Gratis trouwen. Lekker doen of toch een beetje asociaal?
dinsdag 2 februari 2010 om 16:17
Wij gaan op maandagochtend trouwen. Om 9:00, kosteloos in het gemeentehuis. Weinig poespas en daarna lekker uiteten met de familie.
Nou gingen wij gisteren in ondertrouw en de ambtenaar die daar bij aanwezig was stak niet onder stoelen of banken dat ze geen voorstander was van gratis huwelijken, omdat deze eigenlijk bedoeld zijn voor mensen die zich een betaald huwelijk niet kunnen betalen, maar er voornamelijk gebruik van wordt gemaakt door mensen die gewoon goedkoop willen trouwen en daarna een enorm feest geven.
Laten we duidelijk zijn, wij kunnen het wel betalen, maar of we nou op maandagochtend om 9 uur gratis trouwen, of op woensdagmiddag 13:00 voor 500 euro, maakt voor mijn gevoel niks uit, en waarom duur doen als hetzelfde ook goedkoper kan toch?
Anyway, ik voel me gewoon echt een beetje bezwaard nu... bang dat ik mensen die het echt niet kunnen betalen de kans niet geef om op deze manier te kunnen trouwen.
Hoe denken jullie daarover?
Visje
Nou gingen wij gisteren in ondertrouw en de ambtenaar die daar bij aanwezig was stak niet onder stoelen of banken dat ze geen voorstander was van gratis huwelijken, omdat deze eigenlijk bedoeld zijn voor mensen die zich een betaald huwelijk niet kunnen betalen, maar er voornamelijk gebruik van wordt gemaakt door mensen die gewoon goedkoop willen trouwen en daarna een enorm feest geven.
Laten we duidelijk zijn, wij kunnen het wel betalen, maar of we nou op maandagochtend om 9 uur gratis trouwen, of op woensdagmiddag 13:00 voor 500 euro, maakt voor mijn gevoel niks uit, en waarom duur doen als hetzelfde ook goedkoper kan toch?
Anyway, ik voel me gewoon echt een beetje bezwaard nu... bang dat ik mensen die het echt niet kunnen betalen de kans niet geef om op deze manier te kunnen trouwen.
Visje
dinsdag 2 februari 2010 om 18:07
Die ambtenaar moet jullie niet lastigvallen met haar mening: jullie komen daar om jullie dag te regelen en zijn in de beste stemming en dan maakt zij er met zo'n opmerking een naar iets van. Wij zijn vrij snel getrouwd; vijf weken voor de datum gingen we de datum ook vastleggen. Er waren toen nog genoeg tijdstippen om het gratis te laten plaatsvinden.
Ik zou hier nog wel een briefje aan wagen.
Ik zou hier nog wel een briefje aan wagen.

dinsdag 2 februari 2010 om 18:32
Gratis trouwen? Je betaalt alleen niet voor het gebruik van de trouwzaal. Als je de standaard kosten van trouwboekje etc. optelt ben je volgens mij ook nog 45 euro onkosten kwijt.
Die ambtenaar moet maar lekker zijn mening voor zich houden en anders de politiek in gaan. Veel plezier met je hengel Visje!
Die ambtenaar moet maar lekker zijn mening voor zich houden en anders de politiek in gaan. Veel plezier met je hengel Visje!
anoniem_63606 wijzigde dit bericht op 02-02-2010 18:33
Reden: smiley toegevoegd, helemaal geen 99%!
Reden: smiley toegevoegd, helemaal geen 99%!
% gewijzigd
dinsdag 2 februari 2010 om 19:16
quote:Maaswater schreef op 02 februari 2010 @ 18:32:
Gratis trouwen? Je betaalt alleen niet voor het gebruik van de trouwzaal. Als je de standaard kosten van trouwboekje etc. optelt ben je volgens mij ook nog 45 euro onkosten kwijt.
Die ambtenaar moet maar lekker zijn mening voor zich houden en anders de politiek in gaan. Veel plezier met je hengel Visje! True, maar daar gaat het me ook helemaal niet om. Was trouwens wel zo dat ik voor 12 euro en een rit van 35 km (heen en terug, wat ik later ook via digi-d kon doen) mijn geboorteakte heb opgehaald in de gemeente waar ik geboren ben, hoeft dat dus niet meer! Gemeenten hebben die gewoon voor je klaarliggen, ook al ben je er niet geboren.
Die ambtenaar moet maar lekker zijn mening voor zich houden en anders de politiek in gaan. Veel plezier met je hengel Visje! True, maar daar gaat het me ook helemaal niet om. Was trouwens wel zo dat ik voor 12 euro en een rit van 35 km (heen en terug, wat ik later ook via digi-d kon doen) mijn geboorteakte heb opgehaald in de gemeente waar ik geboren ben, hoeft dat dus niet meer! Gemeenten hebben die gewoon voor je klaarliggen, ook al ben je er niet geboren.
dinsdag 2 februari 2010 om 19:19
Anyway, ben helemaal opgelucht. Vond haar zo belerend overkomen. En trouwens, ik snapte al niet helemaal waarom ze die opmerking maakte, want hoe weet zij dat we het wel kunnen betalen? Volgens mij staat er bij de gemeente nergens geregistreerd hoeveel je verdiend
. Ik ga trouwens geen klacht oid indienen hoor, echt geen zin om daar energie in te steken. Als zij nou degene was die ons ook zou trouwen, dan was het een ander verhaal, maar hopelijk zie ik haar nooit meer!

dinsdag 2 februari 2010 om 19:28
Gelukkig dat je opgelucht bent, want je hoeft je er m.i. zeker niet bezwaard onder te voelen! Wat ik heb begrepen zijn er voldoende data voor mensen die gratis willen trouwens, en als men vindt dat het alleen voor minima zou moeten zijn, dan moeten ze dat maar zo regelen. Vind het echt min van die vrouw en ze had gewoon professioneel moeten zijn en haar mening niet moeten geven.
Man en ik zijn overigens ook 'gratis' (papierwinkel is niet gratis) getrouwd, en dat was nog een heel gebeuren van ongeveer een half uur. De betreffende ambtenaar is een week van te voren 's avonds bij ons langs geweest om ons een beetje te leren kennen en ons verhaal te horen, en heeft er tijdens de ceremonie zelf een heel leuk, persoonlijk en mooi verhaal van gemaakt, wat ik nog steeds heel tof van haar vindt (kom haar soms nog weleens tegen).
Man en ik zijn overigens ook 'gratis' (papierwinkel is niet gratis) getrouwd, en dat was nog een heel gebeuren van ongeveer een half uur. De betreffende ambtenaar is een week van te voren 's avonds bij ons langs geweest om ons een beetje te leren kennen en ons verhaal te horen, en heeft er tijdens de ceremonie zelf een heel leuk, persoonlijk en mooi verhaal van gemaakt, wat ik nog steeds heel tof van haar vindt (kom haar soms nog weleens tegen).
dinsdag 2 februari 2010 om 19:31
dinsdag 2 februari 2010 om 20:33
Wij zijn ook gratis getrouwd, op maandagochtend. Het stelde echt niets voor; we mochten maximaal vier personen meenemen (de getuigen; wij hadden er twee), er was verder niets. Gewoon een saai kantoortje in het gemeentehuis, een chagrijnige ambtenaar die even snel haar verhaaltje afraffelde en dat was het. Binnen acht minuten stonden we weer buiten.
Maar wij vonden het onzin om te betalen om te mogen trouwen. We hoefden ook geen muziek, geen grote zaal, geen bloemen, geen speech, geen groot feest, geen cadeaus, we hebben niet eens een trouwboekje! We zijn namelijk niet getrouwd om de bruiloft, dus die acht minuten waren prima voor ons.
Maar wij vonden het onzin om te betalen om te mogen trouwen. We hoefden ook geen muziek, geen grote zaal, geen bloemen, geen speech, geen groot feest, geen cadeaus, we hebben niet eens een trouwboekje! We zijn namelijk niet getrouwd om de bruiloft, dus die acht minuten waren prima voor ons.
woensdag 3 februari 2010 om 19:58

woensdag 3 februari 2010 om 22:41
quote:yasmijn schreef op 02 februari 2010 @ 19:31:
[...]
Uhh, een iets hogere rang hoor
Tang, niet gelezen in Bar de L?
Wanneer heb je dat geschreven? Ik moet erover heen gelezen hebben! Maar ik vind het echt superleuk!
Ik zal morgen of overmorgen even uitgebreid terugspitten en zo in de bar, jammer genoeg heb ik nu geen tijd want mijn wekker gaat om half 6 en moet dus zo maar naar bed of zo...
[...]
Uhh, een iets hogere rang hoor
Tang, niet gelezen in Bar de L?
Wanneer heb je dat geschreven? Ik moet erover heen gelezen hebben! Maar ik vind het echt superleuk!
Ik zal morgen of overmorgen even uitgebreid terugspitten en zo in de bar, jammer genoeg heb ik nu geen tijd want mijn wekker gaat om half 6 en moet dus zo maar naar bed of zo...
woensdag 3 februari 2010 om 23:03
asociaal? nee, als het alleen bedoeld is voor mensen die het niet kunnen betalen, dan regelen ze het maar zo dat degenen die het wel kunnen betalen hier geen aanspraak op kunnen maken. of zorg ervoor dat trouwen gewoon voor 50 euro gedaan kan worden(zonder getuigen enzo dan) hier kun je ook voor 100 euro trouwen(met 4 gasten erbij incl. getuigen) of idd voor 500 met 75 man erbij. ik zou het hoogstens asociaal vinden tegenover je ouders ofzo, misschien dat die er graag bij willen zijn.

woensdag 3 februari 2010 om 23:54
quote:Visje21 schreef op 02 februari 2010 @ 16:17:
Wij gaan op maandagochtend trouwen. Om 9:00, kosteloos in het gemeentehuis. Weinig poespas en daarna lekker uiteten met de familie.
VisjeDie ambtenaar wordt niet betaald om haar privé mening te geven.
VisjeDie ambtenaar wordt niet betaald om haar privé mening te geven.

donderdag 4 februari 2010 om 15:47
Ik zit met verbazing dit topic te lezen...¤ 500 om te mogen trouwen????
Ik woon in België en hier is dat echt niet zo hoor. Trouwen is gewoon gratis. Je betaald natuurlijk wel een kost voor het trouwboekje enzo, maar verder niet hoor. Of dat nu op een maandag, woensdag of zaterdag is...
Jeetje, ¤ 500...
Ik woon in België en hier is dat echt niet zo hoor. Trouwen is gewoon gratis. Je betaald natuurlijk wel een kost voor het trouwboekje enzo, maar verder niet hoor. Of dat nu op een maandag, woensdag of zaterdag is...
Jeetje, ¤ 500...
donderdag 4 februari 2010 om 15:57
Ik ben afgelopen jaar ook gratis getrouwd op een maandagochtend en er waren wel mooie bloemstukken aanwezig en we hebben toch echt een leuke toespraak van zo'n 20 minuten gehad... Dus bij ons was het niet zomaar krabbel zetten en weer naar buiten.
Er zijn gemeenten die wel een bepaalde grens stellen; je moet onder een bepaald minimum zitten qua inkomen en dan kom je in aanmerking voor een gratis huwelijk. Als je daar boven zit kan je niet gratis trouwen, maar moet je betalen.
Maar zolang de regel geldt dat iedereen gratis mag trouwen in een bepaalde gemeente, zou ik me daar echt niet schuldig om voelen, hoor! Je doet niets illegaals, moeten ze daar de regelgeving maar aanpassen als ze het er niet mee eens zijn. Een minimum inkomen als grens aangeven zou dan een optie kunnen zijn.
Er zijn gemeenten die wel een bepaalde grens stellen; je moet onder een bepaald minimum zitten qua inkomen en dan kom je in aanmerking voor een gratis huwelijk. Als je daar boven zit kan je niet gratis trouwen, maar moet je betalen.
Maar zolang de regel geldt dat iedereen gratis mag trouwen in een bepaalde gemeente, zou ik me daar echt niet schuldig om voelen, hoor! Je doet niets illegaals, moeten ze daar de regelgeving maar aanpassen als ze het er niet mee eens zijn. Een minimum inkomen als grens aangeven zou dan een optie kunnen zijn.
donderdag 4 februari 2010 om 16:01
Ik kan mij voorstellen dat hij bedenkingen heeft, maar ik vind het uit den boze dat hij zich richt tegenover een vers bruidspaar. Laat hij dat richting zijn baas uiten dat er misschien maar eens voorwaarden gesteld zouden moeten worden aan gratis trouwen.
We leven in een vrij land waarin je zelf keuzes mag maken.
We leven in een vrij land waarin je zelf keuzes mag maken.