Geliefde groente?

23-01-2010 21:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet er een groentegerecht dat niet te moeilijk te maken is en bij een brede groep in de smaak valt? Ik ga over een tijdje voor een groep koken, en ik dacht aan witlof. Nou hoorde ik dat veel mensen daar toch niet om zitten te springen. Nou weet ik dat ik het niet iedereen naar de zin kan maken, maar zou toch de meerderheid wel groente die ze lusten voor willen zetten. Hoeft niet superculinair, de witlof was ook gewoon met ham en kaas in de oven gegaan... (maar een pan gekookte sperziebonen is dan wel weer te simpel) Iemand een leuk idee?
Prei:

Ingredienten:

4 kleine dunne preien 4 eieren 2 el grove mosterd 2 el rodewijnazijn 7 el olijfolie extra vierge 100 g gerookt ontbijtspek (stukje)

Bereiden

Verwijder het donkergroene gedeelte van de preien en het uiteinde met de wortels. Steek een scherp mes tot halverwege in de preien en snijd ze naar boven toe over de lengte open. Spoel onder de kraan het zand weg en was goed. Breng een ruime pan water met wat zout aan de kook. Kook de preien in 12 min. gaar. Kook ondertussen de eieren 5 min. Giet ze af, laat ze schrikken in koud water en pel ze. Laat de preien iets afkoelen en snijd ze elk in 3 stukken. Roer in een kom de mosterd, de azijn en de olie door elkaar, voeg peper en zout naar smaak toe. Schep de prei door de dressing. Snijd in de lengte dunne plakjes van het ontbijtspek. Verhit de grillpan en gril het spek goudbruin en krokant. Verdeel de prei over 4 borden. Snijd de eieren in de lengte doormidden en leg de eieren en het spek bij de prei.

Worteltjes met muntboter:

Ingrediënten

80 g boter 4 eetlepels munt chilipeper uit de molen 2 bosjes peen 1 citroen 5 eetlepels olijfolie

Bereiden

Meng 80 g boter op kamertemperatuur met 4 el fijngesneden munt en zout en chilipeper naar smaak. Wikkel de boter tot een rolletje in vershoudfolie en laat het in de koelkast stevig worden. Verwarm de oven voor op 225 °C. Schil 2 bossen peen met een dunschiller. Rasp 1 citroen en meng door 5 el olijfolie en smeer dit dun op de penen. Rooster de penen in een bakblik in de oven in 30 minuten gaar, keer ze af en toe. Serveer met de muntboter.

Gekarameliseerde witlof:

Ingrediënten

2 maal 2 struikjes witlof 2 eetlepels boter zout en peper 2 eetlepels fijne suiker

Bereiden

Witlof in smalle parten snijden. In koekenpan met antiaanbaklaag boter verhitten en witlof ca. 3 minuten bakken. Zout, peper en suiker en eventueel wat water toevoegen en witlof op hoog vuur nog ca. 3 minuten roerbakken tot groente beetgaar en lichtbruin is.

Sperziebonen met spekjes:

Ingrediënten

600 g sperziebonen 100 g gerookte spekblokjes 1 eetlepel balsamicoazijn 1 eetlepel verse munt, fijngehakt

Bereiden

Kook 600 g schoongemaakte sperziebonen in 10 minuten beetgaar. Bak 100 g gerookte spekblokjes zachtjes uit. Roer er 1 el balsamicoazijn door. Giet de sperziebonen af en schep ze met 1 el fijngehakte munt door de spekjes. Warm even door en breng op smaak met zwarte peper.
...
En de boontjes die ik altijd maak met de gevulde kip:

Bonen kort koken, in de wok een fijngesnipperd uitje aanbakken, bonen erbij, bestrooien met zout en peper, kort tauge (veel) meewokken en een flinke hoeveelheid teriyakisaus of oestersaus meewokken. Dit is zoooooo lekker!!!
...
quote:Zooboo schreef op 23 januari 2010 @ 22:04:

Ben benieuwd naar dat recept! Ik maak zelf meestal peertjes met rode wijn, sinasappellimonade, kaneelstokjes, vanillestokje en koekkruiden. En dan zeker 3 uur koken.Uhm, zal het morgen overschrijven. Dit was ook met kaneelstokjes, suiker, vanillestokje en larierblaadjes maar een half uur koken. Morgen zal ik het even hier voor je plaatsen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Heb laatst die gevulde kip gegeten op een bedje van gewokte spinazie met sjalotjes.

Vind spinazie zelf een neutrale groente bij uitstek.

But that's me.
Nou Zooboo, ik mag hopen dat je hier ergens iets gevonden hebt en btw je hoeft niet te kiezen, je kunt ook 2 dingen maken.

En niet lullig bedoeld, maar wel jammer dat je alleen maar kooktopics opent die al 36 x geopend zijn. Daarbij reageer je vaak niet eens op reacties. Ik houd het hiermee dus even voor gezien. Succes, maar misschien toch af en toe ff scrollen.
.
thee wijzigde dit bericht op 24-01-2010 12:25
Reden: dubbel
% gewijzigd
-
O, ik wist niet dat dat vervelend gevonden werd. Het zijn wel actuele vragen. Ik probeer wel te reageren, en heb nu 3 topics geopend, dus dat ik vaak niet reageer begrijp ik niet helemaal. En ik dacht dat het vrij vrijblijvend was, zo'n forum, maar toch niet echt dus. Maar niet lullig bedoeld komt in ieder geval toch wat lullig over. Want nou voel ik me natuurlijk wel lullig...
anoniem_98779 wijzigde dit bericht op 24-01-2010 08:31
Reden: tikfout
% gewijzigd
mannengroente? gewoon patat!
@Zooboo: Als mensen moeite doen om je antwoord te geven, is het wel fijn wat je uiteindelijk met hun antwoord doet. That's al
Ik denk dat ik niet echt forummateriaal ben. Misschien moet ik het maar gewoon bij meelezen houden. Maar bedankt voor de recepten!
Nee joh, het je went er wel aan

Gewoon posten en af en toe: Oh, dat klinkt ook lekker

quote:Pilous schreef op 24 januari 2010 @ 10:42:

@Zooboo: Als mensen moeite doen om je antwoord te geven, is het wel fijn wat je uiteindelijk met hun antwoord doet. That's al

Ja Pilous, dat was eigenlijk wat ik bedoelde, alleen weet jij het vriendelijker te zeggen

Zooboo, was echt niet lullig bedoeld en natuurlijk is iedereen vrij topics te openen. Het is wel zo dat als mensen dezelfde vraag al vaker beantwoord hebben ze het niet weer opnieuw gaan typen. In dat geval heb je dus meer aan de index, die is al zo ontzettend gevuld.
Ik heb een aardige bui vandaag Thee
quote:Zooboo schreef op 24 januari 2010 @ 08:29:

O, ik wist niet dat dat vervelend gevonden werd. Het zijn wel actuele vragen. Ik probeer wel te reageren, en heb nu 3 topics geopend, dus dat ik vaak niet reageer begrijp ik niet helemaal. En ik dacht dat het vrij vrijblijvend was, zo'n forum, maar toch niet echt dus. Maar niet lullig bedoeld komt in ieder geval toch wat lullig over. Want nou voel ik me natuurlijk wel lullig...Laat je niet wegsturen hoor! Je mag hier gewoon topics openen over van alles en nog wat. Anders kunnen we beter het forum sluiten. De Index is erg handig om even in te kijken, maar het mag niet belemmeren om je eigen topic te openen als je een vraag hebt. Als er een oud topic wordt geupt met een vraag dan merk je toch dat er minder op gereageerd wordt dan op een nieuw topic. Dus gewoon vragen, iedereen kan zelf beslissen of hij/zij wil reageren.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven