Het grote Wintersporttopic!

13-10-2009 14:22 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie nu al niet meer kan wachten!

Hier zit de vakantie er ook weer op! Niks gebroken gelukkig, en idd ze verhuren ook alleen stokken.

Heb nog ff geprobeerd te snowboarden, maar het gaat gewoon niet. Het doet pijn.

Bij ons wel gesneeuwd. Alleen vind ik nieuwe sneeuw niet zo fijn, dan val ik sneller.
Kattenkop: ik heb er jaren gewoond en gewerkt. Geweldig gebied. Vraag maar raak.
Heeft er nog iemands tips voor Winterberg? Ik ga daar binnenkort een weekendje naar toe. Ik heb wel even gegoogled maar er is zoveel keuze.

Waar kun je het beste ski's huren (en waar juist niet)? En waar kun je het beste ski-les nemen? Ik had al een Nederlandstalige school gevonden: Der Brabender. Is dat wat?
Raak weer helemaal enthousiast door dit soort topics!! Misschien hier iemand die me kan helpen, ik wil eigen ski's gaan kopen en nu zijn me in de winkel de Volkl Attiva Flora aangeraden. Dus wil nog een beetje googlen voor info, maar het viel me op dat op de website van Volkl; de Attiva Flora helemaal niet vermeld staat. Dat terwijl het toch skies van seizoen 2009/2010 zijn.

Weet iemand hoe zoiets nou eigenlijk kan?

Ervaringen zijn natuurlijk ook welkom . Ander paar waar ik over denk is Head Perfect One. (Ben denk ik gemiddelde skier; 6 weken ervaring; kom overal wel naar beneden maar ben niet suuper snel; hou graag controle).

Thanks alvast!
Skilerares in ruste to the rescue

Hoe ski je? Overal naar beneden komen is geen criterium, doen oudjes van 65+ en kleine kinderen ook....

Om goed te bepalen wat voor soort ski voor jou passend is moet je wat meer info geven?

Ski je eager, of juist behoudend?, heel sportief? Ben je sportief/sterke spieren goede conditie? Hoe is je techniek, heb je alle 6 weken lessen gehad? Zo ja, privé of groep, volle week of slechts een dagje? Gericht op techniek of op relaxed de berg af schuiven?

Hou je van snelheid of juist gemoedelijk toeren? Waren die 6 weken verdeeld over 6 jaar of over 2 vakanties? Tot slot: hoe lang ben je en hoeveel weeg je? Een "spaghettisliert" van 1.85 met 60 kg of een bijvoorbeeld 1.50 met 70 kg hebben echt een ander soort ski nodig. Sommige dames skies worden niet op wat grotere Hollandse dames gebouwd.

Als ik je post lees zeg ik je alvast één ding: laat die Head perfect one lekker in het schap staan. Is een pittige ski die een goede techniek vereist en fel geskied moet worden. Daar ben je met 6 weken niet aan toe, die ski gaat met jou aan de haal.

Völk is wel een aardige doorgroei ski. Neem hem niet te kort (gaan ze je waarschijnlijk wel vertellen in de winkel, ski liever tussen neus-voorhoofd of lichaamslengte).

Je kan eens kijken naar de K2 dames skies, de Sweet luv of de True luv. Super kwaliteit (head en volkl trouwens ook, vermijd de goedkope series van (Atomic) met schuimkern, waardeloze shit).

Tot slot: hoe zijn je schoenen? Zijn ze (te) flexibel (soort flex) en echte damesschoenen? --> zeer meeverend en vooral gericht om je voeten warm te houden.. ? Of heb je wat stijvere schoenen waarmee je meer controle over je skies hebben (techniek moet hiervoor goed zijn)? Je kan nog zo'n goede skies kopen, als je schoenen niet passen bij je ski-niveau en soort skies dan haal je nooit het optimale uit je skies. Zonde van het geld...
Wow Mips, bedankt! Zal eens even wat meer info geven, ik vind het alleen zo lastig om echt goed in te schatten hoe ik ski!

Ik ben zes keer een week op wintersport geweest in de afgelopen 7 jaar; waarvan ik 4 keer een volle week groepsles heb gehad. Vind het fantastisch, met name gewoon lekker skiën en tochten maken. Geen funparkjes, ook niet echt offpiste (vind ik ook te 'eng', dat is mijn grote handicap. In mijn hoofd zit dat zwart heel stijl is; dus denk ik dat ik dat niet kan. Terwijl ik daar eigenlijk ook echt wel prima vanaf kan komen, maar gewoon wel stukkie langzamer; zodat ik wel de controle houdt dat ik kan stoppen wanneer ik wil)

Ik heb met name het vertrouwen nodig en dat begint er steeds meer te komen. Ski dan denk ik ook wel redelijk eager en sportief. Ben verder niet super sportief; body pump klasje elke week; even die beenspieren beetje trainen ;).

Denk dat ik afgelopen week in 6 dagen ongeveer 300/350 km geskied heb. Ben bijvoorbeeld vorige keer dagtocht gaan maken (de Sella ronde, misschien ken je hem wel); inclusief heen en terug skiën denk ik zo'n 65/70 kilometer. Dat ging echt prima. Hou wel van snelheid; maar wel zo dat ik me er comfortabel bij voel... oh lastig lastig! Merk dat ik mensen voorbij ski (nee en niet alleen de beginnersklasjes); maar ook dat ik voorbij geskied wordt . Maar heb geen last van valpartijen (klop af!)

Ben 1.70 en weeg 60 kg. Schoenen Salomon Divine 4; flex 55 volgens mij (even gegoogled; staat niet op de schoen).

Klopt trouwens dat ze me in de winkel de Volkl aanraadden tussen kin en neushoogte; maar jij zegt toch langer nemen? Waarom precies?

Hoop dat je hier genoeg aan hebt, ben benieuwd naar je reactie!!
quote:Miryana schreef op 08 februari 2010 @ 10:30:

Wow Mips, bedankt! Zal eens even wat meer info geven, ik vind het alleen zo lastig om echt goed in te schatten hoe ik ski!

Dat is ook lastig, kan het je zo zeggen als ik je zie skien maar daar hebben we nu niets aan haha . Zal kijken of ik je zo kan helpen.

Ik ben zes keer een week op wintersport geweest in de afgelopen 7 jaar; waarvan ik 4 keer een volle week groepsles heb gehad.

Dat klinkt goed! Zou vanaf nu iedere vakantie 2 ochtenden privé les nemen. 's morgens met een leraar techniek trainen, in de middag zelf oefenen. Dan verdwijnt die "zwarte piste blokkade" vanzelf. Als je techniek verbetert dan merk je dat je automatisch sneller en gecontroleerder skiet. Daarom is voor jou nu een borstelbaan training echt super.

Vind het fantastisch, met name gewoon lekker skiën en tochten maken.

Is het ook!!!

Geen funparkjes, ook niet echt offpiste (vind ik ook te 'eng', dat is mijn grote handicap.

Nee hoor, geen handicap. Funpark moet je ook liggen maar dat is ook echt een andere tak van sport, met compleet andere soort skies, schoenen etc (breed, super flexibel, geen plaat onder de binding, vaak bot gemaakte stalen kanten om goed te kunnen sliden etc). Off piste moet je echt alleen doen onder begeleiding, kan gewoon dodelijk zijn als je niet weet wat je doet (en dit geldt voor >95% van de toeristen in wintersportgebieden). Ook voor offpiste geldt: speciale skies, andere skitechniek en vooral safety first: kennis van lawinekunde, weer en gebied. En de heilige drie-eenheid: piepers, helm en sneeuwschep. Een stukje naast de piste kan over het algemeen prima hoor (niet op de gletscher trouwens haha).

In mijn hoofd zit dat zwart heel stijl is; dus denk ik dat ik dat niet kan. Terwijl ik daar eigenlijk ook echt wel prima vanaf kan komen, maar gewoon wel stukkie langzamer; zodat ik wel de controle houdt dat ik kan stoppen wanneer ik wil)

Verstandig!

Ik heb met name het vertrouwen nodig en dat begint er steeds meer te komen.

Vertrouwen komt met techniek en ervaring. Techniek maakt dat jij je skies ook op steil zwart onder controle hebt en ervaring leert dat je daarom niet bang hoeft te zijn...

Ski dan denk ik ook wel redelijk eager en sportief. Ben verder niet super sportief; body pump klasje elke week; even die beenspieren beetje trainen ;).

Goed bezig ..

Denk dat ik afgelopen week in 6 dagen ongeveer 300/350 km geskied heb. Ben bijvoorbeeld vorige keer dagtocht gaan maken (de Sella ronde, misschien ken je hem wel); inclusief heen en terug skiën denk ik zo'n 65/70 kilometer. Dat ging echt prima.

Ken hem, is ook echt heel gaaf!!!

Hou wel van snelheid; maar wel zo dat ik me er comfortabel bij voel... oh lastig lastig! Merk dat ik mensen voorbij ski (nee en niet alleen de beginnersklasjes); maar ook dat ik voorbij geskied wordt . Maar heb geen last van valpartijen (klop af!)

Ben 1.70 en weeg 60 kg. Schoenen Salomon Divine 4; flex 55 volgens mij (even gegoogled; staat niet op de schoen).

Zijn vrij slappe schoenen (heel flexibel - flex 55 is vrij weinig). Voor nu prima om 'techniek" te oefenen (je kan makkelijk enkel bewegen). Maar voor bij de skies (de Völkl) zou ik een wat stijvere schoen pakken, die geeft je veel meer vertrouwen.

Klopt trouwens dat ze me in de winkel de Volkl aanraadden tussen kin en neushoogte; maar jij zegt toch langer nemen? Waarom precies?

Dan zijn ze stabieler op hogere snelheden, als jij je techniek verder gaat ontwikkelen dan zal je vanzelf sneller gaan skien. Korte skies gaan veel sneller "zoeken" worden onrustig etc. (In veel gevallen komt dit doordat mensen te ver achter het zwaartepunt hangen, niet naar voren in de schoen en druk op de voorkant van de ski zetten). Met goede techniek zijn de bochten ook geen probleem (zit vooral in je hoog-laag beweging vanuit de enkel). Ik ski zelf alle skies op lichaamslengte behalve mijn slalom skies, die ski ik op kinhoogte.

Hoop dat je hier genoeg aan hebt, ben benieuwd naar je reactie!!

Ik denk eerlijk gezegd (niet boos worden hoor), dat je NIET eager en sportief skiet maar eerder behoudend en voorzichtig (niks mis mee hoor). Waarom?

quote:Hou wel van snelheid; maar wel zo dat ik me er comfortabel bij voel... oh lastig lastig!quote:Maar heb geen last van valpartijen (klop af!)quote:Ik heb met name het vertrouwen nodig en dat begint er steeds meer te komen.Dit zijn precies de eigenschappen die je hebt als je nieteager skiet. Als je nooit valt dan ski je altijd veilig binnen je kunnen maar dat betekent ook dat je geen nieuwe dingen probeert/leert. Je blijft hangen op het veilige bekende... Als ik skiles gaf was dit ruim binnen mijn kunnen (uiteraard). Als ik zelf lekker aan het skien was meestal ook binnen mijn kunnen, allemaal geen valpartijen. Ging ik skien met (beter skiënde) collega's of had ik skileraartraining dat werden de grenzen opgezocht en overschreden, ging om de haverklap op mijn gezicht. Maar zo heb ik wel beter leren skiën. Trainen voor mijn volgende (gevorderde)skileraar diploma ben ik (en met mij de rest van de groep, allemaal ervaren leraren) zo ontzettend vaak gevallen. Niet vallen is niets leren...

Verder: ga voor aankoop van skies naar een goede speciaalzaak. Laat aub de Perry etc links liggen. Was er toevallig dit weekend voor iets anders en dan hoor ik de verkopers zulke onzin vertellen over skitechniek en skies dat mijn haren overeind gaan staan.

Goede zaken zijn o.a: MK ski in Bilthoven, Beversport in Tilburg, Austriasport in Malden, Duiijvestein in Zoetermeer.

Oja, ik kan je techniek tijdens lessen prima op blauw trainen en toch je later veel zekerder op zwart laten skien. Je hoeft zeker niet op zwart te trainen om de techniek om zulke pistes te skien onder de knie te krijgen.. vergeet dat niet als je les hebt (en denkt dat je niets leert )
Haha, niet boos hoor, geloof je meteen! Boehoeh .

Ben inmiddels wel bij verschillende winkels geweest; Bever, Duijvestein en De Wit; maar in alledrie de winkels krijg je andere skies geadviseerd (ook omdat ze gewoon andere skies verkopen), vandaar dat ik ook hier nog even om advies kwam vragen. Maar als jij het zo een beetje leest bij bij mij, de Völkl Attiva Flora zouden dan wel eens oke kunnen zijn? Of zou je toch adviseren om gebruik te maken van een testmogelijkheid bij een binnenbaan?
hoi Miryana, ik denk dat de Attiva flora een goede ski is om lang in door te groeien. zou je wel adviseren met deze ski ook wat lessen te nemen in de sneeuw.

Natuurlijk kan je testen, maar als je niet goed weet waar je op moet letten heeft het niet veel zin. Zoals ik zei: je moet in de ski groeien, in het begin best even wennen om van een flap-huurski op een goede ski te staan. Dat kan je niet "wennen" in een hal. Tijdens je skiles kan je wel techniek trainen zodat je idd in je ski groeit (en dus uitgedaagd wordt....).

Zou trouwens meteen een helm aanschaffen (kan je misschien

Ben zelf erg enthousiast over de Attiva lijn van Völkl. Veel dames skies zijn uitgeklede modellen met roze verf en een bloemetjesprint.

Aantal collega's van mijn skischool skien ook met de Attiva serie en zijn zeer tevreden.

Attivaserie is serieus aangepakt (net als bijvoorbeeld K2). Ski zelf geen damesski maar heb een set raceskies (Head Worldcup iSpeed) en een set speelskies (K2 Public Enemy) voor offpiste. Mijn slalomskies staan op Marktplaats ivm lage speelfactor haha...

nog korting op krijgen bij aanschaf van skies haha). Ski altijd met helm en voel me zo kaal zonder helm.

ps... wat leuk dat je zo enthousiast bent over het skiën.. Gaaf!!
@ Mips

Zou je mij ook advies willen geven? Ik ben ook aan het kijken voor skies.

Ik ben ook een niet eagere skieer. Hou ook graag de controle. Ga wel graag wat harder naar beneden en hou er van om flink de bochten in te snijden.

Voor vallen ben ik niet bang. Gebeurd ook wel eens.

Ik vind het belangrijk dat mijn skies niet te zwaar zijn.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Rossignol ATTRAXION VI CASUAL (even plakken)

en de Salomon Origins Opal.

Ik heb vrij stijve Nordica Skischoenen. (Nordica past mij het beste omdat ik een vrij smalle voet heb met een hoge wreef).

Groetjes 30-

Ik ben 1.74 en weeg 65 kg.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Hoi Dertigmin, hoe is je skitechniek, ervaring etc. Wil je daar nog wat info over geven? Check even mijn vragen aan Miryana.

De Rossi is best een pittige ski daar moet je best wat techniek voor meebrengen. Wel een kwalitatief goede ski. Zelfde geldt voor de Salomons.

Gevaar als je een te heftige ski koopt dat deze er met je vandoor gaat op hoge snelheden en dat je dik inlevert op comfort als je langzamer gaat. Oftewel, kleine fouten worden genadeloos afgestraft.

Ik geef bijvoorbeeld met mijn Head ski geen les, tenzij ik echt gevorderden privé les geef. Sies zijn niet comfortabel op lage snelheden en je moet super zuiver skien, kijk ik achterom naar mijn gasten dan straft mijn ski een minimaal foutje af. Dus met zo'n pittige ski moet je altijd supergeconcentreerd skien én/of echt een gedegen techniek hebben. En techniek zit niet altijd in "jaren". Je kan jarenlang skien maar nooit verder groeien dan licht gevorderd. Je hebt ook skiers die na 10 weken echt een goede techniek hebben (hebben veel les genomen en trainen op de rollerbaan bijvoorbeeld).

Vind ze beide voorbeelden wel erg smal onder de voet <75 mm dus niet echt super voor buiten de piste (ook al heten ze all mountain buiten de piste ski je minimaal >80 mm onder de binding). Wel goed om te racen op de piste en prima voor verspoorde sneeuw aan het einde van de dag.

Oja, voor de skikopers: check even de site van Sport Conrad in Duitsland. Super online ski shop waar je vaak goedkoper uit bent (reken 15 euro toeslag voor import van de skies) dan in de winkel. Ze hebben vaak de modellen van jaar daarvoor voor een prikkie. Bestel hier ook regelmatig spullen (heb geen aandelen haha).
Van die twee is de Rossi de 'betere' ski op snelheid, maar hij is ook wat zwaarder te skien (mogelijk door de sandwichconstructie, zie ook: http://www.ski-mag.com/en/ski/clanak.php?id=19460). Aangezien je vrij groot bent zou je hem wel aankunnen vermoed ik, maar het is wat harder werken. De breedte van de ski is denk ik prima voor je, zolang je geen hele snelle kantenwissels wil uitvoeren.

De Salomon is een lichtere (zeer) eenvoudige ski, maar heeft wel wat problemen als je hem echt pittig wil skien. De Opal heeft een kern van schuim waardoor hij zo licht is, maar dat kost je wat levendigheid ten opzichte van hout. Ga je voor een lekker dagje uit, dan is het wel een heel lekkere ski.

Voor een wat lichtere ski die heel goed de bochten snijdt zou je ook eens bij een Head Every One o.i.d. kunnen kijken. Die vereist wel wat meer precisie qua techniek (hij draait zo makkelijk dat hij dat ook doet als je het niet wil ;)), maar ik denk dat er weinig ski's zijn die zo licht zijn en toch een redelijk hoog 'plafond' hebben.
Hoi Mips,

Ik heb 12 weken ervaring. Waarvan ik de eerste 6 weken de hele week les heb gehad en daarna de eerste twee dagen van mijn vakantie in de gevorderen klas mee ga.

De laatste jaren huur ik ook in de Expert klasse omdat ik idd de leraar met mijn beginners skis niet meer bij kon houden.

Mijn ski techniek is ruim voldoende, ik mag wel wat meer hangen in de bochten, maar daar gaan we dit jaar weer aan werken Ik kan alleen een beetje angstig zijn op een zwarte piste met ijs, voor de rest ga ik overal vanaf. IJsplaten zijn gewoon niet mijn favoriete bezigheid.

Ik ski nu grotendeels op de piste, maar wil juist af en toe off piste (gecontroleerd in de les) gaan skieen.

Omdat wintersport mijn hobby is ga ik ongeveer 3 x per jaar op wintersport. 1 x een hele week en 2 x een (budget) 3 dagen (exclusief reisdagen)
Thanx Yetiman. Wij gaan over 2 weken naar Montafon en daar zijn ze nog al Head fan. Misschien kan ik een dagje proef gaan skieen.
Voor offpiste zijn trouwens geen van de genoemde modellen echt geschikt. Nadeel is dat je eigenlijk nooit perfectie op en van de piste in één ski krijgt (Dynastar Legend Sultan 80/85 komt in de buurt misschien).
Ben ik met je eens Yetiman. Maar om nu 2 paars skies aan te schaffen? Misschien als ik het poeder rijden echt heel erg leuk ga vinden dat ik er eens over na ga denken.

Het punt is dat ik minimaal 1 week per jaar ook met kind ski en daardoor wil ik graag wendbaar en snel voor zijn. Hij is bijna sneller dan ik met zijn 7 jaar en 3 weken ervaring
Gewoon huren voor de offpistedagen dan om te beginnen . Als je het heel leuk vindt kan je altijd nog een tweede paar kopen.

Dat ze in het Montafon nogal Head-gek zijn is overigens niet geheel objectief ;).
Hahahahahahahahaha

(staat er een beetje krom)
Ik zit nu even op Sport Conrad te kijken en herken de skies die ik in december had (en die goed bevielen) dat waren de Rossignol Saphirs.
Yetiman, de Salomon heeft een houten kern (check ook even de site van salomon), geen schuim of hebben we het niet over dezelfde ski? En zo simpel te skiën is hij niet volgens Salomon

One ski quiver for strong women skiers who spend 80% on piste and 20% off.

Geen lichte ski voor beginners dus. Moet erbij zeggen dat ik niet zo geloof in one ski quiver. Off piste ski ik nooit onder de <85 mm onder de voet. Wil je meer off piste gaan huur dan een set goede skies voor een dag (en een gids, maar dat spreekt voor zich..). Wel is het een prima ski om naast te piste wat te spelen in de sneeuw. (let op: hoog verslavingsgevaar.... )

salomon ski

Maar qua schuim kan ik je maar één ding zeggen: nooit kopen! Schuim heeft de vervelende eigenschap dat het na een paar weken uit begint te werken. Gevolg: slappe flap skies. Enige voordeel van schuim is dat het goedkoop is. In jouw geval duurkoop.

@30-, denk dat de genoemde skies wel aan de felle kant zijn maar dat je er toch veel plezier van gaat hebben. Kijk of je op vakantie deze skies uit de verhuur kan huren en daarna een (nieuwe) set kopen. Vaak betaal je bij koop niets voor de huur.

Moet zeggen dat ik zelf fan van Head ben. Heb jaren Rossi geskied maar heb nu Head skies en vind ze echt heerlijk skien.

shit shit shit... wil NU skien... aahrgg..krijg de kriebels...
En hoe staat de Everyone dan daar tegenover? Daar ervaring mee?

Ik hoop ook dat een iets fellere ski, mij wat meer dwingt om mezelf nog meer te ontwikkelen.
Haha Yeti, helemaal eens: one ski quiver bestaat niet.

@30-: probeer er in paar in Montafon en koop ze daar of later op Conrad.

Heb nog even Conrad gecheckt, zie de Saphire er niet bij staan. Is toch een ouder model (google vond hem op seizoen 2004). De binding van de Rossi ski op Conrad is een Saphire binding, maar die hoort bij een Harmony ski. En dat is echt een beginners-meisjes ski.
Ik stuur ze wel een mailtje of het mogelijk is. (Is natuurlijk 1 van de drukste weken in het jaar).
Oeps, mips. Je hebt helemaal gelijk over die woodcore. Ergens scheef gekeken naar de Topaz (daarvoor klopt mijn verhaal dus beter ). In dat geval is het ineens een veel aantrekkelijker ski op snelheid. Sorry 30-.
Mips je hebt gelijk ik bedoelde de Attraxion III.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven