Hulp bij Frans etentje

20-01-2010 10:30 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij geven binnenkort een etentje. Nu wilden we alles in Franse stijl doen. Ik heb alleen nog niet voor elke gang een goed idee. Willen jullie meedenken, aanvullen en verbeteren?

Voorgerecht:

nog niets, maar sowieso stokbrood met kruidenboter voor erbij.

Hoofdgerecht:

coq au vin

gefrituurde aardappelsoesjes met olijf - quenelles

haricot verts

graag nog een groente

Nagerecht:

bramensouffle met chocoladeschotsen

Heeft iemand hier weleens soufle gemaakt? Hoe moeilijk is het? En hebben jullie goede alternatieven voor een ander lekker dessert?
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
quote:xDoortjex schreef op 20 januari 2010 @ 10:57:

BGB, uiensoep vind ik ook een heel goed idee, vriend niet, die vindt dat te gewoon.

En als je het net even anders maakt, met rozemarijn bijvoorbeeld?

Uiensoep met rozemarijn

Ingrediënten voor 4 personen

1 liter (groente) bouillon

kwart liter droge witte wijn

4 middelgrote uien

bloem

boter

olijfolie

1 kruidnagel

1 blaadje laurier

fijngehakte blaadjes van 1 takje rozemarijn

Vers gemalen peper

Voorbereiding

Pel de ui en snij in ringen

Bereidingswijze

Doe 25 gram boter en een 3 eetlepels olijfolie in een pan met dikke bodem. Fruit hierin de uien lichtbruin.

Voeg de bloem toe en roer goed door.

Blus alles af met de witte wijn. Voeg dan de bouillon en de andere ingrediënten toe en laat alles gedurende een half uur tot drie kwartier zacht koken.

Serveer de soep met vers gemalen peper.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
PITTIGE LUXE UIENSOEP

Bereiding: 75 minuten

Keuken: Hollands

Aantal personen: 4

INGREDIENTEN

3 stuk(s) zoete uien

1 snufje(s) grove chili peper

1 snufje(s) grove peper

1 stuk(s) aardappel

1 potje(s) lichte bouillon (zonder vlees)

0,75 liter water

1 eetlepel(s) boter

300 gram gorgonzola

1 snufje(s) zout

2 stuk(s) plakjes bladerdeeg

1 theelepel(s) zwarte sesam (decoratie)

1 theelepel(s) witte sesam (decoratie)

1 stuk(s) ei

Bereiden

Zoete uien in boter laten zweten, bouillon erbij en heel zachtjes laten pruttelen voor minimaal een uur. Op smaak brengen met grove peper en zout. Bij het opdienen blokjes gorgonzola (200 gram) in de soepkom/bord leggen en hete bouillon erover heen gieten. Opdienen met een bladerdeegstengel met gorgonzola (100 gram).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Voor: Salade Nicoise,

Portobello met blauwaderkaas

Salade met peer, (lardons), roquefort en noten

Als groente: ratatouille

Na: Crepes geflambeerd met Grand Marnier, waar je ook french coffee mee kan maken.

Sabayon

Omelet siberienne
quote:ColeTurner schreef op 20 januari 2010 @ 14:47:

brickvellen, is dat Marokkaans? (Moet kunnen als voormalige Franse kolonie)Ja, zou best wel kunnen ! Heb idd Brick à l'oeuf in Tunesië gegeten, is ook erg lekker.
Razz: Heb onlangs nog wat artikelen bewaard uit oude 'Allerhandes', waaronder een over gerechten uit Noord-Afrika (Marokko, Tunesie, Algerije)
Slakken als voorgerecht? Slakken met kruidenboter (Heb ze hier niet tussen zien staan.

Volgens mij eten ze in Frankrijk nauwelijks groenten, maar courgette, aubergine kan altijd. Ratatouille met munt of Ratatouille stap voor stap.
Jaaa, slakken als voorgerecht! Heb ik zaterdag nog gemaakt, met dank aan dit forum, waardoor ik wist waar ik ze kon kopen (bij AH). Doodsimpel en erg lekker: blik slakken openmaken,

per persoon 6 slakken op slakkenbordje (of in huisje stoppen), royaal slakkenboter eroverheen - had ik gemaakt van roomboter met zakjes slakkenkruiden, maar je kan ook zelf iets maken met veel peterselie en knoflook. Even in de oven (niet te lang anders ontploffen ze, merkte ik ) en klaar is Kees. Heerlijk met vers stokbrood.
Nothing happens for a reason
Nou zeg, wat leuk. Ik kijk even een avondje niet en er zijn drie pagina's aan tips! En ook nog eens heel leuke en bruikbare tips. Heel erg bedankt allemaal!

Ook goed om te weten dat stokbrood bij het hoofdgerecht hoort, dat wist ik echt niet.

Het hoofdgerecht wordt coq au vin. Voor de andere gangen ga ik iets kiezen uit al die leuke suggesties hier!
quote:Razzmatazz schreef op 20 januari 2010 @ 14:38:

Oh ja, en bekijk ook welke Franse wijnen je bij het eten gaat serveren !! Hmmm, krijg nu alweer trek !!

vergeet inderdaad de wijn niet!

Een goede St emilion om je gasten te verwennen

veel plezier
Ja, escargots! (zelf maken met epics etc) en als voorgerecht een elsasser flammkuchen oeehhh lekker allemaal,

creme brulee of kaasplankje
Laat je wel weten wat het geworden is? En plaats eens een foto van de gerechten. Succes in ieder geval en alvast eet smakelijk.
Doe ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven