Geld & Recht alle pijlers

Aflossen Ib-groep: wie helpt?

27-07-2009 23:07 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet helpen met aflossen, maar met uitrekenen

Ik zit maar te rekenen, maar ik kom er niet uit. Ik ben ook heel slecht in getallen en rekenen

Ik heb een schuld van 25000 bij de Ib-groep, zit nog in de aanloopfase, maar wil ivm rente zo snel mogelijk beginnen met aflossen.

Ik weet dat ik het totaalbedrag van de schuld moet delen door 180 maanden, kom ik uit op 138 euro per maand, maar met rente wordt dit natuurlijk veel meer.

Hoe bereken je nou het bedrag incl rente? Ik kan er op de site geen rekenhulp voor vinden. Gaat die rente dan per jaar, hoe reken je dat uit?

Wat vinden jullie trouwens: meteen een groot bedrag aflossen of gewoon per maand aflossen? Het eerste vind ik wel aanlokkelijk, maar ben ik wel meteen door mijn spaargeld heen. Als ik weet hoe ik het bedrag per maand incl. rente kan uitrekenen, kan ik mooi het verschil zien tussen een schuld van 'nog maar' 15000 of die 25000.

Overigens: Ik verwacht met dit topic geen opmerkingen hoe ik in hemelsnaam zo'n hoge schuld heb kunnen krijgen Ik klaag er ook absoluut niet over, wie leent heeft nu eenmaal schuld, en heb het er voor over gehad, dus ben echt slechts benieuwd naar antwoorden! Ik dacht, ik zeg het er even bij, want sommige mensen roepen dit vrij snel

Alvast bedankt!
Fijne gedachte om te zien hoeveel minder je nu aan rente betaald he! Ik betaalde eerst iets van 100 euro per maand aan rente en nu 40, dus dat maakt best veel uit
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
MIjn vriend en ik hebben gezamelijk een schuld van ¤ 43.000. Wij lossen vanaf januari 2010 af. WIj hebben relatief lage maandlasten en een hoog netto-inkomen (voor ons dan ) dus wij hebben besloten dat we boven op het minimale bedrag nog eens ¤ 75 per lening aflossen. Hierdoor halen we ruim 5 jaar van onze looptijd af en besparen we heel wat rente. Gelukkig zijn wij in de luxe positie dat wij nog gewoon kunnen sparen voor vakantie/noodgevallen e.d.

Maar nu de vraag:

Wij krijgen in mei vakantiegeld en belastingteruggave. Bij elkaar ongeveer ¤ 7.000. Dit geld is nu niet nodig voor vakantie of andere kosten. Wij hebben dus de keuze om dit te sparen zodat we over een drie jaar dit kunnen gebruiken wanneer we gaan verhuizen. Of we kunnen het aflossen op de lening (grote stappen, snel thuis).

Wat zouden jullie doen?

Wat mij een beetje tegenstaat van de lening, is dat je ook over 10 jaar nog een behoorlijk aflossingsbedrag betaald, terwijl je dan misschien parttime werkt, kinderen hebt, hogere vasten lasten etc.

Maarja, een mooi bedrag op de bank voor als we over een paar jaar gaan verhuizen is ook fijn.
Ik wil ook een motto
Lastig Imikgirl!

Je hebt het dus niet nu of binnenkort nodig? En je hebt spaargeld achter de hand?

Hebben jullie gekeken wie van jullie de hoogste rente betaald? (Ligt aan het afstudeer jaar)

Je wilt over 3 jaar verhuizen? Dan heb je dus nog 2x vakantie geld en ev. een belastingteruggaaf (waarschijnlijk wel een lagere)? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om dat geld dan apart te houden voor de verhuis en dit geld af te lossen bij de lening met de hoogste rente...
@imikgirl.

Je zegt zelf dat je dit geld nu niet nodig hebt. Dan zou de keuze dus zijn (voor langere tijd) apart zetten en rente vangen (dus op een rekening waar je verder niet bij kunt.

Of je lening (met de hoogste rente) aflossen.

Als je meer rente kunt krijgen op een spaarrekening zou ik het in eerste instantie op een spaarrekening zetten. Je kunt dan over een paar jaar als je gaat verhuizen met de hypotheekadviseur doornemen wat je beste optie is. Aflossen en je maandlasten qua studieschuld omlaag brengen of investeren in je nieuwe huis en minder lenen en dus de lasten van je hypotheek omlaag brengen.

m.b.t. kinderen en parttime werken zou ik zeggen. Je zet nu 7.000 euro apart, specifiek met in je achterhoofd dat dit bedoeld is als aflossing voor je studieschuld.Stel dat je op het moment dat dit speelt nog tien jaar af moet lossen. Dan kun je natuurlijk prima 7.000 + rente/10/12 per maand overmaken van je spaarrekeninig naar de IB-groep waardoor je elke maand sowieso 60 euro af kunt lossen.
@ Janna80 en Kaaaaaaaatje,

Gezien de huidige rentestand is de rentevergoeding op een spaarrekening in ieder geval lager. Maar ik denk dat de hypotheekrente en IB-rente elkaar tegen die tijd niet veel zullen ontlopen. (We zijn beide in 2007 afgestudeerd).

Ik denk dat ik het nu maar apart zet. Als ik die 7.000 nu wegzet kan ik dit inderdaad ook over die tien jaar uitsmeren, en anders kan ik het investeren in het huis.

Thx!
Ik wil ook een motto
2007 was geen handig jaar om af te studeren idd 4,17% is niet weinig.

Als je denkt dat je het langere tijd vast wil zetten kan je het ook op een termijn deposito zetten....
Ja, waar je meer dan 4,17% rente krijgt. Anders betaald je meer dan dat je krijgt en kun je dus (als je het geld niet perse nu nodig hebt) beter nu aflossen en je volgende geld (volgende vakantiegeld) sparen, denk ik hoor! Goed dat je er over nadenkt, 't is best moeilijk he!
Het is inderdaad erg lastig, maximaal termijndeposito is nu ongeveer 3,25% voor drie jaar (over drie jaar gaan we wss verhuizen, dus langer vastzetten is niet zo handig).

Ik vind het erg lastig om te kiezen. Ook omdat je een aflossing aan de IB-groep gewoon kwijt bent, en dus geen keuze meer hebt. Als ik het gewoon spaar, kan ik over drie jaar de keuze maken aflossen of investeren in huis.

In ieder geval eerst eens een deposito openen voor ons andere spaargeld, want die 1,2% op de huidige spaarrekening schiet niet op!

Moeilijk, moeilijk, moeilijk!
Ik wil ook een motto
Wat ik trouwens niet helemaal duidelijk kan vinden:

Nu is ons maandbedrag bepaald op ons inkomen en de schuld die we hebben.

Wordt dit bedrag bijvoorbeeld over een aantal jaren geïndexeerd naar je nieuwe inkomen? Of wordt alleen het rentepercentage opnieuw meegenomen?
Ik wil ook een motto
ik denk dat laatste want bij mn man is het maandbedrag wat we moesten betalen veranderd (na 5 jaar)

En naar mijn idee hebben ze niet gekeken of hij meer verdient.

We hoeven nu 10 euro minder betalen maar mijn man is wel een stuk meer gaan verdienen.

Misschien is het ook minder geworden omdat de schuld na 5 jaar kleiner is..
Je WVM (wettelijk vastgestreld maandbedrag) is het bedrag wat je de IB-groep moet terug betalen. Dit wordt berekend door je totale schuld (incl. rente) te delen door het aantal aflostermijnen dat je nog voor de boeg hebt.

De rente wordt elke 5 jaar opnieuw bepaald en voor 5 jaar vastgezet. Dus je WVM wordt ook elke 5 jaar opnieuw vastgesteld.

TENZIJ je een draagkrachtmeting hebt aangevraagd. Dan zal in principe elk jaar een nieuw WVM worden bepaald en een nieuwe draagkrachtmeting worden uitgevoerd (weet niet of je die opnieuw moet aanvragen of dat dat automatisch gaat...).

De hoogte van je loon speelt dus alleen een rol bij het aflossen indien je een draagkrachtmeting hebt aangevraagd.
@imikgirl: als jij zegt dat het bedrag dat je terug moet betalen is gebaseerd op je inkomen en je schuld gok ik dat je een draagkrachtmeting hebt aangevraagd. Dan gaat de IB-groep dus in het nieuwe jaar kijken wat je inkomen was twee jaar ervoor en wat je op basis daarvan zou kunnen aflossen.
Nee sorry, ik heb geen draagkrachtmeting aangevraagd. Vanuit voorgaande posts kreeg ik het idee dat ze het eerste bedrag mede baseren op je inkomen, dus vandaar. Dan heb ik dat verkeerd gelezen/begrepen.

Duidelijk :-)
Ik wil ook een motto
quote:elize schreef op 03 februari 2010 @ 11:41:

ik denk dat laatste want bij mn man is het maandbedrag wat we moesten betalen veranderd (na 5 jaar)

En naar mijn idee hebben ze niet gekeken of hij meer verdient.

We hoeven nu 10 euro minder betalen maar mijn man is wel een stuk meer gaan verdienen.

Misschien is het ook minder geworden omdat de schuld na 5 jaar kleiner is..

Het rentepercentage is verlaagd. Hij hoeft dus minder rente te betalen en daardoor is het maandbedrag verlaagd. Als het rentepercentage omhoog geschoten was, dan had hij meer moeten betalen.

Een mailtje naar DUO is trouwens voldoende om een herziening van het maandelijkse bedrag aan te vragen als je extra afgelost hebt. Het maandelijkse bedrag kan je ook uitrekenen met behulp van de functie BET in Excel (PMT in de Engelse versie).

De rente is maandelijks, deel hem daarom door 12. Dus bij 2,74% rente, vul je 0,0274/12 in.

Aantal-termijn is aantal nog resterende termijn, maximaal 180.

HW is de schuld die nog resteert.

TW is het doelbedrag, hier kan je een nul invullen.

Type_getal kan je weglaten of ook een nul invullen.

Onderaan verschijnt het resultaat al of even op OK klikken. Zo kan je gemakkelijk uitrekenen wat je maandbedrag wordt, als je extra zou aflossen en een nieuw maandbedrag zou aanvragen.
Eeltsje, fantastisch! Thanks! Ik zat trouwens wel best goed met mijn handmatig uitgerekende 260,00, kom nu op 257,26 .
Vervang een lening van een IB groep NOOIT door een commerciele lening, ook geen hypothecaire. Als je morgen met je benen onder de tram komt en je bent niet meer in staat af te lossen, wordt de schuld kwijtgescholden. Dit is bij commerciele leningen natuurlijk nooit het geval. Dit is de reden dat ik de lening in gewoon tempo aflos. Mocht je in de toekomst financieel niet kunnen aflossen, dan hoeft dat ook niet.
Als de rente maandelijks is, moet je hem niet door 12 delen, maar een twaalfde machts wortel van 1+ rente uitrekenen!

Dus 2,74% = 0,0274.

0,0274 + 1 = 1,0274

12^wortel 1,0274 = 1,00225515

maandelijkse rente is dan: 1 - 1,00225515 = 0,00225515 = 0,224415%
Volgens mij hoeft dat niet Paull, de rente is jaarlijks, maar wat Eeltsje denk ik bedoelt is dat de aflostermijn een maand is (dus 2,39% rente op jaarbasis, maar 12 termijnen in dat jaar), en dat moet je de rente inderdaad delen door 12. Tenminste, zo heb ik dat gelezen in de beschrijving bij BET en heb op de website van IBG opgezocht dat de rente op jaarbasis is.
@Miryana Klopt helemaal. Als de rente op jaarbasis is.
Hallo, heb net het topic doorgelezen, omdat vriend en ik ook met een behoorlijke schuld zitten. Wat ik nog niet ben tegengekomen in deze overweging van al dan niet meer aflossen dan nodig is, is het volgende:

Ik hoor van verschillende vrienden die nu een hypotheek willen dat er tegenwoordig vaak expliciet naar gevraagd wordt of je een ib schuld hebt. Je bent niet verplicht het te melden, maar bijv. een Nationale Hypotheek Garantie geldt NIET als blijkt dat je je schuld niet hebt opgegeven. Als je hem wel opgeeft gaat het bedrag van je hypotheek aanzienlijk (hoewel, hangt af van je schuld natuurlijk) naar beneden. (meer dan het bedrag van je schuld)

Voor mij is dit in elk geval wel een reden om snel af te betalen.
quote:florita schreef op 30 maart 2010 @ 22:23:

Hallo, heb net het topic doorgelezen, omdat vriend en ik ook met een behoorlijke schuld zitten. Wat ik nog niet ben tegengekomen in deze overweging van al dan niet meer aflossen dan nodig is, is het volgende:

Ik hoor van verschillende vrienden die nu een hypotheek willen dat er tegenwoordig vaak expliciet naar gevraagd wordt of je een ib schuld hebt. Je bent niet verplicht het te melden, maar bijv. een Nationale Hypotheek Garantie geldt NIET als blijkt dat je je schuld niet hebt opgegeven. Als je hem wel opgeeft gaat het bedrag van je hypotheek aanzienlijk (hoewel, hangt af van je schuld natuurlijk) naar beneden. (meer dan het bedrag van je schuld)

Voor mij is dit in elk geval wel een reden om snel af te betalen.

wij hebben sinds 29 januari een nieuw huis, gekocht met NHG. vriend heeft studieschuld, maar dit is niet in de berekening meegenomen hoor. ons werd alleen geadviseerd het wel mee te tellen gezien je het wel maandelijks kwijt bent. dus je moet dan niet aan je maximale hypotheekbedrag gaan zitten...

we hebben het dus wel gemeld. dit vond ik nog via google:

Speelt mijn studieschuld een rol bij de aanvraag van een hypotheek of lening?

Bij de beoordeling van je aanvraag zal de bank altijd even checken bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel of je al elders een lening hebt lopen en eventueel betalingsachterstanden hebt. Een studieschuld wordt echter niet in Tiel geregistreerd.

Dat lijkt goed nieuws: wat niet weet, wat niet deert. Toch is het verstandig je studieschuld wel te melden als je bij de hypotheekverstrekker zit, want als er problemen zijn kan liegen duur uitpakken.

Als je bijvoorbeeld een huis hebt dat onder de Nationale Hypotheek Garantie valt en dit huis gedwongen in de verkoop moet omdat jij buiten je schuld (bijvoorbeeld vanwege een echtscheiding) de lasten niet kunt dragen, dan is de kans normaliter groot dat je restschuld wordt kwijtgescholden.

Heb je echter je studieschuld verzwegen, dan loop je het risico zelf voor de schade op te draaien.
quote:florita schreef op 30 maart 2010 @ 22:23:

Voor mij is dit in elk geval wel een reden om snel af te betalen.Je kan het geld dat je extra aflost ook op een spaarrekening zetten of conservatief beleggen (obligatiefondsen). Zodra je een huis koopt en je kan een aardig bedrag aan eigen geld inbrengen, dan zou ook een lagere rente bij een bank kunnen bedingen. De bank heeft dan immers meer zekerheid dat ze het geld weer terugkrijgt. Het vergt wel wat zelfdiscipline, maar het heeft wel als voordeel dat als er wat misgaat (arbeidsongeschiktheid, ontslag enz.) je de studielening niet hoeft terug te betalen of in een mindere mate; bij een bank hoef je niet op medelijden te rekenen. Daarnaast is het bijna onvermijdelijk dat er op een of andere manier gesleuteld wordt aan de hypotheekrenteaftrek. Daarom is het twijfelachtig of het in de toekomst nog fiscaal aantrekkelijk blijft om veel geld bij een bank te lenen.
quote:Eeltsje schreef op 07 april 2010 @ 14:40:

[...]

Je kan het geld dat je extra aflost ook op een spaarrekening zetten of conservatief beleggen (obligatiefondsen). Zodra je een huis koopt en je kan een aardig bedrag aan eigen geld inbrengen, dan zou ook een lagere rente bij een bank kunnen bedingen. De bank heeft dan immers meer zekerheid dat ze het geld weer terugkrijgt. Het vergt wel wat zelfdiscipline, maar het heeft wel als voordeel dat als er wat misgaat (arbeidsongeschiktheid, ontslag enz.) je de studielening niet hoeft terug te betalen of in een mindere mate; bij een bank hoef je niet op medelijden te rekenen. Daarnaast is het bijna onvermijdelijk dat er op een of andere manier gesleuteld wordt aan de hypotheekrenteaftrek. Daarom is het twijfelachtig of het in de toekomst nog fiscaal aantrekkelijk blijft om veel geld bij een bank te lenen.Hmm, ja daar zit zeker ook wat in. Ik vind het best moeilijk. Ook omdat je niet weet wat er in de toekomst gaat veranderen. Nou hoorde ik laatst dat ze misschien willen invoeren dat je de kosten koper niet meer mee mag nemen in de hypotheek? Dan zal je wel moeten sparen. Ik moet zeggen dat ik er ook niet genoeg vanaf weet om een goede keuze te kunnen maken. Ga me er toch nogmaals in verdiepen, wel zo handig om nu vast te doen ipv over 2/3 jaar als we een huis willen kopen....Spaarrekeningen vind ik ook al lastig, wat is nou een goede?
quote:florita schreef op 07 april 2010 @ 14:49:

[...]

Ik moet zeggen dat ik er ook niet genoeg vanaf weet om een goede keuze te kunnen maken. Ga me er toch nogmaals in verdiepen, wel zo handig om nu vast te doen ipv over 2/3 jaar als we een huis willen kopen....Spaarrekeningen vind ik ook al lastig, wat is nou een goede?Niemand is ooit failliet gegaan aan domweg sparen, daarvoor hoef je niet te veel na te denken of uit te zoeken. Neem bij de ASN-bank een ideaal spaarrekening. Dan spaar je maandelijks een bedrag tegen een relatief hoge rente (2,5%, maar veel hoger zal je tegenwoordig niet gauw vinden). Ongemerkt kan je zo toch in een paar jaar een flink bedrag bij elkaar sparen.
Eens met Eeltsje. Het voordeel van sparen ten opzichte van aflossen is dat je geld niet vast ligt. Je kunt zelf bepalen hoe je het geld aanwendt op het moment dat het nodig is. Daarbij spelen de dan geldende rentestanden natuurlijk een rol.

Als je nu ervoor kiest om niet af te lossen maar dit geld te sparen heb je dus de discipline nodig om hier ook niet aan te zitten. Als je voor jezelf hebt bepaald dat je de komende 2/3 jaar niet aan het geld wilt komen kun je ook kiezen voor een termijn deposito. En dan bij voorkeur één waar je beloond wordt als je elke maand een vast bedrag bijstort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven