Ik ben mijn mama kwijt
dinsdag 22 december 2009 om 10:47
Ik ben zo intens verdrietig. Mijn mama is dood. Afgelopen zaterdagochtend is ze overleden. Ik heb de afgelopen maanden veel steun gehad hier op het forum op mn andere topic maar heb nu een nieuwe aangemaakt omdat ik steeds als ik de topictitel zie nog verdrietiger word.
Ik was nog maar alleen met haar, we waren altijd samen. En nu ben ik alleen, zonder familie, alleen wat vrienden. Ik kan haar niet missen en worstel met nare beelden van haar laatste dagen. Ik weet het gewoon niet meer. Hoe nu verder?
Ik was nog maar alleen met haar, we waren altijd samen. En nu ben ik alleen, zonder familie, alleen wat vrienden. Ik kan haar niet missen en worstel met nare beelden van haar laatste dagen. Ik weet het gewoon niet meer. Hoe nu verder?
maandag 4 januari 2010 om 21:24
quote:diaantje1971 schreef op 04 januari 2010 @ 21:17:
[...]
Ja, het was niet de bedoeling, weekend ervoor had ze aangeven dat ze niet meer wou, er was een eutanasie verklaring, maar de dokter gaf niet thuis.
Maandags is ze in een diepe slaap gevallen, en hebben wij besloten om morfine toe te dienen, dit omdat ze erg benauwd was en vreselijk lag te rochelen.
Door de morfine gleed ze in een nog diepere slaap.Mijn moeder was ook zo benauwd omdat haar hart aan het pruttelen was zeg maar. Morfine schijnt ook tegen benauwdheid te helpen.
[...]
Ja, het was niet de bedoeling, weekend ervoor had ze aangeven dat ze niet meer wou, er was een eutanasie verklaring, maar de dokter gaf niet thuis.
Maandags is ze in een diepe slaap gevallen, en hebben wij besloten om morfine toe te dienen, dit omdat ze erg benauwd was en vreselijk lag te rochelen.
Door de morfine gleed ze in een nog diepere slaap.Mijn moeder was ook zo benauwd omdat haar hart aan het pruttelen was zeg maar. Morfine schijnt ook tegen benauwdheid te helpen.
maandag 4 januari 2010 om 21:24
quote:Gemini6 schreef op 04 januari 2010 @ 21:06:
[...]
Jeetje, dat je haar nog maar zo kort voor haar overlijden aan de telefoon hebt gehad. Dat is dan wel heel snel gegaan. Ik begrijp je wel van die laatste zoen en zeggen dat je van haar houdt.Ja, en het rare ws: het was geen afscheidstelefoontje. Maar een: we zien wel hoe het loopt, en we spreken elkaar vanmiddag/morgen wel.
[...]
Jeetje, dat je haar nog maar zo kort voor haar overlijden aan de telefoon hebt gehad. Dat is dan wel heel snel gegaan. Ik begrijp je wel van die laatste zoen en zeggen dat je van haar houdt.Ja, en het rare ws: het was geen afscheidstelefoontje. Maar een: we zien wel hoe het loopt, en we spreken elkaar vanmiddag/morgen wel.
maandag 4 januari 2010 om 21:30
Ik wil graag te tekst van een gegrafeerd spiegeltje hier neerzetten. Ik liep kort na het overlijden van mijn moeder langs zo´n cadeauwinkeltje waar ze spiegeltjes met teksten verkopen. Jullie kennen ze waarschijnlijk wel. Over het algemeen heb ik niet zoveel ermee, maar alsof het zo moest zijn begon ik er eentje te lezen en dit was zo ontzettend treffend, zo ontzettend hoe ik het had ervaren. Ik heb het spiegeltje meteen gekocht en het staat bij alle foto´s van ouders en schoonouders, maar heeft betrekking op mijn moeder.
Afscheid
Ik wist dat het zou gaan komen
Ik moest je laten gaan,
maar toch bleef ik altijd hopen en denken
Het is nog niet gedaan
Ik dacht het duurt nog wel even,
er is nog heel veel tijd,
en wanneer het zover is dan ben ik voorbereid.
Het blijkt niet zo te werken,
ineens was je er niet meer.
Maar ik weet iets heel zeker,
wij zien ons later weer.
Afscheid
Ik moest je laten gaan,
Het is nog niet gedaan
wij zien ons later weer.
maandag 4 januari 2010 om 21:31
quote:Gemini6 schreef op 04 januari 2010 @ 21:30:
Ik wil graag te tekst van een gegrafeerd spiegeltje hier neerzetten. Ik liep kort na het overlijden van mijn moeder langs zo´n cadeauwinkeltje waar ze spiegeltjes met teksten verkopen. Jullie kennen ze waarschijnlijk wel. Over het algemeen heb ik niet zoveel ermee, maar alsof het zo moest zijn begon ik er eentje te lezen en dit was zo ontzettend treffend, zo ontzettend hoe ik het had ervaren. Ik heb het spiegeltje meteen gekocht en het staat bij alle foto´s van ouders en schoonouders, maar heeft betrekking op mijn moeder.
Afscheid
Ik moest je laten gaan,
Het is nog niet gedaan
wij zien ons later weer.
Mooie tekst, en helemaal waar
We zien elkaar weer!
Afscheid
Ik moest je laten gaan,
Het is nog niet gedaan
wij zien ons later weer.
Mooie tekst, en helemaal waar
We zien elkaar weer!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
dinsdag 5 januari 2010 om 09:52
Mooie tekst, hopelijk is het waar en zien we elkaar weer , dat zou wel tof zijn.
Gemini, denk jij echt dat je moeder niets van haar delier heeft gemerkt? Mijn moeder had soms heldere momenten en zei dan dat ze bang was dat ze gek aan het worden was .
Ben nu een boek aan het lezen: Zonder ouders. Vertellen jonge mensen (onze leeftijd zeg maar) over het verlies van hun ouders. Herkenbaar. Ook opvallend dat er best veel zijn die al snel na het overlijden de aandacht van de omgeving zien verslappen en alleen staan met hun verdriet.
Ik heb nu voor de tweede nacht niet goed geslapen. Ben er de hele nacht mee bezig. Pilletjes helpen ook niet meer. Mag toch hopen dat dit niet zo blijft.
Hoe is het verder met jullie meiden? Yas?
Gemini, denk jij echt dat je moeder niets van haar delier heeft gemerkt? Mijn moeder had soms heldere momenten en zei dan dat ze bang was dat ze gek aan het worden was .
Ben nu een boek aan het lezen: Zonder ouders. Vertellen jonge mensen (onze leeftijd zeg maar) over het verlies van hun ouders. Herkenbaar. Ook opvallend dat er best veel zijn die al snel na het overlijden de aandacht van de omgeving zien verslappen en alleen staan met hun verdriet.
Ik heb nu voor de tweede nacht niet goed geslapen. Ben er de hele nacht mee bezig. Pilletjes helpen ook niet meer. Mag toch hopen dat dit niet zo blijft.
Hoe is het verder met jullie meiden? Yas?
dinsdag 5 januari 2010 om 10:02
Het gaat. Ik ben verward. Ik probeer alles op een rij te krijgen maar dat lukt nog niet goed. Het was/is ook allemaal zo bizar en onwerkelijk gegaan.
Gemini, er zijn geen hersenbloedingen in mijn familie voorgekomen. Nog nooit, iedereen werd stokoud.
Echter, mijn moeder rookte. Dat schijnt samen met hoge bloeddruk de hoofdoorzaak van hersenbloedingen te zijn.
Gemini, er zijn geen hersenbloedingen in mijn familie voorgekomen. Nog nooit, iedereen werd stokoud.
Echter, mijn moeder rookte. Dat schijnt samen met hoge bloeddruk de hoofdoorzaak van hersenbloedingen te zijn.
dinsdag 5 januari 2010 om 10:44
Tjilla, het is heel hard om te zeggen maar het gaat gebeuren....de aandacht verslapt.
Mensen gaan verder met hun eigen leven en zijn dus niet meer zoveel bezig met jouw verlies.
Daarom moet je dus die hulp hebben van buitenaf.
Mensen (wat klinkt het hard maar helaas is het zo) die geschoold zijn om je bij te staan in je verdriet.
Ook dit topic gaat minder worden op den duur. Ik hoop het natuurlijk niet maar het zal waarschijnlijk wel zo zijn.
En het lege gevoel dat dat zou kunnen geven moet je voor zijn.
Bij vrienden kan je opbellen en langsgaan en zeggen dat het je vies tegenvalt dat niemand meer rekening met je houdt, hier kan je niemand ter verantwoording roepen in deze anonieme wereld.
Goed dat je mensen mobiliseert om je te helpen met je moeders huis!
Ik hoop dat het goed gaat allemaal.
Yas, ik heb met je te doen maar ben gek genoeg ook blij dat dit gebeurt met je.
Ook al ken ik je niet.....het maakte me echt ongerust hoe sterk en vooral vitaal je overkwam.
Bij rouwen hoort verdriet en onmacht geloof ik.
Lieve meiden zet m op!!!
Mensen gaan verder met hun eigen leven en zijn dus niet meer zoveel bezig met jouw verlies.
Daarom moet je dus die hulp hebben van buitenaf.
Mensen (wat klinkt het hard maar helaas is het zo) die geschoold zijn om je bij te staan in je verdriet.
Ook dit topic gaat minder worden op den duur. Ik hoop het natuurlijk niet maar het zal waarschijnlijk wel zo zijn.
En het lege gevoel dat dat zou kunnen geven moet je voor zijn.
Bij vrienden kan je opbellen en langsgaan en zeggen dat het je vies tegenvalt dat niemand meer rekening met je houdt, hier kan je niemand ter verantwoording roepen in deze anonieme wereld.
Goed dat je mensen mobiliseert om je te helpen met je moeders huis!
Ik hoop dat het goed gaat allemaal.
Yas, ik heb met je te doen maar ben gek genoeg ook blij dat dit gebeurt met je.
Ook al ken ik je niet.....het maakte me echt ongerust hoe sterk en vooral vitaal je overkwam.
Bij rouwen hoort verdriet en onmacht geloof ik.
Lieve meiden zet m op!!!
dinsdag 5 januari 2010 om 11:11
Ik voel me ook wel sterk en vitaal, maar ik heb mijn 'zwakke' momenten dat ik wel huil en verdrietig ben.
En ik droom erg. Ik was vannacht weer in Kenia met brieven van mijn moeder bij me, maar ik kon niet ontcijferen wat ze ermee bedoelde.
Neele, wil je me een mailadres sturen op yasmijndewinter@hotmail.com?
Ik wil je graag een foto sturen van mijn mooie moeder.
En ik droom erg. Ik was vannacht weer in Kenia met brieven van mijn moeder bij me, maar ik kon niet ontcijferen wat ze ermee bedoelde.
Ik wil je graag een foto sturen van mijn mooie moeder.
dinsdag 5 januari 2010 om 13:14
quote:tjilla schreef op 05 januari 2010 @ 13:07:
Neele, weet ik wel hoor, dat aandacht gaat verslappen. Is blijkbaar een normaal iets. En ik ben tenslotte al alleen.
Yas, ik droom ook veel, ben er continue mee bezig in mn (half)slaap.
Wat erg dat je nu niemand om je heen hebt, ik hoop dat je steun zult hebben aan dit topic.
Als je wil, mag je me ook toevoegen op msn, kunnen we daar ook eens kletsen,
Mn msn maar verwijderd, hoop dat je het hebt opgeschreven, en anders voeg me even toe via viva
Neele, weet ik wel hoor, dat aandacht gaat verslappen. Is blijkbaar een normaal iets. En ik ben tenslotte al alleen.
Yas, ik droom ook veel, ben er continue mee bezig in mn (half)slaap.
Wat erg dat je nu niemand om je heen hebt, ik hoop dat je steun zult hebben aan dit topic.
Mn msn maar verwijderd, hoop dat je het hebt opgeschreven, en anders voeg me even toe via viva
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
dinsdag 5 januari 2010 om 13:31
quote:diaantje1971 schreef op 05 januari 2010 @ 13:14:
[...]
diaante35@live.nlMij ook hoor nellyterol@hotmail.com
[...]
diaante35@live.nlMij ook hoor nellyterol@hotmail.com
dinsdag 5 januari 2010 om 13:32
quote:yasmijn schreef op 05 januari 2010 @ 10:02:
Het gaat. Ik ben verward. Ik probeer alles op een rij te krijgen maar dat lukt nog niet goed. Het was/is ook allemaal zo bizar en onwerkelijk gegaan.
Echter, mijn moeder rookte. Dat schijnt samen met hoge bloeddruk de hoofdoorzaak van hersenbloedingen te zijn.Yas, dus je moeder was bekend met hoge bloeddruk?? Tja en roken is natuurlijk slecht. Helaas zelf rook ik ook. Sinds het overlijden van mijn vader rook ik meer dan daarvoor jammer genoeg, maar ik kan het niet laten.
Echter, mijn moeder rookte. Dat schijnt samen met hoge bloeddruk de hoofdoorzaak van hersenbloedingen te zijn.Yas, dus je moeder was bekend met hoge bloeddruk?? Tja en roken is natuurlijk slecht. Helaas zelf rook ik ook. Sinds het overlijden van mijn vader rook ik meer dan daarvoor jammer genoeg, maar ik kan het niet laten.
dinsdag 5 januari 2010 om 13:34
quote:yasmijn schreef op 05 januari 2010 @ 11:11:
Ik voel me ook wel sterk en vitaal, maar ik heb mijn 'zwakke' momenten dat ik wel huil en verdrietig ben.
Ik wil je graag een foto sturen van mijn mooie moeder.Dat je je sterk en vitaal voelt kan ook komen omdat je nu op adrenaline leeft. Aan een burnout heb ik een verminderde energievoorraad overgehouden, maar tijdens de laatste twee maanden van het leven van mijn moeder, had ik energie voor 10.
Ik wil je graag een foto sturen van mijn mooie moeder.Dat je je sterk en vitaal voelt kan ook komen omdat je nu op adrenaline leeft. Aan een burnout heb ik een verminderde energievoorraad overgehouden, maar tijdens de laatste twee maanden van het leven van mijn moeder, had ik energie voor 10.
dinsdag 5 januari 2010 om 14:20
Roken is idd een indicator maar hoeft echt niet de oorzaak te zijn.
Mijn peetmoeder heeft dus een hele heftige bloeding gehad (aneurisma). Met die zwakke plek is ze geboren. Nu ze haar schedel gelicht hebben weten ze dat er nog zo'n plek zit.
Die kan springen maar het hoeft niet. Ze leeft een beetje met een tijdbom in haar hoofd.
Wij kunnen dat ook allemaal hebben maar we weten het niet.
Gelukkig maar denk ik. Want wat moet je met die informatie?
Yasmijn heeft een hele mooie mama!
Mijn peetmoeder heeft dus een hele heftige bloeding gehad (aneurisma). Met die zwakke plek is ze geboren. Nu ze haar schedel gelicht hebben weten ze dat er nog zo'n plek zit.
Die kan springen maar het hoeft niet. Ze leeft een beetje met een tijdbom in haar hoofd.
Wij kunnen dat ook allemaal hebben maar we weten het niet.
Gelukkig maar denk ik. Want wat moet je met die informatie?
Yasmijn heeft een hele mooie mama!
dinsdag 5 januari 2010 om 14:26
Geloven jullie erin dat wanneer het je tijd is om te sterven dat het dan je tijd is, zeg maar? Ik troost me daar nu een beetje mee, zo van, 79 , t was haar tijd, ongeacht alles. Alleen geloofde ik daar vroeger heilig in en nu met mn moeder iets minder...
Oh wat lief meiden, van dat MSN! Alleen....ik heb dus geen idee hoe dat werkt....oh erg he, dat moet ik dus instaleren enzo ws? Nou dat ga ik zo maar es proberen...eerst even eten. Dat vergeet ik steeds. Ik kan echt niet meer nadenken. En ik moet ook steeds zo erg slikken, heel erg. En ik ruik steeds bloemen, overal, terwijl er nergens bloemen zijn. En dat doet me dan weer aan de IC denken. God, ik ben echt rijp voor een shrink aan het worden, haha...
Ik had ook een mooie mama hoor !
Oh wat lief meiden, van dat MSN! Alleen....ik heb dus geen idee hoe dat werkt....oh erg he, dat moet ik dus instaleren enzo ws? Nou dat ga ik zo maar es proberen...eerst even eten. Dat vergeet ik steeds. Ik kan echt niet meer nadenken. En ik moet ook steeds zo erg slikken, heel erg. En ik ruik steeds bloemen, overal, terwijl er nergens bloemen zijn. En dat doet me dan weer aan de IC denken. God, ik ben echt rijp voor een shrink aan het worden, haha...
Ik had ook een mooie mama hoor !
dinsdag 5 januari 2010 om 14:29
Inderdaad. Wat hebben we aan die informatie? Ik heb zitten denken dat ik een MRI wil toen alles net gebeurd was. Ik ben ook nog eens hypochondrisch aangelegd. Ik doe het toch maar niet.
Dat is wat die arts ook zei toen mijn moeder al ver weg was: she is a ticking timebomb. En wat kun je daar aan doen?
Heb je ook nog foto's van mezelf gestuurd, Neele.
Dat is wat die arts ook zei toen mijn moeder al ver weg was: she is a ticking timebomb. En wat kun je daar aan doen?
Heb je ook nog foto's van mezelf gestuurd, Neele.
dinsdag 5 januari 2010 om 14:34
Nee Tjilla, ik weiger te geloven dat het iemands tijd is.
Daarvoor heb ik te veel zeer vreselijke dingen gezien.
En buiten dat....zou het de tijd van miljoenen joden zijn geweest in 40-45? Het lijkt me toch niet!
Dan zou god of welke hogere macht toch wel een enorme eikel zijn.
Wat raar dat je steeds bloemen ruikt!
Ik denk dat je een beetje aan het doordraaien bent.
Wil je me een plezier doen (ik lijk wel een dealer maar dat ben ik niet) en naar de dokter bellen voor zwaardere slaappillen en wel NU?
Slaapgebrek is funest voor je lichaam en geest en als deze pillen niet helpen heb je gewoon de "hamer op je hoofd"dosis nodig.
(Mijn moeder zou me nu eens moeten horen. Slaapt al haar halve leven met pilletjes en ik ben altijd enorm tegen...)
Tjilla, eten en slapen!
Dat zijn de enige dingen die je nu echt voor jezelf moet regelen...
Doe dat nou!
Yasmijn is overigens ook heel mooi heb ik nu gezien:)
Daarvoor heb ik te veel zeer vreselijke dingen gezien.
En buiten dat....zou het de tijd van miljoenen joden zijn geweest in 40-45? Het lijkt me toch niet!
Dan zou god of welke hogere macht toch wel een enorme eikel zijn.
Wat raar dat je steeds bloemen ruikt!
Ik denk dat je een beetje aan het doordraaien bent.
Wil je me een plezier doen (ik lijk wel een dealer maar dat ben ik niet) en naar de dokter bellen voor zwaardere slaappillen en wel NU?
Slaapgebrek is funest voor je lichaam en geest en als deze pillen niet helpen heb je gewoon de "hamer op je hoofd"dosis nodig.
(Mijn moeder zou me nu eens moeten horen. Slaapt al haar halve leven met pilletjes en ik ben altijd enorm tegen...)
Tjilla, eten en slapen!
Dat zijn de enige dingen die je nu echt voor jezelf moet regelen...
Doe dat nou!
Yasmijn is overigens ook heel mooi heb ik nu gezien:)
dinsdag 5 januari 2010 om 14:39
Oh maar Neele, eigenlijk gaat het best goed met me. Ik bedoel, ik ben verdrietig maar loop niet als een zombie rond ofzo. Van die pillen wil ik nou juist zo min mogelijk afblijven, even doorbijten Tan, denk ik dan.
Ja, mss heel erg maar ik geloof dat wanneer het je tijd is het je tijd is. Waarom zou mijn moeder anders dood zijn gegaan? Ik geloof dat ook altijd met jonge mensen, heel erg verschrikkelijk vind ik altijd dus dan denk ik; er moet een reden zijn want anders waarom in godsnaam NU? Ik kan het niet goed uitleggen, het geeft mij een soort troost. Hoewel ik het bij mn moeder wel wat moeilijker vind.
Ja, mss heel erg maar ik geloof dat wanneer het je tijd is het je tijd is. Waarom zou mijn moeder anders dood zijn gegaan? Ik geloof dat ook altijd met jonge mensen, heel erg verschrikkelijk vind ik altijd dus dan denk ik; er moet een reden zijn want anders waarom in godsnaam NU? Ik kan het niet goed uitleggen, het geeft mij een soort troost. Hoewel ik het bij mn moeder wel wat moeilijker vind.
dinsdag 5 januari 2010 om 14:40
Ik ga zelfs nog verder en wil bijv ook niet gereanimeerd worden mocht dat ooit nodig zijn....of eindeloze behandelingen tegen ziektes of organen van anderen. Omdat ik echt geloof dat het dan zo heeft moeten zijn....Maar mss als je kinderen enzo hebt dat je totaal anders tegen zoiets aankijkt hoor. Geen idee.
dinsdag 5 januari 2010 om 14:42
Ik denk dat het gewoon hele oneerlijke willekeur is.
Yasmijn, ik denk niet eens dat je die MRI zou krijgen.
Ja, je kan naar duitsland gaan voor een total bodyscan maar of daar ook dat soort dingen uitkomen weet ik eigenlijk niet.
Ik ben ook hypo en raad het je af.
Doe maar niet.
Heel veel mensen hebben zwakke plekken en heel veel mensen sterven niet aan een bloeding. Dus wat moet je met die wetenschap?
Yasmijn, ik denk niet eens dat je die MRI zou krijgen.
Ja, je kan naar duitsland gaan voor een total bodyscan maar of daar ook dat soort dingen uitkomen weet ik eigenlijk niet.
Ik ben ook hypo en raad het je af.
Doe maar niet.
Heel veel mensen hebben zwakke plekken en heel veel mensen sterven niet aan een bloeding. Dus wat moet je met die wetenschap?