zelfhulpboek??

29-12-2009 21:35 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie kan me helpen..

de laatste tijd heb ik nogal eea voor mijn kiezen gehad. Het verlies van mijn vader en daarbij behorend de relatie tussen mij en mijn vader hebben er toch wel het meest ingehakt. Maar ergens weet ik dat er nog veel meer dwars zit. Dingen van jaren en jaren geleden.

Niet zo lang geleden heb ik een paniekaanval gehad. Midden in de nacht en ik dacht echt dat ik doodging.

Nu denk ik dat het zaak wordt om de rust in mezelf terug te vinden.

Ik lees graag en dus zou ik graag een boek willen waaruit ik veel kan leren.

Wie heeft er tips? Ik heb een poging gedaan om The Secret te lezen, maar daar kom ik niet echt verder mee.

Iemand een idee?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
He getver Biol, dat is heel wat wat je voor je kiezen hebt gehad.

Een paniekaanval kan er ook aardig inhakken, dat weet ik uit ervaring. Ik ben ook zo'n lezer en ik heb veel gehad aan de boeken van Brandon Bays en Louise Hay, misschien is dat wat voor je? Bij de boeken van Louise Hay hoort ook een cd, dat is heel rustgevend.

Heel veel sterkte!
Sorry, ken geen goed zelfhulpboek, maar wil je wel veel sterkte toewensen.
dank jullie wel... enne BettyRoss... jouw motto is precies wat ik bedoel!! Ik had het niet beter kunnn omschrijven
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Als het echt zóveel is, is het dan niet verstandiger om bijvoorbeeld een aantal keren met een professioneel iemand te praten (in plaats van een zelfhulpboek)?
Peas on earth!
tja, pode... misschien heb je daar wel gelijk in.. maar dat is weer een volgende stap die ik moet zetten zeg maar...

ik heb al een tijd een soort van masker waarmee ik zeg dat het geweldig gaat.... dus dit is al heel wat....

( als er iemand heel lief voor me is, dan staan de tranen in m`n ogen... kan je nagaan hoe hoog het momenteel zit)
Ik snap dat dat een drempel is

Soms is er in iemand's leven alleen téveel gebeurd om in je eentje op te lossen. Dan verdien je het dat iemand je daarbij helpt
Peas on earth!
quote:biol schreef op 29 december 2009 @ 22:24:

dank jullie wel... enne BettyRoss... jouw motto is precies wat ik bedoel!! Ik had het niet beter kunnn omschrijven

Ik heb er zelf ook veel aan gehad, aan mijn motto en dat wil ik graag delen.

Soms kan het lezen van een boek je net over de drempel helpen op weg naar het zoeken van hulp in de vorm die PODE aangeeft..

En als iemand lief voor je is dan mag je gerust je tranen laten stromen, in het bijzijn van diegene of later als je alleen bent. Door te huilen en je emoties te ontladen krijg je ruimte om dingen te verwerken, of heel populair gezegd, een plekje te geven. Het verdriet maakt ruimte voor acceptatie en aanvaarding.

Nogmaals een hele dikke voor jou!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 29 december 2009 @ 22:35:

Ik snap dat dat een drempel is

Soms is er in iemand's leven alleen téveel gebeurd om in je eentje op te lossen. Dan verdien je het dat iemand je daarbij helpt je bent een schatje... maar dat wist je al!! Kan niet wachten om jou en alle andere sm te zien binnenkort!! En je mooie buikie ook!
Peas on earth!
Ik denk dat pode in principe gelijk heeft, maar als je die stap nog niet aandurft is een boek misschien een begin.

Qua zelfhulpboeken ben ik het meest positief over de 'Overcoming' serie, en in het bijzonder 'Overcoming depression' (schrijver Prof. Paul Gilbert, zie http://www.amazon.com/Ove ... hniques/dp/0465015085/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1262123054&sr=8-3-spell). Dit boek maakt gebruik van de CGT-methode (cognitieve gedragstherapie) en pakt zelfhulp methodisch en resultaatgericht aan. Het is echter wel gortdroog. Verwacht geen papieren huilschouder, maar een boek met serieuze opdrachten die je op zijn minst geestelijk moet navolgen. Het is dus een beetje afhankelijk van je behoefte of het boek ook voor jou goed is.

Het boek is wel engelstalig trouwens en in Nederland vooral verkrijgbaar bij de Slegte bij de 2e hands-afdeling. Zij hebben ooit een grote partij opgekocht.
Yetiman, dank je wel voor je reactie... ik zoek zeker geen papieren uithuil plek... juist niet... dat is niks voor mij.

Ik ga hier zeker eens naar kijken... dank je
Biol... eerst een

Ik ben na/tijdens een moeilijke periode ook gaan lezen en dat heeft me enorm geholpen. En praten en huilen mag he... is juist goed, dan brokkelt het masker langzaam af.
Betty Ross, je motto is precies waar het om gaat.

Biol, misschien kun je wat met het boek: 'De kracht van het nu' en van Eckhart Tolle.
De boeken van Wayne Dyer zijn best aardig.
Ik heb geen advies voor een boek. Wel een ander ideetje:

Er zijn ook mogelijkheden om je gedachten te ordenen/jezelf te coachen met een beetje hull en steun via internet. Een die mij wel aanspreekt is bijvoorbeeld hart en ziel van de volkskrant.
(gaat dit topic even in de gaten houden voor de boekentips)

Veel sterkte biol.

Ik hoop dat je de rust/vrede die je zoekt kunt vinden.

Poelepoelepoelepoes!
quote:heartwork schreef op 29 december 2009 @ 23:29:

Ik hoop dat je de rust/vrede die je zoekt kunt vinden.

Oh pfff, las even wat anders hier...

Ik herken het wel, zo`n periode. Waarom zoek je geen praktijk voor psychotherapie, dat kan zonder verwijzing van de huisarts oid. Het is in feite particulier. Misschien met een paar gesprekken zit je op de juiste weg. En wordt vergoed bij een aanvullende verzekering.

Ik snap het wel, dat je het met een boek wilt proberen, maar dat klinkt voor mij als de verkeerde volgorde.
Boeken van Louise Hay en Dwyer, nee toch?!

Gooi die maar meteen in de asbak, daar kom je niet verder mee als je echt een portie verdriet krijgt te verwerken.

Met verwerken van verdriet bedoelen ze dus gewoon, dat je verdriet toe laat, wees maar verdrietig af en toe. We hoeven heus niet altijd himmeljogjauchend te zijn, waar dat idee in godsnaam vandaan komt?

Dat andere boek wat hier aangeraden werd over depressie, daar kan nog wel iets goeds in staan, maar verwar verdriet niet met depressie.
Spiegelogie van Willem de Ridder.

Hij is een beetje een rare zweefteef, maar op een nederlandse manier. En dat is weer eens wat anders dan de Amerikaanse zelfhulpboeken.

Bij mij sluit dat wat beter aan dan al die Amerikaanse herhalingen, samenvattingen etc.

Het boek is erg moeilijk te krijgen. Misschien bij de bieb of bestellen via z'n website: http://www.willemderidder.com/

Willem de Ridder was ook lid van Fluxus, net als Wim T. Schippers. Misschien dat dat de rarigheid van de man een beetje in perspectief plaatst?

Sorry voor mijn overdreven uitleg, maar veel mensen werpen één blik op die website en denken dan "mafkees". En ja, het is een beetje een mafkees, maar dat maakt zijn ideeen niet minder waardevol.
Ik zie net op z'n site dat Spiegelogie nu ook als luisterboek te krijgen is. Koop dat maar. Willem de Ridder heeft een mooie vertelstem en dit soort boeken lezen is toch altijd een beetje een opgave.

Er naar luisteren tijdens het koken, strijken, fietsen, etc. is een stuk gemakkelijker.
quote:toetyfroety schreef op 29 december 2009 @ 23:44:

Boeken van Louise Hay en Dwyer, nee toch?!

Gooi die maar meteen in de asbak, daar kom je niet verder mee als je echt een portie verdriet krijgt te verwerken.

Met verwerken van verdriet bedoelen ze dus gewoon, dat je verdriet toe laat, wees maar verdrietig af en toe. We hoeven heus niet altijd himmeljogjauchend te zijn, waar dat idee in godsnaam vandaan komt?

Dat andere boek wat hier aangeraden werd over depressie, daar kan nog wel iets goeds in staan, maar verwar verdriet niet met depressie.

Het gaat om de boodschap die de boeken brengen, en wat je eruit haalt voor jezelf. Het gaat erom dat een boek, een zin, een woord je raakt waardoor je soms net ineens dat kleine zonnestraaltje begint te zien, al is het maar heel even, waardoor je zorgen en verdriet iets lichter worden. Het kan zelfs in een ander soort boek, krant of tijdschrift staan. Het gaat erom dat iets je raakt. Er zijn ook mensen die hun kracht putten uit songteksten of gedichten.

Als je op de bodem van je verdriet bent, zoek je naar de ladder om eruit te klimmen en wat maakt het dan uit waaruit de treden bestaan?

Dikke voor Biol en iedereen die het nodig heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven