Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiecarrousel, Help!

20-01-2010 11:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Na mijn stinkende best te hebben gedaan op een sollicitatiebrief ben ik uitgenodigd om op gesprek te komen, tegelijk met 7 andere kandidaten voor dezelfde functie. Een zogenaamde sollicitatiecarrousel dus...

Eerst krijgen we een korte introductie over het bedrijf, dan mogen we ons voorstellen en onze sollicitatie toelichten, na het voorstellen volgen individuele gesprekken.

Deze toelichting moet je dus doen waar de andere kandidaten bij zijn, nu lijkt me het niet zo moeilijk om als eerste aan de beurt te zijn, maar wat nu als ik als laatste moet? Dan zijn alle cliche's wel uit de kast getrokken, wat kan ik dan nog zeggen om een beetje op te vallen (en is dat uberhaupt een goed idee?), heeft iemand hier ervaring mee, en hoe is het bij jou toen gegaan?

*zucht* ik heb stress...
Ieks, wat een vreselijke manier van solliciteren zeg.

Geen ervaring mee (gelukkig), maar zou in ieder geval nóg meer ervoor zorgen dat ik er helemaal piekfijn uit zou zien en een stralende lach heb, niet afwachten bij het naar binnen lopen, een stevige hand geven, goed oogcontact maken, al voordat je aan de beurt bent, goed naar de andere kandidaten ook luisteren, kortom, geinteresseerd overkomen.

Succes!
Even in literature and art, no man who bothers about originality will ever be original: whereas if you simply try to tell the truth (without caring twopence how often it has been told before) you will, nine times out of ten, become original without ever having noticed it.

C. S. Lewis
Ik zou, als ik als één van de laatsten aan de beurt was iets zeggen in de trant van: "wat kan ik nog toevoegen aan hetgeen de mensen voor me al hebben gezegd? Ik kan alleen vertellen waarom ik denk dat deze baan binnen jullie bedrijf zo goed bij mij past en wat ik jullie te bieden heb."

Vervolgens kun je dan je eigen verhaal houden en heel helder omschrijven wat jou geschikt maakt en waarom jij meerwaarde hebt. Ik zou daarmee me niet te strikt houden aan de termen die het bedrijf heeft gebruikt voor de functie eisen, maar meer zoeken naar synonieme termen die hetzelfde zeggen maar net even anders (waardoor jij hopelijk opvalt). Of met voorbeelden beschrijven wat zij aan competenties zoeken.

Ben het met Ainne eens trouwens, wat een gruwelijke manier van solliciteren.
Geen ervaring mee, maar het lijkt me inderdaad een verschrikking. Hoe zou bepaalt worden wie als eerste mag vertellen? Misschien op volgorde van binnenkomst. Zorg er dan voor dat je als eerste binnen bent.

Probeer in ieder geval van te voren al goed te bedenken wat jou geschikt maakt voor de functie en als je dan onverhoopt als laatste aan de beurt bent, kun je zoiets zeggen als: "Nou, er is al veel gezegd dat ook voor mij opgaat *grinnik*, maar dit nog niet: *briljante motivatie*".

Wat die motivatie is kan ik je natuurlijk niet vertellen, want het is iets dat jou onderscheidt van die anderen. Ga dus in de advertentie na welke competenties en vaardigheden gevraagd worden en of jij die hebt. Heb je ze, bedenk er dan voorbeelden bij waaruit blijkt dat jij echt zo'n flexibele teamspeler bent die ook heel goed zelfstandig kan werken.

Bijvoorbeeld: ik ben flexibel. Dat weet ik omdat ik tijdens mijn studie op oproepbasis bij het uitzendbureau werkte. Vandaag wist ik soms niet waar en of ik morgen zou werken. Ik vond het altijd erg spannend op een leuek manier om me de werkzaamheden van weer een nieuwe werkplek eigen te maken. Blablabla.

Snap je wat ik bedoel?

Edit: nou Anoniem voor me zei het ook al. Welke boodschap vond je origineler ?
Ik zou zeggen: hou het bij jezelf. Jouw redenen om daar te willen werken zijn uniek. Jouw ervaring, interesses, sterke punten ook. Het kan best zijn dat anderen gelijksoortige redenen hebben, maar als je het in je eigen woorden vertelt en vanuit je eigen standpunt, blijft het toch jouw visie.

En verder helemaal eens met Ainne.
Pfff... bedankt voor de tips tot zo ver! De advertentie is vrij beknopt, dus hier kan ik niet zoveel uit halen, wel kan ik op de website aardig wat vinden over de normen en waarden van het bedrijf en hier kan ik mij wel heel goed in vinden, dus ga het maar grotendeels over die boeg gooien denk ik, en daarnaast ga ik gewoon heel enthousiast zijn over de functie (ben ik dan ook echt, dat scheelt).
Wist niet eens dat ze dat zo noemden. Heb wel eens in het verleden zoiets gehad. Wist ik niet van te voren. Was in een winkel. Ik dacht al: wat is het toch stampelend druk in die winkel...

Iets van 20 mensen. Wij allemaal in een achterafkamertje, naam, telefoonnummer en leeftijd. Meer mocht je niet zeggen.

Ik ben nog altijd benieuwd hoe dan zoiets gaat met de selectie.

Kun je wellicht iets toevoegen over de branche in het algemeen, als dat neit meer specifiek over dat bedrijf zou gaan omdat alles door je voorgangsters al is gemeld?
Ik ben het eens met voorgaande schrijvers.

Daarbij wil ik het volgende toevoegen. Als de situatie ontstaat zoals jij die schetst, namelijk dat het gras voor je voeten wordt weggemaaid, dan wordt vorm of presentatie nog belangrijker. De inhoud van wat je zegt blijft uiteraard zeer belangrijk en hoe je zegt wordt dan nog belangrijker.

M.a.w. maak je niet druk als iemand iets al gezegd heeft gezegd, want als jij het zegt, dan doe je dat op je eigen manier met uiteraard jou geweldige uitstraling.
je kunt als je als laatste bent laten merken dat je goed geluisterd hebt (als dat relevant is voor de vacature, wat volgens mij bij bijna elke vacature past, als je moet samen werken al helemaal) door aan te halen dat peter dit en dat zei waar jij je goed in kon vinden, jet zei zus en zo wat helemaal in jouw straatje past en diederick vond hier en daar... maar daar heb jij je bedenkingen bij...

(laat je meteen ook zien dat je kritisch bent)..

ik roep maar wat he, zo zou k het proberen te doen.
wij deden het ook bij mijn vorige baan. Waar we dan, naast inhoud, op gingen letten was de manier waarop mensen met elkaar omgingen en de interactie met de hele groep. Het was een functie waarbij veel klantencontact vereist was. Vond het ook een vreselijke manier van sollicitaties afnemen, maar de directeur die stond erop.
quote:krokusje schreef op 20 januari 2010 @ 13:52:

wij deden het ook bij mijn vorige baan. Waar we dan, naast inhoud, op gingen letten was de manier waarop mensen met elkaar omgingen en de interactie met de hele groep. Het was een functie waarbij veel klantencontact vereist was. Vond het ook een vreselijke manier van sollicitaties afnemen, maar de directeur die stond erop.Dit gaat ook om een functie met veel klantencontact, misschien dat ze daarom inderdaad voor deze vorm gekozen hebben... Nu ben ik over het algemeen wel heel sociaal, heb weinig moeite met contact leggen etc. maar het is natuurlijk altijd handig om er even extra op te letten.
Is het al geweest? Zo ja, hoe ging het?
Ja, ik ben ook erg benieuwd hoe het is gegaan en of je het geworden bent, en zo nee, waarom je denkt dat ze een ander hebben gekozen!

Ik hoop natuurlijk dat het je is gelukt!
Ik ben het helaas niet geworden. Wel viel het me heel erg mee, er was een hele leuke sfeer, en je hoefde jezelf alleen maar even voor te stellen en te vertellen wat je nu deed, en verder wat je zelf nog kwijt wilde. Ik heb dus niet een heel betoog moeten houden waarom ik beter zou zijn dan de anderen.

Ze vonden niet dat ik enthousiast genoeg was over de kernwaarden en gedragsregels van het bedrijf (a la: Ik manage mijn energie) en dat klopt ook wel, daar ben ik een beetje te nuchter voor.

Maar het was wel een heel leuk bedrijf, mooi pand, mensen van mijn leeftijd, goed geregeld allemaal, de functie was wel oke, maar niet geweldig, dus ik vind het wel een beetje jammer, maar geen drama!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven