Hollandse hapjes

14-01-2010 23:02 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke zondagochtend komen we bij elkaar met een groep vrienden en iedereen neemt eten mee zodat we samen kunnen lunchen. Elke week bij iemand anders en de gastvrouw beslist wat het thema is. Komende zondag is het thema 'potluck', met andere woorden: gastvrouw had ook geen idee dus doe maar waar je zin in hebt.

En omdat deze vrienden dapper genoeg zijn om eens wat anders te proberen wilde ik me eens aan iets typisch Hollands wagen....maar wat is typisch Hollands????

Eigenlijk kook ik bijna nooit 'Hollands', een enkele keer maak ik pannenkoeken en 1 of 2 keer per winter een pan snert als ik de ingredienten kan vinden maar verder eten we vooral rijst en pasta.

Iemand leuke ideeen met recept erbij?
Krentenbrood met kaas?
Broodje pindakaas?
Beschuit met muisjes?
Zeker lekker wat Yette schreef.

Suikerbrood.

Patatje oorlog.

Tosti's.

Sandwiches.

Appeltaart.

Ik had nog iets, nou even denken, misschien kom ik er nog op.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dropjes!
We wonen in een klein stadje in Amerika dus veel ingredienten zijn hier niet te krijgen. Andijvie heb ik hier nog niet gezien maar aardappels, uien en wortels wel dus hutspot is een mogelijkheid.

Krentenbollen bakken is ook een goed idee maar eetbare kaas is erg moeilijk te vinden. Nou ja, is ook lekker zonder kaas.

Appeltaart is een super idee, is m'n man ook dol op. Weet alleen nooit van te voren of ze appels in de winkel hebben.

Beschuit met muisjes hadden we voor de geboorte van onze jongste...niet echt een succes.

Bladerdeeg hebben ze hier niet, moet ik helemaal voor naar de grote stad en is peperduur. Raar want in andere staten heb ik het wel gewoon in de supermarkt gezien.

Denk dat het appeltaart wordt als ik appels kan vinden en anders snert.
Dat recept voor kroketten ziet er best makkelijk uit maar paneermeel hebben ze hier niet...zou dat ook werken met broodkruimels? Die hebben ze hier wel, heet hier stuffing en dat prop je in de kalkoen.
Zie hier een bladerdeegrecept en een saucijzenbroodjesrecept!
Broodje halfom: pekelvlees en lever. Boter en een beetje peper uit de molen. Smul!
Misschien heb je nog wat beschuiten over, als die niet zo in de smaak vielen? Paneermeel kan je ook maken door twee beschuiten tegen elkaar fijn te wrijven.
Goed idee van de beschuiten, ergens heb ik nog een hele rol...weet niet precies waar maar zal zo eens gaan kijken.
Als die groen is moet je het niet meer gebruiken hoor
Kroketten is best ff werk maar beschuiten ipv paneermeel werkt prima. Ipv kroketten kun je dan ook ragout maken, scheelt aantal handelingen. En als je geen bladerdeeg/pasteibakjes hebt, kan het ook op toast/brood.

Kun je appels voor appeltaart evt. 'bestellen' of andijvie voor stamppot? Of wordt dat dan heel erg duur?

Klinkt iig leuk en hoop dat je wat hebt aan de tips van hier.
Bitterballen! Mijn favoriete NL gerecht:D
mag jy mooi wees as die lelik verby is,
en sag kyk na elke harde tyd.
mag jy bly wees as die huil verby is,
en vrede he na die stryd.
Is het niet leuk om voor bij de koffie dan Hollandse koekjes te bakken? Ik lust zelf geen koek maar als je het een leuk idee vind wil ik wel zoeken voor je in een van mijn kookboeken naar een lekker recept. En wellicht zijn er hier heel veel nog die een lekker recept voor je hebben. Speculaas of gevulde koeken.
Gevulde eieren?
kroketten en poffertjes
Ik weet niet of appeltaart echt als Hollands hapje wordt gezien. Volgens mij is er een uitdrukking "as American as apple pie"...
volgens mij zijn amerikanen nog veel meer van de taarten dan wij
Ik had bij Boodschappen gekeken wat ze daar onder Hollands eten verstaan maar dat slaat nergens op, zit bijna niets Hollands bij.

Deze stond erbij die leek mij wel lekker;

hier
Als je soep gaat maken zou ik wel 2 soorten nemen. Snert en bijv. Zaanse mosterdsoep. Ik heb daar een heerlijk makkelijk recept voor. Bij mosterdsoep kan je dan varieren met bijv. wat beenham erdoor te doen, of wat gerookte zalm, of een toefje room. Ik heb het laatst ook gemaakt, was echt een heerlijk recept;

http://home.planet.nl/~lind0399/oudholl ... epten.html
hebben ze daar niet een hollandse winkel waar je allerlei hollandse goodies kunt kopen zoals bijv. stroopwafels?
Wat dacht je van Wentelteefjes?

Bijv. recept
En op deze site De Hollandse Pot staan ook veel hollandse recepten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven