Geliefde groente?

23-01-2010 21:06 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet er een groentegerecht dat niet te moeilijk te maken is en bij een brede groep in de smaak valt? Ik ga over een tijdje voor een groep koken, en ik dacht aan witlof. Nou hoorde ik dat veel mensen daar toch niet om zitten te springen. Nou weet ik dat ik het niet iedereen naar de zin kan maken, maar zou toch de meerderheid wel groente die ze lusten voor willen zetten. Hoeft niet superculinair, de witlof was ook gewoon met ham en kaas in de oven gegaan... (maar een pan gekookte sperziebonen is dan wel weer te simpel) Iemand een leuk idee?
broccoli: eventueel 'n gesnipperde rode peper meekoken en later gratineren met kaas of bestrooien met parmesaanse poederkaas
sperziebonen omwikkelen met spek! heeerlijk!

of een ovenschotel van sperziebonen en gehakt en aardappelpuree
De spercieboontjes even koken, bundeltjes van een stuk of 4/5 maken en een plakje bacon er omheen, de oven in een minuuut of 10. Kan ook met haricots verts maar die zijn wat duurder.
sperciebonen omwikkeld met ontbijspek/rauwe ham én witlof met ham kaas in 1 ovenschotel??

Evt. spinazie (erbij) met plakjes gekookt ei?

Een warme groente en een grote, wat neutrale salade?
Verse sperziebonen koken en per 'bosje' in ontbijtspek wikkelen en dan de oven in!
Verschillende salades maken? Of 1 salade en erbij prei? Of broccoli? Of iets met champignons. Ik heb een lekker tapas recept met champignons (is wel koud) en zou als bijgerecht kunnen.

Maar belangrijker is, wat voor vlees doe je? Het moet wel bij elkaar passen. Bij stoofvlees vind ik bijv. rode kool weer lekker. En bij gehaktballen vind ik weer andere groente lekker.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Sperzieboontjes kun je ook extra lekker maken met bijvoorbeeld een gesnipperd en gefruit uitje en spekreepjes erdoor.
Hahaha, allemaal dezelfde tips op dezelfde tijd!

Sperzieboden met spek it will be
Voor hoeveel personen is het? Voor 'een groep' koken is nogal relatief en dan kunnen er volgens mij best meerdere groentes op tafel.
bospeentjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hahaha, wel een favoriet recept dus met boontjes.

Uitje bakken en die door door de boontjes scheppen, erg lekker en geeft net wt meer smaak.
wat een eensgezindheid!
Maïs

erwtjes
Volgens mij zijn de sperziebonen omwikkeld met spek erg in trek

Maar 4 postings op hetzelfde tijdstip...
Idd, flink wat gebakken champignons, evt. gemengd met goed en zacht gebakken uienringen, kan bij veel vleessoorten.
quote:Vinyl schreef op 23 januari 2010 @ 21:10:

Hahaha, allemaal dezelfde tips op dezelfde tijd!

Sperzieboden met spek it will be
Geroosterde groenten uit de oven?

Pompoen, venkel, wortel, rode ui, pastinaak, (zoete) aardappel, verzin wat lekkers bij elkaar, op bakplaat, scheutje olijfolie erover heen, verse rozemarijntakje, in de oven, na 30-40 min effe checken of het gaar is, en smullen maar!
Bloemkool-broccolischotel met kerriesaus en geraspte kaas.

Makkelijk en lekker.

Of natuurlijk sperziebonen omwikkeld met spek.
3 'ouderwetse' groenteschotels, bloemkook met een papje en/of nootmuskaat/kerrie, gestoofde andijvie met ontspek en kaas gegratineerd, verse worteltjes, broccoli. Zoveel groentekeus.
Doperwten op Franse wijze

Petits pois à la Française

Benodigdheden

erwten zaaien

400 g gedopte erwten

20 g peterselie

100g mooie; groene kropsla

100 g kleine uitjes

50 g boter

kruiden: zout,peper van de molen,suiker

Erwten op zijn Engels gaarkoken

-een koperen kookpot met gezouten water aan de kook brengen

-de erwten wassen en in het kokend water dompelen.

-gedurende 10 à 15 minuten laten koken

-afgieten op een zeef en verfrissen onder stromend koud water

-lange tijd laten uitdruipen

Kleine uitjes glaceren

-de uitjes pellen en wassen

-de uitjes "blancheren" en afgieten(1 à 2 min laten koken.)

-de uitjes in een kleine pan doen en gaarkoken met een weinig water, 50 g suiker, 25 g boter, peper van de molen en zout

Peterselie hakken

-de peterselie wassen in koud water en de stengels aftrekken

-de blaadjes met een mes fijnhakken op een snijplank

-de gehaakte peterselie in de hoek van een handdoek leggen, dichtplooien en het sap uitpersen onder stromend koud water.

-de droge peterselie bewaren in een kommetje.

Kropsla fijnsnijden

-de buitenste bladeren aftrekken en de harde kern van de overige bladeren verwijderen.

-meerdere keren wassen in veel koud water en laten uitdruipen.

-de blaadjes op elkaar leggen (op een snijplank) en in juliennevorm snijden ( dit noemt men ciseleren)

-de bereiding beëindigen

-de fijngesneden sla laten uitzweten

-de erwten en de uitjes toevoegen

-alles zeer voorzichtig mengen en opwarmen

De erwten opdienen in een warme slakom en bestrooien met gehakte

peterselie.
quote:mylenevalerie schreef op 23 januari 2010 @ 21:10:

Maar belangrijker is, wat voor vlees doe je? Het moet wel bij elkaar passen. Bij stoofvlees vind ik bijv. rode kool weer lekker. En bij gehaktballen vind ik weer andere groente lekker.

dikgedrukte is ook erg lekker samen

smaken verschillen...
Jonge spinazie met pijnappelpitten

Jonge spinazie met pijnappelpitten

-

Ingrediënten voor 4 personen

-

Bereiding

Ingrediënten voor 4 personen

750 g jonge spinazie

2 sjalotten

1 teentje look

3 eetlepels pijnappelpitten

2 eetlepels olijfolie

zout

versgemalen peper

Bereiding

Was de spinazie en breek de stelen af. Droog de spinazie goed droog en snij de bladeren grof. Pel de sjalotten en het look en versnipper ze.

Verhit een antikleefpan zonder vetstof en rooster de pijnappelpitten onder voortdurend roeren. Laat uitlekken op een vel keukenpapier.

Doe nu de olie in de pan en stoof de sjalotten en het look op een matig vuur. Draai het vuur hoger en doe er beetje bij beetje de spinazie bij. Roer intussen. Bak de spinazie tot hij begint te krimpen. Breng op smaak met zout en peper.

Plet de pijnappelpitten en doe ze bij erbij. Dien goed heet op.
Ratatouille - Basisrecept

Ratatouille - Basisrecept

-

Ingrediënten voor 8 tot 10 personen

-

Bereiding

Ingrediënten voor 8 tot 10 personen

4 tot 5 witte uien

3 tot 6 rode paprika's

6 tot 8 courgettes

4 tot 6 aubergines

10 tot 12 grote tomaten

4 teentjes look

1/4 bosje basilicum

6 tot 8 eetlepels olijfolie

2 tot 3 takjes tijm

1 tot 2 laurierblaadjes

zout

versgemalen peper

Gegrilde lamskoteletten met tijm

Lamskoteletten gemarineerd met tijm

Lamskoteletjes met tijm en cocobonen

Bereiding

Maak eerst alle groenten klaar.

Pel de uien, snij ze doormidden en snij de helften in schijfjes. Snij de paprika's in tweeën, verwijder de zaadjes en de zaadlijsten en snij het vruchtvlees in reepjes. Was de courgettes en de aubergines, snij de uiteinden weg, snij ze in de lengte doormidden, snij de helften nog eens in de lengte doormidden en snij het vruchtvlees in niet al te grote blokjes. Was de tomaten, snij ze doormidden, pers er met de volle hand de zaadjes en het vocht uit en hak het vruchtvlees grof. Pel de lookteentjes en plet ze met de platte kant van een mes. Stroop de basilicumblaadjes af.

Verhit wat olijfolie in een grote braadpot en stoof de uien 8 tot 10 minuten. Haal de pot van het vuur.

Neem een pan met antiaanbaklaag, doe er wat olijfolie in en bak de paprika's 5 minuten al roerend. Doe ze in de pot bij de uien.

Doe hetzelfde met de courgettes en daarna met de aubergines.

Doe de tomaten in de pot, samen met het look, de tijm en het laurierblad. Meng, breng op smaak met wat zout en laat 30 tot 40 minuten stoven op een zacht vuur.

Breng de ratatouille pas op smaak met peper als hij gaar is en doe er helemaal op het eind het basilicum bij. Dien warm of koud op.

Of doe de bereiding in plastic dozen of diepvrieszakjes en leg die in de diepvriezer.
quote:wolletje schreef op 23 januari 2010 @ 21:13:

[...]

dikgedrukte is ook erg lekker samen

smaken verschillen...Nouuu dat vind ik ook toevallig lekker, misschien dus geen goed voorbeeld, maar ik maak mijn gerechten wel met dingen die qua smaak bij elkaar passen. Dus zonder dat ik weet of ze vis of vlees en welk soort erbij wil serveren, vind ik het moeilijk om 1 groente zo op te noemen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven