Hiv test: ik durf nie!

25-01-2010 19:49 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me vaak genoeg op soa's laten testen, maar altijd zonder Hivtest. Ik durf dat niet. Mijn 2 exen (totaal 8 jaar) hadden allebei geen Hiv, dus ik ga ervan uit dat ik het dan ook niet heb. Nu heb ik een SV, maar (dom i know...) daar heb ik het onveilig mee gedaan. Hij komt nooit klaar in mij, dus gaat dan alleen om voorvocht. Ik weet dat je het daar ook van kan krijgen, alleen daar zit gewoon veel minder in dan in sperma. Hij komt uit een huwelijk van 7 en is niet vreemdgegaan, zij ook niet. Hij heeft geen test gedaan. Ik weet van de incubatieperiode enzo.

Goed, de kans is vrij klein, dat besef ik me ook wel, alleen ik durf het niet! Ik denk dat ik zo'n zelftest ga kopen, die schijnen prima te zijn. Er wordt zelfs op soaaids.nl naar verwezen.

Maargoed, mijn vraag is: hebben jullie wel eens zo'n test gedaan? Hoe ervaarde je dat? Sneltest of bij je huisarts ofzo? Ik wil echt van dat klotegevoel af nou, dit is voor mij echt al jaren een megaberg om overheen te klimmen...
Ik heb ooit een sneltest laten doen in Amsterdam. Weet niet precies meer hoe het heet, het was vlakbij het Marriott hotel.

Het duurde een kwartier (langste kwartier van mijn leven), maar gelukkig was de uitslag negatief.

Gewoon doen, want de duidelijkheid (en opluchting) is erg fijn.
Gewoon een grote meid zijn en de test doen. Waar ben je bang voor? Je kan het toch niet terugdraaien. Je hebt een keus gemaakt en de eventuele consequentie zal je moeten ondervinden; of je nu wilt of niet. Daarbij zijn er talloze oorzaken te bedenken waar je ook dood aan kan gaan of ziek van kan worden.
en de kans is vrij klein omdat? Volgens mij zit HIV niet alleen in sperma maar ook in voorvocht.

Buiten dat denk ik dat het heel verstandig is om gewoon een test te laten doen via de huisarts en niet zelf te testen. Wat ga je namelijk doen als je huis tuin en keuken test positief test?? Het lijkt me dat je dan een en ander aan begeleiding etc nodig zou kunnen hebben.

Laat je testen en vrij veilig!!!!
quote:Het virus Aids bevindt zich in lichaamvochten, met name in: bloed, sperma, vaginaal vocht en voorvocht. Het aids virus kan overgedragen worden door: Onveilig met elkaar naar bed gaan, het lenen van eerder gebruikte naalden en spuiten bij drugsgebruik, De overdracht van een seropositieve moeder op haar kind tijdens de zwangerschap, de bevalling of via borstvoeding, en het gebruik van onveilige bloedproducten of bloedtransfusie met besmet bloed. Bij iemand die besmet is met het aidsvirus bevatten bloed en sperma een hoge concentratie van het virus. In vaginaal vocht en voorvocht is deze hoeveelheid wat lager, maar overdracht via deze lichaamsvochten is wel mogelijk. In andere lichaamsvochten kan het virus wel aanwezig zijn maar met een veel te lage concentratie om een infectie te kunnen veroorzaken. Speeksel, zweet, traanvocht, urine zijn dus ongevaarlijk! (Behalve als er echt bloed in zit). In de dagelijkse omgang met seropositieve mensen loop je geen enkel risico. De kans op besmetting bestaat alleen bij onveilig handelingen met bloed, sperma, vaginaal vocht en voorvocht.even gegoogled maar ik zie net in je OP dat je dit ook al wist.
Waar zit je angst?

Angst om het via je huisarts te doen kan ik begrijpen.

De GGD's in de grote steden hebben een soa poli, daar ben je volkomen anoniem. Hiv is daar geen sneltest maar de uitslag gaat direct naar jou, niet via je huisarts.

En een test op alles is de ENIGE zekerheid, het woord van je sv en z'n ex niet!
quote:dangeensuus schreef op 25 januari 2010 @ 19:55:

en de kans is vrij klein omdat? Volgens mij zit HIV niet alleen in sperma maar ook in voorvocht.De kans is vrij klein, omdat; de kans klein is dat ie HIV heeft, de kans binnen een hetero man-vrouw contact sowieso klein is, de kand dat er via voorvocht een besmetting plaatsvindt ook gering is, áls hij al HIV heeft. Ik zeg niet dat ze niet moet testen, maar wel dat de kans om al bovenstaande redenen klein is.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Eens met Dangeensuus. Het gesprek vooraf duurde bijna langer dan de test zelf. Erg belangrijk hoor, die begeleiding.
Laat je testen, onwetendheid is slopend!

En het is eerlijker naar jezelf toe en naar je toekomstige sexpartners.
Good girls are bad girls that never get caught!!!!!
ja ik heb me suf gegoogeled, ben helemaal op de hoogte. Ja what the hell ook, ik ga morgen gewoon naar de soapoli.

Dangeensuus, de kans ik klein omdat ik niet in een risicogroep zit, SV ook niet. Dat zegt niet alles, maar wel ee hoop. Daar komt bij dat Hiv niet zo besmettelijk is en het ook afhangt van je weerstand hoe vatbaar je bent voor overdracht enzo. Het RIVM zei op hun site dat de kans op besmetting per sexbeurt ongeveer 0.1 % is, dat is niet veel. De kans is groter bij klaarkomen, dat is niet gebeurd. Dus daarom ga ik er wel vanuit dat ik het niet heb eigenlijk.

Maar wil het zeker weten...
Waarom zou je 'n dure test gaan kopen, terwijl je bij de dokter gratis kunt laten bloedprikken? Ik heb 't ooit 'n keer aangevinkt op het formulier terwijl ik eigenlijk andere dingen liet testen. Vond het gewoon 'ns tijd worden omdat ik het ook onveilig had gedaan. Is gewoon heel fijn om te horen dat je niets hebt opgelopen.
Goed zo!!
quote:elninjoo schreef op 25 januari 2010 @ 20:03:

Waarom zou je 'n dure test gaan kopen, terwijl je bij de dokter gratis kunt laten bloedprikken? Ik heb 't ooit 'n keer aangevinkt op het formulier terwijl ik eigenlijk andere dingen liet testen. Vond het gewoon 'ns tijd worden omdat ik het ook onveilig had gedaan. Is gewoon heel fijn om te horen dat je niets hebt opgelopen.Via je eigen huisarts is t niet gratis hoor. Je betaalt dat soort tests gewoon zelf, behalve misschien als je aanvullend verzekerd bent - dat weet ik niet.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 25 januari 2010 @ 20:08:

[...]

Via je eigen huisarts is t niet gratis hoor. Je betaalt dat soort tests gewoon zelf, behalve misschien als je aanvullend verzekerd bent - dat weet ik niet.Nee, bloed testen hoef je niet te betalen, alleen als je nog niets van je eigen risico hebt opgemaakt, dan moet je betalen omdat iedereen de eerste 150 euro (het was toch 150?) zelf moet betalen. Maar heb je al voor meer dan 150 euro gespendeerd aan medische kosten dan is bloed laten testen gewoon voor rekening van de verzekering. Althans bij mijn verzekering.
Ik ga lekker naar de soapoli denk ik. dat is dan in ieder geval nog anoniem en hier kan je ook een sneltest laten doen. En gratis ook nog.
gewoon naar de GGD, het stelt geen drol voor.

Heb het vaker gedaan en het is daar echt geen schande ofzo, die mensen zijn het gewend!
Ja doen! zo snel mogelijk, ik durfde ook echt niet, wist gewoon al zeker dat ik aids zo hebben, en die week wachten op de uitslag is like hell, maar, ZO FIJN als je dan het verlossende positieve, nou ja, negatieve antwoord krijgt.
Ik werd automatisch getest toen ik zwanger was. Dus als je dat nog van plan bent ooit, dan zit je tot die tijd in onzekerheid en dat lijkt me niks moet ik eerlijk zeggen.

En de kans is inderdaad niet zo groot, maar testen is beter dan gokken uiteindelijk.
Er zijn alleen maar redenen om het wel te doen:

Als je het niet hebt loop je anders nog jaren door met angst, terwijl je helemaal geen HIV hebt. En als je het wel hebt kun je het beter snel weten, zodat je de juiste medicatie kunt nemen.
ja jullie hebben helemaal gelijk. Ik ben om, ik ga morgenochtend meteen naar de poli voor een sneltest. Binnen een half uur weet ik het...

thanx!
Sneltest is onbetrouwbaar.
Echt? Dat ben ik nou nergens tegen gekomen op internet. Een week wachten trek ik niet hoor.
quote:Very Cherry schreef op 25 januari 2010 @ 20:00:

[...]

De kans is vrij klein, omdat; de kans klein is dat ie HIV heeft, de kans binnen een hetero man-vrouw contact sowieso klein is, de kand dat er via voorvocht een besmetting plaatsvindt ook gering is, áls hij al HIV heeft. Ik zeg niet dat ze niet moet testen, maar wel dat de kans om al bovenstaande redenen klein is.

De kans op een ongeluk in 't verkeer lijkt mij ook vele malen groter dan dat iemand seropositief wordt........tenzij....de vriend van TO tot een hoog-risico categorie behoort.....dus homo-contacten had, veel zc in Thailand deed, of junk was of is.....

Maar dat vertelt ze er niet bij......ik vraag me af waarom ze plots zo ongerust is.........
Ik heb gewoon bloed laten prikken en moet morgen bellen voor de uitslag, ook van een gewone soatest. Ik heb het er maar meteen bij gedaan, dan weet ik zeker dat ik het niet heb.

Waarom zo moeilijk doen....
Ik heb na een periode in afrika gewerkt te hebben (met oa vrouwen die hiv-positief waren) een test gedaan, 2 x... .1e keer na 3 maanden, 2e x na een halfjaar.

Ik heb daar tijdens bloedprikken keer een buisje bloed over mij heen gehad...van een vrouw die positief was... dus de angst zat er voor mij wel even in. De kans zou heel klein zijn (had wel handschoenen aan en meteen een flesje alco-gel leeggemaakt, maar had ook overal wondjes ed)...maar toch vond ik de angst van het niet-weten groter dan de angst van het wel weten en evt positief zijn.

Ik wilde zekerheid...

Vond het enorm spannend...zeker ook het wachten, maar ben blij dat ik het toch gedaan heb.

Succes, laat je testen, dan zit je nog even in spanning... maar dan heb je wel zekerheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven