Gewoon ff zeuren..

09-02-2010 09:08 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
He, ik moet even wat kwijt hoor. Mijn jongste vierde laatst zijn eerste verjaardag en ik heb een uitnodiging verstuurd met bepaalde tijden (zodat hij zijn rust ook kon krijgen). Bewust overdag mensen laten komen, zodat mijn kinderen 's avonds nog even een uurtje rust hadden na de drukke dag voor ze naar bed gingen.

Ok, dat mensen langer blijven zitten had ik wel verwacht en ook op gerekend, dat heb je nou eenmaal niet in de hand. Maar ik vond het vervelend dat mijn schoonvader het er echt op aanstuurde om te blijven eten. De rest van mijn schoonfamilie bleef ook gewoon zitten, toen mijn familie weg was begonnen ze over het eten...tja..uiteindelijk had ik voor mijn gevoel geen keuze of ik had echt keihard moeten zeggen en nu opdonderen ofzo.

Het voelt vervelend omdat het over een grens heenging, mijn kinderen doodmoe, die hadden er echt geen boodschap aan, ik doodmoe en ook tegenover mijn eigen familie vond ik het stom. Ze hadden de deur nog niet achter zich dicht en toen begon de rest over het eten.

Nu hebben we mijn zoontje die doodmoe was in alle drukte naar bed gebracht. Eerst sliep hij maar later werd hij hysterisch wakker. En hebben we de hele avond hem moeten troosten.

Voordat ik reacties krijg even voor de duidelijkheid: mijn schoonfamilie bestaat echt uit schatten, het enige verschil met mijn eigen familie is dat ik tegen mijn schoonfamilie niet snel zal zeggen dat het niet uitkomt. Tegen mijn eigen familie had ik dat gewoon gezegd en was er ook niets aan de hand geweest.

Ik wilde het gewoon even kwijt. Gewoon ff zeuren dus, heb jij ook wel eens zoiets? Het lijkt klein maar je ergert je toch?
Had je man/vriend het niet kunnen zeggen dan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waarom heeft je man er niets van gezegd? Het is toch zijn familie, hij moet dat maar regelen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ook een x meegemaakt en aangezien ik er niet op gerekend had moest ik voor 10 man naar de chinees toe. Werd er behoorlijk chaggie van maar dat scheen niemand op te vallen, hadden het echt te druk met zichzelf.

Daarna heb ik mensen alleen in de ochtend uitgenodigd en de meeste gingen na of voor de lunch weg.

En nu is mijn dochter al groter en doe ik het s'avonds na het eten. De meeste hebben kids dus die blijven dan niet zo lang.

Ik doe het ook zo omdat ik zelf een ontzettende hekel heb aan verjaardagen vieren.
Ik ben er duidelijker in, zeg het van te voren, dat het niet de bedoeling is om te blijven eten, gewoon in het algemeen, dat we daar niet op gerekend hebben en het morgen weer een schooldag is voor de kinderen.
Hoi,

Daar had hij eigenlijk de kans niet voor.

Het ging gewoon een beetje raar, het is druk je zit tussen de troep en de hangerige kinderen en op een gegeven moment hoor ik ze roepen, nou dan eten we gewoon hier.

(ik was én net ongesteld geworden en doodmoe van die dag en wilde voor mijn kinderen nog even wat rust, als ik had gedaan wat op dat moment goed voelde dan had ik heel hard NEE geroepen en was ik gaan janken ofzo ..om even mijn gemoedstoestand te beschrijven...en dat leek me ook wel weer dramatisch)

Ik heb toen mijn zoontje maar naar bed gebracht.
Het is jammer dat het zo gelopen is. Ik kan me voorstellen dat je gewoon wat overdonderd was en je niet ongastvrij wilde zijn.

Wat Zusenzo voorstelt is een goed idee voor de volgende keer: geef aan van wanneer tot wanneer het feestje is, van 2 tot 5 bijvoorbeeld, en zeg er bij je schoonfamilie bij dat ze helaas niet zullen kunnen blijven eten omdat het dan te druk wordt voor de kinderen. En als je dat zelf niet durft of wilt, laat je man dat dan doen.
quote:zusenzo schreef op 09 februari 2010 @ 09:17:

Ik ben er duidelijker in, zeg het van te voren, dat het niet de bedoeling is om te blijven eten, gewoon in het algemeen, dat we daar niet op gerekend hebben en het morgen weer een schooldag is voor de kinderen.

Hoe zeg je dat dan? Ik heb in de uitnodiging twee momenten aangeven 's ochtends en 's middags van drie tot half zes.Dat leek me duidelijk genoeg. Ik kan toch niet als mensen voor de deur staan om drie uur, zeggen van 'je mag niet blijven eten hoor.'

Ik vind het wel lastig hoor. Zeker toen hij 's avonds hysterisch huilde, nou dan baal ik echt nog met terugwerkende kracht.

Aan de andere kant vind ik ook dat ik niet moet 'zeuren' ze hebben wel zelf de frieten betaald, dat was het enige dat ik nog gezegd heb toen ze er al over uit waren (nou dan ga je het maar zelf halen, zoiets).
Och, wat een domper op je geplande feestje! Ik begrijp die mensen wel. Het is altijd zo gezellig nog even met elkaar af te sluiten. En als jij de rotzooi niet hebt, is het alleen maar makkelijk als je nog even kan eten en thuis niets meer hoeft te doen! Ik zou er alleen nooit zelf op aan sturen!

Volgend jaar of duidelijker communiceren of ervan uit gaan dat ze blijven eten en om 17.00 uur makkelijk eten op tafel zetten. Om half 7, 7 uur zijn ze dan weg.

Wij vieren het overigens om die reden altijd op zaterdag. Hebben ze nog een extra dag om overal mee te spelen en uit te rusten!
Volg je hart. Dat klopt.
Gewoon ze weten inmiddels dat verjaardagen hier van 13.00 tot 17,30 zijn.

Gewoon zeggen en ik heb ook weleens moeten zeggen dat we zo gaan eten en dat we niet wilde dat ze mee aten, ja heel grof misschien, maar anders loopt mijn familie over me heen wat dat betreft.

Laatste jaren zijn anders, de kinderen worden groter en gaan niet meer om 19.00 naar bed, dus wordt er weer meegegeten, maar wel op uitnodiging, niet dat mensen zichzelf uitnodigen.
Overigens zijn we hier alleen bij de eerste verjaardagen strikt geweest met het eindtijdstip van het feestje. Vanaf de tweede verjaardag mag iedereen hier blijven eten. We zetten een grote pan soep op tafel en turks brood. Ik vind het zelf wel fijn om mensen niet de deur uit te zetten na een paar uurtjes, zeker als ze heel ver hebben moeten reizen. Maar mijn kinderen zijn vrij makkelijk, ik kan me voorstellen dat andere sneller overvoerd raken.
Je hebt dit zelf niet goed gepland. Je weet dat dit kan gebeuren als de eindtijd half zes is.

Je hebt een verkeerde tijd gekozen.

Voortaan de verjaardag veel eerder vieren als je de mensen rond etenstijd de deur uit wilt hebben.
Hoe gastvrij is je schoonfamilie? Als de familie daar altijd aan kan schuiven voor het avondeten als er eigenlijk niet op was gerekend, heb je misschien wat minder recht van spreken dan wanneer zij hun visite vlak voor etenstijd verzoeken om maar naar huis te gaan.

Misschien zijn dit soort dingen ook een beetje cultureel bepaald. In mijn familie (met Zuideuropese wortels) is het ongeveer een doodzonde als je vlak voor etenstijd je gasten de deur uit werkt in plaats van ze mee te laten eten. Dit is zo 'not done' dat ik op dagen dat er visite is gewoon moet zorgen dat er wat extra in huis is voor het geval mensen blijven eten.
quote:vlinder72 schreef op 09 februari 2010 @ 09:15:

Ook een x meegemaakt en aangezien ik er niet op gerekend had moest ik voor 10 man naar de chinees toe. Werd er behoorlijk chaggie van maar dat scheen niemand op te vallen, hadden het echt te druk met zichzelf.

.

Ja, dat viel mij ook op, voor hun is het wel makkelijk dat snap ik wel. Hoeven ze thuis niet te eten maar wij zitten met een enorme bende en twee kleine kids die je hun rust gunt. Het zal wel per kind verschillen maar ik merk dat die van mij 'overprikkeld' raken en dan meer rust nodig hebben.

Weet je , ik wil die mensen ook niet kwetsen en asl ik er nu nog over begin dan wordt het zon issue vandaar dat ik het hier even neerkwak, dan ben ik er ook even vanaf :-).

Ik noem het denk ik nog wel even, zo van de volgende keer vieren we het alleen 's middags ofzo. Anders is het te druk voor de kinderen, zoiets.
Meestal doen we ook niet zo moeilijk met eten op verjaardagen maar omdat hij nog zo klein is, hebben we dat dit keer wel gedaan. Nouja ik heb mijn hart gelucht.

Is er niemand anders die zoiets wel eens heeft meegemaakt?
Oh en daar komt bij dat iedereen hier letterlijk om de hoek woont.
*
Ik zou op de uitnodiging 5 uur zetten. Is nog net geen etenstijd. En misschien zelfs op de uitnodiging zetten dat er geen avondeten bij is (want dan is het wel uberduidelijk).

Daarnaast zou je man nu nog kunnen zeggen tegen je schoonouders dat jullie zoontje na die drukke dag de hele avond nog in de weer is geweest met hysterisch huilen enzo...

Bij ons werkt dat meestal wel, want dan voelt oma zich meteen schuldig... :-)... en let ze de volgende keer wel beter op.
Ik maakte juist altijd eten, aangezien dit ook in de cultuur van mijn man graag gezien wordt.

Maar dan kreeg ik opmerkingen, de een luste dit iet de ander dat niet en er dan luidruchtig grapjes overmaken, dat was ik zo zat, dat ik er een paar jaar helemaal geen zin in had.

Nu gaat het veel beter, veel meer respect over en weer.
Het is zoooo Hollands (niét Nederlands want het gaat niet overal zo!) om de familie voor het eten de deur uit te werken..... ontzettend ongastvrij. Mensen doen moeite om op jouw feest te komen en moeten daarna nog zelf langs de snackbar.

Zorg volgende keer gewoon voor een grote pan soep en broodjes en salade om een uur of vier zodat mensen niet met een lege maag naar huis gaan en jij op tijd je huis weer leeg hebt om nog wat rust te scheppen voor de kinderen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik heb afgelopen jaar op zaterdag van 1500 tot 2000 gevierd toen mijn zoontje 2 jaar werd. Had soep en broodjes in huis gehaald.. maar bleef dus ook met veel soep en broodjes zitten... Dus misschien dat ik volgend jaar maar gewoon aangeef dat ze even moeten laten weten dat ze willen mee eten.

Overigens is mijn schoonfamilie er dan standaard van 1500 tot 2000 uur.... En als je geen eindtijd geeft dan zitten ze er rustig tot twaalf uur 's nachts... dus dan weet je zeker dat ze mee eten, haha... al zit ik niet te wachten op nachtelijk bezoek op dit moment (nachtvoedingen kleine)..

Met mijn familie moet ik altijd duidelijker zijn met vooraf vragen of ze willen mee eten. En daar reageert niet altijd iedereen even positief op (willen liever niets plannen)
quote:Poezewoes schreef op 09 februari 2010 @ 09:35:

Het is zoooo Hollands (niét Nederlands want het gaat niet overal zo!) om de familie voor het eten de deur uit te werken..... ontzettend ongastvrij. Mensen doen moeite om op jouw feest te komen en moeten daarna nog zelf langs de snackbar.

Zorg volgende keer gewoon voor een grote pan soep en broodjes en salade om een uur of vier zodat mensen niet met een lege maag naar huis gaan en jij op tijd je huis weer leeg hebt om nog wat rust te scheppen voor de kinderen.

Helemaal mee eens!

Ik snap ook niet zo goed dat kinderen ineens van slag zijn als er nog wat mensen blijven eten of als ze een keer een half uurtje later in bed liggen. Maar dat is vast een domme opmerking van iemand die zelf geen kinderen heeft.
Daarom vieren wij de verjaardagen altijd in het weekend. en alleen de verjaardagen van de kinderen, de onze niet. Dat zijn er gewoon teveel achtermekaar.

Meestal op zaterdag. Vanaf 14.00 komen de neefjes en nichtjes en de rest tegen 17.00. rond 19.00 is er warm vlees, broodjes en salade.

Toen de kinderen klein waren gingen ze gewoon naar bed na het eten. Vaker wel iets later dan normaal maar dat maakte toch niet uit aangezien het 's anderdaags zondag is. Tegenwoordig gaan ze dus gewoon laat naar bed (groep 5 en 7). Vaker blijven er neven en / of nichten slapen. De zondag wordt dan ook meestal fllink geluierd!

Ik vind deze verjaardagen beregezellig en blijkbaar vind de rest van de familie dit ook. Iedereen viert de verjaardag van de kinderen zo. Grotemensenverjaardagen schieten er vaak bij in! 't Is maar wat je gewend bent! Maar stel dat het iemand anders wil doen tja die zal dan wel duidelijk moeten zijn. Ik zou dat verder ook pima vinden hoor..ieder het zijne...maar ik zou het wel prettig vinden als dan vantevoren ook duidelijk werd gezegd alleen de middag.

Ik weet niet of je bang bent dat de familie hier vervelend op reageert? Zijn ze normaalgesproken gewend om te blijven eten?

Hier is het niet alleen gewoon bij verjaardagen maar ook als we zondags bij elkaar zijn. wordt er vaker 's avonds frietjes of chinees gehaald. Wel oppe tijd zodat de kinderen om 20.00 thuis zijn (gij ons is half 9 / 9 uur bedtijd). Het verwachtingspatroon is bij ons dus "we eten samen". Dat wordt alleen doorbroken als de gastvrouw/heer aangeeft dat zij/hij dit niet wil. Daar zal geen boos woord over vallen maar het moet wel duidelijk zijn. Ik zou het heel vervelend vinden om achteraf te horen dat het niet de bedoeling was om te blijven zitten! Daar zou ik dus boos om worden!

.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Zolang als ik me kan herinneren worden in mijn familie verjaardagen juist rond etenstijd gevierd! Is toch juist gezellig? Dan hoef je ook niet de hele middag op te zitten in een kringetje met een schaaltje pinda's, maar je schuift gewoon met z'n allen aan tafel.

Dat lijkt me ook een makkelijkere oplossing dan juist proberen mensen rond die tijd weg te krijgen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Poezewoes schreef op 09 februari 2010 @ 09:35:

Zorg volgende keer gewoon voor een grote pan soep en broodjes en salade om een uur of vier zodat mensen niet met een lege maag naar huis gaan en jij op tijd je huis weer leeg hebt om nog wat rust te scheppen voor de kinderen. Ik ben ook heel Hollands, zo uit de klei getrokken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven