Vraagje aan Ikea fans en/of Billy kast eigenaren

01-01-2010 16:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

In het kader van een nieuw jaar, een nieuw opgeruimd huis, heb ik een vraagje over de Billy boekenkast van IKEA.

Ik denk er over er meerdere aan te schaffen en zo van één wand een grote boekenkast te maken, maar lees nu dat ze aan de wand bevestigd moeten worden. Is dat inderdaad zo? Ik wil eigenlijk niet in mijn muur gaan boren.
Aan de wand bevestigen (met een schroefje en rubber bandje) is wel het veiligst. Vooral als je ze vol zet met boeken, je wordt er namelijk niet blij van als ze kantelen
Hangt er ook van af hoe je de boeken neerzet. Ben je een muurschuiver (zo ver mogelijk tegen de achterwand) of een spiegelaar (zo ver mogelijk vooraan). Alles tegen de achterwand, dan zal de kast niet kantelen.

Als er klimmende kinderen in huis zijn is het sowieso een goed idee om de kasten vast te maken.
Ik heb een paar Billies staan en ze staan werkelijk tjokvol, maar niet aan de wand bevestigd hoor. En er is echt geen beweging in te krijgen (ze staan een beetje in de doorloop, dus ik knal er nog wel eens tegenaan. Ik geloof dat ik eerder omval dan de Billies )

Je moet ze dan alleen niet topzwaar van boven maken denk ik
Misschien kun je een klein latje onder de voorkant van de kast leggen zodat hij iets naar achtern helt.
Mijn Billies staan ook los. Ik heb er zelfs van die vitrines voor......nog nooit problemen gehad. Met kinderen lijkt het me echter levensgevaarlijk om ze niet vast te zetten!
Ik stouwde mijn Billy's altijd zo vol mogelijk (ja, met boeken), en er is er nog nooit eentje om komen zeilen. Ik schaarde de Ikea-vastmaaktip onder hysterisch gemiemel om schadeclaims te vermijden. En nog steeds eigenlijk.
Ik zag trouwens wel laatst bij iemand die ze nieuw had, dat ze tegenwoordig de achterkant gevouwen bij het bouwpakket leveren. Dat zie je dus als de achterwand niet helemaal bedekt is met boeken, er lopen dan 2 strepen door. Ik vond het echt niet mooi, dus misschien een tip om daar even op te letten en anders eventueel elders je kasten te kopen.
Wat ik doe om te voorkomen dat ze kantelen is een opgevouwen viltje aan de voorkant eronder schuiven. Daardoor hellen ze heeeeeel ietsje naar achteren en vallen ze niet zo snel om. Ik heb ze iig nog nooit aan de wand bevestigd.
Ik heb er 2 op de slaapkamer staan, met opzetstukken.Ze komen bijna tot aan het plafond, en ze zijn idd vastgemaakt aan de muur.

Ik moet er niet aan denken dat ze omvallen.
Ik heb mijn billies ook los staan. Heb ook geen kinderen in huis anders zou ik ze zeker vast maken.

Heb wel express de zware boeken onder staan en boven cd's.
nee hoor, als je er veel inzet, staan ze stevig. Wel aan elkaar vastmaken, dat is wel handig
Hier 3 billy's, niet aan de muur bevestigd, met kleine kinderen. Nou ja, 1 klein kind dan. Ze trekt zich overal aan op, behalve aan billy.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wauw, bedankt voor jullie snelle reacties!
quote:Toet schreef op 01 januari 2010 @ 16:22:

Wauw, bedankt voor jullie snelle reacties!En zo lekker eensgezind
Ik zou ze vastmaken, zeker als er kleine kinderen in huis zijn. Mijn schoonmoeder had een maand of 2 een begrafenis van een 7 jarige die onder de kast terecht gekomen was. Geen idee of het een Billy was maar je moet er toch niet aan denken...
Kinderen zijn hier vijf en zeven en klimmen niet meer in kasten. Sneu van die begrafenis, echt, maar ik vrees dat je niet alles kunt beveiligen....

Zal zeker checken als ik de kasten heb en ingeruimd heb, of ik vind dat ze stabiel staan.
Natuurlijk kan je niet alles voorkomen. Dit echter wel door je kasten vast te zetten. Voor mij geen moeilijke keuze.
.
quote:AlettaJacobs schreef op 01 januari 2010 @ 16:14:

Ik schaarde de Ikea-vastmaaktip onder hysterisch gemiemel om schadeclaims te vermijden. En nog steeds eigenlijk.Hier idem. Ik heb van de week twee Billy's gekocht, moeten nog in elkaar gezet, maar komen tegen een wand waar alleen een professional een gat in kan boren, dus dat ga ik niet eens proberen. Wel kans dat ik idd iets onder de voorkant leg, zodat ze iets achterover hellen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb hier een IKEA kast staan van 2.30 hoog ofzo, en die heb ik echt wel vast staan. Ik moet er niet aan denken dat er iemand teveel aan deurtjes hangt waardoor de boel naar voren komt.

Ter illustratie: ik heb 1 keer zowat een kind minder gehad doordat ze op de overloop een kast open trok, aan het deurtje trok, en de kast naar voren trok. De kast stond tegenover het trapgat....het kind stond voor de kast....je moet er niet aan denken wat er dan gebeurt.

En 5 en 7? Ik zeg vastzetten...kleine moeite!
Hmm, de ene 5 en 7 jarigen zijn de andere niet, denk ik. Maar ik snap jullie gevoelens hoor. Ik ga voorlopig niet voor deurtjes, de kast staat niet tegenover een trapgat, er komen geen zware kookboeken bovenin, noch wordt het een kast waar de kinderen iets uit zullen pakken; zij hebben hun eigen kast :-)

Maar goed, het moet hier geen wellesnietesdiscussie worden Tenminste, dat lijkt mij niet.

Het hoeft dus niet per se, de kasten kunnen zelfstandig staan, dat is mij wel duidelijk geworden en dat was eigenlijk mijn vraag. Met een beetje normaal stapelen/inruimen, extra plankje onder aan de voorkant en dergelijke lijk ik een heel eind te kunnen komen.

Andere optie is natuurlijk de kinderen hun fietshelm in de woonkamer op te laten houden!
Ligt ook aan je huis. Heb je een heerlijk nieuwbouwhuis met kaarsrechte vloeren, dan zou ik hem niet vastmaken. Heb je een charmant oud huis met vloeren waar de knikkers over rollen zonder ze een zetje te geven, dan zou ik ze wel vastmaken.

Als je je boekenkasten hebt volgestouwd ga je ze vast niet meer een cm of 10 naar links of nee nee, toch een stukje naar rechts verplaatsen. Maw; die gaten zie je dus niet meer want de kasten staan ervoor. En tegen de tijd dat je de kasten niet meer wilt ga je ws verhuizen en heb je lak aan die gaten.
Ik vraag me toch altijd af waarom mensen een kast vol met boeken in de woonkamer willen hebben. Dat staat toch niet gezellig ofzo? En doe je daar de niet-gelezen of wel-gelezen boeken in?

Ik vind het meer iets voor de zolder. Vind het zo onrustig in de kamer.

Maargoed, dat is mijn idee hoor.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven