vroegtesten
zondag 7 februari 2010 om 11:48
Ik moet eigenlijk 9 feb ongesteld worden, maar ben nieuwsgierig en ongeduldig. Dus heb 4 feb al een vroegtest gedaan. zwanger. Heb nu 4 dagen op een rij positief getest (ook met de gewone testen van het kruidvat) en dat lijkt me een goed teken.
Maar wat als er wel een bevruchting heeft plaats gevonden en de test dus positief aangeeft terwijl er geen innesteling plaats vind en je dus gewoon ongesteld wordt? Met andere woorden, wanneer heb je nou echt die zekerheid dat de zwangerschap zich doorzet? Is dat echt pas wanneer je officieel overtijd bent? Of bijvoorbeeld 2 of 3 dagen voor je NOD ook al zeker dat de innesteling heeft plaats gevonden?
ik vroeg me af wat dan het nut is van zo'n vroegtest als het toch geen zekerheid biedt. Of biedt een test 2 dagen voor je NOD wel de zekerheid en een test 6 dagen voor je NOD niet?
Pff, geen idee allemaal
Maar wat als er wel een bevruchting heeft plaats gevonden en de test dus positief aangeeft terwijl er geen innesteling plaats vind en je dus gewoon ongesteld wordt? Met andere woorden, wanneer heb je nou echt die zekerheid dat de zwangerschap zich doorzet? Is dat echt pas wanneer je officieel overtijd bent? Of bijvoorbeeld 2 of 3 dagen voor je NOD ook al zeker dat de innesteling heeft plaats gevonden?
ik vroeg me af wat dan het nut is van zo'n vroegtest als het toch geen zekerheid biedt. Of biedt een test 2 dagen voor je NOD wel de zekerheid en een test 6 dagen voor je NOD niet?
Pff, geen idee allemaal
zondag 7 februari 2010 om 11:52
Je hebt pas zekerheid of een zwangerschap zich doorzet als je een gezond kind in je armen hebt.
Er kan nog zoveel mis gaan dat ik sowieso nooit zo'n extra vroege test zou doen. Als het nu mis gaat zou je normaal niet eens weten dat je zwanger was en er (even kort door de bocht) dus ook geen verdriet van hebben. Nu zul je denken aan een miskraam met de daarbij behorende emoties. Dat zou ik mezelf niet willen aandoen door zo vroeg te testen. De meeste zwangerschappen gaan namelijk al mis voordat je ongesteld had moeten worden.
Er kan nog zoveel mis gaan dat ik sowieso nooit zo'n extra vroege test zou doen. Als het nu mis gaat zou je normaal niet eens weten dat je zwanger was en er (even kort door de bocht) dus ook geen verdriet van hebben. Nu zul je denken aan een miskraam met de daarbij behorende emoties. Dat zou ik mezelf niet willen aandoen door zo vroeg te testen. De meeste zwangerschappen gaan namelijk al mis voordat je ongesteld had moeten worden.
zondag 7 februari 2010 om 11:56
Je hebt al een aantal positieve testen gehad, dus je lijkt me toch echt zwanger.
Maar het risico van vroegtesten is wel dat de innesteling niet goed gaat en je dus een hele vroege miskraam krijgt.
Of de zwangerschap echt doorzet, blijft altijd wel een vraagteken. Want ook de eerste drie maanden kan er helaas nog veel misgaan. (en daarna ook nog)
Maar voor dit moment, zou ik zeggen gefeliciteerd met een hele prille zwangerschap
Maar het risico van vroegtesten is wel dat de innesteling niet goed gaat en je dus een hele vroege miskraam krijgt.
Of de zwangerschap echt doorzet, blijft altijd wel een vraagteken. Want ook de eerste drie maanden kan er helaas nog veel misgaan. (en daarna ook nog)
Maar voor dit moment, zou ik zeggen gefeliciteerd met een hele prille zwangerschap
zondag 7 februari 2010 om 11:57
Tja, ik zie dat anders hoor. Als ik een vroege test doe dan ga ik ervan uit dat die aangeeft, of er toch een bevruchting is geweest. Als ik dan toch ongesteld wordt, dan is er iets niet helemaal goed gegaan, ik zie dat niet als een miskraam of dat ik er zwaar verdrietig van wordt.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 7 februari 2010 om 12:05
Royanne, de innesteldag ligt zo'n week voordat je ongesteld moet worden, volgens iets dat ik op internet heb gevonden. Dus het lijkt me dat het vruchtje al is ingenesteld nu, als je dinsdag ongesteld zou moeten worden (nou ja liever niet natuurlijk). Ik duim voor je. Volgens mij kun je officieel testen ( met normale testen) vanaf de dag dat je ongesteld had moeten worden. In jouw geval dus dinsdag. Hoe dat met die vroegtesten zit, weet ik niet. Heb ze nog nooit gebruikt.
Ook hier duim ik voor je.
Ook hier duim ik voor je.
zondag 7 februari 2010 om 12:06
Een vroegtest??? Bestaat dat nou ook al?
En wat het nut is? Geldklopperij natuurlijk! Je hebt nu getest en blijft testen tot je overtijd bent. Anders had je 1 (of misschien 2 of 3) testen gedaan omdat je overtijd was. Nu doe je er 7 of 8. Of misschien nog meer. Dat is het nut.
Maar wel gefeliciteerd met de positieve testen natuurlijk!
En wat het nut is? Geldklopperij natuurlijk! Je hebt nu getest en blijft testen tot je overtijd bent. Anders had je 1 (of misschien 2 of 3) testen gedaan omdat je overtijd was. Nu doe je er 7 of 8. Of misschien nog meer. Dat is het nut.
Maar wel gefeliciteerd met de positieve testen natuurlijk!
zondag 7 februari 2010 om 12:18
bedankt voor de reacties.
ik snap natuurlijk dat het 9 maanden spannend blijft, tot je een gezond kindje in je armen houdt. En mijn vraag was ook niet specifiek of ík zwanger ben.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af hoe dat nou zit, is een test positief na een bevruchting of alleen na een innesteling? en waarom laat een gewone test ook 2 streepjes zien, heeft mijn lichaam dan gewoon veel hormonen of is zo'n test dan niet betrouwbaar.
en dat ik zo vaak test hoort bij mij, deels controlefreak, deels onzekerheid, deels iedere keer vreugde voelen bij het 2de streepje, deels bevestiging enzo.
ik snap natuurlijk dat het 9 maanden spannend blijft, tot je een gezond kindje in je armen houdt. En mijn vraag was ook niet specifiek of ík zwanger ben.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af hoe dat nou zit, is een test positief na een bevruchting of alleen na een innesteling? en waarom laat een gewone test ook 2 streepjes zien, heeft mijn lichaam dan gewoon veel hormonen of is zo'n test dan niet betrouwbaar.
en dat ik zo vaak test hoort bij mij, deels controlefreak, deels onzekerheid, deels iedere keer vreugde voelen bij het 2de streepje, deels bevestiging enzo.
zondag 7 februari 2010 om 12:20
zondag 7 februari 2010 om 12:28
Je produceert pas HCG als het vruchtje ingenesteld is, of aan het nestelen is en niet als de bevruchting heeft plaatsgevonden. Een positieve test (normale testen) reageert op HCG dus pas bij de nesteling. (ik wist niks van vroege testen maar wellicht zijn die super sensitief en slaan ze al positief uit met het kleinste spoortje HCG)
zondag 7 februari 2010 om 12:55
En bevruchte eicel nestelt zich na 10 -16 dagen in na bevruchting. Pas dan begint je lichaam zwangerschapshormoon aan te maken. Je kunt dus best al voordat je ongesteld zou moeten worden een test doen. Sommige vrouwen maken pas laat dat hormoon aan en dan kan het voorkomen dat je eerst negatief test en daarna pas positief. Het is alleen nu wel afwachten of het goed doorzet de zwangerschap. In de eerste weken kan het vruchtje alsnog worden afgestoten omdat er in de aanleg iets fout zit. Het zijn gewoon hele spannende weken. Ik leef met je mee want ik ga net de 6e week in, ben voor de 3e keer zwanger na 2 miskramen. Veel succes!
zondag 7 februari 2010 om 13:11
he loeszie, gefeliciteerd en spannend inderdaad!! duim ook met je mee. ik weet dat de eerste weken heel spannend zijn, de vorige keer zag ik met 7 weken een kloppend hartje en de echoscopist zei dat de kans op een miskraam toen met 80 procent verminderd was. dat kloppend hartje schijnt echt een mijlpaal te zijn. Vroeger werd er standaard met 12 weken pas een echo gemaakt om te zien of het goed was. Vandaar dat die magische 12 weken grens er nog steeds is. terwijl je dus ook echt al eerder zekerheid kan hebben. krijg jij een vroegere echo vanwege je miskramen?
zondag 7 februari 2010 om 13:25
Hoi Royanne,
Ik snap die negativiteit niet zo goed.
Waarom zou je niet alvast mogen testen?
Snap best dat je super nieuwsgierig bent.
En als de mogelijkheid er is om alvast te testen waarom niet.
In Nederland zijn we altijd zo behouden. Ook vooral niet voor de drie maanden vertellen dat je zwanger bent, want stel dat je voor dat je een miskraam krijgt. Ja wat dan nog? Als je het hebt verteld zou ik denken. Dan weet iedereen tenminste waarom je verdrietig of van slag bent. Meid geniet van idee dat je mama wordt. Het gaat vaker goed dan mis. Ik heb destijds ook 2 dagen voor ik ongesteld moest worden positief getest. Mijn dochtertje is inmiddels 2 jaar.
Ik snap die negativiteit niet zo goed.
Waarom zou je niet alvast mogen testen?
Snap best dat je super nieuwsgierig bent.
En als de mogelijkheid er is om alvast te testen waarom niet.
In Nederland zijn we altijd zo behouden. Ook vooral niet voor de drie maanden vertellen dat je zwanger bent, want stel dat je voor dat je een miskraam krijgt. Ja wat dan nog? Als je het hebt verteld zou ik denken. Dan weet iedereen tenminste waarom je verdrietig of van slag bent. Meid geniet van idee dat je mama wordt. Het gaat vaker goed dan mis. Ik heb destijds ook 2 dagen voor ik ongesteld moest worden positief getest. Mijn dochtertje is inmiddels 2 jaar.
zondag 7 februari 2010 om 13:28
Vroeg testen is alleen jezelf maar zenuwachtiger maken!
De meeste zwangerschappen gaan ten gronde als als je nog amper overtijd bent of nog ongesteld moet worden.
Zekerheid heb je ook niet als er een innestelling plaats heeft gevonden,dan nog gaat het in vele gevallen fout of omdat het zich niet goed innesteld of omdat het zich niet goed deelt enz enz.
En bij de een is een test eerder positief dan bij een ander het is net hoeveel hcg er op dat moment aanwezig is.
De meeste zwangerschappen gaan ten gronde als als je nog amper overtijd bent of nog ongesteld moet worden.
Zekerheid heb je ook niet als er een innestelling plaats heeft gevonden,dan nog gaat het in vele gevallen fout of omdat het zich niet goed innesteld of omdat het zich niet goed deelt enz enz.
En bij de een is een test eerder positief dan bij een ander het is net hoeveel hcg er op dat moment aanwezig is.
zondag 7 februari 2010 om 15:26
zondag 7 februari 2010 om 17:29
Ook ik kan me je nieuwsgierigheid goed voorstellen hoor!! Zelf wist ik niet precies wanneer ik ongesteld had moeten worden dus heb het maar ruim genomen en ben ongeveer een week van te voren gaan testen, en deze was positief!! Heeeeeel licht streepje, was in de schemering haast niet te zien, maar het was er toch. Ik hoor trouwens vaak dat de kruidvat testen ook erg vroeg resultaat geven.
Natuurlijk kan er nog van alles misgaan, dat is altijd zo. Ik las toen in een boek uit de bieb dat er zo'n 10 tot 15% misgaat. Van dat deel gaat het meeste mis in een heel pril stadium (en dus eigenlijk voor je ongesteld had moeten worden). En idd nadat het hartje is aangegaan neemt de kans weer een stuk af.
Dus voor nu: gefeliciteerd!!! De meeste zwangerschappen gaan idd goed, dus de kans dat dat bij jou ook zo is is heel groot!
Geniet ervan!!
Natuurlijk kan er nog van alles misgaan, dat is altijd zo. Ik las toen in een boek uit de bieb dat er zo'n 10 tot 15% misgaat. Van dat deel gaat het meeste mis in een heel pril stadium (en dus eigenlijk voor je ongesteld had moeten worden). En idd nadat het hartje is aangegaan neemt de kans weer een stuk af.
Dus voor nu: gefeliciteerd!!! De meeste zwangerschappen gaan idd goed, dus de kans dat dat bij jou ook zo is is heel groot!
Geniet ervan!!
zondag 7 februari 2010 om 18:54
quote:royanne77 schreef op 07 februari 2010 @ 15:26:
haha, hele verschillende postings van charlotte en esmee!
denk dat ik liever de reactie van charlotte lees.
ik denk ook dat je niet helemaal gelijk hebt esmee, volgens mij gaat het in een kwart van de gevallen nog fout, sommige sites zeggen 15-20 procent. dat zijn niet de meeste zwangerschappen!
Je kan mischien liever de reactie van charlotte lezen.
Maar ik heb echt gelijk.
Wat ik zeg is dat de meeste zwangerschappen ten gronde gaan voor dat je nog maar uberhaupt weet dat je zwanger bent,dus veel meer zwangerschappen dan als je verder heen bent(komt uit de mond van een ervaren gynaecoloog).
Waar ik wel in mee kan gaan wat charlotte betreft dat we altijdt perse ons mond moeten houden tot na 3 maanden dat vindt ik ook onzin,zekerheid heb je nooit 9 maanden lang niet.
Ik heb dat van erg dichtbij ervaren toen mijn zusje haar kindje verloor met 8 maanden zwangerschap,terwijl alles perfect ging!
Zo vroeg testen heb ik never gedaan bij mijn 5 zwangerschappen,wat voegt het toe als je 5 dagen van te voren gaat testen en hij blijkt positief ,de kans dat je alsnog ongesteld gaat worden is nog steeds erg aanwezig,en de domper is des te groter dan dat je 5 dagen niks weet en gewoon ongesteld wordt.
haha, hele verschillende postings van charlotte en esmee!
denk dat ik liever de reactie van charlotte lees.
ik denk ook dat je niet helemaal gelijk hebt esmee, volgens mij gaat het in een kwart van de gevallen nog fout, sommige sites zeggen 15-20 procent. dat zijn niet de meeste zwangerschappen!
Je kan mischien liever de reactie van charlotte lezen.
Maar ik heb echt gelijk.
Wat ik zeg is dat de meeste zwangerschappen ten gronde gaan voor dat je nog maar uberhaupt weet dat je zwanger bent,dus veel meer zwangerschappen dan als je verder heen bent(komt uit de mond van een ervaren gynaecoloog).
Waar ik wel in mee kan gaan wat charlotte betreft dat we altijdt perse ons mond moeten houden tot na 3 maanden dat vindt ik ook onzin,zekerheid heb je nooit 9 maanden lang niet.
Ik heb dat van erg dichtbij ervaren toen mijn zusje haar kindje verloor met 8 maanden zwangerschap,terwijl alles perfect ging!
Zo vroeg testen heb ik never gedaan bij mijn 5 zwangerschappen,wat voegt het toe als je 5 dagen van te voren gaat testen en hij blijkt positief ,de kans dat je alsnog ongesteld gaat worden is nog steeds erg aanwezig,en de domper is des te groter dan dat je 5 dagen niks weet en gewoon ongesteld wordt.
zondag 7 februari 2010 om 19:16
het risico is nog wel dat je met een vroegtest idd positief test van te voren en op de dag zelf alsnog ongesteld word..
heb ik ook 2 keer gehad...
die test pikt hcg dat de bevruchting afgeeft al af , maar dan kan het zijn dat het niet ingenesteld heeft..
(hebben ze me toen van predictor uitgelegd)
dus tja... afwachten...
maar heb het dus zelf ook wel gedaan.. hihi
dus snap je helemaal..
heb het de laatste keer trouwens niet gedaan, ben nu bijna 8 weken en nog steeds is het spannend!
dus veel succes nog even en hoop dat je test gewoon positief blijft!!
spannend hoor!
heb ik ook 2 keer gehad...
die test pikt hcg dat de bevruchting afgeeft al af , maar dan kan het zijn dat het niet ingenesteld heeft..
(hebben ze me toen van predictor uitgelegd)
dus tja... afwachten...
maar heb het dus zelf ook wel gedaan.. hihi
dus snap je helemaal..
heb het de laatste keer trouwens niet gedaan, ben nu bijna 8 weken en nog steeds is het spannend!
dus veel succes nog even en hoop dat je test gewoon positief blijft!!
spannend hoor!
zondag 7 februari 2010 om 19:21
ik lees anders genoeg andere dingen, namelijk dat het in 10-15 procent alsnog fout kan gaan na een positieve test. wat 19juni eigenlijk ook zegt.
en ik geloof ook wel dat er zwangerschappen gewoon eindigen en je dan gewoon ongesteld wordt zonder dat je er iets van wist. maar als je positief test (een paar dagen achter elkaar ook) dan heb je gewoon 10-15 procent kans dat je toch nog gewoon ongesteld wordt.
dus die ervaren gynaecoloog 9of ben je dat zelf) benoemt het een beetje pessimistisch.
anyway, het maakt me verder ook weinig uit, zekerheid heb je nooit en misschien voegt het vroege testen niets toe, maarja, zo doet ieder het op z'n eigen manier.
en ik geloof ook wel dat er zwangerschappen gewoon eindigen en je dan gewoon ongesteld wordt zonder dat je er iets van wist. maar als je positief test (een paar dagen achter elkaar ook) dan heb je gewoon 10-15 procent kans dat je toch nog gewoon ongesteld wordt.
dus die ervaren gynaecoloog 9of ben je dat zelf) benoemt het een beetje pessimistisch.
anyway, het maakt me verder ook weinig uit, zekerheid heb je nooit en misschien voegt het vroege testen niets toe, maarja, zo doet ieder het op z'n eigen manier.
zondag 7 februari 2010 om 19:24
gefeliciteerd fee!!
wat je schrijft, dat bedoelde ik dus met mijn vraag en toen is er door diverse forummers geantwoord dat je lichaam pas die hormonen aanmaakt ná de innesteling, dus dat is dan wel gebeurd.
tegenstrijdig dus.
hoe vaak had je toen getest?
Ik heb 4 dagen geleden getest maar sindsdien nog iedere dag een positieve test gehad, dus ik heb toch wel goede hoop....
bovendien ben ik uitgegaan van een cyclus van 28 dagen terwijl ik daarvoor altijd op 26 dagen zat, dus als dat zo is, had ik vandaag eigenlijk mijn NOD!
wat je schrijft, dat bedoelde ik dus met mijn vraag en toen is er door diverse forummers geantwoord dat je lichaam pas die hormonen aanmaakt ná de innesteling, dus dat is dan wel gebeurd.
tegenstrijdig dus.
hoe vaak had je toen getest?
Ik heb 4 dagen geleden getest maar sindsdien nog iedere dag een positieve test gehad, dus ik heb toch wel goede hoop....
bovendien ben ik uitgegaan van een cyclus van 28 dagen terwijl ik daarvoor altijd op 26 dagen zat, dus als dat zo is, had ik vandaag eigenlijk mijn NOD!
zondag 7 februari 2010 om 19:27
Die 10 tot 15 procent is vanaf de dag dat je ongesteld had moeten worden. Van alle zwangerschappen (die dus vaak niet bekend zijn omdat veel mensen pas testen als ze overtijd zijn) Als je de fouten bij de innesteling mee rekent gaan er nog veel meer zwangerschappen mis. Dus de gyn van esmee is niet pessimistisch maar realistisch.
zondag 7 februari 2010 om 19:30
Wordt het streepje ook donkerder Royanne? Ik had toen ik mijn miskraam had nl steeds positieve testen maar het streepje werd niet per se donkerder. Dit keer had ik 2 dagen voor NOD getest en al een goed streepje, nu een volle week later wordt het streepje echt heel donker en verschijnt al voor de controlestreep. Een goed teken. Ik ga de verloskundige volgende week pas bellen, ik weet niet of ik een vroege echo krijg. Ik hoop wel dat het kan rond week 7/8. Maar ik ken helaas ook weer genoeg verhalen dat het na een goede echo met kloppend hartje toch mis ging. Ik ga pas juichen als ik 10/12 weken ben.
zondag 7 februari 2010 om 19:34
loeszie, het streepje blijft beetje hetzelfde, verschijnt wel sneller. en het feit dat een gewone test al genoeg hormonen 'leest' vind ik ook positief. maar natuurlijk weet ik dat het mis kan gaan, rond je NOD, de eerste weken erna, na 3 maanden, 4,5,6, het zegt allemaal weinig. Ook ik ken verhalen van gezonde goede zwangerschappen waarbij een kindje in de laatste weken alsnog overleed. en die 12 weken grens is helaas onzin. het enige wat je kan proberen is vertrouwen op een goede afloop en je lijf.
ik zou de vk maar snel bellen, soms zitten ze onwijs vol en misschien kan je ook vragen om een vroege echo ivm je eerdere miskraam.
ik zou de vk maar snel bellen, soms zitten ze onwijs vol en misschien kan je ook vragen om een vroege echo ivm je eerdere miskraam.