Kraamfeest

18-01-2010 13:11 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we bij ons eerste kindje nog kraamvisite kregen terwijl ik alweer aan het werk was willen we bij nummer twee een kraamfeest geven.

Wie heeft er ervaring? Zowel positief als negatief hoor ik graag....

Na hoeveel weken geef je zo'n kraamfeest en welk tijdstip op de dag is praktisch?
ik heb na twee weken een kraamfeest gegeven. Echt close familie en belangrijke vrienden waren toen wel al geweest. Wij hebben het in de middag gedaan, en duidelijk begin en eindtijd aangegeven, en dat werkte goed. Nou moet ik wel zeggen dat wij niet zo massaal mensen hebben uitgenodigd. In totaal was er denk ik 25 man.
Hier 2x een kraamfeest, beide keren positief ontvangen en ervaren.

Wij hebben het 4 weken na de bevalling gedaan, 30 man ongeveer beide keren.
Ik lees mee....

Wij zitten ook niet op 4 weken iedere avond bezoek te wachten. Sarah & Gizz, hoe hadden jullie het aangepakt?

Hoe lang? Hapje & drankje?

Even off topic: sarah, hebben wij niet samen in je tuinen topic geschreven? Later nog eens naar gezocht, maar niet meer gevonden :(
Jullie hebben het allemaal thuis gedaan? Ook mensen met ervaring in een horeca-gelegenheid? Ik ben bang dat we nog veel werk hebben als we het thuis doen...
Paar dagen na geboorte een datum geprikt, speciaal niet van tevoren gedaan omdat je niet weet hoe het gaat, en iedereen per mail gemeld. Even uit mn hoofd vn 13-17 of iets dergelijks. Verder gewoon wat simpele hapjes en drankjes en natuurlijk beschuiten. Nu moet ik wel zeggen dat het bij onze kennissen- en familiekring normaal is dat je de eerste ronde inschenkt, maar dat het daarna selfservice is zeg maar, dat scheelt een hoop werk. Maar goed zoals gezegd dat is altijd gebruikelijk geweest bij ons en gaat altijd vanzelf zo.

Verder heb ik de kleine gewoon gevoed en laten slapen als het uitkwam. Met voeden was ik dan even weg, en als hij lag te slapen in zn bed dan konden mensen even om de hoek koekeloeren. Verder de kleine lekker bij ons op schoot en niet van hand tot hand, maar dat is maar net waar jij je zelf prettig bij voelt. Bij de tweede doen we het weer zo. Close familie en vrienden komen gewoon wanneer ze willen, maar oud tantes, collega's e.d. nodigen we uit voor kraamfeest.
quote:maybe77 schreef op 18 januari 2010 @ 13:33:

Jullie hebben het allemaal thuis gedaan? Ook mensen met ervaring in een horeca-gelegenheid? Ik ben bang dat we nog veel werk hebben als we het thuis doen...

ik heb het juist thuis gedaan, aangezien de kleine dan lekker in bed kan slapen, het is rustiger en ik voel me daar meer op mn gemak. Bovendien kost het dan stukken minder.

Als je van plan bent om een tiengangen menu e.d. te serveren dan kun je het inderdaad misschien beter uitbesteden. maar gewoon hapje en drankje thuis is toch niet zoveel werk?
Als ik het zo lees heeft het thuis houden van een kraamfeest ook voordelen!! Zo zie je maar wat je aan het viva forum kunt hebben. Thanks.
quote:summer04 schreef op 18 januari 2010 @ 13:30:

Ik lees mee....

Wij zitten ook niet op 4 weken iedere avond bezoek te wachten. Sarah & Gizz, hoe hadden jullie het aangepakt?

Hoe lang? Hapje & drankje?

Even off topic: sarah, hebben wij niet samen in je tuinen topic geschreven? Later nog eens naar gezocht, maar niet meer gevonden :(

Hier een middag in het weekend geprikt en dan van een uur of 14.00/14.30 tot 18.30/19.00. Eventueel uitloop voor de mensen die wat dichterbij staan (oma/opa/goede vrienden).

Qua hapjes hebben we (natuurlijk! ) beschuit met muisjes gedaan als eerste (met koffie/thee), en daarna gewoon makkelijk stukjes kaas, worst, rauwkost, wat bakken chips en drank en fris stond voor iedereen te pakken in de koelkast (zomer) of op tafel (winter). Met een beetje hulp van een oma en een vriendin is dit echt niet veel werk

(Offtopic: klopt! Ik heb het laten verwijderen ivm een hele nare inbreuk op mijn privacy, daarom heb ik ook een aantal maanden niet geforumd. Maar ik ben er weer )
Ohja inderdaad gewoon thuis, is gelijk een prima reden om baby niet van hand tot hand te laten gaan (als je dat vervelend vindt). Want hij/zij kan lekker in box of in bed liggen.
Wij hebben bij de eerste een groot kraamfeest gehouden. Is op zich goed bevallen, alleen vond ik het erg massaal (80 mensen) en had ik geen tijd om met iedereen te kletsen. Bij de tweede hebben twee weekenden gepakt, met iedere middag een kraamborrel. Dus twee zaterdagmiddagen en twee zondagmiddagen. De genodigden konden zelf weten wanneer ze kwamen, al heb ik wel gevraagd of ze het van te voren wilden laten weten. Dat verliep prima.

Elke middag rond de 15-20 mensen met een uitschieter van 30 op de laatste middag door een grotere groep die allemaal samen wilden komen. Doordat het wat bespreid is het goed te behappen, zowel met de boodschappen als mensen van hapjes en drankjes voorzien. Mijn schoonouders kwamen overigens iedere middag om te helpen, erg fijn!
Home is where your wifi connects automatically.
Ook wij hebben een kraamfeest gegeven. Vijf weken na de bevalling. In die 5 weken ook lekker de tijd gehad om even tot rust te komen en onze draai te vinden. We hebben het op een zaterdag gedaan van 10 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur. En dat verliep super. We hadden geluk dat kennissen een catering-bedrijf hebben en daar hebben dus alles geregeld(scheelt heel veel boodschappen doen), heel simpel hoor en niet te vergeten: zelfbediening! Wij hadden de handen vrij en tijd om met iedereen te kletsen. We hebben er dan ook ontzettend van genoten!
Wij hebben ook een kraamfeest gegeven. Ik zou het zo weer doen. Echt goed gegaan. Bij het geboortekaartje de uitnodiging gedaan. Maar dat kon bij ons omdat ik wist wanneer ik zou bevallen en daar van uitgaande hebben we een datum precies een maand later geprikt.

Er waren ook mensen die op het kraamfeest wilden langs komen en nog een keer om 'echt' te komen kijken. Daar hebben we heel eerlijk tegen gezegd dat we juist daarom een kraamfeest geven. Uiteraard familie en goede vrienden wel eerder uitgenodigd om onze dochter te komen bewonderen.

We hebben connecties in de catering dus daarom daar hapjes laten maken. Vond het ideaal, we hebben zelf alleen een grote schaal met beschuit met muisjes gemaakt en wat kleine schaaltjes met roze snoepjes en koekjes.

Voor de kinderen die meekwamen hadden we een klein tafeltje met wat tekenspullen en puzzels.

Ik zag er in het begin heel erg tegenop maar ik ben blij dat we het gedaan hebben. Wij hadden het van 15-18 en dat vloog om. Onze dochter heeft lekker in d'r eigen wiegje kunnen slapen en zoals eerder geschreven hebben mensen daar ook even om het hoekje gekeken. En toen ze wakker was lag ze lekker in de box.
Ik was van plan ook een kraamfeest te geven, maar ben eigenlijk blij dat ik het niet gedaan heb. Mijn dochtertje is nu 4 weken oud en vriend en ik hebben een redelijk uitgebreide vriendenkring. Nu hadden wij toen ik nog zwanger was besloten de bevalling af te wachten en te kijken hoe ik/wij ons zouden voelen daarna. Maar goed ook dat we dat gedaan hebben want ik moet er nu niet aan denken een huis vol visite te hebben! Ik vind juist de (korte!) kraambezoekjes van familie en vrienden erg gezellig. Nu moet ik zeggen dat we alle bezoeken gedoseerd plannen (nooit meer dan 3x per week 's avonds) en vriendinnen/collega's van mij plan ik overdags als vriend aan het werk is. Wat ik ook fijn vind is dat je nu voor iedereen de tijd kan nemen, mijn ervaring is dat je op feestjes/verjaardagen amper de tijd hebt om met je eigen gasten te kletsen. Maargoed, het ligt denk ik ook een beetje hoe groot je familie- en kennissenkring is.
Kan me dat ook wel voorstellen hoor NEro. Maar wij hebben veel familie die we te weinig zien om daar nou gezellig apart een hele avond mee te vullen, maar waar je niet onderuit komt om ze toch uit te nodigen. En daar vonden wij het perfect voor. Opzich had ik tijd genoeg om met iedereen te kletsen, maar goed wij hadden iets van 30 mensen, verspreid over de middag.

Ik vond juist de gedachte aan wekenlang kraambezoek niet prettig. En mensen die echt close zijn die komen toch ook wel eerder.

Welpie, als het zo'n grote groep is, is het inderdaad wel lekker om het over meerdere dagen te verspreiden. Dat heeft mijn zus ook gedaan. Over drie middagen verspreiden en groepjes gemaakt van mensen die bij elkaar aansluiten.
Haha herkenbaar Gizz, sommige mensen zijn prima om in een gezelschap te spreken. Maar om nou een uur met ze één-op-één te kletsen is toch iets anders... Gelukkig hebben wij die bezoekjes nog niet gehad.

Misschien scheelt het dat ik me best verveel in m'n zw.verlof (jaja, ik weet het apart he ) en daarom die bezoekjes een heerlijke afwisseling van mijn dag vind?
Zijn er nog meer ervaringen? Vooral buitenhuis.... Hoeveel weken na de uitgerekende datum hebben jullie kraamfeest gepland?
Hier wel een paar vrienden/kennissen met een kraamfeest, maar na een keer of 2 a 3 besloten niet meer te gaan. Puur persoonlijk (maar goed, dat is dan mijn mening) vind ik het he-le-maal niets. Juist op kraamvisite vind ik het leuk/gezellig om even uitgebreid de kersverse ouders te spreken, te vragen hoe alles gegaan is, hoe ze alles ervaren enzo (nou niet dat ik gelijk uren op de bank zit hoor, na een uurtje zijn we/ik ook weer weg).

Een kraamfeest vind ik veel te massaal, over het algemeen spreek je de ouders amper (die zijn druk met andere dingen/mensen) en omdat er zoveel mensen zijn durf ik al amper naar de baby te kijken, aangezien er al zoveel mensen boven de wieg hangen.

Kortom, ik laat de kraamfeesten tegenwoordig aan me voorbij gaan en ga op een ander tijdstip (als de ouders daarmee instemmen) of helemaal niet.
quote:Sarah Scott schreef op 18 januari 2010 @ 13:47:

[...]

(Offtopic: klopt! Ik heb het laten verwijderen ivm een hele nare inbreuk op mijn privacy, daarom heb ik ook een aantal maanden niet geforumd. Maar ik ben er weer )O, lees dit nu pas. Kon het topic ook al niet vinden. Wat naar zeg .
Helemaal eens mrt Anky: bij een kraamfreest heb ik altijd het idee dat de kersverse ouders geen zin hebben in bezoek, maar wel even de cadeaus willen incasseren. Prima, maar dan kom ik toch liever gewoon niet. Uitzondering was trouwens een stel dat in het buitenland woont en maar even in NL was: die hadden gewoon weinig andere opties.

(Sarah, klinkt akelig)
Wij hebben bij onze laatste wel een kraamfeest gegeven (zij was de 4e). Buitenshuis. Gewoon op een leuke locatie met koffie, thee en vlaai en "gewone" consumpties (fris, bier en wijn). Het was erg gezellig en leuk. Vooral familie (neven en nichten) die verder weg wonen, zijn toch gekomen (terwijl ze niet op kraamvisite waren gekomen bij de andere 3). Voor ons was o.a. de grootste reden om het te doen voor de oudste 2 die naar school gaa. Zorgen dat het voor hun ook een feestje is dat hun zusje is geboren en niet te veel visite tijdens de schoolweken.
Zelf ben ik ook beetje bang dat een kraamfeest onpersoonlijk. Net als een trouwreceptie...cadeau afgeven en weer gaan..
Ik ben 18 weken zwanger van de tweede en hier ook overwogen om een kraamfeest te doen om zo te voorkomen dat we teveel visite krijgen. We zien er nu toch vanaf en hebben besloten om wat minder geboortekaartjes te versturen (zie topic over minder geboortjeskaartjes bij tweede kindje) en verwachten dat we daarmee het verminderen van de kraamvisite wel op kunnen vangen..

Bij een kraamfeest (heb er zelf eerlijk gezegd nog nooit een gehad) maar heb ik ook wel een beetje het idee dat het vooral gaat om kado's incasseren. Misschien zie ik dat verkeerd. Was hier ook een reden om er dus vanaf te zien..
Wij hebben er bij nr. 2 ook voor gekozen om een kraamfeest te geven. Met uitzondering van familie en de goede vrienden, die waren wel gewoon welkom in de kraamtijd.

Bij zoon 1 hadden we ook zo lang na de geboorte nog visite en die bleven nog eens heel lang ook, heel irritant! allemaal mensen die je normaal ook nooit ziet en dan ineens tot 23.00 uur blijven hangen! En nee, ik ben niet op m'n mondje gevallen, maar onder invloed van de hormonen, hield ik toch telkens m'n mond. Dat was voor ons de belangrijkste reden om het bij nr. 2 (bijna) in één keer gehad te hebben. Degene die niet kon op het kraamfeest was wel gewoon welkom bij ons thuis maar je merkt toch dat mensen dan gewoon helemaal niet meer komen. Ook prima. Wij hebben het 4 weken na de bevalling op een zondag thuis in de tuin gehouden van 10.00 tot 12.30 uur. Koffie/ thee, fris en natuurlijk beschuiten. Chocolaatjes op tafel, springkussen voor de kindjes. 2 vriendinnen, zwager en de buurvrouw om hulp gevraagd, super service! 90 personen uitgenodigd waarvan ongeveer 55-60 pers. geweest zijn. om 12.45 uur was iedereen weg. Super! zou het zo weer doen! Misschien wel wat onpersoonlijker zoals eerder getypt, maar degene die voor mij ECHT belangrijk zijn, weten ook dat ze gewoon welkom zijn buiten het feest om.

Achteraf hebben we de eerste 3 maanden met zoon 2 ook veel gezondheidstrammelant gehad dus dubbel zo blij dat we niet weken met bezoek zaten!

Succes met je keuze!
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Ik ben van Marokkaanse komaf en bij ons is het heel normaal om een kraamfeest te geven. Er wordt een zaal afgehuurd, catering, koekjes, bedankjes, gebak, dj, mooie jurken, fotograaf, decoratie en noem het maar op. Het gaat overigen om tussen de 100-200 gasten.

Het is altijd leuk, gezellig en je ontvangt meteen alle felicitaties in 1 keer. Hoef je ook geen zorgen te maken over kraamvisite achteraf.
It\'s meant to be just believe....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven