Hulp bij Frans etentje
woensdag 20 januari 2010 om 10:30
Wij geven binnenkort een etentje. Nu wilden we alles in Franse stijl doen. Ik heb alleen nog niet voor elke gang een goed idee. Willen jullie meedenken, aanvullen en verbeteren?
Voorgerecht:
nog niets, maar sowieso stokbrood met kruidenboter voor erbij.
Hoofdgerecht:
coq au vin
gefrituurde aardappelsoesjes met olijf - quenelles
haricot verts
graag nog een groente
Nagerecht:
bramensouffle met chocoladeschotsen
Heeft iemand hier weleens soufle gemaakt? Hoe moeilijk is het? En hebben jullie goede alternatieven voor een ander lekker dessert?
Voorgerecht:
nog niets, maar sowieso stokbrood met kruidenboter voor erbij.
Hoofdgerecht:
coq au vin
gefrituurde aardappelsoesjes met olijf - quenelles
haricot verts
graag nog een groente
Nagerecht:
bramensouffle met chocoladeschotsen
Heeft iemand hier weleens soufle gemaakt? Hoe moeilijk is het? En hebben jullie goede alternatieven voor een ander lekker dessert?
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
woensdag 20 januari 2010 om 14:51
quote:xDoortjex schreef op 20 januari 2010 @ 10:57:
BGB, uiensoep vind ik ook een heel goed idee, vriend niet, die vindt dat te gewoon.
En als je het net even anders maakt, met rozemarijn bijvoorbeeld?
Uiensoep met rozemarijn
Ingrediënten voor 4 personen
1 liter (groente) bouillon
kwart liter droge witte wijn
4 middelgrote uien
bloem
boter
olijfolie
1 kruidnagel
1 blaadje laurier
fijngehakte blaadjes van 1 takje rozemarijn
Vers gemalen peper
Voorbereiding
Pel de ui en snij in ringen
Bereidingswijze
Doe 25 gram boter en een 3 eetlepels olijfolie in een pan met dikke bodem. Fruit hierin de uien lichtbruin.
Voeg de bloem toe en roer goed door.
Blus alles af met de witte wijn. Voeg dan de bouillon en de andere ingrediënten toe en laat alles gedurende een half uur tot drie kwartier zacht koken.
Serveer de soep met vers gemalen peper.
BGB, uiensoep vind ik ook een heel goed idee, vriend niet, die vindt dat te gewoon.
En als je het net even anders maakt, met rozemarijn bijvoorbeeld?
Uiensoep met rozemarijn
Ingrediënten voor 4 personen
1 liter (groente) bouillon
kwart liter droge witte wijn
4 middelgrote uien
bloem
boter
olijfolie
1 kruidnagel
1 blaadje laurier
fijngehakte blaadjes van 1 takje rozemarijn
Vers gemalen peper
Voorbereiding
Pel de ui en snij in ringen
Bereidingswijze
Doe 25 gram boter en een 3 eetlepels olijfolie in een pan met dikke bodem. Fruit hierin de uien lichtbruin.
Voeg de bloem toe en roer goed door.
Blus alles af met de witte wijn. Voeg dan de bouillon en de andere ingrediënten toe en laat alles gedurende een half uur tot drie kwartier zacht koken.
Serveer de soep met vers gemalen peper.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 20 januari 2010 om 14:52
PITTIGE LUXE UIENSOEP
Bereiding: 75 minuten
Keuken: Hollands
Aantal personen: 4
INGREDIENTEN
3 stuk(s) zoete uien
1 snufje(s) grove chili peper
1 snufje(s) grove peper
1 stuk(s) aardappel
1 potje(s) lichte bouillon (zonder vlees)
0,75 liter water
1 eetlepel(s) boter
300 gram gorgonzola
1 snufje(s) zout
2 stuk(s) plakjes bladerdeeg
1 theelepel(s) zwarte sesam (decoratie)
1 theelepel(s) witte sesam (decoratie)
1 stuk(s) ei
Bereiden
Zoete uien in boter laten zweten, bouillon erbij en heel zachtjes laten pruttelen voor minimaal een uur. Op smaak brengen met grove peper en zout. Bij het opdienen blokjes gorgonzola (200 gram) in de soepkom/bord leggen en hete bouillon erover heen gieten. Opdienen met een bladerdeegstengel met gorgonzola (100 gram).
Bereiding: 75 minuten
Keuken: Hollands
Aantal personen: 4
INGREDIENTEN
3 stuk(s) zoete uien
1 snufje(s) grove chili peper
1 snufje(s) grove peper
1 stuk(s) aardappel
1 potje(s) lichte bouillon (zonder vlees)
0,75 liter water
1 eetlepel(s) boter
300 gram gorgonzola
1 snufje(s) zout
2 stuk(s) plakjes bladerdeeg
1 theelepel(s) zwarte sesam (decoratie)
1 theelepel(s) witte sesam (decoratie)
1 stuk(s) ei
Bereiden
Zoete uien in boter laten zweten, bouillon erbij en heel zachtjes laten pruttelen voor minimaal een uur. Op smaak brengen met grove peper en zout. Bij het opdienen blokjes gorgonzola (200 gram) in de soepkom/bord leggen en hete bouillon erover heen gieten. Opdienen met een bladerdeegstengel met gorgonzola (100 gram).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 21 januari 2010 om 10:08
Jaaa, slakken als voorgerecht! Heb ik zaterdag nog gemaakt, met dank aan dit forum, waardoor ik wist waar ik ze kon kopen (bij AH). Doodsimpel en erg lekker: blik slakken openmaken,
per persoon 6 slakken op slakkenbordje (of in huisje stoppen), royaal slakkenboter eroverheen - had ik gemaakt van roomboter met zakjes slakkenkruiden, maar je kan ook zelf iets maken met veel peterselie en knoflook. Even in de oven (niet te lang anders ontploffen ze, merkte ik ) en klaar is Kees. Heerlijk met vers stokbrood.
per persoon 6 slakken op slakkenbordje (of in huisje stoppen), royaal slakkenboter eroverheen - had ik gemaakt van roomboter met zakjes slakkenkruiden, maar je kan ook zelf iets maken met veel peterselie en knoflook. Even in de oven (niet te lang anders ontploffen ze, merkte ik ) en klaar is Kees. Heerlijk met vers stokbrood.
Nothing happens for a reason
donderdag 21 januari 2010 om 11:33
Nou zeg, wat leuk. Ik kijk even een avondje niet en er zijn drie pagina's aan tips! En ook nog eens heel leuke en bruikbare tips. Heel erg bedankt allemaal!
Ook goed om te weten dat stokbrood bij het hoofdgerecht hoort, dat wist ik echt niet.
Het hoofdgerecht wordt coq au vin. Voor de andere gangen ga ik iets kiezen uit al die leuke suggesties hier!
Ook goed om te weten dat stokbrood bij het hoofdgerecht hoort, dat wist ik echt niet.
Het hoofdgerecht wordt coq au vin. Voor de andere gangen ga ik iets kiezen uit al die leuke suggesties hier!
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
donderdag 21 januari 2010 om 13:04