In Grootmoeders tijd..

28-12-2009 21:40 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door zwangere Erwtje kwamen de gesprekken los. Over de hilarische, ontaarde, nu niet meer denkbare dingen die onze moeders deden. Omdat dat toen gewoon was, omdat ze niet beter wisten, de tijd anders was of ze geen forum hadden om raad te plegen.

En of je het nu vreselijk vindt of eigenlijk best begrijpelijk, grappig is de vergelijking wel.

Dus vertel hier over ‘oma’s tijd’. Toen moeders hun kinderwagen nog buiten de AH lieten staan (inclusief baby) om boodschappen te doen. Er binnen gerookt werd. Een babyfoon overbodig was en je huis babyproof maken nog helemaal niet bestond, laat staan nodig gevonden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:18:

[...]

Vind je? Ben ik niet met je eens, hoor.

Er is veel meer verkeer, veel minder plek om te spelen , veel meer manieren waarop ze in de gaten worden gehouden , veel meer regels ... ik vind kinderen een stuk beperkter in hun bewegingsvrijheid , ze zijn volgens mij een stuk minder fantasievol en hebben een veel beperktere motoriek .Lieverd weet ik veel, ik heb ze niet. Vind het al heel wat dat ik door de larfjes van schoonzussen een vagelijk idee heb van wanneer ze lopen, praten zindelijk worden. En verder is het leukste spel dat alle zes kennen (leeftijd 14 maanden tot bijna 6 jaar) op het grote bed van opa en oma rauzen. Bij voorkeur met ome Kees. Die is namelijk het grootst en sterkst en heeft geen kinderen dus gooit stevig met ze.
quote:Lalie74 schreef op 29 december 2009 @ 00:16:

[...]

* Op je twaalfde wijn met spuitwater krijgen 'anders leer je nooit wijn te drinken'

Dat vind ik zo'n gekke methode nog niet. Je kunt ze beter thuis leren hoe het wel moet, dan dat ze ergens anders leren hoe het niet moet.

Coma zuipen deden wij in ieder geval niet.
Kinderen worden al anders omdat ze geen tenten kunnen maken in de stylish verantwoorde betegelde tuin ; waar maak je die ouwe lakens ( ouwe lakens ? Wie heeft nog ouwe lappen ? ) aan vast ; aan die dure olijfboom?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:22:

[...]

Coma zuipen deden wij in ieder geval niet.Nou.... ik werd af en toe toch knap laveloos, hoor.
Mijn oma heeft 11 kinderen en de laatste 5 waren niet echt gewenst maar omdat opa zo'n geilaard was kreeg ze de laatste 5 gewoon puur omdat er geen anticonceptie was.Tja oma probeerde wel haar vruchtbare dagen te ontwijken maar ja opa had sterk zaad....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:23:

Kinderen worden al anders omdat ze geen tenten kunnen maken in de stylish verantwoorde betegelde tuin ; waar maak je die ouwe lakens ( ouwe lakens ? Wie heeft nog ouwe lappen ? ) aan vast ; aan die dure olijfboom?

Duh, wij haalden gewoon de dekens van ons bed hoor.

Moet dochterlief trouwens niet proberen
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:22:

[...]

Dat vind ik zo'n gekke methode nog niet. Je kunt ze beter thuis leren hoe het wel moet, dan dat ze ergens anders leren hoe het niet moet.

Coma zuipen deden wij in ieder geval niet.*trekt wenkbrauw op* Agree to disagree dan maar?
Ja, dat vind ik echt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:18:

[...]

Vind je? Ben ik niet met je eens, hoor.

Er is veel meer verkeer, veel minder plek om te spelen , veel meer manieren waarop ze in de gaten worden gehouden , veel meer regels ... ik vind kinderen een stuk beperkter in hun bewegingsvrijheid , ze zijn volgens mij een stuk minder fantasievol en hebben een veel beperktere motoriek .

Helemaal mee eens. Op mijn zoons leeftijd had ik al een heel eigen leven, van hutten bouwen in de buurt, de fiets van een kind van verderop jatten want die had geen zijwielen en de mijne wel, belletje lellen drie straten verderop, met je beste vriendinnetje stiekem bij het spoor gaan spelen en doktertje spelen in de bosjes met de buurjongen.

En om vijf uur kwamen alle moeders naar buiten en riepen heel hard Eeeeeeeeeeeeten! en dan wist je dat het tijd was om naar huis te gaan.
Am Yisrael Chai!
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:24:

[...]

Moet dochterlief trouwens niet proberen

Echt niet?

Ook niet nu je je zelf weer herinnert hoe leuk zo'n tent maken is en zeker hoe lekker je bammetje in die tent smaakte?
Deze ouwe taart gaat trouwens naar bed. Want voor morgen ligt er een stapel ouderwets strijkgoed en er draait een was die morgen gedroogd wil worden.

Gelukkig strijk ik met stoom en droog ik met hulp van een droger.

Vroeger liep ik regelmatig tegen de wasrekjes aan deuren aan, en het strijkijzer van mijn moeder werkt op alleen maar stroom.

En ja, ik ben nu 37 jaar dus dat strijkijzer ook........ Ik moet toegeven dat de spullen van toen echt wel wat deugdelijker waren.

Wij maakten tenten in de woonkamer met oude lakens over stoelen heen en paar wasknijpers geloof ik.

En vaak moest je ook nog uitkijken voor de schone natte was die moeders bij de gaskachel had te drogen als het buiten slecht weer was.

Kinderen worden al anders omdat ze geen tenten kunnen maken in de stylish verantwoorde betegelde tuin ; waar maak je die ouwe lakens ( ouwe lakens ? Wie heeft nog ouwe lappen ? ) aan vast ; aan die dure olijfboom?Ik had voordat het uitgevonden was een koepeltent! Had mijn moeder zelf gemaakt met lakens, electriciteitspijpen en een groot houten blok bovenin waar die pijpen ingestoken werden. Gaaf ding was dat! En daar lag dan het oude tafelkleed van oma (echt wollen persisch geval) in om op te spelen.
En voor de goede orde: fietsen stonden altijd gewoon buiten en niet op slot, en die zette je dan ook gewoon weer netjes terug als je uitgefietst was. Ik was geen jeugddelinquent .
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:27:

[...]

Echt niet?

Ook niet nu je je zelf weer herinnert hoe leuk zo'n tent maken is en zeker hoe lekker je bammetje in die tent smaakte?Tuurlijk mag ze een tent maken. Geen probleem. Maar niet met haar dekbed. In de bijkeuken liggen van die fleece gevallen van 2 euro, daarmee kan ze haar gang gaan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 december 2009 @ 00:20:

Zou het nodig geweest zijn?

Vast ook wel , maar gezinnen waar het niet zo lekker liep daar sprong een oma - eerder - in , of een buurvrouw voedde zo'n beetje mee op .

Of stel ik het me te rooskleurig voor, achteraf?

Het was anders, met zijn voor- en nadelen.

Andere verhalen uit die tijd zijn dat kinderen die niet goed mee konden komen op school achterin de klas werden gezet en nooit iets gevraagd werd (hooguit of ze een draai om hun oren wilden).

Kindermisbruik en kindermishandeling bestond zogenaamd niet. Pestprotocollen waren er niet, maar er waren wel kinderen die structureel gepest werden (en het zelf maar uit moesten zoeken, ook volgens de onderwijzers). Comazuipen deden we niet, maar in elk dorp reden zich wel een paar beginnende chauffeurs te pletter, in beschonken toestand. Undsoweiter.

Het werd meer geaccepteerd dat het leven enigzins hard kon zijn en dat er wel eens wat mis kon gaan, heb ik het idee.
quote:fashionvictim schreef op 29 december 2009 @ 00:27:

En voor de goede orde: fietsen stonden altijd gewoon buiten en niet op slot, en die zette je dan ook gewoon weer netjes terug als je uitgefietst was. Ik was geen jeugddelinquent .

Idd maar de voor en achterdeuren waren ook altijd open en iedereen kon in en uit lopen.

Wij hadden ook altijd zo'n touwtje door de brievenbus omdat mijn moeder geen zin had om steeds naar de deur te lopen.
Ik wou het nét schrijven, dat we allemaal een touwtje uit de brievenbus hadden hangen .
Am Yisrael Chai!
quote:superstar_2 schreef op 29 december 2009 @ 00:30:

[...]

Idd maar de voor en achterdeuren waren ook altijd open en iedereen kon in en uit lopen.

Wij hadden ook altijd zo'n touwtje door de brievenbus omdat mijn moeder geen zin had om steeds naar de deur te lopen.

Wij hadden geen brievenbus in de deur, dus mijn moeder liet gewoon de huissleutel erop.

Maar er stond dan ook niet zoveel in huis dat het stelen waard was.
En als je je vriendin ging halen dan klepperde je met de brievenbus, riep heel hard haar naam door de brievenbus en ging dan met het touwtje naar binnen en zei dan netjes

"Dag marietjezemoeder, mag marietje buiten spelen?"
Am Yisrael Chai!
Treffend omschreven, Loom.
quote:mamalelie schreef op 29 december 2009 @ 00:32:

[...]

Wij hadden geen brievenbus in de deur, dus mijn moeder liet gewoon de huissleutel erop.

Maar er stond dan ook niet zoveel in huis dat het stelen waard was.Behalve vlak voor de vakantie.... dan stond er voor een kapitaal aan etenswaren
Oh, en waaraan ik me stiekem steeds meer begin te ergeren bij "de jeugd van tegenwoordig": grote mensen heetten meneer, mevrouw, marietjezemoeder, tante Truus en ome Piet en u. En niet "Hey Fash!"
Am Yisrael Chai!
Ik zit opeens allemaal versjes in mijn hoofd te zingen die we tijdens de vakantierit zongen :

" een nederlandse amerika-haan , die zie je ahal van verre staan " / " en de boom stond in de aa-haarde en bloeide schoon. En aan die boom daar zat een tak ; tjongejongejongejonge wat een tak was dat. En een tak aan de boom .... "
Ik heb niet alles gelezen (het gaat zo snel) dus ik heb geen idee of ik mosterd ben.

Ik kreeg vroeger zo af en toe een "spoetnik" te drinken. Als ik er nu aan terug denk, was het eigenlijk heel ranzig. Volgens mij was het 7-up met een heleboel suiker en met koffiemelk. :puke:
quote:fashionvictim schreef op 29 december 2009 @ 00:34:

Oh, en waaraan ik me stiekem steeds meer begin te ergeren bij "de jeugd van tegenwoordig": grote mensen heetten meneer, mevrouw, marietjezemoeder, tante Truus en ome Piet en u. En niet "Hey Fash!"Daar erger ik me al aan sinds ik mee ging op schoolreis en ik een naamsticker kreeg met " hé " BGB er op .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven