roept 'vrouwenauto' irritatie op?

22-01-2010 09:03 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Zojuist reed ik met mijn auto naar het werk. Ik rijd in een Nissan Micra, nieuwer model (zo'n bolletje). Op weg moet ik een drukke weg oversteken, ik neem dus meestal een omweg waarbij ik toch op die weg uitkom maar waar het overzichtelijker is. Al voordat ik op dat punt aankwam reed achter mij een auto die, vond ik, wel wat meer afstand kon bewaren. Mijn snelheid was overigens al aan de hoge kant.

Op het oversteekpunt aangekomen moest ik wachten omdat er auto's kwamen. Die reden net zo ver uit elkaar dat je net niet kunt oversteken, je kent dat wel. Opeens zag ik een gaatje en trok snel op. Op dat moment hoor ik een geluid en zie in mijn spiegel de auto achter mij, bestuurd door een man, mij op een asociale manier inhalen terwijl ik aan optrekken ben. Echt alsof ik hem op een provinciale weg al een half uur aan het ophouden was door 50 te rijden bijvoorbeeld. En ik trok al behoorlijk op.

Ik heb dit dus vaker. Ben absoluut geen onzekere chauffeur en rij op normale, af en toe te hoge snelheid. Toch heb ik heel vaak dat, met name mannen, op mijn bumper gaan rijden alsof ik als een slak over de weg ga en daarna als een gek gaan inhalen zodra ze de kans krijgen.

Roepen 'damesauto's' volgens jullie al bij voorbaat irritatie op bij mannen, zelfs als deze zich met een normale of zelfs te hoge snelheid voortbewegen?

Als ik in de auto van mijn vriend rijd (Nissan Almera) is me zoiets serieus nog nooit overkomen.
dank je donkey, nu snap ik het principe van optrekken voor stoplichten. Het is werkelijk hilarisch als ik win.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:dangeensuus schreef op 22 januari 2010 @ 09:52:

trek me er overigens geen ene reet vandaan....Ik ook niet. Laten zij zich maar lekker irriteren. Ik laat me niet van de weg drukken. Ik snap sowieso niet dat mensen zich overal over op moeten winden. Verspilde energie.
Wat een verheldering donkeyshot!

Heb zelf met name last van andere mannelijke weggebruikers als ik in de bmw van mijn man rijd. Andere mannen die mij er dan uit willen trekken bij het stoplicht (dank donkeyshot voor de opheldering hierover) of gewoon mij er simpelweg niet tussen laten als ik van baan moet veranderen.

En ik houd er idd niet van om snel op te trekken, dus dan krijg ik bumper klevers, links en rechts inhalers. Allemaal mannen.

Het zelfde rijgedrag in mijn citroen c3 (mooi vrouwelijk autotje) levert andere reacties op: ik mag rustig overal tussenvoegen, ook als dit een wat asociale actie van mijn kant betreft, mensen blijven geduldig voor of achter mij zitten, kleven niet aan de bumper en doen geen rare optrek spelletjes bij het stoplicht.
Ik ga binnenkort een nieuwe auto kopen.

Wie heeft een advies?? Ik houd van groot....
quote:Zamirah schreef op 22 januari 2010 @ 17:40:

Wie heeft een advies?? Ik houd van groot.... Dodge? Ohh als ik toch geld had voor een nieuwe auto zou het een Dodge pick-up worden, met een bank voorin zodat je toch nog met z'n 3en weg kan.
quote:MiNouTje schreef op 22 januari 2010 @ 15:18:

[...]

Tja, dat soort broekies hebben uberhaupt nog nooit een motor aangeraakt, anders zouden ze het wel uit hun hoofd laten te denken dat ze die eruit kunnen rijden. Tenzij het zo'n chopper is, die dingen zijn niet vooruit te branden Neu, ik heb een racemotor. Dus tenzij er een zeer slechte bestuurder op zit rij je die er echt niet uit....
Kan me geen grote auto veroorloven Zamirah, maar als ik het kon....

Huts!
Ja bij mij wel. Zoals Festen al zegt, is dat een auto?

Wie heeft een advies?? Ik houd van groot.... Als ik het geld had zou ik voor een Aston Martin gaan, welke ben ik nog niet over uit
quote:Donkeyshot schreef op 22 januari 2010 @ 17:19:

[...]

Kenmerkend voor (heel veel) mannen is dat ze, meer dan vrouwen, gevoelig zijn voor rangorde. Wie staat boven wie zeg maar. Een man die wegsukkelt bij een stoplicht is een loser en staat onderaan de hierarchie ladder. En dus wordt er driftig op het gas getrapt zodra het lich op groen springt. Haantjesgedrag, pikkiemeten, stoplichtsprintjes, fel discussiëren, het is allemaal te herleiden naar hierarchiebepaling. Dat zit er al op peuter leeftijd in en gaat er nooit helemaal uit.

Een man helpt ook liever dan hij geholpen wordt. Wie helpt staat hoger dan de geholpene. Die kan het immers blijkbaar niet alleen.

Dat is dus de reden dat mannen liever verdwalen dan de weg vragen.

Tot zover dit uitstapje naar/inkijkje in de wondere wereld van de man *Vraagt zich zeer ernstig af of ik toch stiekem een man ben...*

@ DTJ: moet je nagaan hoe ze kijken als ik op mijn leskoffiepotmotor als eerste weg ben!
Huts!
quote:Donkeyshot schreef op 22 januari 2010 @ 17:19:

[...]

Kenmerkend voor (heel veel) mannen is dat ze, meer dan vrouwen, gevoelig zijn voor rangorde. Wie staat boven wie zeg maar. Een man die wegsukkelt bij een stoplicht is een loser en staat onderaan de hierarchie ladder. En dus wordt er driftig op het gas getrapt zodra het lich op groen springt. Haantjesgedrag, pikkiemeten, stoplichtsprintjes, fel discussiëren, het is allemaal te herleiden naar hierarchiebepaling. Dat zit er al op peuter leeftijd in en gaat er nooit helemaal uit.

Een man helpt ook liever dan hij geholpen wordt. Wie helpt staat hoger dan de geholpene. Die kan het immers blijkbaar niet alleen.

Dat is dus de reden dat mannen liever verdwalen dan de weg vragen.

Zieke mannen is een verhaal apart. Of ze blijven in hun rol van man, bagatelliseren de ziekte en weigeren naar de dokter te gaan, of ze vallen terug in kindergedrag en gaan overdreven veel aandacht vragen voor hun kwalen. In feite zijn ze dan even uit hun mannenrol, ze zullen het ook nooit doen waar andere mannen bij zijn. Het kan alleen als er een vrouw in de buurt is die over ze kan moederen.

Tot zover dit uitstapje naar/inkijkje in de wondere wereld van de man

Euh, hier moet ik toch even wat rechtzetten.

Mijn man heet hier nl helemaal geen last van. Hij heeft een VW Golf, maar daarmee houdt het dan ook helemaal op. Die heeft hij gewoon omdat die destijds de juiste grootte, leeftijd en prijscategorie had toen ie een auto zocht. En hij is bovendien zoals ik al zei erg langzaam met optrekken.

Manlief rijdt ook zeer beschaaft. Hij rijd wel gewoon aan de snelheid (houdt dus niet het verkeer op ofzo), maar zal nooit proberen iemand eruit te rijden, aso gedrag te vertonen oid.

Manlief geeft ook geen bal om stoer gedrag of hierarchie. We gebruiken de auto's door elkaar dus hij rijdt ook regelmatig in mijn auto die wel sneller op kan trekken. Het zal hem een rotzorg zijn als iemand sneller optrekt, aso rijgedrag vertoond oid. Hij denk dan alleen maar (of zegt het soms, maar alleen tegen mij zeg maar) "wat een sukkel". Hij wordt er niet warm of koud van (en daar ben ik brij om).

Om bij in te zitten is hij een superbestuurder. Ik wordt nogal gauw misselijk en zijn rijstijl is zo geleidelijk dat ik daar geen last van heb.

Denk dat het ermee te maken heeft dat we beiden taxi hebben gereden. Dan zit je zoveel op de weg dat je veel ervaring opdoet en je niet meer zo gauw druk maakt en je leert rekening te houden met het feit dat je passagiers in je auto hebt.

(ik zit er bv niet op te wachten dat ik bij zwagerlief achterin zit terwijl hij in de regen in het donker 160 gaat rijden. Wat ie alleen doet moet ie zelf weten maar met mij en zijn vriendin en dochtertje erbij in mag ie wel even nadenken vind ik).

Een of andere grote terreinwagen?

In het kader van 'recht van de sterkste'.....

Een of andere snelle sportwagen? (maar dan heb je weer niet veel ruimte).

Kom toch tot de conclusie dat je dan het beste een Volvo kunt kopen: groot zonder patserig te zijn en lekker degelijk met een hoop ruimte...
quote:BellatrixVanDetta schreef op 22 januari 2010 @ 18:02:

[...]

*Vraagt zich zeer ernstig af of ik toch stiekem een man ben...*

@ DTJ: moet je nagaan hoe ze kijken als ik op mijn leskoffiepotmotor als eerste weg ben!

Een lesmotor is qua optrekken niet zoveel langzamer dan veel andere motoren. Ik heb ook 'maar' een 600 CC (en de mijne is ook nog een redelijk zwaar in gewicht, veel zwaarder dan de 500 CC waar ik op gelest heb destijds).

Maak kan me voorstellen dat je iemand dan dubbel zo hard de pret bederft .

Ik heb ook een vrachtwagen- en busrijbewijs. Toen ik met de bus aan het lessen was fietsten er 2 jochies voor ons en die keken om, en keken nog eens om en keken toen heel lang om...

Alsof ze nog nooit een vrouw (ok, ik was 24 en leek ook eerder nog wat jonger) in een bus hadden gezien...

Mijn instructeur schoot er spontaan van in de lach .
.
Nou booyahh... die Aygo doet t maar al te goed hoor :P

Ik ben met mijn gloednieuwe bakkie altijd veel eerder weg dan die opgeschoten stoplicht-figuren naast me die denken snel te zijn... Ben erg van het sportief en snel rijden trouwens, en maak me er soms wel schuldig aan om vooral oude, half gedeukte auto's (groot én klein) nog even snel in te willen halen..

Moet er wel bij zeggen dat ik (ook op de linkerbaan) niet meer dan 30 te hard ga, ivm puntenrijbewijs, maar als ik iemand snel zie naderen ga ik wel altijd even naar rechts. Irriteer me ook mateloos aan die eeuwige linksrijders terwijl er plaats zat is op de rechterbaan!

Heb door mijn snelle manier van rijden trouwens meestal weinig problemen met bumperklevers e.d. (althans niet méér dan wanneer ik in onze grote Lancia rij). Had dat wel heel erg toen we nog een Daihatsu hadden (ziet er erg oudbollig uit en zitten inderdaad meestal bejaarden in). Men keek dan ook altijd erg verbaasd op als ze ingehaald werden, en een vrouw in zo'n gebakje moest dan inderdaad nog net even snel alsnog ingehaald worden, om vervolgens weer net zo sloom voor me te gaan rijden.. hoe triest kun je zijn.. waren meestal van die lelijke, dikke mannen trouwens, dus die hadden natuurlijk iets te compenseren, haha!

Valt me wel op dat iedereen van zichzelf altijd vindt dat 'ie zo netjes is in het verkeer, maar dat ik hier in de stad toch grotendeels asociaal, gevaarlijk of dom weggedrag zie. Maar goed, wellicht vind men dat van mijn rijgedrag ook wel...
Ik rij denk ik ook in een vrouwenauto, Twingo, heb wel eens last van klevers als ik aan het inhalen ben.

Als ze normaal afstand houden ga ik na het inhalen netjes naar rechts.

Als ze bumperkleven en soms zelfs knipperen...tsja dan vragen ze er om, en blijf ik net wat langer dan gepland links rijden....

Kan trouwens niet zeggen dat het altijd dezelfde merken zijn die dat doen, kan net zozeer een keer een petjesauto zijn als een bmw.

Dat het me niet echt vaak overkomt kan ook nog te maken hebben dat het hier in zeeland wat rustiger op de weg is, dus minder irritatie?
quote:weltschmerz schreef op 22 januari 2010 @ 12:27:

[...]

Wat ik heel irritant vind is dat wanneer je voor een stoplicht staat, die net op groen springt en je niet in 1 seconde wegrijdt, degene achter je gelijk een toeterconcert heeft. Soms heb ik dan wel eens de neiging om vooral stil te blijven staan en uit te stappen om te vragen wat er nou aan de hand is. Dat doe ik dan weer niet overigens.

[...]

Ben het met heel je post eens, maar heb dit er even uitgelicht omdat ik dat wel een keer heb gedaan, iemand aanspreken op zulk asociaal gedrag.

Ik reed in de Toyota Picknick van mijn ouders (niet bepaald een kleine auto) en achter me zo'n PC-Hoofd-tractor maar duwen en duwen. Was op een 50km weg, ooit een provinciale (80km) weg maar al een paar jaar aangepast, met o.a. zo'n ophoging tussen de 2 rijbanen. En ik reed al ruim 60, dus niet bepaald langzaam.

Kreeg het echt benauwd van die auto want hij zat nog geen meter achter mijn bumper. Dus bij een rotonde stopte ik, ben ik uitgestapt en heb ik (netjes!) gevraagd of ze fatsoenlijk afstand wilde gaan houden want ik voelde me niet echt veilig met die dikke auto zo dicht achter me.

Kreeg ik me toch een grote bek

Ik moest maar wat harder doorrijden want ZIJ had haast, het was mijn schuld dat zij zo dicht op me zat, waar haalde ik het lef vandaan om te stoppen en haar te vragen om afstand te houden, ik was een kutwijf, kon de kanker krijgen en weet ik veel wat nog meer....

Stond echt even versteld van zoveel verbaal geweld....

En werd toen zo kwaad dat ik (erg giftig) haar mededeelde dat ze, als ze geen afstand zou houden, aan de politie mocht gaan uitleggen waarom ik aangifte van poging tot moord had gedaan nadat ze achter in mijn auto was gereden!

Dat was gelukkig genoeg om haar afstand te laten houden de rest van de weg, maar ik snap dat soort mensen echt niet!

Maar als ik eerlijk ben, er zijn maar weinig automobilisten die een beetje sociaal rijden en tegelijk ook nog lekker doorrijden.... ik zit vanwege het weer nu noodgedwongen in de auto, maar zodra de wegen schoon zijn en het niet meer vriest zie je mij weer lekker relaxed op de motor van en naar werk tuffen
Ik rij in een grote citroën en wel omdat grote citroëns een heel apart veersysteem hebben dat veel comfortabeler is dan dat van andere auto's. Iets met hydropneumatiek. Het is wel verslavend, andere auto's vind je maar hobbelbakken.

Ik rijd best behoorlijk door maar heb toch wel eens een bumperklever achter me. Dan is het altijd weer erg leuk als ik een verkeersdrempel nader. Gewoon geen vaart minderen, een citroën heeft daar geen probleem mee, die zweeft er gewoon overeen. Net een hovercraft. De bumperkleverT daarentegen zit dan met zijn kop tegen het dak en ziet de vonken onder zijn carter vandaan spatten
Polygamie = intensieve vrouwhouderij

Als je status belangrijk vindt: Audi A6 of A8.

Als je status onbelangrijk vindt: Citroën C5.
Zamirah, wij hebben een tijdje een sterk verhoogde Chevrolet Blazer gehad. De motorkop kwam tot aan mijn kin en het ding had vier parkeerplaatsen nodig, 2 naast elkaar en nog 2 er achter.

Die was echt enorm. Geweldig!

Hij was 5.8l V8. Maar je moet niet al te veel nadenken over het milieu of je portemonnee bij de pomp. Met kokerrokken kom je er trouwens niet in en hij is echt nergens handig voor, behalve voor aandacht

Deze ongeveer, maar dan met een dichte bak achter.
quote:Donkeyshot schreef op 22 januari 2010 @ 21:55:

[...]

Als je status belangrijk vindt en geld hebt: Audi A6 of A8 R8.* Ben er nu eenmaal gek van *
Of ga meteen voor het echte werk:

quote:Yolande36 schreef op 22 januari 2010 @ 13:07:

[...]

Bumperklevers jaag ik van mijn bumper weg door mijn voorruiten even schoon te maken. (Wordt meteen ook de ruit van de achterligger 'schoongemaakt': service van de zaak )Haha, die is leuk. Ik zie het helemaal voor me.
@donkeyshot: inderdaad mooi, mensen die te hard over de verkeersdrempels heenrijden om hun voorganger maar bij te houden. Heb er één pal voor mijn deur liggen, en lach me altijd rot als er van die 'stoere' petjes- jongens met hun verlaagde auto's overheen schrapen (of er met 5 km per uur overheen moeten slakken).

Als ze voor je zitten en dan als een slak over alle drempels heengaan en je daar op moet wachten is het weer minder leuk, overigens ;)
Blijf af en toe wel wat langer op de middenbaan hangen. Juist omdat mijn auto zo weinig acceleratievermogen heeft en ik wel graag 120 rij, ga ik niet naar rechts als er daar een vrachtwagen rijdt. Want als ik daar achter kom, rij ik 80 tot die vrachtwagen van de weg afgaat, omdat de kans dat er een gat komt dat groot genoeg is om voldoende snelheid te maken om weer op 120 te komen, vrij klein is. Echte snelheidsduivels kunnen dan de meest linkerbaan nemen om 160 te rijden, en anders hebben ze pech. Zo langzaam is 120 nu ook weer niet.

En ook mijn bakkie moet met 5 km per uur over een drempel, maar ach, bejaarden zijn nu eenmaal langzaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven