heet/pittig leren eten

07-02-2010 15:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van thuis uit niet gewend om pittig/heet te eten met als gevolg dat ik zowat in brand staat als iets wat pittiger is dan normaal.

Gisteren hadden we bij de chips salsasaus. Op het potje stond mild dus geen probleem dacht ik, maar toch moest ik na bijna elk chipje een slok drinken nemen.

Heeft er iemand tips om wat pittiger te leren eten want ik ben gek op buitenlands eten en dat is vaak wat pittiger!

Alvast bedankt !
Laat mijn broertje eens voor je koken.
gewoon voor jezelf pittiger gaan koken zodat je eraan went? Tegen het branderige gevoel helpt trouwens zout, suiker of melk. Mocht je het net iets te pittig hebben gemaakt
Dat zeg ik....
@ Brummetje: Dan sta ik vast helemaal in vuur en vlam

@ Websje: dat is een goede tip van zout, suiker of melk. Ik blus meestal met water maar dat maakt het soms nog erger voor mijn gevoel.
Niet elke keer een slok drinken nemen, maar gewoon dooreten.

Lees nu je volgende post...zeker geen slok water na elke hap.
Liever elitair dan een pauper!
Naar een Indiaas restaurant gaan, en de Curry mild eten.

Pikant ga je al niet redden.

Succes.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Geen water drinken maar inderdaad iets zoets.

En het is een dooddoener maar door de tijd heen kun je steeds beter tegen pittige gerechten. Gewoon zo nu en dan eten want het went.
Ik ga zo kouseband maken, je mag wel komen om te oefenen. Voor het in brand staan van je mond achteraf op een suikerklontje sabbelen. en een zakdoekje voor je loopneus
anoniem_88579 wijzigde dit bericht op 07-02-2010 15:56
Reden: dubbel woordje
% gewijzigd
En als je zelf kookt, beginnen met wat milde sambal door je eten te doen. Van een Hollands merk, bijv. Conimex ofzo. Da's helemaal niet pittig. En na een tijdje overstappen op een heter merk, of er bijv. wat meer verse Spaanse peper in doen.

Een madame Jeanette zou ik voorlopig niet proberen. Dat komt later wel!
Koop kokosmelk en voeg dat toe aan pikante gerechten. Het haalt er net het scherpste af en geeft tevens 'n heerlijke smaak.
Ik begrijp niks van mensen die heel pittig eten lekker vinden. Je proeft toch niks meer van de lekkere smaken als dat hete alles overheerst?
Gebruik ipv gewone sambal, sambal manis. Dat is gebakken sambal en die is milder van smaak.
Kokosmelk of yoghurt helpen inderdaad in curry's. Voor mexicaans eten helpt crema (bijv. creme fraiche) goed om het pittige in bedwang te houden.
Dat zeg ik....
quote:DeKenau schreef op 07 februari 2010 @ 16:07:

Ik begrijp niks van mensen die heel pittig eten lekker vinden. Je proeft toch niks meer van de lekkere smaken als dat hete alles overheerst?De combinatie vind ik lekker: dus merken dat door de peper je luchtwegen opengaan én tegelijkertijd de verschillende ingrediënten van het gerecht proeven.
Een gerecht moet niet zo heet of koud zijn dat je niets meer proeft. IJs dat rechtstreeks uit de vriezer komt en dat ietwat moet ontdooien voordat het op smaak komt, eet ik ook niet.
witte rijst werkt ook heel goed als blusmiddel. Zal vast de reden zijn dat het in veel aztiatische restaurants standaard bij het gerecht wordt geserveerd
één keer is voldoende
@DeKenau

Als je niet gewend bent om heet te eten, dan is het alleen maar heet en proef je verder niets. Maar als je het eenmaal wel gewend bent, dan ga je ook steeds meer proeven als een gerecht wel pittig is.
Wat fijn zoveel reacties. Daar kan ik wel wat mee!!

Ik moet dus proberen meer door te zetten en zal geen water meer drinken!!

Kokosmelk is ook een goede (en ook lekker).

Zara- Ik had even gegoogled maar een madame Jeanette is inderdaad (nog) niet aan mij besteed. haha.

Ik zal hier op eetpijler ook eens zoeken naar lekkere curry recepten. Nu eet ik af en toe een curry van Pattaks maar dat moet vast lekkerder kunnen!
En om te blussen werken warme dranken beter dan koude (thee werkt bijvoorbeeld heel goed).
quote:Hebbes schreef op 07 februari 2010 @ 15:46:

@ Brummetje: Dan sta ik vast helemaal in vuur en vlam

@ Websje: dat is een goede tip van zout, suiker of melk. Ik blus meestal met water maar dat maakt het soms nog erger voor mijn gevoel.Water helpt niet dat weet iedereen die met regelmaat heet eet. Wel helpt een hapje witte rijst, of yoghurt! (dat eten ze in veel landen niet voor niets bij pittige happen) Smakelijk!
Houd ook rekening met je smaakpapillen, als iets te pittig is, kun je proberen de hap wat meer naar achter op je tong te leggen of wat meer naar links of rechts (ik weet even niet uit mijn hoofd wat de indeling ook alweer was), zo kun je wennen...
quote:nummerzoveel schreef op 07 februari 2010 @ 16:16:

@DeKenau

Als je niet gewend bent om heet te eten, dan is het alleen maar heet en proef je verder niets. Maar als je het eenmaal wel gewend bent, dan ga je ook steeds meer proeven als een gerecht wel pittig is.Ik eet inderdaad nooit heet. Eten moet bij mij lekker en ontspannen zijn en ik wil niet steeds bezig zijn met allerlei blusmethodes tijdens het eten...dus ik vrees ik dat nooit aan heet zal wennen!
quote:Ligeia schreef op 07 februari 2010 @ 17:04:

Houd ook rekening met je smaakpapillen, als iets te pittig is, kun je proberen de hap wat meer naar achter op je tong te leggen of wat meer naar links of rechts (ik weet even niet uit mijn hoofd wat de indeling ook alweer was), zo kun je wennen...Grappig, dat ga ik ook eens proberen!
Ik ben verslaafd aan pittig. Heb het een tijdje met minder Madame Jeanette moeten doen ivm zwangerschap en borstvoeding en merkte daarna dat ik weer langzaam moest ophogen om er aan te wennen.

Oftewel; gewoon langzaam steeds pittiger eten.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven