Hollandse hapjes

14-01-2010 23:02 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke zondagochtend komen we bij elkaar met een groep vrienden en iedereen neemt eten mee zodat we samen kunnen lunchen. Elke week bij iemand anders en de gastvrouw beslist wat het thema is. Komende zondag is het thema 'potluck', met andere woorden: gastvrouw had ook geen idee dus doe maar waar je zin in hebt.

En omdat deze vrienden dapper genoeg zijn om eens wat anders te proberen wilde ik me eens aan iets typisch Hollands wagen....maar wat is typisch Hollands????

Eigenlijk kook ik bijna nooit 'Hollands', een enkele keer maak ik pannenkoeken en 1 of 2 keer per winter een pan snert als ik de ingredienten kan vinden maar verder eten we vooral rijst en pasta.

Iemand leuke ideeen met recept erbij?
quote:xxxfamke schreef op 15 januari 2010 @ 09:12:

Wat dacht je van Wentelteefjes?

Bijv. receptIs 'n wentelteefje niet frans van oorsprong?
elninjoo, een hollandse winkel, waar? Helaas zijn die nogal schaars. Hoe vaak ik al gezeogd heb naar nederlandse dingen. Ik neem zeul ze meestal maar mee als ik een paar dagen in Nederland ben geweest.
gehaktballetjes mit pindasaus is trouwens ook leuk en best wel beetje nederlands, toch?
quote:mylenevalerie schreef op 15 januari 2010 @ 07:44:

Als je soep gaat maken zou ik wel 2 soorten nemen. Snert en bijv. Zaanse mosterdsoep. Ik heb daar een heerlijk makkelijk recept voor. Bij mosterdsoep kan je dan varieren met bijv. wat beenham erdoor te doen, of wat gerookte zalm, of een toefje room. Ik heb het laatst ook gemaakt, was echt een heerlijk recept;

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]MV, mag ik alsjeblieft jouw recept voor de Mosterdsoep. Wil ik graag een keer gaan maken! Alvast bedankt!
Amerikaanse apple pie is toch een beetje anders dan Hollandse, hier gebruiken ze een minder diepe pan om de taart in te bakken en het bekende roostertje bovenop ontbreekt.

Koekjes zijn niet echt populair bij deze groep, zelfs de kinderen eten ze niet veel. Heb zelf ook niets met koekjes dus kan het ze niet kwalijk nemen.

2 soorten soep wordt een beetje te veel denk ik. Maar mosterdsoep is ook een goed idee, wist niet eens dat dat Nederlands was. Beenham hebben ze hier niet, zalm alleen in de diepvries en dat is onsmakelijk snotterig spul. Het gebrek aan smakelijke ingredienten maakt het allemaal niet makkelijker om hier te koken. Zou het ook lekker zijn met bacon?

Wentelteefjes zijn precies hetzelfde als French Toast, heel erg lekker maar niet als typisch Hollands te herkennen. Wel een goed idee voor een bijeenkomst met als thema 'breakfast'.

Ballen met pindasaus, yummie! Heb het ooit geprobeerd voor een bijeenkomst met een andere groep Amerikanen en die vonden het maar raar, pindakaas eet je op brood met jam, niet met vlees. Maar deze groep is veel avontuurlijker.

Lol, eerst kon ik niets bedenken en nu weet ik niet wat te kiezen!
quote:juniper8 schreef op 15 januari 2010 @ 21:56:

[...]

MV, mag ik alsjeblieft jouw recept voor de Mosterdsoep. Wil ik graag een keer gaan maken! Alvast bedankt!

Ik heb dit recept van een forumster gehad voor mijn website, echt heerlijk.

CGirl, ja bacon gebakken kan ook. Of wat andere hamblokjes of hamreepjes. Tikkeltje room apart of kruiden. Zie een van de foto's waar ik mosterdzaadjes had gebruikt was voor mij TE pittig.

Je kan er stokbrood, geroosterde toast bij doen. Of wat je ziet, een paar kaasstengels maken, op die andere foto heb ik ham/kaasstengels. Echte soepstengels kan (geen idee of je die ook zelf kan maken). Nou qua smaak kan veel bij mosterdsoep.

Zaanse mosterdsoep

Ingrediënten;

25 gram boter

30 gram meel

2 eierdooiers

125 ml. slagroom

3 eetlepels Zaanse mosterd (ik hou van pittig dus had aardig wat meer mosterd gebruikt, even toevoegen naar smaak)

1 liter kippenbouillon

Bereiden;

Smelt de boter in de pan en voeg het meel toe, goed roeren. Voeg langzaam de kippenbouillon en de Zaanse mosterd toe. Weer goed roeren en laat het zachtjes 20 minuten koken.

Vervolgens zeef je het mengsel, daarna voeg je de eierdooiers en de slagroom toe. De soep moet dan niet op het vuur staan! Nog even opwarmen (niet koken) en klaar is de soep!

Heel makkelijk.

Zie de foto’s, eentje had ik met beenham en een kaas/gorgonzola stengel met ham. Ik had er een met zalm, daarbij een kaasstengel met tomatentapenada en zalm, en ik had er eentje met kruiden, lente-ui en koriander, ook een kaasstengel erbij met nigella uien zaad.

De kaasstengels zijn heel makkelijk te maken. 2 bladerdeeg plakjes uit de vriezer, ditmaal had ik het gemaakt met gorgonzola maar kan ook met andere geraspte kaas. Ik maak ze in alle variaties, ik zal ze allemaal nog een keer opschrijven en bij Bijgerechten plaatsen. Plaats het andere plakje erop, snijd ze in dunne reepjes. Wil je ze wat groter dan rek je ze wat uit. Dan kan je ze door …… wat je lekker vindt halen, ham, sesamzaadjes, nootjes, kaas, tomaat, olijven, enz halen, je draait ze wat en legt ze op bakpapier in de oven voor twintig minuten op honderd tachtig graden.

CGirl, volgens mij had Yette voor jou een recept geplaatst hoe je makkelijk zelf bladerdeeg kan maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dank je MV. Ga het binnenkort een keertje maken!!:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven