Frustratie over huishouden!

30-01-2010 13:11 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn frustratie van me afschrijven en hopen op ervaringen en tips. Ik ben ongeveer 2 jaar samen met mijn vriend en we wonen een half jaar samen.

Toen hij alleen woonde was hij niet bepaald netjes, maar ik dacht zijn huis... En ook ik ben niet echt smetvrezig. Nu wonen we samen (in mijn huis) en hij doet vrijwel niets in het huishouden. Nu ben ik dus ook niet supernetjes, maar hij doet vrijwel niets. Als ik het aansnijd reageert hij boos en zegt dat hij wel veel dingen doet. Hij heeft bijvoorbeeld het laminaat gelegd toen we gingen samenwonen. En een keer een kastje in elkaar getimmerd. Maar ja daar kan je toch geen weken op blijven teren. Iig de wc, badkamer, keuken, was, stofzuigen, moppen, de kattenbak, alle boodschappen doen komt altijd op mij terecht.

Hij werkt full-time, ik iets minder en gebruik nu mijn vrije middag om schoon te maken. Hij heeft ook erg weinig tijd voor huishoudelijk werk. Hij sport 3 avonden per week en is vaak overdag (soms avond) het hele weekend weg.

Ik wil het vanavond weer eens aansnijden, want ik raak erg gefrustreerd hiervan.

Wat doen jullie mannen? Hebben jullie hier ook ruzie over of gaat het vanzelf. Zou een schema werken? Lief vragen en geduldig afwachten helpt niet (de was die opgevouwen moest worden van 2 weken geleden ligt er nog steeds), janken of boos worden ook niet...
Wij hebben hier het eerste half jaar enorm veel ruzie over gehad, nu niet meer. Ik doe nu minder, hij doet iets meer, zo hebben we nu een matig schoon huis, maar we zijn allebei een stuk gelukkiger
Ik hoop dat het bij ons ook zo gaat, maar ik krijg er steeds minder vertrouwen in. Ik wil niet dat het stukloopt op zoiets sufs als huishouden, maar ik weet echt niet wat ik moet doen als het zo doorgaat.
Vindt hij wel wat er moet gebeuren? En vindt hij dat jij het maar gewoon moet doen? Of ziet hij het gewoon niet, of vindt troep niet zon probleem?
ik doe t meeste. huishouden is niet zijn ding.
In het begin wel wat woorden over geweest.

We hebben nu 1x per week een schoonmaakmevrouw en verder vaste taken

Hij doet de vuilnisbak, containers, oud papier en de drie kattenbakken. Ik kook en de vaatwasser doen we redelijk om en om. We stofzuigen om en om (oke, ik iets vaker) en ik doe de boodschappen. Tenzij we 1 dingetje nodig hebben, dan haalt hij het (hij werkt naast de AH).

Gaat prima zo. De was doet hij de ene keer wat vaker de andere keer ik.
Ik werk veel minder als mijn man dus het grootste gedeelte komt op mijn schouders neer. Ik heb echt een grote hekel aan het huishouden, maar ik kom er niet onder uit.

Mijn man dweilt en was de handdoeken uiit. En de rest doe ik.
Volgende optie: een poetsmevrouw of meneer.

Ik vond het altijd goede ruil, geld op tafel leggen, thuis komen geld weg en alle stof en vuil ook.

Beetje budget aanpassen hier en daar en dat moet lukken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hij houd wel van een schoon huis, maar hij vindt dat hij al genoeg doet. Dat is in zijn visie dus af en toe wat klusprojecten. Daardoor vindt hij dat hij vrijgesteld is van het dagelijkse huishouden. Als hij een keer mee booschappen gaat doen is hij vanaf het moment dat ik het vraag tot een paar uur daarna sjaggie. Want ik kan het toch ook zonder hem en ik weet toch dat hij sjaggie wordt van booschappen doen... Verder is hij vaak 's avond en in het weekend weg. En ik heb toch een dag vrij, die ik daar dan mooi voor kan gebruiken. Volgens mij beseft hij niet dat ik soms de hele dag bezig ben om het huis weer toonbaar te krijgen. Volgens mij heeft hij soms het idee dat de kabouters het doen, of dat we gewoon heel schoon leven.

Verder vindt hij het misschien niet zo heel belangrijk denk ik.Als ik uit stil protest zijn kleding een tijdje niet wast, dan haalt hij die rustig een aantal keren weer uit de vieze wasmand of onder het bed vandaan om aan te trekken. Volgens mij komt het niet echt in hem op dat hij ook zelf kan wassen..
Is het samenwonen verder wel leuk? Hij is wel erg vaak weg. Volgens mij heeft het daar ook een beetje mee te maken, of niet? Even overdreven: hij doet allemaal maar leuke dingen met jan-en-alleman en jij kan als een soort huissloof de rotzooi thuis opruimen.

Doen jullie ook leuke dingen samen? Kun je niet bijv. op zaterdagochtend samen de boel even onderhanden nemen?
Een schema maken werkt. Misschien vind jij de was minder erg dan hij? Dan neem jij die taak op je. Heeft hij geen problemen met ramen zemen? Dan moet hij dat doen. Boodschappen zouden jullie in het weekend samen kunnen doen, voor de hele week. dat scheelt echt veel tijd. Andere taken kunnen jullie ook om en om doen. Aangezien jij meer thuis bent, vind ik het logisch dat jij meer taken op je neemt.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Jij gebruikt dus nu je vrije middag om te poetsen?

Dus daarmee zitten jullie toch gewoon allebei aan een fulltime? Zorg ervoor dat al het huishouden op de vrije middag af is. Of ga fulltime werken en huur een werkster in,.
quote:Lievelente schreef op 30 januari 2010 @ 13:25:

Als hij een keer mee booschappen gaat doen is hij vanaf het moment dat ik het vraag tot een paar uur daarna sjaggie. Want ik kan het toch ook zonder hem en ik weet toch dat hij sjaggie wordt van booschappen doen... Dit vind ik zulk enorm kinderachtig gedrag. Alsof JIJ daar voor je hobby loopt.
Ik had een beetje hetzelfde, ik maak wel meer schoon dan hij maar op een gegeven moment dacht ik ja dat kopje kan je jezelf ook wel 1 keer naar achter brengen, en die was kan je ook wel een keer opvouwen.

Hij vond dus ook dat ie wel genoeg deed, en dat we ongeveer hetzelfde deden..

dus wij hebben een schema opgesteld waarbij je punten krijgt, bijvoorbeeld de katten bak is pretty shitty (:P)) dus die krijgt 5 punten, een wasje draaien niet zo erg dus die krijgt 2 punten..etc.

ieder schrijft na ek gedaan klusje zijn punten op, einde vd maand moet je gewoon een beetje op hetzelfde uit komen, anders kan je zeggen kijk ik heb 200 punten en jij 50 misschien zou je die afwas kunnen doen.

werkt ook een beetje competitive (schrijf ik dat goed?) dus je wilt meer punten dan de ander hebben dus doe je meer..

at least, zo werkte het bij ons...

werkt prima..misschien iets voor jullie
Ik weet niet of ik vind dat je zonder meer kan zeggen dat degene die minder werkt de vrije uren aan het huishouden moet besteden. Als je de kosten bijvoorbeeld precies doormidden deelt, ongeacht het salaris, vind ik dat je de uren huishoudelijk werk dan ook precies doormidden moet delen, ongeacht de uren vrij. Eerlijk is eerlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Healey: moet zeggen dat ik het we wel anders had voorgesteld. En dit begint toch een beetje op onze leuke dingen te drukken. Ik probeer we er niet teveel door te laten beinvloeden. Misschien is het ook niet zo belangrijk, maar onbewust sijpelt er toch frustratie doorheen.

Gebakkie: mijn vriend werk zo'n 40 uur. Ik officieel 32 uitlopend tot sommige weken 40. Ik probeer regelmatig doordeweeks bewust een dag vrij te houden, zodat ik ook tijd voor mezelf heb. Wil bijvoorbeeld binnekort weer aan een studie beginnen. Verder heb ik wat fysieke beperkingen en momenteel pfeiffer. Verder verdienen en betalen we ongeveer evenveel. Ik vind dus niet dat omdat ik een paar uurtjes meer thuis ben overdag ik direct veel meer moet doen.Boodschappen deden we een tijdje samen op zaterdag, maar dat was dus niet zo'n succes. Lees hierboven. Dus dat heb ik maar op me genomen.

Misschien zo een schoonmaakster wel wat zijn, misschien wel iets om over na te denken.
Nou, het huishouden doen op je vrije dag neemt volgens mij niet weg dat er op andere dagen ook nog best wat moet gebeuren (koken, keuken opruimen, vaatwasser, af en toe het toilet, een boodschap tussendoor etc.)

Wij hebben het ook gehad alleen lag het probleem niet bij mijn man maar bij mij. Ik ergerde me ook aan mijn eigen niks doen. We hebben samen een schema gemaakt waarin we niet alleen de taken verdeelden maar ook de tijd. Als ik op zaterdag een uur boodschappen deed, maakte mijn man de woonkamer netjes. Afstoffen, stofzuigen etc. Samen deden we de was. Ik deed het er in en hing het op, hij vouwde het op en deed alles in de kasten en lades. We hebben ons een tijdje aan het schema gehouden en daarna ging het wat meer vanzelf. Ik moet wel toegeven dat het nu weer ietsje minder gaat hoewel mijn man daar nog niet over geklaagd heeft.

Je zal er hoe dan ook over moeten praten want ik kan me heel goed voorstellen dat het zo niet leuk is. Hoewel ik het ook niet leuk zou vinden als mijn man zo ontzettend veel weg is als jouw vriend. 3 avonden per week, 2 dagen in het weekend en dan soms ook nog de avonden... Hoe vaak zie je elkaar dan nog? En heb je ook nog tijd om samen gezellige dingen te doen?
Hier net hetzelfde verhaal... ik vond het altijd zonde om een werkster te betalen voor iets wat we met een klein beetje goede wil met z'n tweeen ook best af kunnen! Helaas loopt het geheid uit op oeverloos gezeur van mijn kant, ik moet alles minstens tien keer vragen voor hij het doet en dat komt je relatie ook niet te goede natuurlijk. Dus gaan we nu toch maar investeren in een schoonmaakmevrouw. (Beetje geld in ruil voor een hoop minder ruzie én een schoon huis :-) )
quote:MizzK schreef op 30 januari 2010 @ 13:34:

Ik had een beetje hetzelfde, ik maak wel meer schoon dan hij maar op een gegeven moment dacht ik ja dat kopje kan je jezelf ook wel 1 keer naar achter brengen, en die was kan je ook wel een keer opvouwen.

Hij vond dus ook dat ie wel genoeg deed, en dat we ongeveer hetzelfde deden..

dus wij hebben een schema opgesteld waarbij je punten krijgt, bijvoorbeeld de katten bak is pretty shitty (:P)) dus die krijgt 5 punten, een wasje draaien niet zo erg dus die krijgt 2 punten..etc.

ieder schrijft na ek gedaan klusje zijn punten op, einde vd maand moet je gewoon een beetje op hetzelfde uit komen, anders kan je zeggen kijk ik heb 200 punten en jij 50 misschien zou je die afwas kunnen doen.

werkt ook een beetje competitive (schrijf ik dat goed?) dus je wilt meer punten dan de ander hebben dus doe je meer..

at least, zo werkte het bij ons...

werkt prima..misschien iets voor jullieDit vind ik ook een leuk idee! Krijgt degene met de meeste punten aan het eind van de maand ook een beloning van de ander?
quote:Lievelente schreef op 30 januari 2010 @ 13:11:

Hij werkt full-time

Hij sport 3 avonden per week en is vaak overdag (soms avond) het hele weekend weg.Waarom zijn jullie eigenlijk samen gaan wonen?
We werken evenveel en doen evenveel in huis.

Eerlijk verdeeld he?

Alleen verdien ik veel meer dan mijn man... vinnik niet erg
Als jij van 'n schoon huis houdt en hem kan 't geen bal schelen, zul je 't toch zelf moeten bijhouden. Ik stofzuig soms ook weken niet, maar gelukkig geen partner die me daarover aan m'n kop gaat lopen zeiken. Misschien kun je beter terug gaan latten als het je zo dwars zit?
quote:loomii schreef op 30 januari 2010 @ 13:43:

[...]

Waarom zijn jullie eigenlijk samen gaan wonen?Waarom HIJ is gaan samenwonen begrijp ik wel, hij leeft zijn eigen leven, heeft de helft van de woonkosten en een gratis hulp in de huishouding....
De truuk die bij mij werkte.

NIETS MEER DOEN , HELEMAAL NIETS MEER.

Ik heb op een gegeven moment besloten dat mijn grens bereikt was. En als hij niets doet, Dan ik ook niets meer (buiten mijn kleren die ik zelf waste en streek)

Na een week begon de afwas hem te storen

en na weken had hij geen schone kleren meer

na een maand vond hij zelfs de stofzuiger en had hij een poging gedaan de ramen te lapen (was zo lief dat ik een maand naar strepen heb zitten kijken hij was zo trots)
Heb ik dat?!
Misschien mosterd, maar bemoeien jullie je ook met elkaars werk als de ander iets doet? Daardoor was het hier soms niet harden, ik vond dat hij dingen niet goed deed. Als we samen gingen afwassen (geen masjien hier), dan deed hij het nooit goed. Nu wast hij alleen af en het is meteen een stuk gezelliger. Wij hebben een schema, maar zonder het op papier te zetten.

Hij de afwas (zonder mijn gezeur), ik de was, hij stofzuigt vaak, net als dweilen, ik doe het toilet en de badkamer, en de slaapkamers doen we vaak samen/om en om. Ramen lappen doe ik (veels te weinig). We doen ook allebei dingen die we 'leuk' vinden. Ik haat de afwas, hij de was. Makkelijk dus.

Op dit moment ben ik weer zwanger met bijbehorende bekkenklachten en ik zeg hem dan ook dat ik soms niet zoveel kan. Hij doet de zware dingen, ik lap met een stoflapje er achteraan. Soms slaan we ook wel eens over.

Hij moet het zelf aangeven als zijn onderbroeken bijna op zijn, dat ga ik niet checken, maar ik draai met alle liefde een extra wasje.

We zijn allebei één dag thuis met onze dochter en doen de ene dag wel iets aan het huishouden en de andere dag niet. Dan verschuift het naar het weekend, maar als we er dan samen een uurtje tegenaan gaan (allebei op een andere verdieping), dan gaat het prima en is het schoon.

Bovendien heb ik geleerd hem te zeggen wat er moet gebeuren, hij ziet het zelf niet, man-eigen. En dat werk voor allebei.

Sterkte er mee, laat het je niet teveel frustreren en anders is een schoonmaakster dé oplossing. Je kan haar/hem ook vragen te strijken en de was te doen, scheelt ook weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven