Raar slapen
zondag 31 januari 2010 om 14:05
De laatste paar weken slaap ik raar. Niet heel slecht, want ik maak wel mijn uren, maar in een raar ritme.
Ik kom moeilijk in slaap (wordt wel 2 uur s' nachts) en lig - omdat mijn apartementencomplex vrij gehorig is - soms zelfs wakker van het geneurie van de bovenbuurvrouw. In de ochtend ben ik niet wakker te krijgen. Onweer, de verhuizing van de buren, en ook de ambulance die hier vorige week met gillende sirenes de straat in schijnt te zijn gereden, heb ik niet gehoord. Wellicht in mijn melatonine-huishouding verstoord. Wie herkent dit? En wie heeft de gouden tip. Want hoewel ik wel mijn uren maak, ben ik toch wel vaak erg moe.
Ik kom moeilijk in slaap (wordt wel 2 uur s' nachts) en lig - omdat mijn apartementencomplex vrij gehorig is - soms zelfs wakker van het geneurie van de bovenbuurvrouw. In de ochtend ben ik niet wakker te krijgen. Onweer, de verhuizing van de buren, en ook de ambulance die hier vorige week met gillende sirenes de straat in schijnt te zijn gereden, heb ik niet gehoord. Wellicht in mijn melatonine-huishouding verstoord. Wie herkent dit? En wie heeft de gouden tip. Want hoewel ik wel mijn uren maak, ben ik toch wel vaak erg moe.
zondag 31 januari 2010 om 14:30
Als je wel het aantal uren slaapt wat je nodig hebt en je je toch moe voelt, zal dat niet liggen aan hoe laat je dan in slaap valt. Als je eerder in slaap wilt vallen zorg er dan voor dat je niet vlak voor het slapen gaan nog caffeïnehoudende dranken drinkt (of alcohol) en probeer eens of lavendelolie (rustgevend) op je kussen helpt of lees een (saai) boek. Probeer iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en sta ook iedere dag rond dezelfde tijd op. Er is ook een homeopatisch middel om in slaap te komen, iets met valeriaan. Misschien helpt dat wel. Ik heb het ook gebruikt maar voelde me er overdag juist moe van. Probeer de geluiden die je hoort te negeren. Enne, ik kom dan wel makkelijk in slaap maar ook ik draai me in de ochtend liefst nog een paar keer om hoor!
zondag 31 januari 2010 om 14:33
Je klinkt eerder alsof je het 's avonds te druk hebt. Denk niet dat je melatoninehuishouding opeens verstoord is.
Bouw je dag rustig af voordat je naar bed gaat? Heb je het druk, heb je iets om over te piekeren.
Hou je je aan deze "slaapregels"?:
s Avonds geen koffie, cola, thee met theine
Niet tot 's avonds laat TV, computer, of werk, geen van deze zaken in je slaapkamer.
Niet 's avonds laat eten.
Verder kan toch 's ochtends vroeg opstaan helpen, je hebt nu namelijk je slaaptijd verschoven.
Bouw je dag rustig af voordat je naar bed gaat? Heb je het druk, heb je iets om over te piekeren.
Hou je je aan deze "slaapregels"?:
s Avonds geen koffie, cola, thee met theine
Niet tot 's avonds laat TV, computer, of werk, geen van deze zaken in je slaapkamer.
Niet 's avonds laat eten.
Verder kan toch 's ochtends vroeg opstaan helpen, je hebt nu namelijk je slaaptijd verschoven.

zondag 31 januari 2010 om 15:36
kan het zijn dat je te veel van je lichaam vraagt, je daardoor 's avonds/'s nachts over je slaap heen bent en daarom 's ochtends met geen mogelijkheid wakker te krijgen bent?
het lijkt mij ook zeer sterk dat opeens je melatoninehuishouding is verstoord
lig je trouwens tot 2 uur wakker omdat je niet moe bent of omdat je nog aan allemaal dingen aan het denken bent? je had laatst toch ook de diagnose fibromyalgie gekregen wat je nog niet helemaal kon accepteren?
het lijkt mij ook zeer sterk dat opeens je melatoninehuishouding is verstoord
lig je trouwens tot 2 uur wakker omdat je niet moe bent of omdat je nog aan allemaal dingen aan het denken bent? je had laatst toch ook de diagnose fibromyalgie gekregen wat je nog niet helemaal kon accepteren?
zondag 31 januari 2010 om 18:54
Het verhogen van seratonine verhoogt heel snel melatonine, vaak binnen het half uur al. Daarom worden antidepressiva (die seratonine verhogen) vaak als inslaapmiddel gebruikt.
Daarentegen is het gewaarworden van blauw licht (door je oogleden heen) een signaal voor je lichaam om de melatoninespiegel te verlagen, waardoor je wakker wordt.
Levensmiddelen die koolhydraten bevatten zoals brood en koek, maken slaperig. Levensmiddelen die voornamelijk dierlijke eiwitten bevatten (vlees, ei en vis) maken/houden je wakker.
Dit heb ik niet van mezelf, maar ik zag dit op de tv kort geleden. En het lijkt helemaal te kloppen.
Daarentegen is het gewaarworden van blauw licht (door je oogleden heen) een signaal voor je lichaam om de melatoninespiegel te verlagen, waardoor je wakker wordt.
Levensmiddelen die koolhydraten bevatten zoals brood en koek, maken slaperig. Levensmiddelen die voornamelijk dierlijke eiwitten bevatten (vlees, ei en vis) maken/houden je wakker.
Dit heb ik niet van mezelf, maar ik zag dit op de tv kort geleden. En het lijkt helemaal te kloppen.
zondag 31 januari 2010 om 23:28