Vreemdgaan, meningen!

03-02-2010 00:30 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig me in mijn bed af te vragen.. Waarom gaan mensen vreemd?

En niet mensen die er duidelijke afspraken over hebben gemaakt met hun partners, want dan is het geen vreemd gaan.

Maar mannen en vrouwen die vreemdgaan met een ex, een collega of misschien we een volstrekt onbekende.

Wat is hier de drijvende kracht van? Zijn het de vlinders die je van iemand krijgt? Een echt verliefdheid? De gevoelens voor een ex die niet vergeten kunnen worden? De spanning? Pure lust?

Wat drijft iemand die thuis iemand op hem of haar heeft wachten in andere armen?

Is vreemdgaan mogelijk als je relatie echt goed zit?

En wanneer is vreemdgaan, vreemdgaan??

Pas als er echt gezoend wordt, pas als er sex bij komt kijken? Of vinden jullie intieme gesprekken met iemand anders ook al een bepaalde vorm van vreemdgaan? Niet te vergeten telefoonsex of webcam conversaties..?

En maakt het verschil als hij/zij webcam conversaties/telefoonsex heeft met een sexlijn of met zijn ex (of collega o.i.d.)

Waar trekken jullie de grens? En waarom zijn jullie ooit vreemdgegaan?
Voor mijn gevoel hoeft vreemdgaan niet per definitie iets sexueels te zijn, voor mijn gevoel is vreemdgaan wanneer er vertrouwen geschaad wordt.

Waar de grenzen van je vertrouwen liggen dat is in iedere relatie weer anders.

Vertrouwen, iets waar een relatie mee valt of staat.

Een partner mag van mij best VREEMD zijn, maar als hij mijn vertrouwen schaadt, dan moet hij gauw GAAN.
Ik ben nooit vreemd gegaan, maar wel 2 x aangetrokken gevoeld tot iemand anders in voorgaande relaties. Op dat moment was er niet zoveel mis met mijn sexleven: althans niet voor mij, ik had wel minder zin, maar het was nog steeds liefdevol en goed. Dat had er dus niets mee te maken.

Achteraf gezien was het een combinatie van mezelf verliezen in een relatie (over mijn grenzen gaan) en een illusionaire blik hebben op hoe een relatie in elkaar moest zitten. En (misschien door voorgaande zaken) het gevoel hebben, dat ik door mijn partner niet begrepen werd. Ik had tegen die tijd ook het gevoel dat mijn partners van toen mij niet serieus namen bij het uiten van bepaalde zaken. Ik had bij een van de partners het gevoel dat ik het respect en vertrouwen in hem kkwijt was geraakt door depressie van zijn kant. Op die manier vielen mijn (emotinele) behoeften tijdens de relatie in het niet. Ik kon mijn ei niet kwijt.

In beide gevallen ging het bij mij niet verder dan zoenen met die ander. Daar schrok ik hevig van, maar werd wel 'verliefd'. Eigenlijk vooral verliefd op de nieuwe aandacht. Achetraf gezien echt een illusie. Met beide 'anderen' is het nooit verder gekomen dan een hele korte relatie en een scharrel.

Veel van geleerd voor mezelf!!
Only dead fish go with the flow
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 10:20:

Dat er iets mis is als het uitkomt is een feit.

Dan is het doorgaans een drama.Niet alleen als het uitkomt. Als mijn partner vreemd zou gaan ontneemt hij mij de kans om op basis van alle relevante informatie over mijn relatie, mijn leven te beslissen. Ik wil geen partner die tegen me liegt. Zelfs als ik daar niets van zou merken wil ik niet dat er tegen me gelogen wordt. Als een partner niet 100% eerlijk kan zijn tegen me vind ik dat er iets mis is in mijn relatie. Ook zonder dat het vreemdgaan uitkomt.
Capibara wat er dan mis is is volgens mij dan weer in te vullen door het woordje vertrouwen of niet?
Vertrouwen, eerlijkheid, respect; een beetje van dat alles denk ik.
quote:Nici007 schreef op 03 februari 2010 @ 10:25:

[...]

Maar dat maakt het toch niet minder "mis" als het niet uitkomt? Dat is nog steeds heel mis, misschien nog wel erger omdat het dan misschien wel door blijft gaan!

Ik bedoelde het ironisch.

Als in; als het uitkomt is er zéker een probleem.....
Ik ben vreemdgegaan. Waarom? Omdat ik ongelooflijke gevoelens voor iemand had, mijn relatie slecht was etc etc.

Het meest erge van het hele gebeuren is dat ik er geen seconde spijt van heb gehad.

Een jaar later heb ik "de vlam" nogmaals ontmoet. Was een heftig gesprek. We hebben gepraat over gevoelens over onze huidige/vaste relaties, ons sexleven, over het leven, wat we dachten over onze partners etc etc.

En weet je, daar heb me wel ontzettend schuldig over gevoeld, dat voelde meer vreemdgaan dan het fysieke wat we het jaar daarvoor hebben gehad.
@ Capibara

Maar waar de grens ligt is dus voor iedereen anders..

Ik vond jouw opmerking erg mooi! "Vreemdgaan is als je dingen doet met een ander waarvan je niet wil dat je partner ze te weten komt. En dat kan dus voor iedereen anders zijn"

Dat spreekt voor iedereen in 1x. Maar waar ligt voor jouw persoonlijk de grens?
quote:Capibara schreef op 03 februari 2010 @ 10:30:

[...]

Niet alleen als het uitkomt. Als mijn partner vreemd zou gaan ontneemt hij mij de kans om op basis van alle relevante informatie over mijn relatie, mijn leven te beslissen. Ik wil geen partner die tegen me liegt. Zelfs als ik daar niets van zou merken wil ik niet dat er tegen me gelogen wordt. Als een partner niet 100% eerlijk kan zijn tegen me vind ik dat er iets mis is in mijn relatie. Ook zonder dat het vreemdgaan uitkomt.

Ironisch bedoelde ik die opmerking dus.

Verder vind ik het prima als er wordt gesteld dat er iets mis is als er vreemdgegaan wordt, in de zin van dat dat vreemdgaan niet ok is.

Waar ik het niet mee eens ben is als er gesteld wordt dat een relatie per definitie niet deugt als er vreemdgegaan wordt door een van de twee.

Mensen gaan ook vreemd als hun relatie wél deugt namelijk.
quote:salle schreef op 03 februari 2010 @ 10:44:

Een jaar later heb ik "de vlam" nogmaals ontmoet. Was een heftig gesprek. We hebben gepraat over gevoelens over onze huidige/vaste relaties, ons sexleven, over het leven, wat we dachten over onze partners etc etc.

En weet je, daar heb me wel ontzettend schuldig over gevoeld, dat voelde meer vreemdgaan dan het fysieke wat we het jaar daarvoor hebben gehad.

Dus.. Jij vindt een vertrouwensband met iemand hebben zwaarder dan een x sex met iemand? Zit ook weer wat in.

Maar, toen jij bent vreemdgegaan is dat toen bij 1x gebleven of niet? En hoe is het met de relatie verlopen die je op dat moment had?
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 10:47:

[...]

Ironisch bedoelde ik die opmerking dus.

Verder vind ik het prima als er wordt gesteld dat er iets mis is als er vreemdgegaan wordt, in de zin van dat dat vreemdgaan niet ok is.

Waar ik het niet mee eens ben is als er gesteld wordt dat een relatie per definitie niet deugt als er vreemdgegaan wordt door een van de twee.

Mensen gaan ook vreemd als hun relatie wél deugt namelijk.

Ben ik het mee eens, mensen zetten soms het beste wat ze hebben op het spel voor een nachtje (of uurtje of wat dan ook) sex. Een relatie hoeft niet slecht te zijn als iemand vreemdgaat, en vreemdgaan opzich is wel slecht.

Maar dan kom ik wel weer op het punt dat er een grens is. Een anders zoenen, sex hebben of wat dan ook kan een foutje zijn en je kan je achteraf mega tegen je hofd aan slaan. Maar als je partner echt herhaaldelijk met dezelfde persoon vreemd gaat. Komt er dan niet op een gegeven moment ook liefde om de hoek, in de vorm van geven om, of verliefdheid.
Nici007; het is niet bij 1 keer gebleven, 3 keer om precies te zijn.

Beiden zijn nog bij dezelfde partners.

Soms heb je van die gesprekken, die komen niet vaak voor. Tijdens dat gesprek had ik niet dichter bij hem kunnen komen dan in fysiek contact, figuurlijk gesproken dan he!
@ Salle,

Weet jouw partner dit ook? Of heeft hij ooit vermoedens gehad en hoe zijn jullie hiermee omgegaan?
Mijn partner heeft vermoedens gehad, dat weet ik zeker.

Wel weet hij van de gevoelens die ik voor hem heb gehad.

Mijn huidige partner is nogal van de-kop-in-het-zand-man.

Huidige partner heeft er nooit over willen praten en nog niet.

Ik heb altijd geroepen; vreemdgaan niets voor mij! Ik had prachtige normen en waarden. Dat was ook een zure les voor mij; je eigen normen en waarden over boord gooien, hoe kijk je jezelf weer aan in de spiegel. Maar, nog iets waar ik toen achter kwam geen enkel verhaal is zwart/wit
Er zijn nou eenmaal nog al wat mensen die het heel moeilijk hebben als alle omstandigheden voor een wip/ affaire " goed " zijn ; knappe kop , goed gesprek ( vooral zo begrijpend ), partner niet in de buurt , etc. ( evt ; alcohol , even droog staan qua sex, ... )

Ook zijn er nogal wat mensen ( " had ik nooit van mezelf gedacht, bladiebla " ) die zichzelf overschatten ; die gaan steeds een stapje verder ( " maar we praten alleen / ik mag toch wel dánsen / wat is nou zoenen met gesloten mond / ... ) in de overtuiging dat ze alles in de hand kunnen houden en merken dat ze ineens over een grens zijn gestapt ; soort " point off no return " .

En natuurlijk heb je mensen die trouw beloven en van zichzelf weten dat ze dat helemaal niet kunnen bieden. Die ook altijd op zoek zijn naar vers vlees. Maar dat is een héle andere categorie dan die twee hiervoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Salle, jij zegt dat jouw relatie slecht was op het moment dat je vreemdging. Waarom heb je dan niet (en nog steeds niet) een punt achter die relatie gezet?
Ik vind dat hier verfrissend open over het onderwerp wordt gesproken. Ikzelf ben niet vreemgegaan, partner wel. Mijn hoofdvraag -nog steeds geen bevredigend antwoord op gekregen- is ook; waarom niet een punt achter de relatie zetten dan hoef je je partner niet te bedriegen toch?
Of waarom heb je niet aan je relatie gewerkt, samen met je partner, om te zorgen dat het beter zou gaan?
quote:fairy1 schreef op 03 februari 2010 @ 11:26:

Mijn hoofdvraag -nog steeds geen bevredigend antwoord op gekregen- is ook; waarom niet een punt achter de relatie zetten dan hoef je je partner niet te bedriegen toch?Wanneer is een antwoord bevredigend in jouw geval? Als hij bevestigt wat jij toch al denkt? Als hij zegt " ik weet het niet " en hij wéét het ook echt niet dan kan hij er ook niet meer van maken, natuurlijk.
En vreemdgaan vind ik; zoenen, seks en met name het erover liegen, ontkennen en toch doorgaan, dat snap ik niet goed.
quote:Capibara schreef op 03 februari 2010 @ 11:27:

Of waarom heb je niet aan je relatie gewerkt, samen met je partner, om te zorgen dat het beter zou gaan?

Van wat ik om me heen zie krijg ik de indruk dat de meeste mensen het enger vinden om tegen hun partner te zeggen wat ze graag anders zouden zien dan een scharrel op te duiken en te vertellen dat ze weg gaan vanwege een - nieuwe - De Liefde van hun Leven.

Maar..... niet iedereen die vreemd gaat vindt dat zijn/ haar relatie slecht is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 februari 2010 @ 11:29:

[...]

Wanneer is een antwoord bevredigend in jouw geval? Als hij bevestigt wat jij toch al denkt? Als hij zegt " ik weet het niet " en hij wéét het ook echt niet dan kan hij er ook niet meer van maken, natuurlijk.Da's waar, als hij het echt niet weet.... ik vind dat alleen zo makkelijk.
quote:Thila schreef op 03 februari 2010 @ 11:17:

Salle, jij zegt dat jouw relatie slecht was op het moment dat je vreemdging. Waarom heb je dan niet (en nog steeds niet) een punt achter die relatie gezet?Omdat ik het leven leid, dat ik niet zomaar weggooi. En nee, dat is niet geld etc. Dat is omdat ik een gezin met 3 kinderen heb, waarvan ik vind dat het voor hun welzijn beter is om in een gezin op te groeien. Hier kan een hele discussie over gaan ontstaan maar zo zie ik het, daar geloof ik in (en dan praat ik niet over geweld etc in een gezin). Ik denk dit oprecht heb hier veel over nagedacht en is nog ook eens mijn werk
quote:fairy1 schreef op 03 februari 2010 @ 11:33:

[...]

Da's waar, als hij het echt niet weet.... ik vind dat alleen zo makkelijk.Misschien is het voor hem juist wel heel moeilijk ; dat hij het jou niet uitgelegd kan krijgen.
Wat ik hier in mijn omgeving om mij heen hoor en zie, is dat er zo ontzettend veel mensen vreemd gaan. Ik zit zelf tussen de gezinnen met tweeverdieners en geloof me, het gebeurd vaak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven