Hollandse hapjes
donderdag 14 januari 2010 om 23:02
Elke zondagochtend komen we bij elkaar met een groep vrienden en iedereen neemt eten mee zodat we samen kunnen lunchen. Elke week bij iemand anders en de gastvrouw beslist wat het thema is. Komende zondag is het thema 'potluck', met andere woorden: gastvrouw had ook geen idee dus doe maar waar je zin in hebt.
En omdat deze vrienden dapper genoeg zijn om eens wat anders te proberen wilde ik me eens aan iets typisch Hollands wagen....maar wat is typisch Hollands????
Eigenlijk kook ik bijna nooit 'Hollands', een enkele keer maak ik pannenkoeken en 1 of 2 keer per winter een pan snert als ik de ingredienten kan vinden maar verder eten we vooral rijst en pasta.
Iemand leuke ideeen met recept erbij?
En omdat deze vrienden dapper genoeg zijn om eens wat anders te proberen wilde ik me eens aan iets typisch Hollands wagen....maar wat is typisch Hollands????
Eigenlijk kook ik bijna nooit 'Hollands', een enkele keer maak ik pannenkoeken en 1 of 2 keer per winter een pan snert als ik de ingredienten kan vinden maar verder eten we vooral rijst en pasta.
Iemand leuke ideeen met recept erbij?
vrijdag 15 januari 2010 om 01:07
We wonen in een klein stadje in Amerika dus veel ingredienten zijn hier niet te krijgen. Andijvie heb ik hier nog niet gezien maar aardappels, uien en wortels wel dus hutspot is een mogelijkheid.
Krentenbollen bakken is ook een goed idee maar eetbare kaas is erg moeilijk te vinden. Nou ja, is ook lekker zonder kaas.
Appeltaart is een super idee, is m'n man ook dol op. Weet alleen nooit van te voren of ze appels in de winkel hebben.
Beschuit met muisjes hadden we voor de geboorte van onze jongste...niet echt een succes.
Bladerdeeg hebben ze hier niet, moet ik helemaal voor naar de grote stad en is peperduur. Raar want in andere staten heb ik het wel gewoon in de supermarkt gezien.
Denk dat het appeltaart wordt als ik appels kan vinden en anders snert.
Krentenbollen bakken is ook een goed idee maar eetbare kaas is erg moeilijk te vinden. Nou ja, is ook lekker zonder kaas.
Appeltaart is een super idee, is m'n man ook dol op. Weet alleen nooit van te voren of ze appels in de winkel hebben.
Beschuit met muisjes hadden we voor de geboorte van onze jongste...niet echt een succes.
Bladerdeeg hebben ze hier niet, moet ik helemaal voor naar de grote stad en is peperduur. Raar want in andere staten heb ik het wel gewoon in de supermarkt gezien.
Denk dat het appeltaart wordt als ik appels kan vinden en anders snert.
vrijdag 15 januari 2010 om 02:06
Kroketten is best ff werk maar beschuiten ipv paneermeel werkt prima. Ipv kroketten kun je dan ook ragout maken, scheelt aantal handelingen. En als je geen bladerdeeg/pasteibakjes hebt, kan het ook op toast/brood.
Kun je appels voor appeltaart evt. 'bestellen' of andijvie voor stamppot? Of wordt dat dan heel erg duur?
Klinkt iig leuk en hoop dat je wat hebt aan de tips van hier.
Kun je appels voor appeltaart evt. 'bestellen' of andijvie voor stamppot? Of wordt dat dan heel erg duur?
Klinkt iig leuk en hoop dat je wat hebt aan de tips van hier.
vrijdag 15 januari 2010 om 07:09
Is het niet leuk om voor bij de koffie dan Hollandse koekjes te bakken? Ik lust zelf geen koek maar als je het een leuk idee vind wil ik wel zoeken voor je in een van mijn kookboeken naar een lekker recept. En wellicht zijn er hier heel veel nog die een lekker recept voor je hebben. Speculaas of gevulde koeken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 15 januari 2010 om 07:34
vrijdag 15 januari 2010 om 07:44
Als je soep gaat maken zou ik wel 2 soorten nemen. Snert en bijv. Zaanse mosterdsoep. Ik heb daar een heerlijk makkelijk recept voor. Bij mosterdsoep kan je dan varieren met bijv. wat beenham erdoor te doen, of wat gerookte zalm, of een toefje room. Ik heb het laatst ook gemaakt, was echt een heerlijk recept;
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 15 januari 2010 om 07:49