Geld & Recht alle pijlers

Aflossen Ib-groep: wie helpt?

27-07-2009 23:07 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet helpen met aflossen, maar met uitrekenen

Ik zit maar te rekenen, maar ik kom er niet uit. Ik ben ook heel slecht in getallen en rekenen

Ik heb een schuld van 25000 bij de Ib-groep, zit nog in de aanloopfase, maar wil ivm rente zo snel mogelijk beginnen met aflossen.

Ik weet dat ik het totaalbedrag van de schuld moet delen door 180 maanden, kom ik uit op 138 euro per maand, maar met rente wordt dit natuurlijk veel meer.

Hoe bereken je nou het bedrag incl rente? Ik kan er op de site geen rekenhulp voor vinden. Gaat die rente dan per jaar, hoe reken je dat uit?

Wat vinden jullie trouwens: meteen een groot bedrag aflossen of gewoon per maand aflossen? Het eerste vind ik wel aanlokkelijk, maar ben ik wel meteen door mijn spaargeld heen. Als ik weet hoe ik het bedrag per maand incl. rente kan uitrekenen, kan ik mooi het verschil zien tussen een schuld van 'nog maar' 15000 of die 25000.

Overigens: Ik verwacht met dit topic geen opmerkingen hoe ik in hemelsnaam zo'n hoge schuld heb kunnen krijgen Ik klaag er ook absoluut niet over, wie leent heeft nu eenmaal schuld, en heb het er voor over gehad, dus ben echt slechts benieuwd naar antwoorden! Ik dacht, ik zeg het er even bij, want sommige mensen roepen dit vrij snel

Alvast bedankt!
Voor mij spelen mee:

- het bedrag wat ik aan spaargeld heb en het bedrag wat ik zou willen hebben aan reserves i.v.m. vervangingen enzo. Maar voor mij ook de verwachting dat je in de toekomst de kosten koper van een huis waarschijnlijk niet meer kunt meefinancieren in je huis en dat ik daar dus voor wil sparen.

- De impact die aflossen heeft op mijn totale schuld. Ik kan me voorstellen dat de afweging anders is bij 1000 euro dan bij 50000 euro. Bij die laatste ben je er voorlopig sowieso nog niet van af.

- De rente die ik betaal en de rente die ik krijg op een spaarrekening.

- Het percentage van mijn inkomen dat ik moet besteden aan aflossen, Als dat veel is is het misschien handig om alvast te beginnen, dan kan ik er EN aan wennen EN het uiteindelijke bedrag is hopelijk lager.

- De verwachtte ontwikkeling van mijn inkomen, ga ik nu krom liggen om versneld af te lossen als ik verwacht dat ik het in de toekomst makkelijk kan betalen. En zo ja, hoe krom ga ik liggen.
Ok, ik help wel, wat is je bankrekeningnummer?

Sorry, flauwe reactie. Maar elke keer als ik deze topictitel lees interpreteer ik 'm dus zo...

Succes ermee.
Hoi Allemaal,

Heb niet alles gelzen maar er wordt gesproken over die draagkrachtmeting.

Als je deze aanvraagt geldt toch ook dat je als je in die 15 jaar meer gaat verdienen je ook meer moet gaan betalen!?

Als je dat niet doet en als je het salaris van je (eventuele) partner niet meerekend je na 15 jaar geen kwijtschelding krijgt!!

Zo heb ik het begrepen van de IBG site.

Draagkrachtmeting aanvragen is dus niet. Ach, die schuld ben ik over 15 jaar wel kwijt!
Ik zie dat het nieuwe rentepercentage voor de periode 2010-2014 op de site van de IB (of vanaf 1 januari DUO) staat: 2,39%:). Goed nieuws voor iedereen die volgend jaar afstudeert of in 2004 of in 1999 is afgestudeerd. Met zo'n percentage wordt niet-aflossen weer rendabel (vooral als de spaarrente weer gaat stijgen).
Ik was het al in de gaten aan het houden... maar kon het de hele tijd niet vinden. Goed dat je het even post!

Super mooi om te lezen.... sparen levert me weer meer geld op dan aflossen. Helemaal fijn. En 1% minder rente scheelt me ook heel wat in de kosten de komende 5 jaar!
2.39 is overigens wel het laagste in jaren geloof ik... dat is dus mazzel hebben voor iedereen die in 2009 is afgestudeerd
Volgens mij gaat het niet om mensen die komend jaar afstuderen, maar die in 2009 zijn afgestudeerd.

Zo lees ik dat in elk geval hier

Ingangsdatum

Voor leningen ontvangen ná 1 januari 1992 geldt dat er rente wordt berekend vanaf de eerste maand na uitbetaling. Zolang er recht is op studiefinanciering, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar door de overheid vastgesteld. Vanaf de aanloopfase (1 januari na einddatum studie of einde studiefinanciering) staat de rente steeds voor vijf jaar vast.

Voor mensen die in 2009 zijn afgestudeerd staat de rente vanaf 1 jan. voor 5 jaar vast op 2,39 %.
Je hebt gelijk, 2009. Staat ook in de tabel hier.
Ik heb ook even een vraag over terugbetaling/kwijtschelding van mijn studieschuld. (Heb niet alle pagina's teruggelezen hier, alleen de laatste twee.)

Ik heb een schuld van zo'n 20.000 euro. Heb drie studies gevolgd (WO, HBO, MBO), maar geen afgerond door psychiatrische problemen. Inmiddels heb ik een uitkering van 75% van het minimumloon, een jaarinkomen van rond de 14.000 euro.

Over een jaar zou ik moeten beginnen met terugbetalen van die schuld. En nu ben ik een beetje aan het zoeken naar hoeveel ik dan terug moet betalen per maand, maar ik word er geen wijs uit.

Op de site van IB-groep vind ik een artikel over kwijtschelding van de aanvullende beurs. Daar staat dat als je verzamelinkomen lager is dan 35.000 je in aanmerking komt voor (gedeeltelijke) kwijtschelding van de aanvullende beurs. Dat zit wel goed dacht ik.

Maar dan blijft er nog wel de prestatiebeurs open staan, daar vind ik niets over. Alleen een rekenhulp om je maandelijkse aflossing te bepalen, maar daar komt uit dat ik 0 euro terug moet betalen per maand. Dat zal vast niet zo mooi zijn als het lijkt?

En dan staat er mij iets bij van dat je je schuld geheel of voor een groot deel kunt laten kwijtschelden als je die door ziekte/psychische problemen niet hebt kunnen afronden. Maar daar ben ik inmiddels misschien al te laat mee, een aantal jaar na het staken van mijn laatste studie? Iemand die daar iets over weet?
Als je door "omstandigheden van structurele aard" of arbeidsongeschiktheid je studie niet kan afronden, dan kan je prestatiebeurs worden omgezet in een gift. Je kunt het beste even bellen met de IB-groep of dit nog mogelijk is en hoe je dit moet regelen.
Wij krijgen deze maand te horen wat we de komende tijd moeten betalen.

Mijn man had een schuld van ongeveer 35.000 euro. We lossen al twee jaar 270 euro per maand af.

DE schuld is nu ongeveer 30.000 dus ik hoop dat we minder mogen betalen!

Een draagkrachtmeting hebben we niet laten doen.
*meldt zich hier*

Vriend en ik hebben samen een studieschuld van ruim 42000 euro, waarvan ikzelf een aandeel van 19000 heb.

We hebben het geld absoluut niet verbrast. Reden voor de lening is dat we na 4 jaar hbo, toch ook nog allebei wo wilden doen en dat deden we 200 km van huis in een grote stad, dus het geld ging naar vaste lasten en de studie in 3 jaar tijd.

Voor 2010 hebben we een ambitieus plan, namelijk dat ikzelf 14500 aflos (of 15 als het mee zit) voor 1 januari 2011. Er zit een kans in dat ik dit jaar een schenking krijg van mijn ouders (belastingvrije som) of in ieder geval een geldsom, dus dan heb ik nog maar een kleine schuld over en in het gunstigste geval helemaal niks meer.

Vriend is ander verhaal, hij probeert voor 1 januari 2011 9000 euro af te lossen. Hij heeft een afspraak dat als hij tenminste 9000 euro aflost, dat hij dan 5000 euro van ze krijgt. In dat geval zou hij onder de 10000 euro schuld komen. En dat scheelt nogal als hij vanaf januari 2011 moeten aflossen. We zijn wel vorig jaar (2009) afgestudeerd, dus we profiteren van die 2.39% rente. Maar aangezien we allebei vanaf begin 2008 al geen studiefinanciering meer krijgen (maanden waren op), gaat de aflossing volgend jaar starten.

Het is dit jaar mogelijk om zoveel af te lossen doordat we allebei een goede baan hebben (ik werk al 2 jaar) en we nog geen eigen huis hebben, maar een heel simpele huurwoning. We zouden dit jaar al wel een huis willen kopen en het liefst een leuke reis samen willen maken, maar we geven de aflossing nu even voorrang. Met als doel dat ik eind 2011 mijn lening afgelost heb en dat ik dan niet meer 15 jaar vastzit aan een enorme schuld met de bijbehorende rente.

Het is niet dat ik dit jaar helemaal geen leuke dingen kan doen trouwens, ik ben echter ook al niet zo'n enorme spender, dus om die reden lukt het mij waarschijnlijk (of ik moet werkloos worden of andere nare dingen gebeuren, dan is het natuurlijk ander verhaal).
Zo Snip, dat zou ik echt knap vinden!! Veel succes! Geeft vast een goed gevoel als 'de kop eraf is'!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
quote:snip schreef op 06 januari 2010 @ 21:17:

*meldt zich hier*

Vriend is ander verhaal, hij probeert voor 1 januari 2011 9000 euro af te lossen. Hij heeft een afspraak dat als hij tenminste 9000 euro aflost, dat hij dan 5000 euro van ze krijgt.

.

Van wie krijgt hij dat?

En mijn complimenten voor hoe jullie dit willen gaan doen!
Waarom wil je perse alles nu af betalen? Is er een reden te bedenken dat je het straks niet meer kan?
@marijn_81: van zijn ouders!

@Kaaaatje: Omdat ik straks geen 5000 euro aan rente wil betalen...ik wil er gewoon vanaf zijn. En als ik kijk naar het bedrag samen we zouden toch wel rond de 350 a 400 euro per maand moeten betalen aan de IB-groep, best groot bedrag voor 15 jaar lang hoor. Als ik ooit minder ga werken vanwege kinderen ofzo of mijn vriend, dan wil ik dat wel gewoon kunnen en niet telkens een afweging moeten maken vanwege dat ik ook zoveel nog af te lossen heb.

Plus het feit dat ik het nu gewoon kan aflossen, het geld is er straks, dus ik zie niet in waarom ik het dan niet zou doen.
Mag ik vragen hoeveel jullie eigenlijk per maand geleend hebben?

Ik ben nu 1 jaar aan het werk en ben van plan volgend jaar een Associate Degree te halen op het HBO. Ik woon samen en heb veel vaste lasten, daarom denk ik niet dat ik het red met alleen mijn studiefinanciering (ookal krijg ik altijd het volledige bedrag) en een eventueel bijbaantje.. Ik weet niet precies hoe zwaar zo'n HBO studie is (ik kom van het MBO) dus ik ga er niet vanuit dat ik er 18 uur naast kan werken.

Je kunt toch ook zelf bepalen wanneer je leent? Als ik alleen de maanden leen dat ik collegegeld moet betalen, dat is dus 2x 8 maanden, valt het af te lossen bedrag volgens mij nog redelijk mee! Of kan dat niet?
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
Help! Ik snap er niets van. Wie kan mij helpen de volgende tekst te analyseren? Sorry, ik begrijp er namelijk niet van.

''U moet een nieuw aanvraagformulier invullen om door te geven dat het inkomen van

uw partner mee moet tellen of dat u het inkomen van uw partner niet mee wilt

laten tellen. Consequentie voor dat laatste is, dat uw aflosplicht dan ook met

een jaar wordt verlengd. Het formulier "Verzoek verlagen maandbedrag

studieschuld 2010" staat op onze website.

Vraag 2:

Als u nog 10 jaar zou moeten aflossen en u laat het inkomen van uw partner al

die tijd buiten beschouwing, blijft u nog steeds verplicht tot 10 jaar aflossen.

Zo komt er dus geen einde aan uw studieschuld. U hebt dan echter wel een

mogelijkheid om te zorgen dat uw partner niet opdraait voor uw studieschuld,

mocht dat een probleem zijn.

Als u het inkomen van uw partner wel laat meetellen en u moet daardoor meer of

alles terugbetalen, schuiven die jaren niet op en komt er dus na 15 jaar een

eind aan uw studieschuld.

U hoeft trouwens nooit meer dan de vastgestelde aflostermijn (berekend op grond

van de schuld) terug te betalen.''.

Wat wordt nu bedoeld?

- Betaal ik nu véél langer omdat ik het inkomen van mijn partner niet mee laat tellen? Hoezo dan? Hoe moet ik dat voor me zien?

- Of: Ik laat het inkomen van mijn partner wel mee tellen. En dan? Dan betaal ik de hoofdprijs? Wat ik niet heb? Zijn geld is niet mijn geld. En mijn schuld is al helemaal niet zijn schuld.

Ik betaal het sowieso zelf. Maar dit bedrag kan helaas niet zo heel hoog zijn. Kan dat wel dan?

Jee...
@ Dreetje: Je kunt zelf aangeven hoeveel je elke maand wilt lenen. Dat geef je aan op een wijzigingsformulier. Het duurt wel even voor het verwerkt wordt.

Als je het alleen wilt gebruiken om je collegegeld te betalen kun je er ook voor kiezen en collegegeldkrediet af te sluiten. Ik weet niet precies wat daar de voorwaarden van zijn (ik gok hetzelfde als een reguliere lening, behalve dat je het geld gebruikt om je collegegeld te betalen).

Je zegt dat je het volledige bedrag krijgt. Wat bedoel je daarmee? De basisbeurs is rond de 250 euro, daarnaast kun je prestatiebeurs krijgen. Samen is dat maximaal rond de 900 euro. Als je een maximaal bedrag aan prestatiebeurs krijgt kun je (volgens mij) NIET extra lenen. Dit is het maximale bedrag wat je kunt krijgen van de IB-groep. Misschien is het wel mogelijk om hiernaast nog een collegegeldkrediet af te sluiten.

Hoeveel je er naast kan werken ligt aan de zwaarte van je studie, je eigen capaciteiten en hoe hard je het geld nodig hebt. Je kunt bijna altijd iets doen naast je studie, maar hoeveel en wanneer (avonden en weekend.....) ligt aan alle omstandigheden
quote:FleurtjeFee schreef op 12 januari 2010 @ 21:15:

Help! Ik snap er niets van. Wie kan mij helpen de volgende tekst te analyseren? Sorry, ik begrijp er namelijk niet van.

Wat wordt nu bedoeld?

- Betaal ik nu véél langer omdat ik het inkomen van mijn partner niet mee laat tellen? Hoezo dan? Hoe moet ik dat voor me zien?

- Of: Ik laat het inkomen van mijn partner wel mee tellen. En dan? Dan betaal ik de hoofdprijs? Wat ik niet heb? Zijn geld is niet mijn geld. En mijn schuld is al helemaal niet zijn schuld.

Ik betaal het sowieso zelf. Maar dit bedrag kan helaas niet zo heel hoog zijn. Kan dat wel dan?

Jee...

We hebben het in dit onderwerp al eerder over draagkrachtmetingen gehad, heb je dat al gelezen? helpt dat je met de tekst interpreteren?

Ik begrijp hieruit dat je een draagkrachtmeting hebt aangevraagd omdat je wettelijk vastgesteld maandbedrag hoog is gekeken naar je inkomen. Als je een draagkrachtmeting laat uitvoeren zijn er twee mogelijkheden. Als je alleenstaand bent (eventueel met een relatie, maar niet samenwonend of getrouwd) is alleen optie twee relevant. Als je wel samenwoont of getrouwd bent en een gezamenlijk huishouden voert zijn beide opties mogelijk.

1. je vraagt de IB-groep te kijken naar jullie gezamenlijke inkomen en op basis daarvan wordt het maandbedrag vastgesteld.

2. je vraagt de IB-groep alleen te kijken naar jouw inkomen en het inkomen van je (eventuele) partner buiten beschouwing te laten. Als je geen partner hebt kan zijn inkomen ook niet meegerekend worden.

Als je een draagkrachtmeting aanvraagt is de kans groot dat je het niet voor elkaar krijgt om in 15 jaar je studieschuld af te betalen (want je betaald elke maand minder dan het maandbedrag waarmee je het in 15 jaar precies zou af betalen). In sommige gevallen neemt de IB-groep dan zijn verlies en laat de rest lekker zitten. Dat is zo als je inkomen gedurende de hele periode ontoereikend blijft om het gehele bedrag terug te betalen. Daarnaast en dat is in jouw geval relevant kan het zo zijn dat je een partner hebt en je zijn inkomen buiten beschouwing wilt laten. Elk jaar dat je wel een gezamenlijk huishouden hebt, maar zijn inkomen niet mee laat rekenen wordt toegevoegd aan je aflosperiode. Dat kan dus betekenen dat je 15 jaar lang zijn inkomen niet mee laten rekenen en vervolgens 15 jaar langer moet afbetalen.

Voor jou is dus relevant:

- Voer je een gezamenlijk inkomen met je partner? (Ik denkdat dit voor jou wel relevant is, maar dat weet ik niet zeker)

- wil je zijn inkomen mee laten rekenen in de draagkrachtmeting (ik begrijp dat dit niet wenselijk is)

Volgens mij betekent dit dat je een draagkrachtmeting uit laat voeren op jouw inkomen. Je aflosperiode van 15 jaar wordt dan verlengd met het aantal jaren waarin je wel aflost maar het inkomen van je partner niet mee laat rekenen.

Als je nu moet beginnen met aflossen zou de IB-groep je dus vragen zoveel mogelijk af te lossen (aan de hand van je draagkrachtmeting), als je na 15 jaar nog niet alles hebt afgelost wordt de aflosperiode verlengd met nog eens maximaal 15 jaar.

Ik hoop dat dit (lange) verhaal begrijpelijk is!
@snip: klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt. Ik wou dat ik mijn studieschuld zo snel kon aflossen ;). Succes ermee!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 13 januari 2010 @ 09:36:

[...]

Als je een draagkrachtmeting aanvraagt is de kans groot dat je het niet voor elkaar krijgt om in 15 jaar je studieschuld af te betalen (want je betaald elke maand minder dan het maandbedrag waarmee je het in 15 jaar precies zou af betalen). In sommige gevallen neemt de IB-groep dan zijn verlies en laat de rest lekker zitten. Dat is zo als je inkomen gedurende de hele periode ontoereikend blijft om het gehele bedrag terug te betalen. Daarnaast en dat is in jouw geval relevant kan het zo zijn dat je een partner hebt en je zijn inkomen buiten beschouwing wilt laten. Elk jaar dat je wel een gezamenlijk huishouden hebt, maar zijn inkomen niet mee laat rekenen wordt toegevoegd aan je aflosperiode. Dat kan dus betekenen dat je 15 jaar lang zijn inkomen niet mee laten rekenen en vervolgens 15 jaar langer moet afbetalen.

Voor jou is dus relevant:

- Voer je een gezamenlijk inkomen met je partner? (Ik denkdat dit voor jou wel relevant is, maar dat weet ik niet zeker)

- wil je zijn inkomen mee laten rekenen in de draagkrachtmeting (ik begrijp dat dit niet wenselijk is)

Volgens mij betekent dit dat je een draagkrachtmeting uit laat voeren op jouw inkomen. Je aflosperiode van 15 jaar wordt dan verlengd met het aantal jaren waarin je wel aflost maar het inkomen van je partner niet mee laat rekenen.

Als je nu moet beginnen met aflossen zou de IB-groep je dus vragen zoveel mogelijk af te lossen (aan de hand van je draagkrachtmeting), als je na 15 jaar nog niet alles hebt afgelost wordt de aflosperiode verlengd met nog eens maximaal 15 jaar.

Ik hoop dat dit (lange) verhaal begrijpelijk is!

Kaaaatje, bedankt voor je uitgebreide toelichting! Super!

Samenvattend. (Of ik het snap?)

Ik woon samen. Ik snap allleen niet waarom er wel 10 tot 15 jaar voor staat om een schuld van ongeveer 2500 euro af te lossen?

De schuld bestaat al jaren en heb nooit afgelost. Stel:ik begin binnenkort met aflossen. En ik tel het inkomen van mijn partner niet mee. Dan betaal ik sowieso nog 15 jaar?

Ik zal helaas niet heel veel per maand kunnen aflossen.

Ander vraagje.

Stel, ik betaal nu het openstaande bedrag in 1x. Dan ben ik toch stukken voordeliger uit?
quote:FleurtjeFee schreef op 13 januari 2010 @ 10:04:

[...]

Kaaaatje, bedankt voor je uitgebreide toelichting! Super!

Samenvattend. (Of ik het snap?)

Ik woon samen. Ik snap allleen niet waarom er wel 10 tot 15 jaar voor staat om een schuld van ongeveer 2500 euro af te lossen?

De schuld bestaat al jaren en heb nooit afgelost. Stel:ik begin binnenkort met aflossen. En ik tel het inkomen van mijn partner niet mee. Dan betaal ik sowieso nog 15 jaar?

Ik zal helaas niet heel veel per maand kunnen aflossen.

Ander vraagje.

Stel, ik betaal nu het openstaande bedrag in 1x. Dan ben ik toch stukken voordeliger uit?

2500 euro is inderdaad niet zoveel. De IB-groep zal in eerste instantie een wettelijk vastgesteld maandbedrag voor je bepalen. Dat is het bedrag wat je elke mand moet terug betalen om in 15 jaar het bedrag terug te betalen met de rente die je opbouwt al meegerekend. (2500 + rente / 15 jaar/ 12 maanden). Dit bedrag wordt altijd omhoog afgerond naar 45 euro zijn. Als het wetelijk vastgesteld maandbedrag lager zou zijn dan 45 euro ben je dus sneller klaar dan de 15 jaar.

Als je inkomen laag is kun je een draagkrachtmeting aanvragen. Er wordt dan gekeken wat je kunt missen. Dat kan lager zijn dat het wettelijk vastgesteld maandbedrag, dan betaal je in elk geval 15 jaar, en als je het inkomen van je partner niet meerekent maximaal 30 jaar het bedrag wat je volgens de draagkrachmeting moet betalen. Dus je betaald niet sowieso een bepaalde tijd, je betaald tot je alles hebt terug betaald of je aflosperiode (15 jaar plus X jaar) voorbij is en dan wordt je rest schuld kwijtgescholden.

Ik ben wel benieuwd, hoeveel jaar staat je schuld al open? en wanneer ben je afgestudeerd? heb je al eens een draagkrachmeting aangevraagd?

Als je het geldt nu in één keer aflost betaal je geen rente over je studieschuld. Wat dat betreft is het goedkoper. Hoeveel rente je over je schuld betaald is afhankelijk van het jaar van afstuderen. Als je in 2009 bent afgestudeerd is het 2.39% als je in 2007 bent afgestudeerd 4.17%. Als je het geld apart zet op een spaarrekening waar je meer rente krijgt en NIET AAN HET GELD KOMT kan het voordeliger zijn om het bedrag op een spaarrekening te laten staan en rente te trekken. De rente die je betaald is lager dan de rente die je ontvangt.
Waar denk jij 4,17 % rente te kunnen krijgen???
quote:Pauline65 schreef op 13 januari 2010 @ 11:01:

Waar denk jij 4,17 % rente te kunnen krijgen???

Waar zie jij mij zeggen dat je dat kunt krijgen....

Ik wil best toegeven dat het momenteel lastig is om meer dan 3 a 3,5 procent rente te krijgen op een reguliere spaarrekening. Als de rentepercentage over je studieschuld 4,17% is maakt dat een andere afweging als wanneer je rentepercentage over je studieschuld 2,39% is.

toevoeging: Bovendien kan de spaarrente natuurlijk ook gewoon weer aantrekken... het is niet zo dat we van nu tot in de eeuwigheid aan deze spaarrente vast zitten...

P.S. het zal aan mij liggen, maar je bericht komt redelijk bot over, maar dat bedoel je vast niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven