roept 'vrouwenauto' irritatie op?

22-01-2010 09:03 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Zojuist reed ik met mijn auto naar het werk. Ik rijd in een Nissan Micra, nieuwer model (zo'n bolletje). Op weg moet ik een drukke weg oversteken, ik neem dus meestal een omweg waarbij ik toch op die weg uitkom maar waar het overzichtelijker is. Al voordat ik op dat punt aankwam reed achter mij een auto die, vond ik, wel wat meer afstand kon bewaren. Mijn snelheid was overigens al aan de hoge kant.

Op het oversteekpunt aangekomen moest ik wachten omdat er auto's kwamen. Die reden net zo ver uit elkaar dat je net niet kunt oversteken, je kent dat wel. Opeens zag ik een gaatje en trok snel op. Op dat moment hoor ik een geluid en zie in mijn spiegel de auto achter mij, bestuurd door een man, mij op een asociale manier inhalen terwijl ik aan optrekken ben. Echt alsof ik hem op een provinciale weg al een half uur aan het ophouden was door 50 te rijden bijvoorbeeld. En ik trok al behoorlijk op.

Ik heb dit dus vaker. Ben absoluut geen onzekere chauffeur en rij op normale, af en toe te hoge snelheid. Toch heb ik heel vaak dat, met name mannen, op mijn bumper gaan rijden alsof ik als een slak over de weg ga en daarna als een gek gaan inhalen zodra ze de kans krijgen.

Roepen 'damesauto's' volgens jullie al bij voorbaat irritatie op bij mannen, zelfs als deze zich met een normale of zelfs te hoge snelheid voortbewegen?

Als ik in de auto van mijn vriend rijd (Nissan Almera) is me zoiets serieus nog nooit overkomen.
quote:Equus schreef op 24 januari 2010 @ 12:04:

[...]

Als je geluksniveau precies hetzelfde is zonder alle mooie kleding die je slank afkleedt, auto's, huizen, tv's, computers. Maar eigenlijk kun je het niet weten (hoop ik) want veel mensen komen niet zo snel in zo'n situatie.

Laat ik het nou heel toevallig wel weten.... en ik weet dus ook als geen ander dat duur/veel niet gelukkig maakt.

De mooiste en belangrijkste dingen in het leven zijn niet te koop ( liefde, gezondheid).

(En for the record: Kleding die me afkleedt heb ik niet nodig, ben al slank, omdat ik niks heb met overdadig voedsel. )
...en ik rijd in een ouwe Citroën, dus net als Mariska meer een dromert.
quote:Mariska76 schreef op 24 januari 2010 @ 11:58:

[...]

De grootte of de "mooiheid" van mijn auto heeft helemaal niet met mijn geluk te maken.

Je hebt die auto gekozen. Waarom heb je voor die auto gekozen? Mensen kopen (tenzij ze niet anders kunnen) geen auto die ze lelijk vinden.

[...]

quote:Is het hebben van bijvoorbeeld mooie kunst dan ook materialistisch? Zijn kunstverzamelaars (die zoveel mogelijk mooie kunst willen hebben) ook materialistisch?

Mijn begrip van materialisme is anders dan de gangbare.De mensen met materialisme die het in de overtreffende trap doen zijn duidelijk. De rest niet en word niet onder die noemer geschaard. Elk mens heeft een vorm van materialisme.

Mensen die kunst verzamelen omdat ze het mooi vinden, vinden het prettig om die materie te hebben. Het geeft ze een goed gevoel.

quote:Ik ben helemaal niet ongelukkig als ik die mooie tas niet heb. Sterker nog, ik heb niet de auto die ik het allermooist vind, maar ik ben zeker niet ongelukkig.

En heb je dan toch niet het verlangen om die mooie tas te hebben of de auto te rijden die je het allermooist vindt?

Nog even de vraag die ik gesteld had.

Men krijgt voldoening van het hebben van mooie spullen, waarom?

Bij sommige mensen gaat het zelfs zo ver dat ze "niet gezien willen worden" in een lelijke auto (lelijk naar hun maatstaven). Waarom? Waarom schaam je je dan?

quote:Ik ben het niet eens met jouw definitie van materialisme. In jouw definitie is iedereen materialistisch. Ja, dat klopt, en dat hoeft niet slecht te zijn. We hebben zoveel keus in onze Westerse wereld dat we bij alles wat we nodig hebben voor het mooiste zullen gaan. Kiezen voor de lelijke optie is niet logisch

Men waardeert mooie spullen dus meer dan niet mooie spullen. Het liefst wil je het beste en het mooiste. Dat is een vorm van materialisme.

Dat zoiets logisch is, is een andere discussie.
quote:Zamirah schreef op 24 januari 2010 @ 12:24:

[...]

Laat ik het nou heel toevallig wel weten.... en ik weet dus ook als geen ander dat duur/veel niet gelukkig maakt.

De mooiste en belangrijkste dingen in het leven zijn niet te koop ( liefde, gezondheid).

(En for the record: Kleding die me afkleedt heb ik niet nodig, ben al slank, omdat ik niks heb met overdadig voedsel. )
quote:milaatje schreef op 22 januari 2010 @ 10:47:

[...]

Ik ben blij dat mijn man zo netjes, sociaal en veilig rijdt, compenseert die asociale Audi-rijders weer een beetje

Hoe weet jij dat zo zeker? Doet ie zeker alleen als jij naast 'm zit

Ik rij ook altijd netjes als mijn vriendin naast me zit.....maar oweee als ze niet naast me zit....
quote:Equus schreef op 24 januari 2010 @ 12:26:

[...]

Men waardeert mooie spullen dus meer dan niet mooie spullen. Het liefst wil je het beste en het mooiste. Dat is een vorm van materialisme.

Ik denk dat je het begrip "mooi" wat breder moet zien. Mooi is niet voorbehouden aan spullen ten eerste, mooi kan voor mij ook zijn: een landschap, een zonsondergang, een gebaar/karakter van een persoon.

Mooie spullen kunnen ook oud zijn en emotionele waarde hebben. Mijn huis bijvoorbeeld is eenvoudig ingericht, omdat ik niks heb met elke keer het nieuwste en modernste.

Wat betreft een auto: naast een leuk/mooi model moet hij ook degelijk zijn. Dat heeft te maken met de praktische waarde van een product. Dus niet met materialistisch zijn. Dan betaal ik liever wat meer voor een duurzaam product.
Wat ik me afvraag;

1. waarom vinden jullie materialisme vies??

2. wat is er mis met een mooie (en vaak dure) auto onder je mooie kontje??
Nou, dan ben ik maar materialistisch, en ik geniet ervan met volle teugen. Ik betaal er voor, zorg er voor en niemand heeft er last van ( ja de gortdroge biologisch verantwoorde hergebruiker van een oerlelijke roestbak* sarcasme*)
quote:Zamirah schreef op 24 januari 2010 @ 12:44:

[...]

Ik denk dat je het begrip "mooi" wat breder moet zien. Mooi is niet voorbehouden aan spullen ten eerste, mooi kan voor mij ook zijn: een landschap, een zonsondergang, een gebaar/karakter van een persoon.

Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar ik vind een mooi gebaar van iemand 1000x meer waarde hebben dan een mooie auto.

quote:Mooie spullen kunnen ook oud zijn en emotionele waarde hebben. Mijn huis bijvoorbeeld is eenvoudig ingericht, omdat ik niks heb met elke keer het nieuwste en modernste.

Wat betreft een auto: naast een leuk/mooi model moet hij ook degelijk zijn. Dat heeft te maken met de praktische waarde van een product. Dus niet met materialistisch zijn. Dan betaal ik liever wat meer voor een duurzaam product.

Ja, voor mij moet een auto bijvoorbeeld ook betrouwbaar zijn of duurzaam of... of.. Ben ik met je eens. Voor mij is zo'n waarde vele malen groter dan of het een leuk modelletje is.

quote:marie_liselotte1981 schreef op 24 januari 2010 @ 12:44:

Wat ik me afvraag;

1. waarom vinden jullie materialisme vies??

2. wat is er mis met een mooie (en vaak dure) auto onder je mooie kontje??

Het is mis als je je er teveel aan optrekt, als je die dingen belangrijker gaat vinden of nodig denkt te hebben om aanzien te krijgen van anderen of een gevoel van geluk te krijgen wat je niet op een andere (meer zinvollere, diepere) manier kan krijgen.

Het is geen kunst om een goed gevoel te krijgen met een mooie auto onder je kont. Dat is een hele makkelijke, weinig leerzame weg.
quote:Het is geen kunst om een goed gevoel te krijgen met een mooie auto onder je kont. Dat is een hele makkelijke, weinig leerzame weg.Gelukkig ben ik niet op de wereld gezet om een moeilijke leerzame weg te volgen in een lelijke auto ;)
quote:dangeensuus schreef op 24 januari 2010 @ 13:13:

[...]

Gelukkig ben ik niet op de wereld gezet om een moeilijke leerzame weg te volgen in een lelijke auto ;)hahahaha!
quote:dangeensuus schreef op 24 januari 2010 @ 13:13:

[...]

Gelukkig ben ik niet op de wereld gezet om een moeilijke leerzame weg te volgen in een lelijke auto ;)Jammer dat je zo oppervlakkig bent.
Jammer dat het mij geen ene reet boeit wat jij er van vind eigenlijk.
Ik vind het jammer dan materialisme vaak in Nederland (en het meest door vrouwen) als iets slechts wordt gezien.

Ontopic; in mijn ervaring maakt het niet uit of je in een 'vrouwenauto' rijdt of in een dure kar. Als je een sjieke auto rijdt, krijg je het verwijt dat je die vast op je rug hebt verdiend of dat ie van je man is. Als je in een barrel rijdt, heb je die gekregen of gaat men er automatisch van uit dat je niet kan rijden.
Ik vind de stelling : mooie auto = materialistisch bezopen. Ik heb de eerste twee jaar rondgereden in een foeilelijke ouwe rot-colt en heb bloed zweet en tranen gewerkt voor mijn prachtige mooie kar, laat me lekker zonder een stempeltje te willen drukken op mijn beweegredenen....ga sokken stoppen ofzo, of ga maandverbandjes recyclen....
quote:dangeensuus schreef op 24 januari 2010 @ 13:20:

Jammer dat het mij geen ene reet boeit wat jij er van vind eigenlijk.

Dat verwacht ik ook niet en daar ben ik eigenlijk wel blij om

quote:marie_liselotte1981 schreef op 24 januari 2010 @ 13:22:

Ik vind het jammer dan materialisme vaak in Nederland (en het meest door vrouwen) als iets slechts wordt gezien.

Het maakt ook dat mensen het gevoel krijgen beter te zijn dan anderen en zich een bepaalde status aanmeten door het hebben van mooie (en in dat geval ook vaak dure) dingen. Mensen denken iets bereikt te hebben doordat ze een auto met status kunnen kopen. Ze trekken zich daaraan op. En het is gewoon niet meer dan gebakken lucht. Ze meten hun eigenwaarde af aan het hebben van dingen ( in het extreemste geval)
Gelukkig maar, jij blij met mijn posting, ik blij met mijn mooie auto

en ik wil nog even toevoegen dat ik het bezopen vind dat je dergelijke uitspraken doet zonder dat je deze kunt staven. Denk je werkelijk dat ik mijn geluk laat afhangen van mijn mooie auto? Of mijn dure kleding? Of mijn mooie sieraden? Dat haal je enkel en alleen uit het feit dat ik blij ben met mijn auto?

Ruimdenkend zijn is een moeilijke en lastige leerweg ;)
quote:Equus schreef op 24 januari 2010 @ 13:28:

[...]

Dat verwacht ik ook niet en daar ben ik eigenlijk wel blij om

[...]

Het maakt ook dat mensen het gevoel krijgen beter te zijn dan anderen en zich een bepaalde status aanmeten door het hebben van mooie (en in dat geval ook vaak dure) dingen. Mensen denken iets bereikt te hebben doordat ze een auto met status kunnen kopen. Ze trekken zich daaraan op. En het is gewoon niet meer dan gebakken lucht. Ze meten hun eigenwaarde af aan het hebben van dingen ( in het extreemste geval)

Bij een aantal mensen is dit zo maar bij een boel ook niet.

Bij mij niet. En als ik iets moois voor mezelf koop, dan doe ik dat omdat ik vind dat ik dat verdiend heb, bijvoorbeeld door keihard te werken.

Verder vind ik vormgeving erg belangrijk( zal wel komen doordat ik kunstenaar ben).

Bij een enkeling is hang naar dure spullen een soort van compenseren van geestelijke armoe ( en ik ken ze hoor), maar je kunt dat niet van iedereen zeggen die toevallig in een grote/mooie auto rijdt. Dat is gewoon een vooroordeel.
Ooit aan gedacht dat wij dames met mooie auto's hier hard voor hebben gewerkt? Dat wij onze dure spullen uit eigen zak betalen omdat we dat leuk en mooi vinden.....én we ons geen zak aantrekken van mensen die denken of zeggen dat wij dat doen om hen een oog uit te steken? Het is MIJN beslissing om een nieuwe auto te kopen, wat een heerlijk gevoel; contant afrekenen en dan nog met 'je' of 'mevrouwtje' aangesproken te worden. MIJN diamenten, MIJN goud, MIJN huis, er is niets van een ander bij...ik heb er hard voor geleerd om mijn leuke salaris te verdienen en ik ben er trots op dat IK kan zeggen; I AM A MATERIAL GIRL. Dat mag jij oppervlakkig vinden..ik word er gewoon net een pietsje gelukkiger en trotser van.
quote:dangeensuus schreef op 24 januari 2010 @ 13:30:

Gelukkig maar, jij blij met mijn posting, ik blij met mijn mooie auto

en ik wil nog even toevoegen dat ik het bezopen vind dat je dergelijke uitspraken doet zonder dat je deze kunt staven. Denk je werkelijk dat ik mijn geluk laat afhangen van mijn mooie auto? Of mijn dure kleding? Of mijn mooie sieraden? Dat haal je enkel en alleen uit het feit dat ik blij ben met mijn auto?Volledig mee eens.
Dus als je in een lelijke auto rijdt heb je diepgang en als je in een mooie auto rijdt ben je oppervlakkig?? Tjezis, wat een onnozelheid......
Even iets rechtzetten....

Ik wil als vrouw niet meer dat jullie het woord "vrouwenauto" gebruiken voor alles wat op een rijdende drol lijkt.

Zelf noem ik het twijfelbakkies.

-De ontwerpers krijgen de twijfelachtige eer voor het ontwerpen van zulke auto's

-de bestuurders (ja zelfs de bijrijders) die er in rijden gaan twijfelend voorwaarts. En dat is storend. Je ziet ze gewoon twijfelen: "moet ik die afslag wel of niet hebben, zal ik wel of niet inhalen, zal ik nou maar gewoon ver onder de maximale snelheid hier blijven rijden dan heb ik in ieder geval geen snelheidsboete" "oooh had ik nou niet gewoon met de trein moeten gaan"

- of de bestuurders hebben de leeftijd waarop er grote twijfel is of je uberhaupt nog in de auto moet stappen

- en als je ze dan inhaalt en aankijkt zie je die blik van vertwijfeling in hun ogen (vaak zowel bij de bestuurder als de bijrijders, als de passagiers op de achterbank).

En waar ik niet tegen kan zijn twijfelaars in het verkeer. Ga dan fijn treinen als je het niet aandurft op de grote boze snelweg. Dus ik geef dan ook gas, in mijn auto van de zaak.
Ben het met je eens dat twijfelaars van de weg moeten, is de oplossing dan; stop de verkoop van 'vrouwenauto's' ? (sorry...heb ik het wéér gezegd), ik stem voor jaarlijks examen, voor alle leeftijden, maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
Sinds dit topic weet ik weer waarom ik een takke-hekel heb aan kleine autootjes.

Je ziet ze vaak ook zo links en rechts voorsorteren zonder richting aan geven en zomaar uit het niets.
quote:Zamirah schreef op 24 januari 2010 @ 14:15:

Sinds dit topic weet ik weer waarom ik een takke-hekel heb aan kleine autootjes.

Zamirah.....wil je niet zo generaliseren met kleine autootjes alsjeblieft??

TRUE LOVE

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven