Gewoon ff zeuren..

09-02-2010 09:08 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
He, ik moet even wat kwijt hoor. Mijn jongste vierde laatst zijn eerste verjaardag en ik heb een uitnodiging verstuurd met bepaalde tijden (zodat hij zijn rust ook kon krijgen). Bewust overdag mensen laten komen, zodat mijn kinderen 's avonds nog even een uurtje rust hadden na de drukke dag voor ze naar bed gingen.

Ok, dat mensen langer blijven zitten had ik wel verwacht en ook op gerekend, dat heb je nou eenmaal niet in de hand. Maar ik vond het vervelend dat mijn schoonvader het er echt op aanstuurde om te blijven eten. De rest van mijn schoonfamilie bleef ook gewoon zitten, toen mijn familie weg was begonnen ze over het eten...tja..uiteindelijk had ik voor mijn gevoel geen keuze of ik had echt keihard moeten zeggen en nu opdonderen ofzo.

Het voelt vervelend omdat het over een grens heenging, mijn kinderen doodmoe, die hadden er echt geen boodschap aan, ik doodmoe en ook tegenover mijn eigen familie vond ik het stom. Ze hadden de deur nog niet achter zich dicht en toen begon de rest over het eten.

Nu hebben we mijn zoontje die doodmoe was in alle drukte naar bed gebracht. Eerst sliep hij maar later werd hij hysterisch wakker. En hebben we de hele avond hem moeten troosten.

Voordat ik reacties krijg even voor de duidelijkheid: mijn schoonfamilie bestaat echt uit schatten, het enige verschil met mijn eigen familie is dat ik tegen mijn schoonfamilie niet snel zal zeggen dat het niet uitkomt. Tegen mijn eigen familie had ik dat gewoon gezegd en was er ook niets aan de hand geweest.

Ik wilde het gewoon even kwijt. Gewoon ff zeuren dus, heb jij ook wel eens zoiets? Het lijkt klein maar je ergert je toch?
Wat MacTrees zegt dus.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Eens met Poes. Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, ook. Hier kan eigenlijk altijd iedereen blijven eten en is het op verjaardagen ook een vast gegeven ofzo; wie er nog is op etenstijd kan aanschuiven. En afhankelijk van het budget wordt er dan chinees gehaald / patat gebakken / hamburgers op de barbecue gegooid. Lekker makkelijk toch? Of familie nu van ver komt of niet, dan gaan ze tenminste met volle maag naar huis. En het is toch gezellig?
668, the neighbour of the Beast
Je kind viert z'n verjaardag schrijf je eerst, maar dan blijkt dat ie pas 1 is dus JIJ viert zijn verjaardag. Kun je toch ook gewoon 's avonds vieren in 'n weekend dat jou dat het beste uitkomt? Jij wil die visite blijkbaar ontvangen. Een 1-jarige zou het een worst zijn.
Ik heb het wel eens andersom gehad.

Reken je op mensen die mee eten met een verjaardag, komen ze pas om half 8 's avonds.

Ik vind het zo kneuterig, dat je een uitnodiging krijgt met de tijden erop.

Met een kinderfeestje, waar alleen kinderen komen, ok.

maar met een familie/vrienden verjaardag.........................................................

Wij hebben ook 1 vriendenstel, waarbij de tijden op de uitnodiging staan, kinderen zijn 3 en 6 en de verjaardagen van de ouders worden nooit meer gevierd.

Ik vind het vrij, ongastvrij.

Maar ik ga nooit 'zeuren om eten'.

Met onze eigen verjaardagen zeggen we dat we de verjaardag na 2 uur 's middags vieren en dat iedereen mee kan eten.

En dan gaat het wel eens fout dat er 's avonds mensen komen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Volgens mij is het trouwens niet raar om bij kinderverjaardagen een tijd neer te zetten, ik heb allemaal vrienden.buren met kinderen om mij heen en zij doen het ook zo. Ik vind dat wel prettig dan weet ik wat er van me verwacht word, maar goed bij hun gaat het volgens mij niet zo dat er mensen dan gewoon blijven zitten. Nouja ik vind het wel grappig om te horen hoe het bij anderen gaat. Ik denk dat ik de volgende week weer rond etenstijd vier, dan is het overdag wat rustiger en ik denk niet dat ik dit zou begrijpen als ik geen kinderen had, het verschilt per kind en die van mij zijn wat prikkelgevoelig en als moederkloek wil je niets anders dan beschermen.

Maar woont jullie familie ook om de hoek of moeten ze ver reizen?
quote:elninjoo schreef op 09 februari 2010 @ 09:45:

Je kind viert z'n verjaardag schrijf je eerst, maar dan blijkt dat ie pas 1 is dus JIJ viert zijn verjaardag. Kun je toch ook gewoon 's avonds vieren in 'n weekend dat jou dat het beste uitkomt? Jij wil die visite blijkbaar ontvangen. Een 1-jarige zou het een worst zijn.

Ook al waar, hoewel ik ewl snap dat je die verjaardag graag wílt vieren, want een eerste verjaardag is toch wel heel speciaal.

Alleen vier dat dan inderdaad op een dag dat het je niet uit maakt als het wat later wordt, want dáár heeft een kind geen benul van op die leeftijd.
Nou ik snap het wel. mijn dochter is behoorlijk van slag als ze niet voor of na het eten rust heeft gehad. en dat lukt niet met een huis vol visite. dan maakt het ook geen donder uit wat voor dag het is. mijn eigen familie komt niet omdat die in het buitenland woont. maar mijn ex schoonfamilie komt nog wel op de verjaardag van mijn dochter. bij hun is het de bedoeling dat iedereen blijft eten. chinees, of pizza iets anders willen ze niet. daar was ik sowieso al heel snel klaar mee. en nu heb ik gewoon tegen ze gezegd dat ze de hele dag welkom zijn maar dat ze niet kunnen blijven eten. als ik jou was zou ik in het vervolg van te voren aangever dat je niet wilt dat ze blijven eten omdat het voor je zoon heel belangrijk is om de dag in alle rust en op zijn manier af te sluiten.
Erger u niet, verwonder u slechts!
*
quote:Biekkie schreef op 09 februari 2010 @ 10:15:

Dan kan het best heel gastvrij zijn,maar zit ik met een kind dat zijn vingers letterlijk opeet,die boven gaat zitten want te druk,die 10 keer hetzelfde komt vragen want de dag klopt niet...

Voor sommige kinderen is zo'n verjaardag leuk,maar geeft heel veel stress.En ik vind mijn kinderen belangrijker dan gastvrij zijn.

Of een ander dat nu snapt of niet,dat is hun pakkie an.Hoooooo, wacht even. Ik denk dat je die vergelijking niet kunt maken wanneer het gaat om een autistisch kind. Voor een kind met autisme is dat inderdaad niet te verkroppen, zo'n compleet andere dag, maar voor een kind zonder autisme is dat niet zo'n probleem, normaal gesproken. Twee situaties die je niet kunt vergelijken.
Jeetje... wat ongastvrij. Ik ken dat helemaal niet, naar huis gestuurd worden omdat de gastvrouw alleen met het gezin wil eten.. Je stuurt mensen toch niet met een lege maag weer naar huis??

Kunnen de kinderen niet gewoon naar bed gestuurd worden na het eten? Waarom is dat een probleem, kinderen zijn toch altijd hyper op hun verjaardag en er zit altijd wel een huilmoment op die dag.

Qua eten is komt er bij ons soep, broodjes, pasteitjes, warm vlees, kroketten oid op tafel rond etenstijd. Vaak wordt bij kinderfeestjes wel een begintijd genoemd (vanaf 15uur oid) maar nooit dat je vóór het eten op moet donderen...

Als je absoluut wil dat je (schoon)familie vóór 17.30 uur (= etenstijd) buiten staat lijkt het mij verstandig het feestje van 10-14 uur te geven. én duidelijk aan te geven dat jullie met het gezin willen eten.
Ik snap sowieso die tijden niet zo. Wij zeggen meestal wel "vanaf een uur of twee", maar dan maakt het verder ook niet uit wie er wanneer komt en hoe lang diegene blijft hangen. Er is altijd een ploeg die van twee uur half drie tot een uur of vier of vijf blijft, een cluppie wat later komt en blijft eten en soms wat mensen die 's avonds komen. Ik vind dat losse juist wel leuk.

En ik zeg al, wie er voor het eten naar huis wil gaat naar huis, wie er wil blijven plakken blijft plakken en wie er na het eten komt komt na het eten.

Wat is het toch met die Hollandse controledrang?

Overigens vind ik dat niet zo uit de klei getrokken, ofzo. Mijn ervaring is dat juist mijn uit de klein getrokken Zeeuwse schoonfamilie heel makkelijk is en dat iedereen daar altijd welkom is, mee kan eten en binnen kan komen vallen en dat mijn eigen stadse familie daar wat moeilijker over is.
quote:Biekkie schreef op 09 februari 2010 @ 10:15:

Dan kan het best heel gastvrij zijn,maar zit ik met een kind dat zijn vingers letterlijk opeet,die boven gaat zitten want te druk,die 10 keer hetzelfde komt vragen want de dag klopt niet...

Voor sommige kinderen is zo'n verjaardag leuk,maar geeft heel veel stress.En ik vind mijn kinderen belangrijker dan gastvrij zijn.

Of een ander dat nu snapt of niet,dat is hun pakkie an.Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet tegen jou gezegd wordt maar tegen TO, die hier de vraag stelt. Kan me best voorstellen dat je met een autistisch kind de dingen anders doet. Maar dat gaat ongetwijfeld over wel meer dan alleen verjaardagen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik ben zelf lekker hollands en blijkbaar dus niet gastvrij. Wij hebben bij de verjaardagen van 1 en 2 jaar ook tijden gezet. Puur om rekening te houden met de slaapjes zodat de mensen die 's middags komen ook een gezellig kindje krijgen te zien.

Bij ons is het niet standaard dat je mee-eet. Ik maak er geen probleem van als het wel zo zou zijn hoor. Dan haal ik wel wat, maar in principe eet iedereen thuis Ik houd er dus qua inkopen geen rekening mee. Zitten er rond etenstijd nog mensen dan vraag ik vriendelijk of ze mee willen eten. Eigenlijk gaat iedereen dan weg en de mensen die willen die eten mee. Mensen die van ver komen eten altijd mee.

Ongastvrij? Nee zo zie ik het niet. Gewoon hollands. Dat men het in andere culturen anders doet prima, maar ik ben nu eenmaal ook hollands.
Juist Poez, jij verwoordt het beter dan ik.

De situatie met een autistisch kind is gewoon niet vergelijkbaar.

En als iemand met dat argument zou zeggen `joh, ik heb liever niet dat je blijft eten, want Pietje heeft gewoon echt even rust nodig na het eten, het is al zo heftig voor hem, zo´n verjaardag`, dan begrijp ik dat helemaal. Da´s gewoon een heel ander verhaal en heeft niks met ongastvrij te maken.
quote:Belbe schreef op 09 februari 2010 @ 10:08:

Nou ik snap het wel. mijn dochter is behoorlijk van slag als ze niet voor of na het eten rust heeft gehad. en dat lukt niet met een huis vol visite. dan maakt het ook geen donder uit wat voor dag het is. mijn eigen familie komt niet omdat die in het buitenland woont. maar mijn ex schoonfamilie komt nog wel op de verjaardag van mijn dochter. bij hun is het de bedoeling dat iedereen blijft eten. chinees, of pizza iets anders willen ze niet. daar was ik sowieso al heel snel klaar mee. en nu heb ik gewoon tegen ze gezegd dat ze de hele dag welkom zijn maar dat ze niet kunnen blijven eten. als ik jou was zou ik in het vervolg van te voren aangever dat je niet wilt dat ze blijven eten omdat het voor je zoon heel belangrijk is om de dag in alle rust en op zijn manier af te sluiten.Dan laat je ze toch eerder komen en serveer je een lunch? Of zet je om 16.00 uur een pan gevulde soep op tafel met stokbrood?

Ik snap dat niet, je visite tussen de maaltijden door laten komen en met een gebakkie en een handje nootjes af te doen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Sanmi schreef op 09 februari 2010 @ 10:41:

Ongastvrij? Nee zo zie ik het niet. Gewoon hollands. Dat men het in andere culturen anders doet prima, maar ik ben nu eenmaal ook hollands.

Mmmmm...dan ben ik blijkbaar niet Hollands. Vind het gewoon vreemd dat je gasten tussen de maaltijden in laat komen (wat Poez ook zegt) en dan met een toastje in de buik weer naar huis stuurt.

Gaat er bij mij niet in. Mijn familie woont niet ver maar ik vind het juist gezellig dat iedereen lekker blijft hangen. Hoeft alles niet zo op uur en tijd en krijgen gasten niet het gevoel dat ze weggekeken worden omdat het om 17.30 schafftijd is.

Geval autistische kinderen is ander verhaal maar geloof niet dat het hier van toepassing is.

Wij (ons gezin en familie en vrienden) gaan ook allemaal redelijk relaxed met kinderen om. Een slaapje meer of minder of wat later naar bed op een verjaardag is geen probleem. Kinderen gaan ook in het weekend vaak mee op verjaardag/etentje en worden daar 's avonds op bed gelegd als ze moe zijn. Zijn daarom ook niet van streek als het vaste ritme eens veranderd. Tjsa, en door alle snoepjes en chips en de aanwezigheid van andere kinderen zijn ze wat drukker maar goed. Part of the deal...
*
Ik zorg ook altijd dat ik soep en broodjes in huis heb.

Afgelopen jaar probeerde ik het ook wat in de hand te houden. Dus een mailtje/sms verstuurd waarin ik een begintijd aangaf. Vanaf 13.00 uur. Leek me wel verstandig. Jaar daarvoor hadden we visite van 11 uur s'ochtends en de laatste ging om 22.00 uur weg. Vond ik zelf niet zo gezellig meer.

Uiteindelijk gingen de laatste dit jaar 23.00 uur weg, haha.

Een soeppie en quiche eten vind ik altijd erg gezellig juist. Alleen wil ik af van een verjaardag af waar ik de hele dag visite heb.

Als je een verjaardag tot half 6 laat duren dan is het niet zo gek dat het zo loopt zoals het is gelopen.

Dna moet je het van 12 tot 16 uur laten duren ofzo. Dan hou je het wel in de hand.

Je kind had warschijnlijk ook hysterisch geweest als schoonouders niet waren gebleven. Alle aandacht, de drukte en al die cadeaus...waarschijnlijk al aanleiding genoeg.

Volgend jaar gewoon tot uiterlijk 16.00 uur doen. Dan heb je dat niet. Dan kunnen mensen nog tot 17.00 uur blijven zitten en dan gaan ze echt wel weg en anders kun je er wel wat van zeggen hoor.
Ik zet familie altijd een warme lunch voor met soep, verse broodjes en hapjes enzo. In de praktijk eten de meesten dan het avondeten thuis (en voor degenen die blijven bak ik pannenkoeken of zoiets). 17.30 uur vind ik altijd een beetje een moeilijke tijd: je rijdt dan met een lege maag naar huis en moet thuis nog iets voor het eten gaan regelen. Dus óf visite eerder laten komen, óf een broodje ofzo mee laten eten.
Hoi Dinly,

Ik herken je verhaal wel. Een tijdje terug vierde ik ook de verjaardag van mijn dochter, en gaf aan dat het van 13.00 tot 17.00 was. Mijn (schoon)familie vraagt overigens zelf naar de eindtijd. Vervolgens blijven ze met z'n allen zitten, en komt schoonzus zelfs pas om half 6 aanzetten! Tja, probeer dan maar iemand te weigeren. En omdat zij zo laat was en voorlopig dus ook niet wegging, dacht de rest ook dat het allemaal niet meer uitmaakte. Terwijl ik even met iets bezig was, heeft de rest besloten dat we iets gingen halen. Mijn man durfde er niets van te zeggen. Dit was mijn en zijn familie samen! Het voelt gewoon niet prettig als er beslissingen worden gemaakt in mijn huis, waar ik niet eens over mee heb kunnen denken.

Wel vind ik het een compliment dat ze het blijkbaar erg gezellig vonden, en heb ik me er snel bij neergelegd en genoten van het feestje.

Aanvulling: ik zorg altijd wel dat ik veel meer dan een paar rottige nootjes op tafel heb staan. Een hoop stokbrood, salades, verschillende soorten snacks etc.
jojan wijzigde dit bericht op 09-02-2010 12:17
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Bij de verjaardag van mijn jongste (die 1 werd) heb ik op de uitnodiging gezet dat het feestje van 15 tot 17 uur zou duren (zodat mijn kinderen nog hun middagslaapje konden doen en om te voorkomen dat het te veel zou uitlopen). Ik heb voor een grote pan soep met stokbrood en lekkere salades e.d. gezorgd en dat was prima. De laatste gasten waren rond half 7 weg, dus hadden de kids nog lekker de tijd om bij te komen en wij om de rommel op te ruimen. Overigens vinden mijn kinderen al die visite geweldig, dus die hebben niet zoveel last van de drukte.
Als wij hier een verjaardag vieren, ga ik er automatisch vanuit dat iedereen mee eet.

Maak altijd een grote pan soep en paar grote stokbroden erbij.

Iedereen tevreden en met een gevulde buik naar huis.
Ben zelf niet zo moeilijk, maar waar ik wel een pesthekel aan heb, zijn mensen, die op de verjaardagen van onze zoon of dochter, toch 's avonds komen. Die kinderen liggen dan in bed en hebben er verder geen ruk aan.
Misschien is het ook iets des zuidens van het land maar hier is het heel vaak dat er ook samen gegeten wordt na een gezellige middag! Bij een verjaardag zorgt de gastvrouw/heer bij een spontaan gezellig samenzijn op zaterdag of zondag wordt er samen wat gehaald. Meestal loopt het ook zo dat die bezoekjes beurtelings bij die en dan bij die zijn hoewel dit ook weer niet nauwkeurig in de gaten gehouden wordt. zomers draait het ook vaak uit op BBQ. In de vakanties is dat heerlijk omdat kinderen dan makkelijker langer op kunnen blijven. Ze blijven dan ook vaker logeren.

Da'lijk is carnaval. Wij vieren dat overdag vooral omdat we allemaal kinders hebben. Dan eten we ook samen. In't durp is dan een café/restaurant waar ze lange tafels hebben staan en waar je voor een paar euro aan kunt schuiven. Eet je lekker macaroni of boerenkool stampot met gehaktbal (lekker simpel). Dan heb je ook het gevoel van aanschuiven bij mekaar aan tafel. Of je haalt dus samen chinees of friet en eet dat bij iemand thuis lekker samen op.

Als je kinderen hebt is het wel zo makkelijk om overdag te feesten of het nu verjaardag is of carnaval. en dan vallen de maaltijden ertussen. Ik ben dat ook van huis uit gewend want zo verliepen verjaardagen ook bij ons vroeger thuis. Gewoon aanschuiven met eten. Als je je daar op instelt is het allemaal een stuk relaxer. zo hoef je ook niet heel vroeg te gaan of heel laat met kinderen...toch?

En het hoeft echt niet veel werk te zijn hoor. Schuif een tafel tegen de muur. Zet hierop glazen, koffie en drank klaar. Wat gekoeld moet worden in kratkoeler en koelkast. De vlaai en bordjes ernaast. Dat iedereen zichzelf maar bediend. Ook het eten, heel makkelijk kippenragout of gehaktballetjes in tomatensaus. Lekker met macaroni-salade, stokbrood en broodjes. Kinders knakworst of frikandelletjes en heel veel komkommer en eventueel fruit. Klaar! Ook dat kan iedereen zelf pakken. Veel kun je de dag er voor klaarmaken.

Maar goed, ik ben zelf dus helemaal niet van strakke schema's en zo meer van 'laat maar beetje komen zoals het komt'. Mijn kinderen hobbelen hier gelukkig in mee. Ook met carnaval nu...maakt het voor ons gelukkig wat makkelijker.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Bij jou kwamen ze tenminste nog! Mijn zoontje werd pas 1 jaar en mijn familie schitterde door afwezigheid. Bijna allemaal vage redenen. Tja... Had liever gehad dat ze wilden blijven eten. Hadden dan wel weer pech gehad, want geen eten in huis. (behalve een halfje brood)

Wij hadden ook uitnodigingen gestuurd en ook met een eindtijd, zodat de kinderen nog even konden spelen en rustig konden worden. Hier heeft het iig tot nu toe steeds goed gewerkt. Kindjes kunnen zo weer lekker landen en rustig naar bed.

Snap dat je het vervelend vindt dat het z gelopen is. Misschien kun je het voor de volgende keer tegen je partner zeggen dat hij ze dan naar huis stuurt. Of dat hij het van te voren duidelijk zegt. "We stoppen echt om 5 uur, want dan kunnen de kinderen nog even landen en kunnen we met zijn viertjes (?) de dag afsluiten bla bla bla".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven