In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
Als mijn broertje vroeger een voetbalwedstrijd had kon het hele team (de D-tjes, dus 7 (?) spelertjes) en de coach in het busje van mijn ouders, coach naast pa, 4 op de achterbank en drie in de bagageruimte; spelersbus!
Je mocht " kindertjeskoffie " ; melk met voor de kleur een beetje koffie en veel suiker.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
O ja geprakte liga met sinaasappelsap een scheutje roosvicee en een geprakte banaan.

Heeft mijn moeder trouwens ook nog wel voor mijn kinderen klaargemaakt.
quote:biebje schreef op 28 december 2009 @ 21:51:

Zo rood, groen of blauw zie je ze niet meer.Zo lekker proef je ze ook niet meer.
Als kleuter ging ik mee carnaval vieren met mijn ouders. Was ik moe en mijn ouders 't nog niet zat, dan ging ik onder de bar liggen slapen. De meeste cafés in dat dorp hebben geen reling maar echt een verhoging onder de bar om je voeten op te zetten als je aan de bar zit, en op die verhoging kon prima een 4-jarige gaan liggen slapen onder een winterjas van de kastelein. Hoefde ook niet bang te zijn dat er iemand met z'n voeten bovenop me ging staan want A) op zo'n durrep weet iedereen wie welke kinderen heeft meegenomen en waar die uithangen en B) de barkrukken werden strategisch opgeslagen met de carnaval want dan kon d'r meer volk naarbinnen en kon d'r meer gezopen worden. We lagen soms met 8 kinderen op een rijtje onder de bar tot ver na middernacht te slapen.

En we hebben d'r allemaal volgens mij leuke herinneringen aan: je mocht mee carnaval vieren en met de grote mensen mee en lekker lang opblijven en rondrennen en en en...
Iets anders
Kees woonde in een heul klein dorpje en zijn moeder had met een schare van 4 wel wat beters te doen dan haar jongste er constant van overtuigen zijn kleren aan te houden. Dus was de 'jongste van Jansen' ook wel bekend als dat menneke dat in het hele durrep in zijn blootje tegen lantarenpalen plaste.
Ook vroegah...

Op vrijdagavond opblijven en met zijn allen Willem Ruis kijken. Of Ted de Braak, of een andere familieshow. Mét een glaasje cola en een stroopwafel! Feest was dat!
Loretta is De Mol. Punt.
Das allemaal nog niks, ik moest boodschappen halen bij de kruidenier om de hoek toen ik 4 was. (babyboomer huh)
Oh ja... en d'r had ieder half jaar wel een klasgenootje gescheurde enkelbanden omdat die met de voet tussen de spaken had gezeten achterop de fiets bij mams...
Iets anders
Voorin zonder gordel...of op de achterbank steeds met je hoofd tussen de 2 voorstoelen.
Kinderliedjes waren heel wreed en zielig. Over haasjes in een groen knolleknolleland waar het niet goed mee afliep en kikkertjes in een

boerensloot die honger en verdriet hadden.
Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.
anoniem_68671 wijzigde dit bericht op 28-12-2009 21:59
Reden: even verduidelijken
% gewijzigd
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
quote:Paque_in_Pink schreef op 28 december 2009 @ 21:59:

Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.

Ja ik ook en sigaren voor mijn vader en belinda mentholsigaretten voor mijn moeder.

En met een verjaardag of andere visite zette mijn moeder de sigaretten en sigaren keurig in glaasjes op de tafel zodat iedereen die wilde roken er eentje kon pakken.
quote:Paque_in_Pink schreef op 28 december 2009 @ 21:59:

Ik ging een pakje zware van Nelle shag halen toen ik 5 was.. Voor mijn vader.Paque, hier een pakje drum mild voor moeder, een pakje drum voor vader en twee keer rizla rood. En als je mazzel had mocht je voor jezelf een ijsje halen, maar ook wel eens niet.
quote:Mieomij schreef op 28 december 2009 @ 21:58:

Kinderliedjes waren heel wreed en zielig. Over haasjes in een groen knolleknolleland waar het niet goed mee afliep en kikkertjes in een

boerensloot die honger en verdriet hadden.

Op het dak van ons huis

Heeft een aardige muis

Een lief nestje gebouwd

Voor haar jongen

En ze speelden er blij

en ze zongen erbij

En ze dansten en

Piepten en sprongen

Oude muisje sloop zacht

naar omlaag elke nacht

om wat rijst uit de

kelder te stelen,

En dan keerde ze vlug

naar haar jongen terug

om de rijst met de

kleintjes te delen.

Maar eens op een keer

Kwam die oude niet meer

En de kindertjes kregen

Geen eten

Want een lelijke kat

Had het muisje gevat

En het zomaar de kop

Afgebeten

Práchtig vond ik dat lied!
Er waren nog helemaal geen hoogbegaafde, ADHD, hoogsensitieve, add, PDD-NOS, dyscalculie, nieuwetijdskinderen e.d. Althans, ik ben ze in mijn jeugd nooit tegengekomen.
quote:Babsjuh schreef op 28 december 2009 @ 21:58:

Oh ja... en d'r had ieder half jaar wel een klasgenootje gescheurde enkelbanden omdat die met de voet tussen de spaken had gezeten achterop de fiets bij mams...

Ik was zo'n kind ja...

Mijn ouders rookten ook (nu nog trouwens), maar ook lekker in de auto mét de raampjes dicht terwijl zus en ik op de achterbank zaten...
quote:Mevrouwdekees schreef op 28 december 2009 @ 22:01:

[...]

Paque, hier een pakje drum mild voor moeder, een pakje drum voor vader en twee keer rizla rood. En als je mazzel had mocht je voor jezelf een ijsje halen, maar ook wel eens niet.

*knikt driftig* jaha, rizla rood. En voor m'n moeder halfzware drum met Rizla rood.

5 was ik, op mijn fietsje naar de buurtwinkel.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Ik ging ook al alleen naar de bieb toen ik 7 was. Die was toch echt de spoorlijn oversteken en nog een stuk of 3 kruispunten waar men hard reed verderop. (en las boeken voor 12 jarigen)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 december 2009 @ 21:54:

[...]

Zo lekker proef je ze ook niet meer.

Ja ze waren wel lekker!

Ken trouwens niemand in mijn omgeving die er vreemde bijwerkingen aan heeft overgehouden

Alhoewel...ik heb geloof ik dan weer wél te veel Milky Ways gegeten....

quote:Mieomij schreef op 28 december 2009 @ 22:02:

Er waren nog helemaal geen hoogbegaafde, ADHD, hoogsensitieve, add, PDD-NOS, dyscalculie, nieuwetijdskinderen e.d. Althans, ik ben ze in mijn jeugd nooit tegengekomen.

Ze waren er wel, maar waren kleine professortjes, heel druk, overgevoelig, niet-oplettend, konden niet rekenen en/of waren kinderen van stiekeme hippies

Nu ik 't zo opschrijf ben ik ook een hoop etiketten misgelopen geloof ik
Iets anders
Telebingo met mies bouwman kijken, ik en mn zussen mochten het lot vasthouden.

Glaasje prik erbij en een schaaltje chips.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Hier Camel voor vader en Roxyblauw voor mijn moeder. En soms ook een fles Vieux voor mijn vader.
Winkelen deed mijn moeder regelmatig bij de SRV-wagen, die iedere middag langskwam.
Oh, en ik mocht films kijken. Gewoon die voor 18 jaar e/o

Rambo, Rocky, oorlogsfilms...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven