Overbezorgd?

27-12-2009 23:44 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 5,5 mnd is sinds een week flink verkouden, het begon vorige week vrijdag met hoge koorts en zware ademhaling tijdens slaap. Nu sinds vrijdag moet hij heel erg hoesten en piept en raspt, vooral vrijdagavond heel erg. Ik ben zaterdag met hem naar de hap geweest, omdat ik het niet echt lekker vond klinken, maar ook omdat hij zijn flesjes maar half leegdronk ( en drinkt) en vooral 's-morgens en 's-avonds zo hard moet hoesten dat dan ook alles er weer uitkomt. De huisarts bij de hap dacht aan het RS virus en zei dat we hem heel goed in de gaten moesten houden en zij hamerde er op dat vooral de voeding belangrijk is.

Nu is het de bedoeling dat wij morgen een midweekje naar een bungalowpark gaan samen met een ander stelletje met kinderen. Hierop heeft iedereen zich verheugd, omdat we van de zomer geen van allen op vakantie zijn geweest ivm geboorte van kinderen.

Ik heb dus toen ik van de hap af kwam aan vriend vertelt wat er aan de hand is en dat de ha daar ook gezegd had, dat zij ons afraadde ( hoe schrijf je dat dan?) om te gaan zoals hij op dat moment was. Ik vond dus dat hij het andere stel even op de hoogte moest brengen, maar wel op een manier dat het even open bleef hoe het zou lopen en dat ik maandagochtend nog langs de ha zou gaan om ons manneke nog een keer na te laten kijken.

Vriend had hier moeite mee, omdat het andere stel zich er ook zo op verheugd heeft en het natuurlijk niet leuk is om evt. af te moeten bellen. Ik heb ook tegen hem gezegd dat anders gewoon met onze dochter mee moet gaan, voor haar is het natuurlijk ook leuk.

Nu heb ik dus ondertussen een paar telefoongesprekken over en weer gehoord, en alles wordt naar mijn gevoel met een korreltje zout genomen. "Ach, ons kind gooit er op dit moment ook alles uit"en "Och, zolang er geen hoge koorts bij zit is het allemaal niet erg" En net was hier iemand en die zei nog: "Huh, hij ziet er toch goed uit, heel Nederland snottert op dit moment, hoor" ( Hij ziet er goed uit, maar hij heeft wel wallen onder z'n ogen, zal ook niet voor niets zijn)

Op dit moment gaat het ademen, als hij slaapt, al wat beter, maar wat eten betreft, hmmmm.

Ik weet het niet, ben ik nu echt zo'n overbezorgde moeder. Ben normaal gesproken de nuchterheid zelve, maar heb wel zo iets van: Het is m'n kind, wil niet dat hem iets overkomt. Is dat raar?

Heb net tegen vriend gezegd ( omdat ik pissig was) dat ik morgenvroeg geen afspraak maak bij de ha, en dat we wel zullen zien ( doe het toch gewoon wel, wil wel een beetje zekerheid hebben) omdat ik vooral niet hun heilige vakantie in de weg wilde staan. Maar stel dat het met ons manneke niet goed gaat op vakantie, dan is de vakantie ook verpest ( ja, ik weet dat dat altijd kan gebeuren)

Weet niet goed wat ik hier mee wil, maar ben gewoon pissig omdat ik me niet serieus genomen voel ofzo....

Ooooh, wat een lang verhaal, so sorry!
RS virus is heel erg besmettelijk, dus dat zou een reden kunnen zijn om niet op vakantie te gaan.
Hoe besmettelijk is het RS virus, en hoe ziek kan je kindje er van worden? Dat zou voor mij toch wel een belangrijke weegfactor zijn.

Overigens, als de dienstdoende arts het je afraadt, is dat natuurlijk niet voor niets. Niets is zo vervevelend als met een ziek kind op pad gaan. Ze zijn al jengelig door de verkoudheid en dan nog in een vreemde omgeving.

Als je zou gaan, neem genoeg thermometers, panadolpoepers (dat zijn van die zetpillen) etc mee en vraag bij de receptie even naar de dienstdoende artsen.

Maar als jij je er niet goed bij voelt, natuurlijk balen, maar blijf dan thuis. Een ziek mens(enkind) maar ook de verzorger voelen zich thuis nu eenmaal het prettigst.
Je moet je afvragen zie jij het zitten, persoonlijk zou ik het niet fijn vinden om niet thuis te zijn als mijn kind ziek is. Ik bedoel om niet in mijn eigen huis te zijn. Maar dat is wel persoonlijk.

Inderdaad ga eerst langs de huisarts, vind het ook een beetje vreemd om te roepen als arts rs-virus maar het niet verder te onderzoeken.
RS is idd heel besmettelijk, maar voor ons eigenlijk een gewone verkoudheid. Bij babietjes onder de 3 maanden kan het heel gevaarlijk zijn. ( die zijn er niet bij)

Volgens mij testen ze alleen in het ziekenhuis, als het echt zo erg is dat je doorgestuurd wordt. De ha zei wel dat als zoontje nu een week of 6 was geweest dat ze hem dan accuut door had gestuurd.

Als ik morgen bij de ha ben geweest en hij geeft wel groen licht zal ik zeker alle middelen meenemen en ook naar artsen vragen, ik heb ook al tegen vriend gezegd dat manneke niet mee naar het zwembad gaat.

Hij is niet echt ziek in de zin dat hij helemaal futloos is, hij slaapt wel ontzettend veel.
Een huisarts die vermoedt dat je kind het RS virus heeft heb je natuurlijk niet veel aan.

Apart dat je niet bent doorgestuurd naar het ziekenhuis, gezien de klachten die je kind heeft.

Wat mij nl meteen opviel is dat hij zijn flessen niet goed leeg drinkt, dat kan bij het RS virus horen, vanwege de benauwdheid niet goed kunnen drinken.

In het ziekenhuis kunnen ze testen of hij het heeft, dan heb je pas zekerheid.
Onze dochter is acht maanden, en wij hebben de afgelopen drie maanden driemaal contact gehad met huisartsenpost vanwege overgeven, hoge koorts. En achteraf gezien was dat meer door onze onervarenheid en bezorgdheid dan dat het zo nodig was. Momenteel heeft ons kindje ook verhoging, en een loopoor. En nu zijn we minder bezorgd dan toen, we hebben de huisarts niet gebeld. We zijn met kerst wel weggeweest, alletwee de dagen. Ze is goed ingepakt, zit in een warme auto, en we houden het rustig. Ze heeft er ogenschijnlijk geen last van, ze huilt niet vaker, wil wel wat meer bij ons zitten, en dat is prima. Overigens merk ik dat ik bezorgder ben dan mijn partner.

Koorts en overgeven is niet fijn voor je kindje, maar ik merk aan ons kindje dat wij zelf soms meer schrikken dan zij van bijvoorbeeld overgeven of hoofd stoten. Merk je aan hem dat hij zich onplezierig voelt? En je vrienden, voel je je prettig bij hen om je eigen gang te gaan als je samen in het huisje zit en je mannetje je aandacht vraagt?

Doe wat je hart je ingeeft.
Ik wil geen paniek zaaien maar het is niet zo dat het alleen 'gevaarlijk' kan zijn voor babies onder de 3 maanden.

Ik heb in het ziekenhuis gewerkt en daar lagen ook babies van 7 en 8 maanden aan de zuurstof vanwege het RSvirus.
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Tja en dat is zo makkelijk, not! Misschien kan je vriend met dochter vast gaan en kan jij aansluiten dinsdag of woensdag. Als blijkt dat het beter gaat met je zoontje!

Zo'n overbezorgde moeder ben je niet hoor. Mijn zoontje 5 maanden was ook verkouden met wat prut in zijn oog en moeilijke ademhaling en ook ik zat gewoon gelijk bij de huisarts. Mijn neefje heeft in het ziekenhuis gelegen met RS dus als het niet goed voelt niet doen.

Zij hoeven de vakantie toch niet af te zeggen omdat jij niet kan?? Ik snap dat het niet zo gezellig is als van te voren bedacht maar ja dat is nu eenmaal zo met kinderen.

Heel veel sterkte met je zieke zoontje en ik hoop dat het heel erg meevalt en dat het inderdaad een verkoudheid is.
gaan jullie ver weg? anders zou ik morgenochtend even afwachten, en nog eens bij de huisarts laten controleren. En je kan natuurlijk ook gewoon wel gaan en gaat het niet goed, ben je ook zo weer thuis (er van uitgaande dat je niet te ver weg gaat voor een midweek)

En is hij vannacht echt beroerd, koorts, zwaar ademen, dan ga je morgen gewoon niet.

Zo zou ik het doen denk ik, alhoewel, hij is pas 5 maanden he, nou ja, goed.. lastig advies geven
Het vreemde vind ik trouwens wel, dat mensen die zelf kleine kinderen hebben ( 8 mnd, 2 en 4 jaar) nog nooit van het RS virus hebben gehoord, maar goed...zal bij ons ook komen dat er bij dochter ( 3 weken te vroeg en aan de lichte kant) heel erg op gehamerd werd dat ze uit de buurt van verkouden mensen bleef.

Stoeptegel, ik weet het, maar voor kinderen onder de 3 maanden wordt er extra voor gewaarschuwd.

Haasje, nee, zeker hoeven ze voor mij de vakantie niet af te lassen, ik zou het niet willen. Vriend wil niet alleen met dochter, vindt ie niet leuk en hij denkt dat als er wat is dat hij dan toch wel in een uurtje ( volgens mij is het een uur of 2) thuis is. ( probeer het er in te hameren dat dat nog wel eens tegen kon vallen met een benauwd of uitgedroogd kind)

Ben wel blij te horen dat ik niet helemaal gek ben
quote:citronella schreef op 28 december 2009 @ 00:16:

gaan jullie ver weg? anders zou ik morgenochtend even afwachten, en nog eens bij de huisarts laten controleren. En je kan natuurlijk ook gewoon wel gaan en gaat het niet goed, ben je ook zo weer thuis (er van uitgaande dat je niet te ver weg gaat voor een midweek)

En is hij vannacht echt beroerd, koorts, zwaar ademen, dan ga je morgen gewoon niet.

Zo zou ik het doen denk ik, alhoewel, hij is pas 5 maanden he, nou ja, goed.. lastig advies gevenFijn hé, haha. We gaan naar Duitsland, net over de grens dat wel.
lkkuzzz het is zeker zo dat het extra risicovol is voor babies onder de 3 maanden. Maar wat ik al zei, babies ouder dan 3 maanden met RS virus hebben ook zorg nodig.

Op mijn afdeling geen babies onder de 3 maanden maar ouder dan dat en vechtend voor wat zuurstof en erg ziek.
quote:Stoeptegel schreef op 28 december 2009 @ 00:21:

lkkuzzz het is zeker zo dat het extra risicovol is voor babies onder de 3 maanden. Maar wat ik al zei, babies ouder dan 3 maanden met RS virus hebben ook zorg nodig.

Op mijn afdeling geen babies onder de 3 maanden maar ouder dan dat en vechtend voor wat zuurstof en erg ziek.

Oh sorry, heb het een beetje verkeerd opgeschreven zie ik. Ik bedoelde dus dat ik weet dat het ook op die leeftijd behoorlijk mis kan gaan, maar dat ha er volgens mij gewoon van uit gaan dat het tot 3 maanden gevaarlijk is en dat je dus tot het laatste moment af moet wachten.

Stoeptegel, hij ademt nu tijdens zijn slaap wel heel rustig, is dit goed ( ja, ik snap dat rustig ademen goed is ) of is het normaal dat ze tijdens het wakker zijn vooral moeite met ademen hebben?
Als ie morgen nou niet lekker is, dan ga je toch later, als ie zich wel beter voelt?

De dokter raadt het je af. Ga dan ook niet. Je kind is ziek, dan zit je straks in zo'n huisje met kartonnen muurtjes en iedereen wordt wakker van het nachtelijk gespuis, (ergo: sjacherijnig), je kind ligt niet in z'n eigen bed (ergo: sjacherijnig) en als het echt bar wordt kan je al je zooi weer in de auto laden en naar huis met een behoorlijk ziek kind.

Toen Jom 6 maanden was, had de huisarts ook een vermoeden van RS. Later vertelde ze me dat als ie nog maar een tandje erger was geworden, hij opgenomen was. Geloof me, dat wil je niet, en al helemaal niet ver van huis.

Sterkte. Zieke kindjes zijn zielig.

(hoofdeind omhoog? Stomen in de douche? Ui in de kamer? Zoutoplossing? raam open in slaapkamer- met dikke pyjama/slaapzakaan-? Allemaal waarschijnlijk al geprobeerd, maar wie weet...
Ikkuzzz, nou ik zou het zekere voor het onzekere nemen en thuis blijven. Overbezorgd of niet! Wel lief van je vriend dat hij niet zonder jullie wil. Heel veel sterkte nog een keer en ik hoop echt dat het snel weer helemaal goed gaat met je zoontje!
Tot een jaar kunnen kleintjes behoorlijk ziek worden van RS, hoorde ik nadat het bij mijn neefje werd vastgesteld. Hij was er vreselijk naar van (hij is 6 maanden), moest zo hard hoesten dat hij 's nachts in zijn bedje overgaf.

Als je kind RS heeft, dan dragen jullie het waarschijnlijk zelf ook in je slijmvliezen, het is namelijk verschrikkelijk besmettelijk.Als ik dat andere stel was zou ik tot zeker is dat jouw kind géén RS heeft niet samen een weekend weg willen (ook niet alleen met je vriend en dochter). Beter voorkomen....
lkkuzz het gaat om het algemene beeld van je kind. Wat ik van hieruit niet goed beoordelen kan natuurlijk, maar jij wel. Dat hij rustig ademt nu hij slaapt zegt mij daarom niet zoveel.

Het gaat meer om hoe hij is, de afgelopen dagen/nachten. Vooral hoe hij zijn flessen drinkt. Heeft hij zijn flessen even tijdelijk kort niet goed gedronken en drinkt hij nu wel goed? Zit er een positieve opbouw in? Of drinkt hij al dagen slecht en is er geen verandering in ? Heeft hij veel energie of slaapt hij veel overdag? Bij die laatste opties zou ik even laten testen op RSvirus, het drinkgedrag is nl een goede indicatie of een kind benauwd is of niet. En ook zijn energie natuurlijk, slaapt een kind meer dan normaal, is het futlozer als hij/zij wakker is etc, allemaal signalen van dat het niet lekker is.
tilalia, daarom ga ik morgen ook zeker naar de ha. De hap arts zei zaterdag ook dat ik zeker maandag nog even moest laten kijken, maar dat het dan ook wel weer veiliger zou kunnen zijn. Als de ha morgen zegt, niet doen, dan doe ik het ook niet. Helaas pindakaas!

En ja, al de "middeltjes" heb ik al geprobeerd jammer dat er geen nieuwe bij staat.

Zieke kindjes zijn idd zo zielig. Dat staat vast.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik vind je niet overbezorgd. En in jou situatie zou ik helemaal niet op vakantie gaan. Voor de baby hoef je het niet te doen, en zelf zal je daar in een huisje toch ook niet lekker zitten? Laat je vriend met je dochter gaan en dan blijf jij thuis. Wat is nou belangrijker je kind of vakantie? En je moet je niks aantrekken van de rest. Gewoon doen wat jij wil en dat is (denk ik) thuisblijven.
RS virus is idd zeer besmettelijk en mijn toen vier en half maanden oude babydochter is drie dagen opgenomen geweest omdat ze stopte met drinken. Ze lag alleen aan een vochtinfuus daardoor werd het virus voor haar niet ernstig echter ze lag dus wel even in het ziekenhuis.

Natuurlijk hoeft dit niet voor jou te en jouw kindje te gelden. Naar de huisarts gaan en goed overleg over wat je wel en niet kan doen is denk ik wel wijs voordat je weggaat.
quote:Stoeptegel schreef op 28 december 2009 @ 00:34:

lkkuzz het gaat om het algemene beeld van je kind. Wat ik van hieruit niet goed beoordelen kan natuurlijk, maar jij wel. Dat hij rustig ademt nu hij slaapt zegt mij daarom niet zoveel.

Het gaat meer om hoe hij is, de afgelopen dagen/nachten. Vooral hoe hij zijn flessen drinkt. Heeft hij zijn flessen even tijdelijk kort niet goed gedronken en drinkt hij nu wel goed? Zit er een positieve opbouw in? Of drinkt hij al dagen slecht en is er geen verandering in ? Heeft hij veel energie of slaapt hij veel overdag? Bij die laatste opties zou ik even laten testen op RSvirus, het drinkgedrag is nl een goede indicatie of een kind benauwd is of niet. En ook zijn energie natuurlijk, slaapt een kind meer dan normaal, is het futlozer als hij/zij wakker is etc, allemaal signalen van dat het niet lekker is.Vanavond had hij gelukkig weer een hele fles leeggedronken, maar helaas, die kwam er door het hoesten weer uit. Verder drinkt hij halve flesjes ( van de 210 laat hij er 80 tot 100 staan) Dit doet hij vanaf vrijdag. Hij heeft nog wel plasluiers ( niet overvol, maar wel wat) en tranen. Slapen doet hij nu heel de dag ( normaal een wakker mannetje) maar als hij wakker is, dan is hij wel helder. Geen koorts.
lkkuzz dan zou ik toch even in het ziekenhuis laten testen op RS. Komt daar niks uit, prima, kan je op vakantie gaan en weet je het is niets ernstigs en gewoon een verkoudheidsvirus.

Morgen ga je naar de huisarts vertelde je al vraag hem of je even doorgestuurd kan worden. Dan weet je morgen hoe het zit.

Maar nu snap ik wel dta je huisarts je niet meteen doorgestuurd heeft, gezien je schrijft dat je kind dit sinds vrijdag heeft. Dus ik weet niet wanneer je dan met hem naar de huisarts geweest bent, vrijdag of zaterdag pas vermoed ik.
Beautyfly, voor mij is zéker mijn kind belangrijker! Vakantie komt nog wel een keer.

Enneaaa, dat overleg gaat morgen zeker plaats vinden!
Hij drinkt wel te weinig krijgt te weinig vocht binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven