Appetijtelijke amuses?

02-09-2008 18:59 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik die kookprogramma's de laatste tijd kijk, krijg ik zin om ook een keer voor visite een amuse te maken.

Ik moet eerlijk zeggen, nog niet eerder gemaakt. De laatste dagen gegoogeled, op MP gekeken voor 2e hands kookboeken, maar nog niet grandioos leuk geslaagd. Ik heb een paar ideetjes die ik morgen of overmorgen wil gaan (uit)proberen.

Ik wil wel graag weten wat ik eventuele gasten in de toekomst voorschotel.

Mag ik vragen wat jullie amuse-toppers zijn? Of dat jullie nog andere lekkere tips hebben.

Ps, op internet kwam ik als ik al amuse-hapjes tegen kwam, die met garnalen, dat lust ik echt niet. Graag zonder garnalen (mag ook met voor de andere forummers die misschien meelezen).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Mirremara schreef op 17 december 2009 @ 15:44:

Oh MV dat zier er heerlijk uit, had jij nou ook nog een eigen site?Die is voor onderhoud even offline. Ja geen goeie tijd voor uitgekozen maar kan ik helaas niets aan doen. Als ik je met iets kan helpen of verzinnen mag je mij altijd mailen op mylenevalerie@hotmail.com. Zet er dan even je nickname bij, dan is het voor mij makkelijker wie wie is. Maar onthou maar even prikeenvorkje. Zal wel laten weten als ik weer online kan komen.
Dankjewel wat lief, maar heb jij ook nog gewoon een baan? Alle forumsters van advies dienen, zelf nog koken en experimenteren.....ik neem mijn pet ervoor af!

Kan je niet meedoen aan masterchef?

Oh helemaal off topic sorry!
Hoi mylene,

Ik denk dat ik maar een bospaddenstoelensoep ga maken, met een wildbonbon en een amuse artisjokkenbodem met pate en cranberrysaus.

Is dit een goede combinatie samen, en je hebt recepten opgeschreven als ik dit voor 14 personen moet maken hoeveel moet ik dan alles dubbel doen voor de soep, op hoeveel personen is deze gebasseerd, ik wil wel aardig wat soep geven geen amuse glaasje soep.

En de wijn die je er in hebt gedaan, die kon ik vervangen door een fond zei je moet ik dan wel gewoon de 250 ml aanhouden.

Groetjes esther
Ja het beste wat je kan doen is de borden/glazen/soepkommen vullen met water. Dat maal 14 en je wilt niet net gepast dus doe maal 18. Dat zou ik doen.

Ja mooie combinatie met de artisjokbodem met pate en cranberrysaus. Ik zag net bij AH XL dat ze ook weer wildpaté en truffelpaté hebben. Had ik al tegen je gezegd dat je van die artisjokbodems ook wat extra moet nemen? Soms zitten er 3 in, andere keer 4, soms eentje die minder mooi is.

Ja als je geen wijn doet moet je gewoon de hoeveelheid van de wijn nemen. En even goed proeven. Gaat ook dat de smaak lekker is. Dus doe nooit meteen teveel. Makkelijker later wat toe te voegen dan dat de smaak niet lekker is. Oja, de wijn verdampt opzich he!!! Maar als je het niet lekker vindt moet je het zeker niet doen, beetje zonde.

Is het als amuse niet te veel een grote kom soep wilt geven met 2 amuses? Of is het ook het voorgerecht?

Wat je ook kan doen, dat hadden Poezewoes en ik vorig jaar gedaan (met een andere soep) de kleine wijn glazen die je normaal voor witte wijn gebruikt genomen. Heb je wel iets meer dan een amuseglaasje maar niet zoveel als een soepkom.

Wij hadden deze glazen maar dan de iets kleinere. Deze is voor de rode wijn.

@ mylenevalerie, heb je misschien een recept van de tonijntartaar? Zou het graag maken met kerstmis
quote:guria schreef op 18 december 2009 @ 12:36:

@ mylenevalerie, heb je misschien een recept van de tonijntartaar? Zou het graag maken met kerstmis

Ja ik heb het toevallig gister naar iemand gemaild. Even de persoonlijke info eruit vissen .

Als je naar de foto’s kijkt zie je dat de gemarineerde tonijntartaar dezelfde is. Wilde laten zien wat een opmaak kan verschillen. Bij het champagneglas heb je alleen iets meer tonijn nodig. Je kan het ook in een stekertje opmaken op een bord.

Gemarineerde tonijntartaar met bosui en wasabi-sesamzaadjes op een bedje van zeewiersalade (Wakamé) en een knoflookgamba.

Ingrediënten voor 8 personen:

§ 1 stuk tonijn (ca. 120 gram), in kleine blokjes gesneden (ik had dacht ik voor het kleine glaasje 30 of 40 gr. p.s. gebruikt)

§ 1 theelepel sojasaus (ik heb teriyakisaus gebruikt, goeie te koop bij een toko)

§ 1 theelepel limoensap (citroensap kan ook hoor)

§ 1 a 2 bosuitjes, fijngesneden klein beetje maar per glas

§ afhankelijk van het glas, 1 a 2 bakjes zeewiersalade (als ik een tip mag geven, zelf maken is veel werk, die van AH is zeer zeer lekker, die heeft een pittige nasmaak maar niet pittig alsof je een pepertje eet hoor)

§ 8 gamba’s/grote garnalen (onderaan hoe er knoflookgamba’s van te maken of koop ze zo al bij een viszaak)

§ evt. paar sprietjes bieslook

§ wasabi-sesamzaadjes (bij een toko te krijgen)

Bereiding:

1. Schep de blokjes tonijn om met de sojasaus/teriyakisaus en het limoensap.

2. Zet wat takjes bieslook in het glas. Schep onderin wat zeewiersalade, daarop de tonijn en bestrooi wat fijngesneden bosui en daarna wat wasabi-zaadjes. En maak het dan af door de knoflookgamba over het glas te draperen. Of bij een amuselepel dan eerst wat zeewiersalade, dan de gamba met het staartje omhoog te zetten, dan de blokjes tonijn erbij scheppen. En afmaken met bosui en wasabi-zaadjes.

Waarom ik niet gekozen heb voor extra peper en zout is omdat de teriyakisaus/sojasaus al zoutig is. En de wasabi-sesamzaadjes zijn niet heel pittig maar precies wat je ook bereikt met een snufje peper. Wasabi-sesamzaadjes hebben net even het aparte wat goed bij vis past.

Knoflookgarnalen/gamba’s

Bij gamba’s, vergeet niet de darmkanaal eruit te halen.

Alles op eigen smaak toevoegen.

Marinade knoflookgarnalen/gamba’s

Knoflook

Beetje zeezout

Beetje versgemalen peper

Verse dille

(evt. een sjalotje of wat ik vaak doe de Italiaanse (diepvries) kruiden van Daregal, zit ook sjalotje in en dille)

Aanmaken met een goeie olijfolie. Garnalen/gamba’s erin marineren. Voor een minder sterke smaak kort marineren, anders een paar uur of een nachtje.
Hoi mylene valerie,

Ja ik doe het voorgerecht voor 14 personen niet een amuse,

Maar ik dacht een soep met wat erbij, maar nou heb ik vandaag onverwacht een grote uitgaven moeten doen en zit krap bij kas, dus als je nog andere ideeen hebt die betaalbaar zijn voor zo;n grote groep mensen dan zijn je ideeen welkom, vis of vlees maakt niet uit,

Pfff lastig voor zo;n grote groep iets maken wat betaalbaar blijft, kijk het hoeft geen 20 euro te kosten maar ook geen 100 zeg maar.
quote:estherj schreef op 18 december 2009 @ 16:49:

Hoi mylene valerie,

Ja ik doe het voorgerecht voor 14 personen niet een amuse,

Maar ik dacht een soep met wat erbij, maar nou heb ik vandaag onverwacht een grote uitgaven moeten doen en zit krap bij kas, dus als je nog andere ideeen hebt die betaalbaar zijn voor zo;n grote groep mensen dan zijn je ideeen welkom, vis of vlees maakt niet uit,

Pfff lastig voor zo;n grote groep iets maken wat betaalbaar blijft, kijk het hoeft geen 20 euro te kosten maar ook geen 100 zeg maar.

Crostini's? Makkelijk, niet duur en kan je met vlees of vis maken. Gewoon mooi opmaken bij het soepje. Bedoel geen 3 crostini's per persoon hoor maar deze had ik toen bij de soep gemaakt.

OK bedankt voor de tip, zal er nog even over nadenken ik wou graag mensen verassen met iets heel erg lekkers die tonijntartaar ziet er ook lekker uit.

Sorry hoor dat ik zoveel tijd van je vraag, maar ik ben niet zo goed in keuzes maken en wil graag de mensen iets orgineels en lekkers voorzetten en de wild bon bon word een beetje duur denk ik jammer genoeg.
OK bedankt voor de tip, zal er nog even over nadenken ik wou graag mensen verassen met iets heel erg lekkers die tonijntartaar ziet er ook lekker uit.

Sorry hoor dat ik zoveel tijd van je vraag, maar ik ben niet zo goed in keuzes maken en wil graag de mensen iets orgineels en lekkers voorzetten en de wild bon bon word een beetje duur denk ik jammer genoeg.
MV, de vulling recepten op pagina 17, voor hoeveel bonbons zijn die ongeveer (formaat koffieschepje)?
De ingredienten zijn niet zo duur hoor van die bonbon. Je kan het ook mooi serveren op een bedje van rucola en dan zo'n vulling erop. Zal even verder kijken in mijn kookschrift.
quote:Toby_or_not_Toby schreef op 18 december 2009 @ 17:15:

MV, de vulling recepten op pagina 17, voor hoeveel bonbons zijn die ongeveer (formaat koffieschepje)?Voor de laatste bonbon, eergister? had ik bij het het koffieschepje van mij 2 theelepels met een klein kopje nodig. 1 had ook gekunt, hij viel toch nog groter uit omdat je die zalm eromheen drapeert.
Ik bedoelde: er staat 500 gr wild 1 sjalotje enz. Als je daar mouse van maakt hoeveel bonbons kun je daar dan mee vullen? (Dus voor hoeveel personen ongeveer, of kijk ik daar overheen?)

Het ziet er allemaal erg lekker uit.
@Ester, even moeilijk in te schatten, ik heb honderden foto's maar niet de prijzen erbij.

Maar deze 2 zijn volgens mij ook niet zo duur;

Een blini (kan je zelf maken of als je niet duur uit wilt zijn dan neem je een pak poffertjes) met guacamole/avocadosaus en zalmreepje, of ham of kalkoen/kip reepje.

Deze mini-mini quiches zijn niet zo duur, zitten er 12 in een pak. En dan alleen de vulling.

En als je het klein houdt, zoals hier die paddenstoelensoep en die 2 amuses, die zijn ook niet duur. Rechts champignon met kaas en bladerdeeg (evt. kan je die bladerdeeg ook weglaten).

Zal straks even in een ander kookschrift van mij kijken.
quote:Toby_or_not_Toby schreef op 18 december 2009 @ 17:23:

Ik bedoelde: er staat 500 gr wild 1 sjalotje enz. Als je daar mouse van maakt hoeveel bonbons kun je daar dan mee vullen? (Dus voor hoeveel personen ongeveer, of kijk ik daar overheen?)

Het ziet er allemaal erg lekker uit.

Ik ga even voor je kijken.

OJA Tip voor iedereen die een bonbon gaat maken. Ik doe ze na het vullen even in de vriezer. Even na 5 min kijken en ze mooi rond kneden. Dat gaat makkelijker dan dat ze niet mooi rond opstijven in de koelkast. Gaan al mijn kleine geheimpjes maar ja, als jullie succes hebben ermee vind ik het ook leuk.

Het is zo weer ontdooid. Maar mijn keuken zit aan mijn woonkamer vast dus het is te warm om er mooie ronde balletjes van te maken. Zo lukt het dus wel.

Toby ik ga zo even voor je kijken, kom er op terug.
Ok, dankuwel oh kookgoeroe.

(Het heeft geen haast hoor, vind het alleen zelf erg moeilijk om dat in te schatten aan de hand van de hoeveelheden in het recept)
@Esther, is Zaanse mosterdsoep wat met verschillende dipstengels wat?

Bij de soep zet je op tafel verschillende kleine schaaltjes waar ze kunnen kiezen uit zalm reepjes, ham of kalkoen reepjes en verse kruiden/mosterd zaadjes.

Dan met een zelfgemaakte kaas/ham/ of zalm stengel, mooi op een schaal dat ze erbij kunnen pakken en wat stokbrood ofzo. Evt. voor iedereen bijv. nog 1 bruchette maar eerlijk gezegd zou dat niet hoeven hoor.

Die zelfgemaakte stengels is gemaakt van bladerdeeg, dus dat is echt niet duur. Die Zaanse mosterdsoep is goedkoper dan die paddenstoelensoep.

Wel kleinere soepkommen gebruiken, gewoon een mooi wijnglas.

Ok bedankt voor alle moeite, maar jij zegt dat de diewild bon bon niet zo duur is, is dat wild bij de slager en de carpaccio niet ontzettend duur dan x 14 personen en een soep en die andere amuse.

Ik zag net al dat iemand aan je vroeg hoeveel bonbons je kan maken van het recept wat jij hebt opgeschreven, ik wacht het antwoord daar even vanaf dan kan ik van daaruit zien of dat niet te duur word voor 14 personen.

Groetjes
Oh en deze krabsalade, geen echte krab maar met surimi, daar heb je al een heel pak voor 0,99 cent. Ja en dan nog iets erbij maar dit is ook niet zo duur, en je kan het kleiner maken dan deze;

hahahahhaha wat een ideeen, het hoeft ook niet heel goedkoop te zijn hoor:P dat bedoelde ik niet!

Ik denk er het weekend nog wel even over na, als je nog meer ideeen hebt hoor ikj het graag van je, sorry voor het gezeur, je bent wel mijn reddende engel voor deze kerst.

Jij doet de tartaat van tonijn met een zalmbonbon??? of was dat alleen een amuse
Stttttttttttttttt niet te hard zeggen, dan komt Poez hier weer snuffelen wat ik ga doen als amuse met kerst. Ik eet met haar en haar partner bij haar familie op 1e kerstdag.

Yep. Zal het iets kleiner proberen te maken zodat het niet al te vullend is, we gaan heerlijk gourmetten erna. Voor de kinderen maak ik iets anders. Zit nog over 1 ding te twijfelen maar dit weekend maak ik de beslissing.
hmmm ok leuk zeg hahaha, zal niet meer doen hahahahaha,

Ja is dat wat jij gaat maken anders geschikt als voorgerecht voor mij, wat zou jij doen in mijn situatie voor zoveel mensen, wat zou jij maken, ik heb er ook twee kinderen bij inderdaad denk dat ik daar ook iets anders voor maak, twee meiden van 5 en 7 dus je ideeen voor kinderen zijn ook welkom.

dan word het voorgerecht voor 12 personen en 2 kinderen.
Zo leuk om je openingspost van dit toic te lezen MV. Inmiddels ben je een pro
oh that purrrrrrrrrfect feeling
mylenevalerie heel erg bedankt voor het recept

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven