Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
Paris, het ligt er misschien ook aan voor wie je moet presenteren. Moet je een heel wetenschappelijke verhandeling houden, of komen er ook (semi-)leken? In dat laatste geval moet je waarschijnlijk veel meer uitleggen, als ik me voorstel dat ik mijn onderzoek voor alleen vakgenoten moet presenteren ben ik zo klaar, zijn er 'outsiders' dan moet ik hele modellen gaan toelichten en veel uitgebreider uitleggen hoe mijn onderzoeksopzet in elkaar steekt. Ik geef zelf trouwens voorkeur aan de laatste variant, want ik hou wel van kletsen over mijn onderzoek!

En inderdaad zoals mevrouw Zon zegt, een kwartier reserveren voor vragen/discussie lijkt me prima. Misschien (als dat kan) iemand in het publiek instrueren een bepaalde slimme vraag te stellen waar jij dan uitstekend en helder op kunt antwoorden

Mijn theoretisch kader wil niet zo vandaag. Ik heb de nieuwe opzet gestructureerd, stukken uit mijn oude versie in de nieuwe gezet en opmerkingen geplaatst over waar ik dingen moet aanvullen, verhelderen, verduidelijken enzovoorts, maar inhoudelijk kom ik niet op gang.

Mevrouw Zon, wat moet jij nog doen voor je klaar bent? Nog 1 feedbackronde, aanpassen en dan klaar? Moet je dan nog presenteren of krijg je gewoon een cijfer en dan is het klaar en krijg je een diploma? En krijgen jullie je diploma (heet dat eigenlijk wel officieel zo bij een master?) individueel, of zijn er grote uitreikingen? Ik zie dat overal maar anders gaan en ben benieuwd hoe dat bij jullie is geregeld!

(ik moet mijn scriptie inleveren, daarna presenteren/verdedigen voor wie-er-wil-komen en krijg dan direct een cijfer en diploma als ik het goed heb begrepen)
..
Wat ik nog moet doen is schaven. Dingen misschien nog beter aan elkaar rijgen. Ook nog eens naar de vraag stelling kijken en theoretisch achtergrond. En inderdaad feedback verwerken... maar die is er nog steeds niet (jaja, ik ben ongeduldig) . En ja ik moet ook nog presenteren, maar dat zal wel geen probleem worden...

Nadat ik hier mee klaar ben moet ik nog een thesis schrijven, en daarna ben ik echt klaar. Ik had ook mogen kiezen voor een stage, maar ik houd niet zo van de hele dag commondo's opvolgen en doe graag mijn eigen ding. En daarna ben ik wel echt echt echt helemaal klaar.

Hebben jullie eigenlijk een leeswijzer in je introductie staan? Ik sta in tweestrijd of ik het wel of niet zal doen...

jeetje paris, zeker lullig. Hoe kun je nou to the point zijn als je er een uur lang over moet praten! Heel veel succes!
Paris: misschien je onderzoeksinstrumenten uitgebreid bespreken? Ik weet even niet meer in welke sector je zit, maar ik heb bijvoorbeeld vragenlijsten uit verschillende onderzoeken gecombineerd en kan wel (uitgebreid) verantwoorden waarom ik specifieke onderdelen uit die en die en die onderzoeken heb gehaald.

En dat ratelen... daar heb ik ook jaren last van gehad. Ik praat nu op een tempo waarvan ik zelf denk dat mensen erbij in slaap vallen, en dan krijg ik nog te horen dat ik soms nog rustiger mag praten. Lastig!

MevrZon: ik denk dat ik een korte leeswijzer doe, maar ben er eigenlijk nog niet over uit. Wat zijn jouw argumenten voor en tegen?
gister mijn scriptie begeleidster gemaild en afgesproken dat ik de 19e haar mijn aangepaste inleiding plus complete hoofdstuk opzet mail. Is wel te doen, maar dan moet ik wel meer doen dan gemiddeld (lees dat was zeer weinig). En moet optijd af zijn zodat een vriendin het nog optijd op spelling kan checken. Maar zie er wel tegenop. Ben best wel onzeker en faalangstig en ben toch bang dat het weer niet goed genoeg is ofzo.
Leeswijzer:

Argumenten voor:

- Het geeft duidelijk aan waar wat in het rapport staat.

- Het geeft aan wat de lezer kan verwachten

Argumenten tegen:

- Inhoudelijk gezien heeft het weinig toegevoegde waarde.

Ehm... verder kom ik niet Jij nog iets?
Hi Veruca!

Gewoon je uiterste best doen. Meer kun je niet doen. Je hebt nog 10 hele dagen. Dus 5 dagen om het te maken voordat je het naar die vriendin opstuurt. En dan nog een paar dagen om het te verbeteren. Het gaat je lukken!

Werk je trouwens thuis of op school? Als je thuis werkt is het misschien een idee om op school te gaan werken omdat daar minder afleiding is? Zodat je beter kunt concentreren?

Succes!
Varuca, goed dat je een afspraak hebt gemaakt! Met een deadline in zicht kun je honderd keer harder werken dan je dacht, dus dat komt heus goed. Fijn dat een vriendin er ook nog naar wil kijken!

MevrZon, ik heb hetzelfde Omdat ik in mijn context/aanleiding al erg duidelijk beschrijf wat ik allemaal ga doen en waarom en in welke volgorde etc en daarbij een heldere inhoudsopgave heb met duidelijke hoofdstuk- en paragraaftitels vind ik het argument 'weinig toegevoegde waarde' zwaarder wegen dan de argumenten voor. Dus ik denk maar dat ik het niet doe (alsof ik al aan het maken van een leeswijzer toe ben....)
Mag ik ook meedoen? Ik ga dit jaar afstuderen aan het HBO. Ik moet half maart een concept inleveren en begin mei het eindproduct. Mijn opzet is af, de data wordt (als het goed is) geregeld as we speak en eigenlijk moet ik gewoon onwijs hard aan mijn theorie en achtergrond. Maar dat is dus het punt waar ik een beetje op vastloop. Ik kan me er op de een of andere manier niet toe zetten om iets op papier te zetten. Misschien helpt het als ik met jullie mee schrijf.
@zonneschijn ik werk thuis. Buiten het feit dat ik en uur onderweg ben naar uni heb ik hier al mijn boeken en artikelen liggen. En das teveel om mee te nemen. En soms bedenk je je opeens dat je echt bepaalde informatie nodig hebt en thuis kan ik er tenminste bij.

maar wel deadline, maar harder werken is nog steeds lastig. laat me idd altijd makkelijk afleiden en kan me moeilijk concentreren.
De eerste stap is niet op het forum hangen

En daar ben ik zelf ook heel erg slecht in want 't is veel te gezellig om te forummen

Ik kan me niet concentreren! Weet wel dat ik een paar dingen kan verbeteren alleen het hoofd wil niet. Ik zit het door te lezen en ik denk alleen maar 'wat is dit een grote zooi".... Niet echt constructief dus

Dus ik ga toch maar proberen.
beide problemen herken ik. het te veel forummen. Hoewel dat niet alleen is omdat het te gezellig is, maar ook gewoon om mijn geen zin richting te geven

En concentratie probleem ken ik. daarom wordt ik steeds verleid om wat anders te gaan doen . Vooral als het er uit ziet als een grote zooi en ik niet weet waar ik moet beginnen dan ga ik loever wat anders doen dan er te diep over nadenken omdat het te moeilijk is. De beruchtte kop in het zand mentaliteit zeg maar.
haha! Ik weet dat het niet grappig is, maar jou post he, dat past precies bij mijn gedrag van de afgelopen week.

Ik doe liever andere dingen. Uitslapen en forummen. Momenteel begin ik veeel te laat. En als ik dan eindelijk aan het "werk" ben en het lukt niet, dan jump ik het forum op om me onder te dompelen in een andere realiteit...

Ik denk dat het nu ook te maken heeft met dat ik verschrikkelijk moe ben. Ik val bijna in slaap en het liefste zou ik weer terug in mijn bed gaan. Maar dat mag niet van mezelf. Vandaag moet ik tot minimaal 17.00uur hier aan de slag....
haha! Ik weet dat het niet grappig is, maar jou post he, dat past precies bij mijn gedrag van de afgelopen week.

Ik doe liever andere dingen. Uitslapen en forummen. Momenteel begin ik veeel te laat. En als ik dan eindelijk aan het "werk" ben en het lukt niet, dan jump ik het forum op om me onder te dompelen in een andere realiteit...

Ik denk dat het nu ook te maken heeft met dat ik verschrikkelijk moe ben. Ik val bijna in slaap en het liefste zou ik weer terug in mijn bed gaan. Maar dat mag niet van mezelf. Vandaag moet ik tot minimaal 17.00uur hier aan de slag....
Ik wou dat ik moe was, dan had ik nog een excuus

Maar altijd fijn als het herkenbaar is, ben je tenminste niet de enige.
Ja inderdaad! En 't kinkt misschien raar, maar 't is wel gezellig als er veel wordt geschreven Geeft de niet-geconcentreerde student weer een extra excuus om op 't forum te hangen...
Veruca: wat je is je doel voor vanmiddag/vandaag?

Mijn doel is mijn abstract verbeteren...
je watte?

Ik zit eigenlijk al weer in zo'n bui van vandaaf doe ik toch niks. Maar je hebt een punt.

Mijn doel in elk geval de 3 belangrijkste auteurs en boeken bespreken in maximaal 2 alineas (wil nog wel eens te veel uitweiden).
We zijn nog maar halverwege de dag! Je hebt gewoon een ochtendje vrij genomen :') En ik ook :')

Lijkt een goed plan voor vanmiddag! Succes!
Dames, wat fijn te lezen dat ik niet de enige ben die niet vooruit te branden is vandaag. Ik ga vandaag daarom maar wat praktische dingen regelen die ook nog moeten, inhoudelijk lukt het even niet. Dan aan het eind van de middag even lekker sporten, en vanavond of morgen weer slimme dingen schrijven. Hoop ik...

Succes!
1 van de drie auteurs behandeld en een alinea geschreven. Kost me een uur om te beginnen, en ik schrijf het in 10minuten, wel heel erg.
Wel een beetje eigenlijk Maar wel goed dat je het nu in 10 minuten op papier hebt staan..

Ik heb net feedback terug... en ik mag nog heel heel heel heel heel veel verbeteren. En ik had zo graag willen horen dat het eigenlijk wel goed was
Ik herken het heel erg zonneschijn. Elke keer als ik iets inlever hoop ik ook dat het eindelijk goed is en elke keer weer niet. Dus herken de frustratie, is niet leuk.

En nu weer style by jury kijken. maar daarna het tweede stuk schrijven.
Ik weet nu wel wat beter moet. Mijn engels is niet goed genoeg en daar baal ik van. Daar heb ik de afgelopen jaren zo ontzettend veel in geinvesteerd, om eht beter te maken. En ik dacht echt dat het nu eindelijk wel goed zou zijn. En nu is het dus nog steeds niet goed en ik weet gewoon neit hoe het beter moet.

Dus ik baal en ik zie niet in hoe ik hier ooit nog een leuk cijfer voor krijg. Ik heb het gewoon helemaal gehad. (En dat terwijl ik het wel heel leuk vind om dingen uit te zoeken/onderzoek doen). *zucht*
Ik herken dat gevoel zo heel erg dat je echt niet weet hoe je het beter moet aanpakken dan je al doet het komt goed.

Zijn uiteindelijk 2 inplaats van 3 alineas geworden, iets meer dan ik had gewild. Maar kan beter te veel schrijven dat ik weg moet halen dan de kritiek dat er info mist. Ga er vandoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven