Nieuwjaarsborrel

04-01-2010 22:23 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind november is 14 maanden na mijn moeder, ook mijn vader overleden. We zijn nu dus op het punt beland dat het "ouderlijk huis" leeggemaakt en verkocht zal moeten worden.

Ik kom uit een groot gezin en we hebben afgesproken om zondag over een week een soort van Nieuwjaarsborrel te houden in het ouderlijk huis.

Gewoon een gezellige middag met z'n allen, voordat het huis leeg is.

Iedereen brengt iets van een hapje of drankje mee.

Omdat mijn moeder altijd met de Kerst zo'n 80 saucijzenbroodjes maakte, wil ik die iig in miniversie gaan maken.

Wanneer ik dat echter ga googlen zie ik door de saucijzenbroodjes het bos niet meer. Allerlei varianten, maar ik zoek eigenlijk een "gewone".

Heeft iemand van jullie hier een succesrecept voor? (bij voorkeur iets wat je zelf al ooit gemaakt hebt)

Verder wil ik nog een hapje maken, maar dan iets speciaals wat ik nog nooit eerder gemaakt heb. In mijn geval vallen af: gevulde eieren, knakworst in croissantdeeg, tonijnsalade, komkommer met iets erop/erin, ham of andere vleessoort met roomkaas, augurk met salami, eieren met rookvlees, fetaflapjes. (hoe langer ik nadenk, hoe meer er afvalt.) Ik wil graag met iets origineels komen.

Natuurlijk heb ik ook al in de index gekeken, maar ik hoop toch dat jullie me verder kunnen helpen.

Het is voor zo'n 35 personen.
Mooi idee! Verder geen keukenprinses.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Deze heb ik wel eens gemaakt, die kan je ook natuurlijk dan in het klein maken;

http://www.ah.nl/recepten ... 6098&rq=gehakt+bladerdeeg

En ik heb wel eens empenada's met gehaktvulling gemaakt;

Ja ik weet verder wel ontelbare lekkere hapjes. Wil je vis, vlees, vega?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
En ik maar denken: fetaf lapjes??
Even geen inspiratie maar wat een mooi idee om dat te doen voordat jullie het ouderlijke huis gaan leeghalen en verkopen!
Toch bedankt voor je reactie Nouschi, ik vind het zelf ook een mooi idee.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar.....wraps?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mooi idee Lokee! Misschien zijn crostini een leuk en lekker hapje? Kun je met verschillende dingen beleggen, b.v. parmaham, of gorgonzola met peer, of ehm... ontelbare variaties mogelijk!
Deze hapjes heb ik voor de kerst gemaakt om uit te proberen;

Ja niet echt origineel maar wel lekker, laatst heb ik gemarineerde kip in bladerdeeg met satesaus gemaakt. Satesaus meegerold en in de oven, en apart nog wat erbij serveren.

En ook niet bijster origineel, rolletjes komkommer met pesto of tomatentapenada met geitenkaas;

Gebakken geitenkaas;

Gebakken feta;

MV: Grappig, ik had die link zelf ook al bekeken. Het kan idd wel, net als die foto van je waar ik accuut honger van krijg. Toch lijken ze voor mij allebei te weinig op de saucijzenbroodjes van mijn moeder. (ben een sentimentele muts op het moment )

Wat ik verder nog zoek weet ik niet precies, maar misschien is vegetarisch wel een slim plan met 1 vegetarier in ons midden.)
Leuk idee! Ik heb geen foto, maar wel een lekker recept:

Omeletrolletjes gevuld met zalm.

Je maakt omeletten (zoveel als je nodig hebt, ik denk voor 35 mensen ± 5). Deze laat je afkoelen, bestrijkt ze dan met roomkaas (met kruiden), daarover heen zalmfilet. Dan rol je ze strak op en snijd ze in plakjes...heerlijk!
quote:Vinyl schreef op 04 januari 2010 @ 22:31:

En ik maar denken: fetaf lapjes?? Heb ik ook vaak hoor, dat ik de woorden net iets anders lees.
Bij ons waren de 'gewone' saucijzenbroodjes gekruid gehakt in een bladerdeeglapje gevouwen, en dan bestreken met ei. Maar ja, mss waren jouw 'gewone' wel anders.

Die empenada's (oh) zijn heel lekker met een mengsel van kleingesneden rookvlees, ei, geraspte kaas en olijfjes. Bij mij ook van bladerdeeg.

In jouw geval is het mss ook origineel om mooi opgemaaktje ijscoupes te serveren. Uiteraard in een plastic schaaltje. Zal zeker een frisse afwisseling zijn op de vele hartige gerechten en stevige taartachtige gerechten die de mensen mee zullen nemen.
Ik weet niet hoe je erover denkt om ze te kopen? Je kan een heel pak kopen voor 1,95 bij de Hema. Die mini sausijzenbroodjes. Even in de oven en klaar. Zal even een foto voor je opzoeken.
Ik zie de foto niet, ik maak morgen wel even een foto voor je. Ik heb volgens mij nog een recept in mijn kookboek, ben gek op sauzijenbroodjes. Zal er morgenochtend even naar kijken voor je.
Je hoeft ze niet gemixed te kopen hoor.

quote:nouschi schreef op 04 januari 2010 @ 22:32:

Ik durf het bijna niet te zeggen maar.....wraps?Die vergat ik te melden in mijn OP.
quote:mamzelle schreef op 04 januari 2010 @ 22:40:

Bij ons waren de 'gewone' saucijzenbroodjes gekruid gehakt in een bladerdeeglapje gevouwen, en dan bestreken met ei. Maar ja, mss waren jouw 'gewone' wel anders.

Die empenada's (oh) zijn heel lekker met een mengsel van kleingesneden rookvlees, ei, geraspte kaas en olijfjes. Bij mij ook van bladerdeeg.

In jouw geval is het mss ook origineel om mooi opgemaaktje ijscoupes te serveren. Uiteraard in een plastic schaaltje. Zal zeker een frisse afwisseling zijn op de vele hartige gerechten en stevige taartachtige gerechten die de mensen mee zullen nemen.Dat is volgens mij wat ik bedoel. Klopt het dat ik rundergehakt moet gebruiken? (staat bij bijna alle recepten) En dan gewoon gehaktkuiden uit een zakje ofzo?
quote:mylenevalerie schreef op 04 januari 2010 @ 22:45:

Je hoeft ze niet gemixed te kopen hoor.

[afbeelding]

Dat wordt em niet. Ik vind het altijd erg leuk om hapjes te maken, maar dat doe je niet zo snel voor 1 persoon; dit is juist mijn kans!

Heb je misschien een recept voor me van die gebakken feta?

Ik zag dat je verschillende toppings gebruikt hebt, dus daar kan ik ook wel wat mee wb de vegetarier. (en ik ben zelf fetaverslaafd )
Drift: Thanks

Teigera: Crostini onthoud ik ook.

Nammma: Klinkt ook heel lekker, die onthoud ik ook zeker

(nu even opletten dat ik niet teveel lekker ga vinden; kan ik zometeen de familie bellen "jullie hoeven niks mee te brengen, ik doe alles")
Niet vegetarisch maar een succesrecept van mijn oma:

Bali balletjes

Ingrediënten:

* 500 gr. rundergehakt

* 1 pakje franse uiensoep (honig)

* 1 ei

* paneermeel

* 1 grote ui

* 1 dl azijn

* 2 dl tomatenketchup

* 100 gr bruine suiker

* 1 theelepeltje chilipoeder of sambal

Bereiding:

Gehakt, soepmix, ei en paneermeel mengen. Van dit mengsel balletjes draaien. (iets groter dan een soepbal) Bakken in 50 gr boter. Als ze gaar zijn ballen uit de pan halen en in het vet de gesneden ui bakken. Azijn toevoegen, tomatenketchup, bruine suiker en de chilipoeder of sambal. Dan de ballen toevoegen en het geheel weer opwarmen. Naar smaak een bakje zure room toevoegen. Serveren met salade of vruchten en natuurlijk rijst!!

Ook lekker, wel vegetarisch:

Geitenkaastaartje

Dunne uienringen glazig bakken met tijm. Plakjes bladerdeeg ontdooien en in 4en snijden.

Uienmengsel in het midden van ieder plakje bladerdeeg leggen en geitenkaas (zachte, de honingvariant is ook lekker) erop leggen. Randjes bestrijken met wat melk en in de oven goudbruin bakken.

Heb je wel eens Parmezaanse kip gemaakt?

Kip in blokjes snijden (niet te fijn!)

Door een mengsel halen van eigeel met knoflook en zeezout.

Daarna door een mengsel van geraspte parmezaan met paneermeel (2/3 deel parmezaan en 1/3 deel paneermeel).

Vervolgens in de oven goudbruin bakken en serveren met een pesto/mayo-dip.

Veel succes, ik vind het een erg mooi idee!
Oh ja, wat sauzijnenbroodjes betreft.

Ik las of zag (kan best hier op het forum geweest zijn) is dat er soezenbeslag door het gehakt van de sauzijnenbroodjes gaat. Daar wordt het luchtig van.

Oh ja, volgens mij was het forumster Thee die met die tip kwam!
Lokee, die gebakken feta is een Grieks recept, maar als je net als ik alleen die feta wilt is heel makkelijk; (En zie die andere foto met topics erop, je kan zo varieren als je maar wilt)

(rechtsonder zie je het bij Griekse tapas)

Snijd de feta in blokjes van ca 2,5 cm. Klop het ei los in een diep bord. Strooi de bloem op een ander bord. Schep de fetablokjes door het losgeklopte ei, even beetje laten uitlekken en dan meteen door de bloem wentelen.

Verhit de olijfolie in de koekenpan en bak de fetablokjes hierin op matig vuur rondom goudbruin.

Wel lekker met een dipsausje. Ik heb nog een lekkere auberginedip die er lekker bij is. Ja passen vele sausen bij hoor.

Omdat je van feta houdt, is dit wat?

Griekse Kaastaart voor 4 personen;

Nodig;

2 eieren

100 gr boter

250 gr feta

100 gr geraspte gruyere

200 gr kwark

50 gr zelfrijzend bakmeel

boter om in te vetten

Verwarm de oven voor op 200 graden. Klop de eieren schuimend. Smelt de boter, maar laat deze niet bruin en warm worden. Klop de boter door de eieren. Snij de feta in kleine stukjes en schep die met de gruyere, de kwark en het zelfrijzend bakmeel door het eiermengsel. Vet een taartvorm in met boter en schep het mengsel erin. Bak de taart in de oven in circa 35 min gaar en bruin.

Kan voor je een foto maken hoe het eruit moet zien.

Gehaktballetjes zijn altijd lekker, zoveel soorten.

Maar wat ook apart is, kipgehaktballetjes, deze die ik heb gemaakt waren zeer lekker, met bosui;

Ik heb nog een kookboek met een paar honderd pagina's met feestelijke hapjes. Zal eind van de middag die er even bij pakken of daar nog aparte dingen in staan.
Klopt Age, als je soezenbeslag door het gehakt doet, wordt dat luchtiger en is het blader beter en meer verdeeld gevuld in plaats van dat er een smalle reep gehakt aan een kant ligt.

Ik weet echter niet meer de verhouding. Heb het altijd zo geleerd van iemand die zowel de bakkers- als slagersopleiding heeft gedaan.

Verder gehakt gewoon aanmaken/kruiden naar smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven