Geld & Recht alle pijlers

Courtage van 2 procent?!?

11-02-2010 11:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

net de makelaar hier gehad.

Hij wil ons huis verkopen voor 1,65 procent, excl. 19% btw.

Samen dus zo'n 2 procent..

Ook vraagt hij ¤ 500,- als we ons huis weer uit de verkoop halen..

Wij hebben beiden geen verstand van dit soort zaken en al zeker geen handelsgeest..

Is dit reeel? Als ik uitreken op wat voor een bedrag je zo'n iemand dan inschakelt, vind ik het wel erg veel?

Wat te doen?

Ram
Heb 2 offertes gehad voor 1,1 en 1,3% excl. BTW. Beiden no cure no pay en is de opdracht op ieder moment intrekbaar. Bij de een betalen we 500 startkosten, bij de ander 350 maar daarvoor wordt wel een professionele fotoshoot voor gedaan. Bij een moeten we gemaakte (advertentie)kosten vergoeden als we de opdracht terugtrekken bij de ander niet.

Volgens mij is de courtage hoger op huizen in de lagere prijsklasse omdat daar relatief minder op wordt verdiend.
Je moet dit zien als een openingsbod van de makelaar. Jij kunt zelf terugkomen met een tegenbod. Ik vind het zelf veel te hoog, tegenwoordig gaat het niet zo goed in makelaarsland en valt er veel te onderhandelen.
Gaan op je gevoel; als je dus nog geen idee hebt, 2, 3 makelaars uitnodigen en degene kiezen waarbij je het beste gevoel hebt.

Iemand die voor 1% alleen je huis met waardeloze foto's op Funda plaatst is in mijn ogen een stuk duurder dan iemand die voor 2% je van a tot z helpt (als je dat wilt), een goede presentatie maakt, evt met een stylist het huis zo courant mogelijk in de markt zet etc. (en dus heel waarschijnlijk je huis sneller en beter verkoopt)

Maar; jouw keuze natuurlijk!
Wat doet de makelaar precies voor het geld? Dat maakt ook nog wel een verschil

*wie doet de rondleidingen?

*wie maakt de foto's?

*wie schrijft de tekst bij het huis?

*worden er extra advertenties geplaatst?

*komt jullie huis voor hun raam?

*Komt het huis in de krant?

hoe meer hij zal (moeten) doen....hij hoger het percentage (en de totaalprijs)
Klopt, je moet precies weten wat je krijgt voor je geld. Maar er zijn ook makelaars die 2% vragen en dan nog voor elk dingetje (advertentie, foto's, etc) extra geld gaan vragen. Meer courtage betekent niet per se meer service.
Is die 2% inclusief advertenties in kranten en in het makelaarsblaadje of rekenen ze daar nog extra voor?

Ik heb er pas 2 over de vloer gehad, A rekent 1,3% en B 1,4%, ze doen de rondleidingen, maken mooie foto's, maar ik moet wel nog iets van 200 euro betalen voor extra in de kranten adverteren.

Die 2% lijkt me niet irreeel als ze daar goede service voor verlenen, maar die 500 euro als jet uit de verkoop haalt, die zou ik uit het contract willen hebben.
Even voor alle duidelijkheid, ookal betaal jij uiteindelijk 2%, de courtage is echt maar 1,65, Dat is nou eenmaal hoe makelaars rekenen, altijd zonder BTW (heel irritant...)

Wij moeten 650 euro betalen als we het huis weer uit de verkoop zouden halen en ons eerste bod was 1,5% Ex BTW. Ik had echter een aanbod van een andere makelaar om het voor 1,5% incl BTW te doen (komt dus neer op 1,2 ex, ongeveer dan) en daarvoor wou deze makelaar het ook wel doen.
Het courtage percentage is mede afhankelijk van de verkoopprijs van je huis. Ook het percentage dus!

Onderhandelen kan je doen. Mijn ervaring is dat de makelaar dan ergens anders nog extra geld vandaan gaat halen.

Wij zijn nog altijd blij dat we een makelaar hadden, want bij vragen naderhand ging hij het regelen en wisten wij er pas van als alles geregeld was! Heerlijk! Hij was zijn geld dubbel en dwars waard. l

net als bij de aankoop trouwens. Hij heeft toen ook nog veel geld voor ons "terugverdiend". Heerlijk als je hem kan vertrouwen en hij echt zijn best doet voor je.

Als je gevoel goed zit, of je hebt hele goede verhalen gehoord: nemen die man! Hij verdient zich (vaak) zelf weer terug.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Pink2510 schreef op 11 februari 2010 @ 13:17:

Het courtage percentage is mede afhankelijk van de verkoopprijs van je huis. Ook het percentage dus!

Wat bedoel je hier nou mee? Dat je bij een heel duur huis een lager percentage kan krijgen?
@kastanje dat lijkt me logisch..in principe maakt het de makelaar toch niet uit of hij een huis van 2 ton of 6 ton moet verkopen? zou toch raar zijn dat hij 3 keer zoveel verdient bij een huis van 3 ton....of maak ik hier een hele grote fout?
quote:gelukkigmeisje schreef op 11 februari 2010 @ 21:22:

@kastanje dat lijkt me logisch..in principe maakt het de makelaar toch niet uit of hij een huis van 2 ton of 6 ton moet verkopen? zou toch raar zijn dat hij 3 keer zoveel verdient bij een huis van 3 ton....of maak ik hier een hele grote fout?

Nou ja, ik weet het dus niet. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je bij een huis van 6 ton wat meer onderhandelingsmogelijkheid hebt, maar ik denk niet dat hij dan een percentage vraagt waarmee hij uiteindelijk netto net zo veel verdiend als met het huis van 3 ton. Inderdaad verdient hij dus gewoon meer bij het huis van 6 ton (en ik denk dat hij ook wel iets meer zal doen om het te verkopen misschien, duurdere advertenties ofzo).

Ze moeten toch ergens zo rijk van worden???
Ik vind courtage sowieso een raar fenomeen. Het stimuleert de verkeerde zaken, dunkt me, namelijk dat makelaars een voorkeur hebben voor duurdere huizen en bij goedkope huizen minder inspanning leveren. Het zou toch veel eenvoudiger zijn om met vaste prijzen te werken?

Toen ik even googlede om te kijken of er ook makelaars waren die met vaste tarieven werken - die zijn er - kwam ik overigens ook (commerciële) sites tegen waarop je de opbouw van de tarieven van verschillende makelaars in je regio kunt bekijken.

Geeft misschien wat vergelijkingsmateriaal voor je eigen offerte.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

off topic: toen wij een garage wilde kopen (vraagprijs 17.500) van een makelaar...deed ie inderdaad belabberd weinig moeite...eerste afspraak is hij niet op komen dagen...tweede afspraak noemde hij het 'een misverstand' (ipv te zeggen, sorry ik ben de afspraak vergeten, mijn excuus)

Onderhandelingen hebben ruim een maand geduurd...

dus tsja....die makelaars ook!
Wat ik zou doen als ik mijn huis zou willen verkopen. Drie makelaars vrijblijvend uitnodigen en ze laten bepalen wat de waarde is. Daar een gemiddelde van nemen en vervolgens zelf je huis te koop zetten. Die courtage heb je heel snel zelf verdiend. Mocht het niet lukken, dan kun ja alsnog een makelaar inschakelen. In ieder geval niet zonder slag of stoot akkoord gaan met het voorgestelde percentage.
Ik vind zelf een makelaar wel waardevol bij de verkoop van je huis, omdat je dan geen tijd kwijt bent aan rondleidingen. Bovendien heb ik als koper gemerkt dat ik het heel vervelend vind om door de eigenaar te worden rondgeleid. Dan voel ik me toch als een soort ongewenst bezoek, en voel me niet vrij om overal te koekeloeren. En dat verkleint de kansen dat ik het koop enorm.
@delphicat helemaal met je eens: Ik wil ongegeneerd rond kunnen kijken...dan wil ik geen eigenaar die mij rondleidt...maar liever ook niet dat de eigenaren aanwezig zijn...

hihi: wij hadden vorig jaar bij een bezichtiging een makelaar die zei dat ik een bepaalde kast niet open kon maken omdat er een urn inlag...nou ja...dan had ik liever gehad dat ie een smoesje had gebruikt
Advertentiekosten moet je bijna altijd apart betalen en zitten vaak dus niet bij de totaalprijs.

Zorg dat je woning in ieder geval op Funda.nl komt te staan.
Ik heb een poosje voor een makelaarskantoor gewerkt waarbij vrijwel alle courtages tussen de 1,5 en 2 % zaten. Het verschil in percentages lag aan de verkoopbaarheid van de woning, niet zo zeer aan de prijsklasse. Meestal heb je met een goedkopere woning nl minder werk, groter publiek dat lagere eisen stelt maar ook minder opbrengsten. Duurdere woning, meer opbrengsten maar meer moeite. (eisen van kopers en verkopers hoger, langere verkoopduur daardoor vaker nieuwe foto's etc) Dat er wordt gewerkt met een courtage zorgt er juist voor dat de makelaar z'n best voor je doet, hij is net als jij gebaat bij een hogere opbrengst vd woning. Natuurlijk zijn er goede en slechte makelaars, niet iedereen verstaat z'n vak. Zelf geloof ik wel in de NVM-methode maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Kijk eens op de site voor info over courtages en tips over waar je op moet letten! Een makelaar lijkt me iig zoeizo waardevol. Als alles vlot verloopt en er zijn geen problemen dan denk je ms "goh dat kan ik ook" maar helaas gaat het weleens minder goed, er zijn heel wat juridische gevolgen verbonden aan de verkoop/aankoop van een woning. Daarnaast beschikt een (NVM)makelaar over de nodige kennis als het gaat om bouwkunde, juridische zaken, de verkoopmarkt etc. Wanneer kopers/verkopers met elkaar in conflict raken is het wel heel prettig dat je wordt bijgestaan door iemand die weet wat je rechten/plichten zijn en je bijstaat. En nog veel belangrijker, een goede makelaar kan veel van deze problemen al voorkomen! Wat je ook besluit, ik wens je veel succes met de verkoop van je woning
Het is een denkfout dat makelaars evenzeer gebaat zijn bij een hoge opbrengst als de verkopers. Een eenvoudig rekensommetje leert dat als de makelaar met twee mandagen inspanning een huis voor 150.000 kan verkopen (en dan 3000 verdient, stel 2% netto), hij niet zijn best gaat doen om het voor 160.000 te verkopen, want dat levert hem maar 200 euro extra op, terwijl hij voor die 10.000 extra misschien wel nog twee mandagen kwijt is.

Te veel kosten, te weinig opbrengst.

Een makelaar verkoopt het huis liever snel, maar in elk geval met zo weinig mogelijk inspanning.
@delphicat, dat zal per makelaar verschillen. Je wilt natuurlijk ook gewoon een goede naam behouden/maken dus dan zul je er niet komen met zo weinig mogelijk inspanning...En over het algemeen levert een hogere opbrengst ook meer klanten op dus uiteindelijk ook meer winst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven