CU wil 20 weken echo afschaffen...

11-02-2010 11:25 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/b ... 0-wekenecho__.html?p=11,2

Dit is toch te zot voor woorden?
quote:Star schreef op 11 februari 2010 @ 12:38:

[...]

Dat is gewoon wettelijk zo. Als een baby met 24 weken geboren wordt, gaan ze niet eens proberen het kindje nog in leven te houden.Dat is niet meer waar... alleen de overlevingskansen zijn drastisch minder waardoor de pogingen vele malen sneller gestopt worden. Ook dit heeft niets te maken met waarnemingen van pijn.
Eensch met Snormel: Puur wetenschappelijk gezien is de 24 weken grens achterhaald, we kunnen premature baby's nu al vanaf rond die tijd in leven houden en weten meer van de ontwikkeling van een foetus om te zeggen dat een abortus met 24 weken ethisch twijfelachtig is. Veel mensen hebben het over een klompje cellen, maar dat is anders dat een volledig mensje, ook al is dat weer anders dan een geboren baby. Het is goed om met dit verschil rekening te houden.
quote:PlayingTheAngel schreef op 11 februari 2010 @ 12:33:

Uit ethische overwegingen ben ik dus voor een nieuwe, door wetenschappers bepaalde, grens. Als daarna nog ernstige afwijkingen aan het licht komen moet er natuurlijk wel een uitloop mogelijk zijn. Dan moet je namelijk het eventuele lijden aan/na de geboorte afwegen tegen de late abortus.Dit is gebeurd en daarmee bleef de grens staan. In de landen om ons heen zijn er zelfs discussies om de grens op te trekken naar 26 of 28 weken.
Eu pardon, t is een mevrouw zie ik.

Dat staat trouwens los van mijn mening over het aborteren van een gevorderde zwangerschap. Ik vind t afschaffen van de 20-wkn echo om die reden in dezelfde lijn liggen als t afschaffen van de bevolkingsonderzoeken. Allemaal vrijwillige diagnostische onderzoeken waarmee afwijkingen in een vroeg stadium kunnen worden opgespoord.
@Enigme, we praten langs elkaar heen. Je begint over gevoel en eindigt met bewustzijn, wat 2 verschillende dingen zijn. Laten we die discussie even stoppen, op het scherm is het denk ik te lastig uit te leggen waar ons verschil zit.
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 februari 2010 @ 12:39:

[...]

Dat is niet meer waar... alleen de overlevingskansen zijn drastisch minder waardoor de pogingen vele malen sneller gestopt worden. Ook dit heeft niets te maken met waarnemingen van pijn.O echt? Dat wist ik niet.
@Star, dat is ook 1 van de (vele) redenen waarom Nl een hoger neonataal sterftecijfer heeft. Er wordt minder lang/intensief doorgedokterd.
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 12:37:

[...]

Zucht.

Wat snap je nou niet? Pijn is toch pas erg als je er een herinnering van hebt?

Als bij ons op de afdeling mensen komen voor een cardioversie (dan krijgen ze een schok) gebeurd dat onder dormicum. Dan kunnen ze idd reageren/schreeuwen etc. Maar ze herinneren er niets van. Is dat dan erg? Moeten we dan niet met ze gaan praten wat voor een gevoel ze op dat moment hadden dat ze die schok kregen? Moeten we dat maar op video vastleggen, deze laten zien en ze aanpraten dat ze op dat moment toch echt wel pijn hebben geleden? Wat voor een gevoel ze erbij hadden? Ze kunnen het je niet vertellen. Want ze weten het gewoonweg niet.

En dat is goed.

In dat geval mag je ook vele soorten dieren mishandelen.

Ik denk wat jij verder beschrijft opgaat voor een jonge foetus. Deze zwemt inderdaad weg voor een wegzuigende naald, maar ervaart daar weinig bij. Vanaf een week of 24 zijn baby's weldegelijk bewust dat ze pijn worden gedaan, hoewel ze dat nog niet op kunnen slaan in korte termijn geheugen. Dit gebeurt al wel vanaf een week of 30. Imo moet dat voorkomen worden. Ik ben daarom voor de grens van 20 weken zodat je nog wat speling hebt. Het liefst 17-18 weken, maar 20.. ok.

En jouw theorie verder... als iemand jou doodmaakt op pijnlijke wijze, dan is dat ook niet erg, want je herinnert je er toch niets van? Dat gebeurt dus met die kinderen. Dat geheugen doet er niet eens toe, immers worden ze doodgemaakt. Liever bij foetussen die dan helemaal niets voelen, toch?

*liever helemaal niet, maar dat terzijde*
Ik denk dat ik dat, hoe moeilijk ook, wel goed vind. Als ik af en toe eens van die Amerikaanse verhalen hoor, babietjes van nog geen 500 gram, brrr.
quote:blumpke schreef op 11 februari 2010 @ 12:53:

@Star, dat is ook 1 van de (vele) redenen waarom Nl een hoger neonataal sterftecijfer heeft. Er wordt minder lang/intensief doorgedokterd.

Waar ik het ook absoluut mee oneens ben. Ik ben dus een sterk voorstander van de 20 weken echo. Medische techniek fantastisch, maar het kan veel te ver doorslaan. En een vader en een moeder zullen gevoelsmatig alles willen proberen als een kindje eenmaal levend ter wereld komt. Met alle nare gevolgen van dien voor een kind. Dan is het heel moedig om te zeggen om er toch maar mee te stoppen...

Liever vroege constatering.
Niet alles gelezen. Maar wel even snel hèt artikel doorgenomen. CU wil De grens verhogen naar 24 weken zodat de ouders hun kind niet meer kunnen laten aborteren vanwege een afwijking. Wat ik mij dan afvraag is waaro dan die echo bij 24 weken wel erin houden? Heeft toch geen nut die structurele echo. Want zij willen niet dat je besluit een abortus te ondergaan :-s
Mss zodat mensen kunnen voorbereiden op?

Niet iedereen die een echo wil en waarbij blijkt dat een kind een afwijking heeft zal besluiten een abortus te willen, maar vinden het prettig het alvast te kunnen verwerken en voor te bereiden.

Ff afgezien van de onzinnigheid van de CU
Ja zou kunnen DNM. Veel mensen laten die echo ook gebeuren omdat ze zich alleen willen voorbereiden. Maar ik dacht dat je juist door medische redenen tot later in de zwangerschap abortus mocht plegen.
20 april 2006

Gezondheid geaborteerde foetus lijdt niet voor de 26ste week

Voelt een foetus pijn tijdens zijn abortus? In de VS ligt een wetsvoorstel dat daarvan uitgaat. Neurologen vinden het overdreven. Er zijn gerede aanwijzingen dat de dood tijdens een abortus het ongeboren kind pijn berokkent.'' Die mededeling, in een wetsvoorstel dat overal in de Verenigde Staten van kracht kan worden als het Congres er wet van maakt, moet een vrouw te horen krijgen wanneer ze een abortus wil na meer dan twintig weken zwangerschap. Spreekt de arts die formule niet uit, of geeft hij de foetus - mocht de abortus doorgaan - geen directe verdoving, dan wacht een boete van 100.000 dollar

Ook in Groot-Brittannië is de mogelijk pijnlijke dood van de geaborteerde oudere foetus onderwerp van politieke en mediadiscussie geweest.

In Groot-Brittannië ontstond de discussie over foetuspijn na vertoning van filmpjes, gemaakt met moderne echo-apparatuur, waaruit zou blijken dat een foetus al heel vroeg emotioneel en cognitief reageert. Onzin, vinden deskundigen. Maar ja, hun valt wel wat te verwijten. Lang bestond onder artsen het idee dat pasgeboren baby's geen pijn voelen - en werden er operaties met heel weinig anesthesie op die kinderen uitgevoerd. Nu is dat anders.

Maar wanneer begint dat pijngevoel? Een analyse die vorige zaterdag in het medische vakblad The British Medical Journal is gepubliceerd door Stuart Derbyshire van de universiteit van Birmingham houdt het op 26 weken. Op zijn vroegst. Dan is het zenuwstelsel zo bedraad dat pijnprikkels uit het lichaam ook doordringen tot plaatsen waar het bewustzijn over die prikkels ontstaat. Maar de vraag blijft open of het vermogen tot pijnperceptie ook tot een bewuste pijnervaring leidt.

Ook het moment dat het zenuwstelsel tot pijnperceptie in staat is, staat ter discussie. Pijnperceptie in te vroeg geboren kinderen bestaat waarschijnlijk niet vóór de 29ste tot de 30ste week van de zwangerschap, schreven een kinderarts, neuroanatoom, gynaecoloog en anesthesist op 24 augustus 2005 over het probleem van het pijngevoel van de foetus in het Journal of the American Medical Association . Wat is zeker? Niemand weet wat een foetus voelt, want die zegt niks.

Pijn voelen mensen door gevoelssensoren. Die liggen vooral in de huid. Het zijn de vertakte uitlopers van lange zenuwcellen uit het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Die sensoren in de huid ontstaan al heel vroeg, tijdens de zevende week van de zwangerschap, schrijft Derbyshire.

Daarmee zijn de alarmknoppen er, maar de bedrading naar de alarmbel ontbreekt. Daarvoor moet de pijnprikkel allereerst de thalamus bereiken, een hersenstructuur bovenaan de hersenstam. Voor een bewuste verwerking is bovendien de hersenschors nodig. Maar contact tussen de zenuwcellen in de thalamus en de structuur die uiteindelijk de hersenschors moet worden, ontwikkelen zich pas tussen de twaalfde en zestiende week van de zwangerschap.

Dan nog eindigen de vanuit de thalamus groeiende zenuwcellen voorlopig in een onrijpe structuur onder de plaat waaruit de hersenschors ontstaat. De zenuwuitlopers uit de thalamus liggen weken te wachten in die subplaat, tot ze doorgroeien naar de dan gevormde hersenschors. Dan is de zwangerschap in de 23ste tot de 25ste week aangekomen.

In die periode ligt in Nederland de door de abortuswet toegestane uiterste grens: bij 24 weken. In België is dat uiterlijk veertien weken. Na de 14de zwangerschapsweek kan abortus in ons land enkel nog uitgevoerd worden als het uitdragen van de zwangerschap een ernstig gevaar inhoudt voor het leven van de vrouw, of als blijkt dat het kind dat geboren moet worden zal lijden aan een bij de huidige stand van de wetenschap ongeneeslijke kwaal.

Critici wezen er bij de evaluatie van de Nederlandse wet op dat de grens voor levensvatbaarheid één tot of drie weken lager ligt. Het zijn die weken waarin het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw en de beschermwaardigheid van het leven het scherpst wringen. De vrouw die een kind niet wenst, zou op dat moment ook kunnen bevallen en het kind ter adoptie aanbieden. In de praktijk gaat het bij een zo late abortus vrijwel altijd om foetussen waarbij een ernstige ziekte is vastgesteld.

Het gros van de abortussen vindt plaats vóór de dertiende week van de zwangerschap. Iedereen die geen propaganda bedrijft, vindt dat zo'n abortus pijnloos is voor de foetus. Fanatieke Pro Life-activisten zeggen dat de ruggenmergreflexen die vanaf een week of acht zichtbaar zijn op pijngevoel wijzen. Terugtrekkende reflexen of hormonale stress, is echter het uitgangspunt van de neurologen, zijn geen bewijs dat een organisme pijn voelt. Pijnbeleving, is het dogma, vereist een bewuste herkenning van een pijnlijke prikkel. De vraag is nu of een baby zich pas als hij twee tot vier maanden oud is, wanneer de mogelijkheid van geheugenvorming zich ontwikkelt, echt bewust kan zijn van pijn.

Bron: NRC Handelsblad

http://www.gezondheid.nl/ ... D=190&nieuwsartikelID=722
Krijg koude rillingen van de argumentaties hier.

En de CU, graag oprotten met al hun 'ideeën' .

We leven nog altijd in een vrij land en niet in een door de CU geregeerde Bijbelse staat.
quote:domnaiefmutsje schreef op 11 februari 2010 @ 12:56:

[...]

Waar ik het ook absoluut mee oneens ben. Ik ben dus een sterk voorstander van de 20 weken echo. Medische techniek fantastisch, maar het kan veel te ver doorslaan. En een vader en een moeder zullen gevoelsmatig alles willen proberen als een kindje eenmaal levend ter wereld komt. Met alle nare gevolgen van dien voor een kind. Dan is het heel moedig om te zeggen om er toch maar mee te stoppen...

Liever vroege constatering.

Bedoel je dat je het eens bent met het níet doormedicaliseren?

In dat geval ben ik het met je eens.
quote:liubi schreef op 11 februari 2010 @ 13:17:

Krijg koude rillingen van de argumentaties hier.

En de CU, graag oprotten met al hun 'ideeën' .

We leven nog altijd in een vrij land en niet in een door de CU geregeerde Bijbelse staat.Precies. We leven in een vrij land, dus de CU heeft ook recht het verkondigen van haar standpunt. Dat noemen ze nou democratie.
6 jaar geleden was er ook geen sprake van een 20 weken echo; dus zover wordt de klok nou ook weer niet teruggedraaid.
De CU is overigens erg stellig over wanneer het leven begint en wil zich er graag zo vroeg mogelijk mee bemoeien:

NRC Handelsblad, 14 april 2006

Nu vrouwen de morning-afterpil zonder recept kunnen krijgen bij de apotheek en drogist, blijkt de verkoop explosief te stijgen. Kamerlid Rouvoet (ChristenUnie) wil een politiek debat hierover. Mogen vrouwen de ‘noodpil’ als anti-conceptie achteraf gebruiken?

De maker van de enige morning-afterpil in Nederland, het farmaceutische bedrijf Apothecon, was stomverbaasd toen men ruim een jaar geleden het bericht kreeg dat drogisten hun noodpil – merknaam NorLevo – mochten gaan verkopen. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) besloot dat NorLevo vanaf 2005 ook zonder recept verkrijgbaar moest zijn.

Reden voor de afweging van het College was dat Nederland tot dan toe erg terughoudend was met de verstrekking van de morning-afterpil vergeleken met andere Europese landen. Vrouwen moesten bovendien sneller over het middel kunnen beschikken. Deze pil behoort eigenlijk binnen twaalf uur na onbeschermde seks ingenomen te worden, en uiterlijk binnen drie dagen. "Door de tussenkomst van de dokter en de apotheker gaf dat problemen, zeker als er feestdagen tussen zaten", zegt een woordvoerder van het College.

-knip-

Kamerlid Rouvoet van de ChristenUnie vraagt zich af of dit wel de bedoeling was, toen werd besloten het de noodpil in de vrije verkoop te brengen. Hij wil daar een politiek debat over. "De morning-afterpil is niet hetzelfde als een aspirientje", zegt hij. "Na een ongelukje is de kans aanwezig dat een nieuw leven aan het ontstaan is. Wij hebben liever dat mensen zorgvuldig zijn, in plaats van dat ze ongelukjes repareren."

-knip-

In België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitserland, Estland en Litouwen is (volgens cijfers uit 2004) de morning-afterpil zonder recept van de huisarts te verkrijgen.

http://www.medische-ethie ... s/article.php?storyid=220
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 11:59:

[...]

Laat me raden. Jij stemt christenunie?

Voor lijden/gevoel ervaren heb je een bewustzijn nodig. Dat heeft een foetus niet dus kan het ook niet lijden.Hier moet ik echt even op reageren. Een versgeperste baby (na een voldragen zwangerschap) heeft ook nog weinig bewustzijn, dus kan ook niet lijden?
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ben echoscopiste en vind een aantal van de huidige prenatale onderzoeken te ver gaan. Maar ik ben ook erg voor keuzevrijheid, dus ik werk wel mee aan dat prenatale onderzoek, soms tegen mijn eigen gevoel in.

De 20-weken-echo is nou juist een onderzoek waar ik wel voorstander van ben. Want bepaalde ernstige aandoeningen kunnen er mee opgespoord worden. Bij bijvoorbeeld een ernstige hartafwijking kunnen ouders voor de bevalling doorverwezen worden naar een ziekenhuis met een kindercardiologie-afdeling, zodat het kindje direct na de geboorte de best mogelijke zorg kan krijgen. Ook voor afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn vind ik de 20-weken-echo een mooie 'uitvinding'.

Mijn ervaring is dat mensen echt niet zomaar een zwangerschap laten afbreken vanwege een kleine afwijking, maar zelfs al willen mensen dat, dan nog vind ik dat de mogelijkheid er moet zijn. Hoewel ik er gevoelsmatig veel moeite mee heb, maar dat heb ik ook met een abortus bij 7 weken.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio, daarom hebben wij juist voor die 20 weken echo gekozen en niet voor de triple test en al die andere testen, die je aangeboden krijgt.
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 12:37:

[...]

Pijn is toch pas erg als je er een herinnering van hebt?

Vandaar die hetze tegen pijnstilling bij bevallingen! Negen van de tien keer herinneren vrouwen zich die pijn toch niet, dus ruggeprikken zijn eigenlijk zonde van de moeite
quote:Solomio schreef op 11 februari 2010 @ 14:30:

[...]

Hier moet ik echt even op reageren. Een versgeperste baby (na een voldragen zwangerschap) heeft ook nog weinig bewustzijn, dus kan ook niet lijden?

Een versgeperst baby voelt pijn en ongemak. Of het voldoende bewustzijn heeft om te spreken van lijden? Zou ik niet durven zeggen. Dat kunnen ze immers zelf niet (na)vertellen.

@AlletaJacobs... Veel vrouwen herinneren zich die pijn wel... maar associeren die pijn niet alleen maar als negatief aangezien het een functionele pijn is... en het natuurlijk iets fantastisch oplevert En je weet net zo goed als ik dat er bij een bevalling bepaalde hormonen (endorfinen) vrijkomen die pijn en ongemak enigszins onderdrukken.

Maar ik ben voor pijnbestrijding hoor, in heel veel gevallen in het leven
quote:Enigme schreef op 11 februari 2010 @ 16:23:

[...]

Een versgeperst baby voelt pijn en ongemak. Of het voldoende bewustzijn heeft om te spreken van lijden? Zou ik niet durven zeggen. Dat kunnen ze immers zelf niet (na)vertellen.

Kinderen van 1 jaar kunnen het over het algemeen ook niet navertellen... twijfel je er dan ook aan of ze kunnen lijden???

Ik denk dat die grens zo moeilijk te bepalen is, dat men er maar beter iets te zorgvuldig mee om kan gaan, gewoon voor de zekerheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven