Hapjes afscheidsfeestje

25-01-2010 11:21 31 berichten
Zaterdag over een week vier ik voor vrienden en familie een afscheidsfeestje omdat ik voor 5 maanden naar Aruba vertrek. Nu wil ik die avond allemaal lekkere hapjes maken, maar ik heb geen idee wat!

De gehaktballetjes en bitterballen zijn zo onderhand al wel bekend en zelfs de wraps met zalm/ijsbergsla en roomkaas zijn hier niet origineel meer.

Ik weet dat er veel topics over hapjes zijn, maar ik kon even geen toepasselijke vinden!

We zijn ongeveer met 30 personen. Ik ben op zich handig in de keuken dus dit hoeft geen probleem te zijn. Het is niet de bedoeling dat er een uitgebreid buffet komt, maar meer puur hapjes.

Leuke ideeën? Kom maar op!
Alle reacties Link kopieren
Arubaanse gerechtjes om in de sfeer te komen?
Ja daar heb ik naar gekeken, alleen ik kwam niet verder dan Arubaanse bananenkoekjes
kleine sateetjes?
Even googlen op arubaanse hapjes en de verschillende links doornemen,.
Kleine kipkluifjes in een (arubaanse?) marinade.

Antiliaanse viskroketten

http://www.kookjij.nl/recept-antilliaanse-viskroketten

Arubaanse kaasballetjes (ja, echt!)

http://www.kookjij.nl/recept-arubaanse-kaasballetjes

Gestoomde cajunkippakketjes

http://www.mijnreceptenbo ... ajunkippakketjes-931.html

Succes!
kwarteleitjes koken, af laten koelen en dan rollen in een mengsel van zwart sesamzaad met grof zeezout! om je vingers bij op te eten!!

wraps met verschillende vulling en in plakjes snijden.

(platte omelet met ham erin of zalm roomkaas)

de ouderwetse prikkers met augurk, kaas, uitje, ananas, cocktail worstje. Zo ouderwets dat je het nergens meer ziet..
Empenada's, kan je met kip of gehakt vullen. Of een vegaversie.

Of wat ik laatst had gemaakt was ook lekker, kruidige kipfingers met satesaus;

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Trek bij de AH de diepvries leeg wat betreft mini-quiche hapjes, mini saucijsjes en allerlei chinese en westerse frituurhapjes.

Zet daarbij nog wat franse kazen met toastjes of stokbroodjes op tafel en 'n bak chips en borrelnootjes en je bent klaar.
Viskoekjes, hmm! Die empanadas zijn ook heerlijk, een griekse versie is met feta en verse spinazie.
MV, ik zou graag je recepten willen, als dat mag.

Elninjoo, dat is inderdaad wel handig en makkelijk, maar ik vind het juist leuk om zelf wat in elkaar te draaien.

Ik denk dat ik die gestoomede cajunkippakketjes onder andere ga maken!
Empanadas (gevulde pasteitjes)

En de vulling kan je aanpassen aan wat je lekker vindt. Ik houd van iets gekruid, want na het bakken is het altijd flauwer dan dat je denkt. Dus ik doe er veel kruiden bij. Maar je kan het ook vega maken (bijv. champignons met (gorgonzola)kaas en ui of prei/paprika/ui en kaas, of met ander vlees, de ene helft hier is gemaakt met kip en de andere helft met gehaktmengsel en nog eentje met een spinazie/ham/champignons/kaas vulling. M.a.w. je kan het met allerlei lekkers vullen.

Zie een bijgevoegde foto van pasteitjesmakers maar geloof me, met een glas gaat sneller.

Ingrediënten

· 150 g bloem

· zout

· 100 g koude boter

· 1 ei (M)

· 1 ui

· 1 teentje knoflook

· 50 g Serranoham (plakjes)

· 2 takjes peterselie

· 1 eetlepel olijfolie

· 175 g half-om-halfgehakt

· 1 eetlepel droge witte wijn

· peper

· 1 eierdooier

· 1 eetlepel bloem om te bestuiven

· plasticfolie, deegroller, bakpapier, uitsteekrondje of glas doorsnede ca. 7 cm (deegpers)

Voorbereiden

Boven kom bloem zeven en snufje zout erdoor mengen. Harde boter in blokjes snijden en met vingertoppen door bloem wrijven tot kruimelig deeg ontstaat. Besprenkelen met 2 à 3 eetlepels koud water en snel tot samenhangende bal kneden. Deeg verpakken in plasticfolie en ca. 1 uur in koelkast laten rusten. Intussen ei in ca. 8 minuten hard koken, onder koud water afspoelen en laten afkoelen. Ui en knoflook pellen en snipperen. Ham en peterselie fijn snijden. In koekenpan olie verhitten en ui en knoflook fruiten. Gehakt toevoegen en rul bakken. Ham, peterselie en witte wijn toevoegen en ca. 5 minuten laten sudderen. Op smaak brengen met zout en peper. Ei pellen, fijnhakken en helft door gehaktmengsel mengen (rest wordt niet gebruikt). Deeg uit koelkast nemen en goed doorkneden. Werkvlak bestuiven met bloem en deeg met deegroller uitrollen tot lap van 3 mm dik. Uit deeglap ca. 20 rondjes steken. Op elk rondje 1 dessertlepel vulling scheppen. Rondjes dichtvouwen zodat halve maantjes ontstaan, randen dichtdrukken met vork.

Bereiden

Oven voorverwarmen op 225 ºC of gasovenstand 5. Eierdooier loskloppen en hiermee empanadas bestrijken. Bakplaat bekleden met bakpapier en empanadas erop leggen. Empanadas in midden van oven in ca. 10 minuten goudbruin bakken.

Tip, kan ook met bladerdeeg gemaakt worden. Lekker bij tapasgerechten, als voorgerecht bij Spaanse gerechten met een beetje sla erbij, of als borrelhapje. Evt. met wat pittige rode saus erbij. Kan warm en koud gegeten worden.

Pasteitjes-maker;

Feestelijke kipstengels

zout en peper

500 g kipfilet, in reepjes

3 plakjes bladerdeeg uit de vriezer (1350 g), ontdooid

satésaus of zoete chilisaus

melk of losgeklopt ei

1 el maanzaad of sesamzaad

-

Strooi zout en peper over de kip, verdeel deze over de plakjes bladerdeeg en doe er een beetje saus op.

Rol de plakjes recht of diagonaal op; laat de uiteinden open.

Leg de pakketjes met de naad naar beneden op een bakplaat, bestrijk ze met melk of ei en bestrooi ze met de zaadjes.

Bak de kipstengels 25-30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden Celcius of gasstand 4 en dien ze op met de saus van uw keuze
Bij die kipstengels, moet de kip dan in kleine stukken gesneden, of worden het grote pakketjes?
Ik had kipfilet en dan lange dunne repen gesneden, geen kleine stukjes. En ik had ze diagonaal opgerold.
Oh wauw, ik ben jaloers!! *heb ruim een jaar op Aruba gewoond, ge-wel-dig!! Veel plezier!

Oké hapjes... tsja ik hou wel van gewoon de standaarddingen... warm stokbroodje met lekkere kaasjes en tapenade, lekkere knoflookolijven, (pasta)salades, de geijkte gehaktballetjes met satésaus, mjam!

Ik zou sowieso iets met bladerdeeghapjes doen, die kan je namelijk van tevoren al klaar maken en je kan er verschillende vullingen in doen, dus voor ieder wat wils (vis / vlees / vegetarisch) Bijv. bladerdeeghapjes gevuld met:

- feta/spinazie

- gekruid gehakt / ui / paprika

- garnaaltjes

- geitenkaas / honing / walnoot

- spekjes / prei

Een hartige taart (quiche) maken is ook altijd lekker, en ook van te voren klaar te maken. Ik heb onlangs deze gemaakt:

Hartige taart met spinazie, zongedroogde tomaat en geitenkaas:

- bakvorm bekleden met plakjes ontdooide bladerdeeg (voor hartige taart)

- bodem insmeren met dun laagje pesto

- in een pan spinazie slinken, kruiden met peper en zout, gehakte walnoten en zongedroogde tomaatjes toevoegen.

- op het laatste verbrokkelde geitenkaas erdoor roeren

- dit mengsel in de bakvorm doen en nog 45min. op 200c in de oven.

Je kan de geitenkaas ook vervangen door feta!!
Het ziet er allemaal lekker uit. Toe nu toe heb ik op mijn lijstje:

Bladerdeeghapjes met gehakt/ui/paprika

Kipstengels

Cajunkippakketjes

Empanadas

Arubaanse bananenkoekjes

Ham/kaasballetjes
Meer ideeën zijn van harte welkom!
Lekkere cocktails maken. Spiesjes met fruit. Aardbeien in chocolade dopen. Of als je een buffet heb, chocoladefondue neerzetten met soorten fruit, cake, langevingers, soesjes enz.
Johhnycakes? Maar dan wat kleiner dan normaal en gevuld met kaas of bakkeljauw ?
Ik heb nog een receptje van tortillachips, op een plaat, daar lente-ui overheen snipperen, beetje rode peper en geraspte kaas. Dat in de oven doen.

Foto is geen goed voorbeeld want dit was wel het gerecht maar als amuse. Op een grote schaal ziet het er heel anders uit.

Of tortillachips met zelfgemaakte sausjes als guacamolesaus en salsasaus.

Gebakken feta of gebakken geitenkaas met versiering;

Frisse komkommerrolletjes met pesto en kaas;

Ga je het "caribisch" doen, ijskoude komkommersoep;

Wauw, MV!

Die tortillachips met guacemole en salsadip vind ik inderdaad een goed idee, hoe kan ik deze dip's het beste maken?
quote:Dyaa schreef op 01 februari 2010 @ 09:16:

Wauw, MV!

Die tortillachips met guacemole en salsadip vind ik inderdaad een goed idee, hoe kan ik deze dip's het beste maken?

Ja je hebt tig variaties, ik vind deze van mij wel verrukkelijk;

Guacamolesaus

Ingrediënten

4 rijpe avocado's

2 eetlepels citroensap

2 eetlepels gesnipperde sjalotten

1 of 2 tomaten

beetje versgemalen peper

1 teentje geperste knoflook

2 eetlepels gehakte koriander 1 eetlepel salsasaus of tabasco of een klein stukje rode peper (HEEL fijn gesnipperd) als u van pittig houdt

Bereiding;

Snijd de avocado's in de lengte door, verwijder de pitten en snijd het vruchtvlees eruit.

Snijd het vruchtvlees in stukjes en pureer ze met het citroensap. Ik doe het ALTIJD met een vork omdat ik geen gladde saus wil. Ik vind het lekker als ik nog iets van alle ingrediënten proef. Vele houden van een gladde saus en dan zou ik het in de keukenmachine maken.

Ontvel de tomaten door ze even in te snijden (kruisje boven en beneden) en in kokend water te leggen voor een paar seconden. Snijd de tomaten in kleine blokjes en gebruik alleen het vruchtvlees.

Schep de puree in een kom en schep de sjalotten, de tomaat, beetje peper, de knoflook en de koriander erdoor. Meng het geheel goed door elkaar. Breng op smaak met een eetlepel salsasaus, enkele druppels tabasco of een klein stukje fijngesnipperde rode peper.

Voor de romige variatie of als er kinderen mee eten, doet u nog wat zure room en/of mayonaise bij. Of ipv zure room alleen wat mayonaise. Ja ik weet, niet echt gezond maar o zo lekker. Zelf doe ik een lepeltje zure room en een lepeltje yogonaise. Maar u kunt zelf varieren wat u het lekkerste vindt.

Tip; bewaar de pit. Maak quacamole altijd zo kort mogelijk van te voren. Door het citroensap voorkomt u al een beetje het verkleuren maar zelf maak ik de saus altijd dezelfde dag op. Maakt u het op mijn manier hoeft u ook niet bang te zijn dat u overhoudt. Ik doe in de saus altijd de pit tegen het verkleuren.

Salsasaus

Ingrediënten;

Korianderblaadjes (handvol)

1 grote ui, rood of wit of een paar sjalotjes

blik (650 gr) tomaten of verse tomaten

1-4 teentjes knoflook

2 serrano-chili’s of 1 jalapeno

Bereiden;

Was de koriander en verwijder de steeltjes. Naar smaak de hoeveelheid bepalen.

Snipper de ui, snijd de tomaat in stukjes (bij verse tomaat even in kokend water leggen en het velletje verwijderen), hak knoflook, chili’s en korianderblaadjes fijn. Doe alle ingrediënten in een grote kom en knijp ze met de hand samen; knijp en wrijf alles goed door elkaar, zo wordt de smaak verhoogd.

Uiteraard kunt u ook de keukenmachine gebruiken. Dan eerst de knoflook en de ui fijnhakken en dan de rest.

Variëer door wat oregano en/of eetlepel wijnazijn of limoensap toe te voegen.
De volgende dingen gaan het zeker worden:

Pannenkoeken in repen gesneden, besmeerd met nutella/jam/appelstroop oid, opgerold en vastgezet met een prikkertje.

Bladerdeeghapjes met cocktailworstjes en appel

Tortillachips met salsasaus en guacamolesaus

Feestelijke kipstengels
quote:Dyaa schreef op 02 februari 2010 @ 11:23:

De volgende dingen gaan het zeker worden:

Pannenkoeken in repen gesneden, besmeerd met nutella/jam/appelstroop oid, opgerold en vastgezet met een prikkertje.

Bladerdeeghapjes met cocktailworstjes en appel

Tortillachips met salsasaus en guacamolesaus

Feestelijke kipstengels

Ik ben denk ik ziek ofzo. Ik werd vanochtend wakker met een idee in mijn hoofd wat ik je nog moest doorgeven. Ik ken je verder (irl) helemaal niet.

Maar goed, ik werd wakker om je te vertellen dat pannenkoeken, besmeerd met roomkaas en gerookte zalm, dat opgerold en in stukjes gesneden, zo gruwelijk lekker is.

Dat is echt een aanrader. Waarom ik daar om 6 uur vanochtend voor wakker moest worden weet ik niet. Zo bijzonder is die tip nou ook weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven