gewoon werken. Ziek zijn is koorts of een flinke buikgriep ( of iets in die geest)
Goh, volgens mij was dat mijn topic. Ik denk dat als je niet kan werken doordat je echt niet naar behoren kunt functioneren je je ziek kunt melden. Of je nu boven de weecee hangt of door, idd, iets in de relationele sfeer.

In mijn geval, ging nogal offtopic op mijn verhaal hierover, was niet de bedoeling ervan, zou ik het niet echt een baaldag willen noemen omdat ik me echt te belabberd (ook fysiek) voelde om me naar mijn werk te slepen. Behalve dat kan ik het niet maken tegenover mijn contacten daar om erbij te zitten zoals nu. Mijn baas is daarover op de hoogte (heeft me het zelfs opgedragen), ik doe thuis wat ik kan en de rest haal ik volgende week in. Als ik nog vrije dagen had had ik die opgenomen.
voor alle forummers die vinden dat ze een baaldag (dus geen eigen snipperdag) op kosten van de baas mogen opnemen.

Vanuit de werkgever bekeken ontstaat dan de volgende situatie.

Een werkjaar bestaat uit 250 dagen. Als bij een bedrijf dus 125 mensen werken die 2 baaldagen per jaar op kosten van de baas opnemen, mist een werkgever dus een jaarproduktie van 1 medewerker, Los van alle kosten die ontstaat omdat andere collega's werk over moeten nemen, inleners moeten komen etc.

Is dat echt nou zo eerlijk? Je hebt toch snipperdagen, daar kan je dan toch die baaldagen van nemen? Waarom voor rekening van de baas en moet de baas opdraaien voor de kosten omdat jij toevallig een baaldag hebt?
quote:gizz schreef op 18 december 2009 @ 11:02:

Wat betreft mijn kind: als hij ziek is, heb ik gelukkig een vrij breed opvangnet waar hij terecht kan. En indien dat niet mogelijk is dan neem ik een vrije dag, maar dat is gelukkig nauwelijks voorgekomen. Indien mogelijk werk ik dan op de dag die ik normaal vrij ben, zodat het me geen dag kost. Calamiteitenverlof vind ik voor als je kind bijvoorbeeld naar de EHBO e.d. moet, al zou ik dan zelf nog wel vrij nemen denk ik.

Dat snap ik niet helemaal, je hebt recht op calamiteitenverlof, maar je neemt liever vrij? waarom zou je dat doen?

Nou moet ik zeggen dat we op mij werk de regels ruim intrepeteren. Dus met een ziek kind heb je in overleg met je leidinggevende op kortdurend zorgverlof. De keer dat Ik er gebruik van heb gemaakt was het uiteindelijk maar 1 dag maar het gaf een hoop rust.

Wat ik op m'n werk wel merk is dat mensen zich ziek melden terwijl er in de CAO allerlei regelingen zijn voor die situatie. Je ziek melden omdat je je niet goed voelt omdat je relatie uit is, vind ik zelf echt niet kunnen. Daar heb je vrije dagen voor, net als baaldagen. Je ziek melden omdat je die dag geen zin hebt om te werken kan echt niet. Als ik er bij een medewerker achter kom, zet ik die ziekdag om in een verlofdag.
quote:Keye schreef op 18 december 2009 @ 11:20:

Mijn werkgever is totaal niet flexibel. Dat is erg vervelend als je kinderen hebt, waar je soms vrij voor moet nemen.

Besef je wel dat als jij meer flexibiliteit van je baas krijgt, hij/zij dat dan ook van jou verwacht. Zo van, jij kan makkelijk een middagje eerder weggaan, maar er wordt ook van je verwacht dat je 's avonds gerust komt opdraven wanneer dat een dag van te voren wordt gevraagd?

Mijn werkgever is enorm flexibel, maar dat verwacht hij ook van mij. Met kinderen is de flexibiliteit die van mij wordt verwacht misschien nog wel lastiger dan de flexibiliteit die ik krijg.
Ik vind het zeer asociaal als je je ziek zou melden terwijl je niet echt ziek bent. Ik heb een vriendin die al thuisblijft als ze een beetje verkouden is. Dan denk ik echt: mens, geef jezelf eens een schop onder je reet.
Waar ik werk is de eerste dag ziek zijn voor eigen rekening, je krijgt dus niet uitbetaald. Dit zorgt ervoor dat mensen niet even een baaldag nemen. Aan de andere kant heel lullig als je wel ziek bent je krijgt die eerste 8 uur gewoon niet betaald.
quote:Avaeyebrow schreef op 18 december 2009 @ 11:37:

Waar ik werk is de eerste dag ziek zijn voor eigen rekening, je krijgt dus niet uitbetaald. Dit zorgt ervoor dat mensen niet even een baaldag nemen. Aan de andere kant heel lullig als je wel ziek bent je krijgt die eerste 8 uur gewoon niet betaald.maar is de regeling van dat je de eerste dag ziekzijn niet betaald krijg, niet ontstaan doordat mensen te vaak baaldagen opnamen terwijl ze niet echt ziek zijn?
quote:singalala schreef op 18 december 2009 @ 11:16:

Ik had een vriendin die thuisbleef omdat haar cavia was overleden Als het je moeder oid was, vind ik het niet meer dan logisch, maar een cavia vond ik wat overdreven

Zelfde met relaties: als iemand er net achter komt dat zijn huwelijk van 10 jaar eenzijdig is opgezegd dan is een ziekmelding wel geoorloofd. Maar als je net een maand of 2 vriendje en vriendinnetje bent en het gaat uit..... dat gaat me te ver (zeker omdat deze persoon dit een paar keer per jaar had)

Dus voor jou is alleen het overlijden van bijvoorbeeld een moeder reden genoeg om thuis te blijven wegens een sterfgeval? Dat is nogal wat.

Ik weet één ding: als mijn kat onverhoopt (en overwachts) zou overlijden was ik niet in staat om naar het werk te gaan en daar productief te zijn, en 8 uur lang met een huilgezicht achter de pc zitten en niks gedaan krijgen lijkt me ook echt niet leuk voor de collega's. Zeker weten dat ik me dan ziek zou melden, mijn kat is even belangrijk voor mij als voor iemand anders zijn kind. Ik hou van haar, zorg onvoorwaardelijk voor haar en rouw om haar als ze overlijdt. Dat kunnen sommige mensen zich maar moeilijk voorstellen maar daar heb ik geen boodschap aan, sorry.

En waar is dan het verschil tussen die kat en die cavia? Bepaalt de grootte van het dier de mate van het verdriet?
quote:Bertha schreef op 18 december 2009 @ 11:39:

[...]

maar is de regeling van dat je de eerste dag ziekzijn niet betaald krijg, niet ontstaan doordat mensen te vaak baaldagen opnamen terwijl ze niet echt ziek zijn?Daar is die regeling voor gemaakt ja, zo jammer dat bepaalde mensen het verpesten voor anderen die niet aan baaldagen doen.
quote:hinde schreef op 18 december 2009 @ 11:40:

Dus voor jou is alleen het overlijden van bijvoorbeeld een moeder reden genoeg om thuis te blijven wegens een sterfgeval? Dat is nogal wat.

Ik weet één ding: als mijn kat onverhoopt (en overwachts) zou overlijden was ik niet in staat om naar het werk te gaan en daar productief te zijn, en 8 uur lang met een huilgezicht achter de pc zitten en niks gedaan krijgen lijkt me ook echt niet leuk voor de collega's. Zeker weten dat ik me dan ziek zou melden, mijn kat is even belangrijk voor mij als voor iemand anders zijn kind. Ik hou van haar, zorg onvoorwaardelijk voor haar en rouw om haar als ze overlijdt. Dat kunnen sommige mensen zich maar moeilijk voorstellen maar daar heb ik geen boodschap aan, sorry.

En waar is dan het verschil tussen die kat en die cavia? Bepaalt de grootte van het dier de mate van het verdriet?op zich met je eens maar ziekmelden is in beide gevallen niet aan de orde. Voor het overleiden van je ouders heb je overigens recht op bijzonder verlof tot de begrafenis dus is ziekmelden niet nodig. Voor je huisdier neem je vrij, verdriet is immers iets anders dan ziek zijn.
quote:Avaeyebrow schreef op 18 december 2009 @ 11:37:

Waar ik werk is de eerste dag ziek zijn voor eigen rekening, je krijgt dus niet uitbetaald. Dit zorgt ervoor dat mensen niet even een baaldag nemen. Aan de andere kant heel lullig als je wel ziek bent je krijgt die eerste 8 uur gewoon niet betaald.

Bij ons is dat twee dagen.

Al is het wel eens voorgekomen dat de directie daar 1 dag van maakt als de persoon in kwestie echt ziek is maar de moeite neemt om toch (de derde dag bijvoorbeeld) naar het werk te komen terwijl hij /zij nog niet volledig hersteld is.
Ik vind een baaldag in principe ook niet kunnen. Maar ik denk wel dat je van een heftige gebeurtenis (overlijden naaste familie, echtscheiding) ook "ziek" kunt zijn, in de zin van: niet tot werken in staat.

Gelukkig spelen dit soort dingen helemaal niet op mijn werk, omdat de meeste mensen zelfstandig aan eigen projecten werken, en niemand er dus last van heeft als je een keer ziek bent. Bovendien hebben de meesten veel meer vakantiedagen en overuren dan ze ooit op kunnen maken, dus ook de werkgever heeft er niet echt last van.

Een laatste argument dat ik wel eens mis in dit soort discussies is dat het soms efficienter kan zijn om een keer een dag thuis uit te zieken (en dan bedoel ik dus ook in bed te blijven liggen, niet winkelen) dan om geforceerd toch op je werk te zitten terwijl er niets uit je handen komt. Ik merk zelf dat als ik met een forse verkoudheid (keelpijn, rillerig, hoesten, hoofdpijn, etc.) toch ga werken er meestal weinig uit mijn handen komt en het bovendien langer duurt voordat ik beter ben. Tegenwoordig kijk ik dus als ik me echt niet lekker voel eerst in mijn agenda. Voor belangrijke afspraken sleep ik me gewoon naar mijn werk, gewapend met zakdoekjes, keelsnoepjes en veel paracetamol. Zodra alle afspraken voorbij zijn ga ik snel naar huis en kruip ik mijn bed in, zodat ik me de volgende dag in ieder geval beter voel. Maar het komt ook voor dat ik door mijn leidinggevende alsnog naar huis gestuurd word, terwijl ik zelf dacht dat het nog wel ging.
Hinde, naar het werk gaan als je niet hersteld bent en daar een beloning voor krijgen?! Wat raar! En het risico dat er mensen worden aangestoken en de werkgever dus meer mensen kwijt is? En daarbij, als je nog niet hersteld bent, moet je gewoon niet gaan werken, dan ben je er eerder helemaal bovenop. Maar nu gaan mensen dus 'kwakkelend' naar het werk voor de beloning.

Ik zou zeggen, maak 1 regel, of helemaal niet. Evt een uitzondering als je kunt bewijzen oid dat je echt ziek bent geweest ipv een beetje (maar ja, hoe doe je dat? en wat is ziek?) Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon doorbetalen, en sturen op het ziekmelden (goede verzuimgesprekken etc etc)
@jesje

Ja dat klopt, voor overlijden van een ouder bestaat speciaal verlof en het missen van een werkdag n.a.v. overlijden huisdier kun je later eventueel inhalen of een verlofdag inleveren.

Waar ik meer op doel is dat de baas op zo'n moment 'eist' dat je toch op het werk verschijnt, omdat hij of zij niet kan en wil begrijpen dat je in zo'n geval gebroken kunt zijn. Gewoon omdat hij de baas is dat kan eisen.

Daar ga ik dan niet mee accoord.
Een werkgever kan natuurlijk altijd proberen om je over te halen toch te komen in zo'n geval, maar eisen....dan heb jij toch recht op een vrije dag? Of werk je in een sector waarin dat niet kan en tijdig aan moet geven als je vrij wil zijn?
Ik ben werkgever, maar geen Sinterklaas. Moet ik nog meer zeggen??????
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Eens met Reglisse. Een collega wilde zich niet ziekmelden (ook 2 dagen op eigen kosten voordat je ziekengeld krijgt). Vervolgens heeft de hele afdeling ontstekingen gekregen en is ziek geworden. Daar werd de baas ook niet blij van! Kort daarop is de regeling gewijzigd: als je aanwijsbaar ziek bent (met dokersverklaring en -bewijs enzo aan te tonen), krijg je alle ziektedagen vergoed. En als je een jaar niet ziek bent geweest, krijg je 2 dagen van de baas extra.

Baaldagen ken ik niet. Van huis uit niet. Als onze dochter zich ziek voelt, gaat ze naar school. Als het echt niet gaat, haal ik haar op. Ik wil geen watje van haar maken. Ben zelf nog steeds blij met mijn instelling.

Ik neem overigens wel calamiteitenverlof op. Ik probeer het tot een minimum te beperken, maar de ene keer dat Pinkeltje echt ziek ik, wil ik bij haar zijn. Met mijn vrije dagen red ik dat niet altijd. Mijn man en ik wisselen elkaar af met vrijnemen in zulke situaties, wat het beste lukt in ons schema/agenda.

Daarnaast haal ik ook wel dagen in als dat nodig is overigens, bedenk ik me nu. Pinkeltje had 's nachts oorontsteking gekregen, mijn man had nachtdienst, ik ben 's middags gaan werken in plaats van 's ochtends. Daarin is mijn baas heel coulant en gemakkelijk. En ja, dat ben ik ook naar hen toe. Als het mogelijk is.

Ik voel dat een beetje als geven en nemen. Ik zal er nooit misbruik van maken. Ik voel dat niet als druk. Ik ben flexibel als dat kan. En anders niet. Ik ben blij met mijn werkgever.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:hebri schreef op 18 december 2009 @ 11:56:

Hinde, naar het werk gaan als je niet hersteld bent en daar een beloning voor krijgen?! Wat raar! En het risico dat er mensen worden aangestoken en de werkgever dus meer mensen kwijt is? En daarbij, als je nog niet hersteld bent, moet je gewoon niet gaan werken, dan ben je er eerder helemaal bovenop. Maar nu gaan mensen dus 'kwakkelend' naar het werk voor de beloning.

Ik zou zeggen, maak 1 regel, of helemaal niet. Evt een uitzondering als je kunt bewijzen oid dat je echt ziek bent geweest ipv een beetje (maar ja, hoe doe je dat? en wat is ziek?) Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon doorbetalen, en sturen op het ziekmelden (goede verzuimgesprekken etc etc)

Tja, dat is ook raar maar waar.

Er is sowieso erg weinig inlevingsvermogen te bespeuren. Ze vinden het belangrijker dat iemand er zit dan hoe. Dat andere medewerkers aangestoken kunnen worden deert niemand. Als een hoopje ellende achter je laptopje zitten is hier kennelijk het teken van een soort übermotivatie.
quote:hinde schreef op 18 december 2009 @ 11:40:

[...]

En waar is dan het verschil tussen die kat en die cavia? Bepaalt de grootte van het dier de mate van het verdriet?Er zijn nu eenmaal regels waarin bepaalt wordt wanneer je recht hebt op verlof. Huisdieren die overlijden vallen daar niet onder, maar daar hebben ze wel iets anders voor bedacht. Vakantiedagen!

En als jej het daar niet mee eens bent dan lever je maar eeen dag salaris in om vrij te zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Bij ons is ziek dan mag je je ziekmelden

Baaldagen daar doen we niet aan, zeker niet omdat we met diensten werken en het al moeilijk genoeg is om op een dag zelf een nieuwe dienst te regelen

Voor heftige dingen in familie kring of persoonlijke kring worden er vrije dagen opgenomen (tenzij de cao anders bepaald). Er wordt dan niet moeilijk gedaan

Ik ben dit jaar nog niet ziek geweest maar wel eens niet lekker. Als ik een vroege dienst heb ga ik dan toch meestal werken (want je wilt ook niet dat mensen zo vroeg hun bed uit gebeld moeten worden). En als ik laat heb voel ik me meestal halverwege de dag beter
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:hebri schreef op 18 december 2009 @ 12:04:

Een werkgever kan natuurlijk altijd proberen om je over te halen toch te komen in zo'n geval, maar eisen....dan heb jij toch recht op een vrije dag? Of werk je in een sector waarin dat niet kan en tijdig aan moet geven als je vrij wil zijn?Nee het is geen probleem om vrij te nemen, ook al is dat onverwachts. Maar als je gewoon eerlijk bent en blijkt dat het om deze reden is staat de baas op zijn achterste benen omdat hij kennelijk anti-huisdier is. Zou ik liegen en zeggen dat ik zelf ziek ben is er geen vuiltje aan de lucht. Kijk en dat accepteer ik dus niet. Collega's die thuis mogen blijven omdat hun kinderen een snotneusje hebben en ik moet mijn kat maar laten sterven omdat mijn baas toevallig wel van kinderen maar niet van dieren houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven