Werk & Studie alle pijlers

Eigen bedrijf en acquisitie

29-01-2010 16:03 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 1 januari gestart met een eigen bedrijf. Het gaat daarbij om bewindvoering, budgetbeheer en diensten rondom het PGB. Inmiddels zijn de voorbereidingen bijna klaar en wil ik gaan starten met de acquisitie, alleen weet ik niet precies hoe. Wie heeft er tips of waar zou ik eventueel wat kunnen vinden? Andere tips voor een eigen bedrijf zijn ook altijd welkom!

Groetjes Ineke
quote:Viva Angel4 schreef op 29 januari 2010 @ 16:12:

Sorry, identiteitscrisis.hahahahahaha ik vond het al vreemd dat je los ging als engeltje hahaha
Weet je het zeker Appelsientje, geen BEDRIJF;)?

Maar wat voor bedrijf heb je?
I--
Laat bij al je mogelijke opdrachtgevers weten dat je bedrijf bestaat! Stuur een professionele mailing rond waarin je jezelf voorsteld en duidelijk maakt wat jij voor dat bedrijf kunt betekenen. Dan is je eerste telefoontje gelijk minder eng: je kunt aan iets refereren.

En probeer iets aan je perfectionisme te doen: als je wacht met iets doen totdat het perfect is, ben je misschien te laat. Ik zeg hier dus niet dat je niet moet streven naar perfectie, maar soms moet je gewoon aan iets beginnen.

Succes hoor!
Hou er rekening mee dat je niet meer zomaar kunt gaan bellen he, bedrijven zijn ook lid van het bel me niet register.
Als je het moeilijk vindt om koud te bellen, stuur dan eerst een mailing of een introductie per post. Als je dan belt heb je een aanknopingspunt, namelijk de info die je al gestuurd hebt. Je begint dan met te vragen of ze die info hebben ontvangen. Zeggen ze Ja, dan vraag je wat ze er van vonden. Zeggen ze Nee, dan ga je alsnog uitleggen wat ook al in die mailing stond.
quote:Flashy schreef op 29 januari 2010 @ 22:31:

Hou er rekening mee dat je niet meer zomaar kunt gaan bellen he, bedrijven zijn ook lid van het bel me niet register.Is dat niet alleen particulieren?
quote:xxinixx schreef op 29 januari 2010 @ 17:51:

Weet je het zeker Appelsientje, geen BEDRIJF;)?

Maar wat voor bedrijf heb je?

Ik noem het Geweldig Bedrijf.

Ik werk als freelance redacteur. Bedrijfje vind ik altijd zo hobby-knutsel-erbij-erig klinken, alsof je het niet helemaal serieus hoeft te nemen. Vandaar.
Koud bellen vind ik inderdaad moeilijk, want ik wil natuurlijk zo snel mogelijk langs de receptioniste en/of secretaresse komen om bij de juiste contactpersoon terecht te komen. Een mailing zou een optie zijn, daar zal ik eens naar kijken. En verder ga ik het gewoon doen!

Appelsientje, leuk! Ik snap wat je zegt over bedrijfje, maar is meer bedoeld als spreektaal.
quote:Morrie schreef op 29 januari 2010 @ 22:33:

[...]

Is dat niet alleen particulieren?Helaas niet!!!!! dat maakt het lastig want je kunt echt een boete krijgen als het bedrijf een klacht tegen je indiend. Daarom bellen wij dus ook niet.
Dubbel!
Het bedrijf waar ik een paar jaar geleden werkte, probeerde via cold calling contacten te krijgen. Dat was echt heel erg moeilijk. Om voorbij de secretaresse te komen, om de juiste persoon aan de telefoon te krijgen, om te weten waar die persoon op zat te wachten. Ze zijn daar mee gestopt, het leverde te weinig leads op. Ik zou dat zelf, als eenmanszaak, ook nooit doen.
quote:xxinixx schreef op 30 januari 2010 @ 09:26:

Koud bellen vind ik inderdaad moeilijk, want ik wil natuurlijk zo snel mogelijk langs de receptioniste en/of secretaresse komen om bij de juiste contactpersoon terecht te komen. Een mailing zou een optie zijn, daar zal ik eens naar kijken. En verder ga ik het gewoon doen!

Appelsientje, leuk! Ik snap wat je zegt over bedrijfje, maar is meer bedoeld als spreektaal.Een mailing is geen goede optie voor acquisitie. Cold calling wel en netwerken ook. Als je gaat bellen moet je van te voren heel duidelijk weten wat het is wat jij wil van die persoon. Wil je een afspraak? Vraag daar dan om. Hou niet een lang verhaal op ter introductie. Laat je ook niet afschepen met "stuur maar een folder". Vraag waarom diegene een folder wil. Heeft de contactpersoon geen tijd? Maak een belafspraak etc etc. (kan daar wel uren over typen). En zet je schrap voor een heleboel "nee's". Hun gemis!
quote:Flashy schreef op 30 januari 2010 @ 10:08:

[...]

Helaas niet!!!!! dat maakt het lastig want je kunt echt een boete krijgen als het bedrijf een klacht tegen je indiend. Daarom bellen wij dus ook niet.Er mag wel degelijk gebeld worden naar bedrijven en consumenten. B2C bellen naar consumenten die op de "bel mij niet" lijst staan mag niet meer. B2B bellen mag nog steeds (tenzij je naar een ZZP'er belt) . Spammen naar info@bedrijf.nl mag niet meer. En terecht!
quote:pooky schreef op 31 januari 2010 @ 16:58:

[...]

Er mag wel degelijk gebeld worden naar bedrijven en consumenten. B2C bellen naar consumenten die op de "bel mij niet" lijst staan mag niet meer. B2B bellen mag nog steeds (tenzij je naar een ZZP'er belt) . Spammen naar info@bedrijf.nl mag niet meer. En terecht!Volgens mij mag bellen dus ook niet meer..............
quote:Flashy schreef op 31 januari 2010 @ 17:02:

[...]

Volgens mij mag bellen dus ook niet meer..............

Gelukkig wel, anders zou de economische crisis pas echt een ramp worden

Wat ik zelf erg prettig vind werken is linked-in. Ik heb zo'n betaald account zodat ik kan inmailen. Op linkedin kunnen mensen aangeven waar ze wel of niet benaderd voor willen worden. Kosten: iets meer dan 100 euro per maand, baten 4 klanten.
Pooky waarom pleit je voor geen mailing? Bedoel je daarmee mailing als iets wat als losstaand feit gebruikt voor acquisitie?

Netwerken en cold calling ga ik sowieso doen. Het liefst wil ik natuurlijk een boel (bel-)afspraken, maar ik heb geen contactpersoon en dan kom je niet zomaar bij de juiste persoon terecht. Wel heb ik een goede folder en ben ik van plan om persoonlijk langs de instanties en bedrijven te gaan om te vragen of ik die neer mag leggen. Probeer dan om achter een contactpersoon te komen, zodat ik daarna nog eens kan bellen.

Linded-in is een optie, ga ik me eens in verdiepen!
Een mailing wordt zelden gelezen. Het houdt je hooguit bezig om 'm te maken en je weet niet eens waarom en voor wie je hem maakt (anders dan je eigen gevoel dat je druk bent). Bespraar je de moeite. Personal mailing helpt wel, maar dan moet je de persoon al kennen, of je doelgroep erg goed kennen. Ik ken maar 1 bedrijf in Nederland die dat goed beheerst. (nee niet de mijne).

Om te coldcallen kun je bij de KvK een bestand kopen (35 euro). Wat ook werkt is een event organiseren. Laat zien dat je een expert bent op jouw vakgebied. En blijf vol passie over je dienstverlening praten, dan krijg je van vrieden en famillie ook leads.

Ik ben een ouwe rot in dit vak en ook ik vind acquisitie nog steeds zwaar/moeilijk. Dat je hier raad vraagt vind ik positief. Laat niet de wind onder je vleugels wegnemen door negatieve /lullige reacties. Je zult ze altijd horen wanneer je voor jezelf begint. (lees "ik ga jouw businessplan niet schrijven". Alsof je daarom vraagt!).

Heb je een coach/vriend met een hele grote schoen aan die bereid is jou een schop te verkopen indien nodig? Of je juist aanmoedigd wanneer je buiten je comfortzone gaat bewegen? Je troost bij teleurstellingen? Aanrader, ik heb er 3. Mijn "papa's" noem ik ze. twee ervan zijn mijn ex klanten (heb ze ook gevraagd voor de functie, de ander is mijn broer). met alle tegenslag die je gaat tegenkomen is dat zeker aan te raden.
Pooky, bedankt voor de tips. Ik heb zelf al een bestand gemaakt voor het netwerken en ga daarmee aan de slag. En ja heb gelukkig wel wat coaches, alleen de een is nu een maandje op vakantie en de ander is erg druk op dit moment. Dus vandaar ook mijn vraag hier. Maar even voor mijn nieuwsgierigheid: wat voor bedrijf heb jij?
quote:pooky schreef op 01 februari 2010 @ 03:42:

Een mailing wordt zelden gelezen.Zelfde ervaring hier. Ik heb recent een combi-mailing gedaan samen met een andere ondernemer, gericht op alle mogelijke klanten in Nederland. Aangezien het voor mij geen kosten gaf, vond ik het geen probleem, maar dan nog: respons 4, waarvan 1 een kansrijke.quote:Laat zien dat je een expert bent op jouw vakgebied.Hangt een beetje af van je product, ik kan niet inschatten hoe jouw markt (pardon, die van TO dus ) er uit ziet, maar mijn ervaring is als die van pooky. Ik geef les, schrijf artikelen, blog, over mijn vak. En DAT levert klanten op.
Graag gedaan xx. We moeten elkaar helpen toch? Coachen we elkaar gewoon via Viva. Rider, Evidenza en anderen zijn vast ook van de partij. Wellicht moeten we een "ondernemers steun elkaar " topic openen.

Ik heb een organisatie advies bureau op het gebied van MVO.

Rider, leuk om te doen he!? Ben nu bezig met een event. Niet bepaald mijn comfortzone, maar het werkt wel!

Gelukkig doen mijn mensen meer dan ik, ik verzin het hooguit, zij voeren het uit.
Helemaal mee eens, wellicht kunnen we elkaar van dienst zijn! Wat houdt MVO precies in?

Vandaag belde trouwens de trainer die me gaat helpen om de gesprekken rondom acquisitie beter te laten verlopen...volgende week de eerste training! Helaas ben ik al tijden bezig om een goede constructie bij de bank voor elkaar te krijgen, maar het is vrij ingewikkeld en de banken gaan tot op heden nog niet akkoord:(.
Interessant artikel voor TO. Het idee is een beetje simplistisch, maar misschien brengt het je op ideeën.

Zo bouw je als zzp een klantenkring op
Spannende tijden xxinixx! En goed dat je ook een training gaat doen. Ik heb een tijdlang dat soort trainingen gegeven aan zakelijke accountmanagers onder andere en ik heb gemerkt dat het echt helpt om gesprekken te oefenen en te zien welk gedrag welk effect heeft.

Mag ik van je topic gebruik maken om ook een vraag te stellen op dit vlak? Ik werk namelijk als fotograaf en ik merk dat voor mij acquisitie dus echt anders moet, omdat het gaat om particulieren die echt op een andere manier te vinden moeten zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet zo makkelijk koud gaan bellen.

Op zich gaat het best goed; ik ben pas sinds september helemaal fulltime bezig en ik zie echt een stijgende lijn. Alleen had ik in het begin duizend ideeën om iets aan marketing te doen en verveelde ik me geen seconde. Nu had ik vanmiddag bedacht dat ik de middag er aan ging besteden en toen waren mijn ideeën op. Het voelt alsof ik 'alles al gedaan heb' maar dat kan natuurlijk niet zo zijn.

Wat ik gedaan heb: advertenties op Marktplaats en andere gelijke sites, website laten opnemen in diverse start- en verzamelpagina's, zakelijke Hyves opgezet, folders laten drukken die ik meestuur bij aflevering van de foto's, sticker op de auto, raamdoek voor het studioraam, opgenomen in de huwelijksgids en in een boekje dat zwangeren krijgen als ze bij de verloskundigen komen, website wordt wekelijks geupdate, actief op Linkedin.... wat kan ik nou nog meer doen?
Dus je werkt als fotograaf voor particulieren? Wat voor soort foto's maak je? Bruiloften? Schoolfoto's? Portretten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven