Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Peanutje, ik heb niet al je posting gelezen, dus misschien zit ik helemaal mis, maar heb je de oren van je kindje al laten nakijken? Het zou ook kunnen dat hij last van zijn oren heeft en daarvan wakker wordt (liggen=druk op de oren). Wat je kunt proberen is zijn wiegje/bedje een beetje schuin zetten door een boek onder de poten aan het hoofdeinde te toen. En zijn oortjes even laten controleren.

En ik heb mijn oudste zoon ook heel lang niet gesnapt. Pas toen ik de tweede had, dacht ik "oh, dat was er aan de hand met de oudste". Komt goed, echt waar. Mijn mantra "ook deze fase gaat voorbij".
quote:Peanutje schreef op 13 februari 2010 @ 10:03:

Nou eerlijkheidshalve toch nog maar weer even posten hier. Wat een nacht!!!! Pfffff!!! Niet leuk!!!

Hij kwam om de 2 uur (stipt) en tussendoor vond ie zijn bed ook nog eens niet leuk dus als ik tussen de voedingen door 10 minuten per keer heb geslapen is het veel. Nou vooruit 15 misschien.

Aan de borst slaapt ie dus wel. Of gewoon lekker tegen me aan. Heel gezellig maar niet bevorderlijk voor mijn eigen nachtrust.

Dit zijn dus die dingen waar ik zo van in de war raak. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Heb ik nou zo'n wispelturig ventje of is er iets anders aan de hand of is dit gewoon normaal?

I know, ik blijf om bevestiging vragen maar ik weet het gewoon effe niet meer (mede dankzij slaapgebrek uiteraard )

Peanutje , heftig als je zo moe bent... Ik heb niet al je vorige berichten gelezen dus ken je situatie niet. Ik reageer alleen even op deze post.

Mijn ervaring met Mini is dat ze ook bij vlagen heel erg vaak dronk. Ik keek meestal niet meer op de klok en kon 's morgens niet meer reproduceren hoe vaak ze was gekomen, maar het was heel erg vaak. Sinds kort slaapt Mini tussen ons in en de nachten zijn zo ontzettend veel rustiger. Op enig moment in de nacht wordt ze wakker, soms is dat al meteen als wij gaan slapen, maar soms ook om 3 uur of om 5 uur en incidenteel helemaal niet. Wij nemen haar dan bij ons en ze ligt meestal tegen mij aan. Blijkbaar heeft ze erg veel behoefte aan mijn nabijheid. Wat ik in jouw post van vandaag lees is dat jouw zoontje ook veel behoefte heeft aan zijn moeder in de nacht. Ik ben nu zwanger van de tweede en deze gaat van begin af aan bij ons in bed, vermoedelijk in een cosleeper. Ik denk dat het daardoor minder zwaar zal worden dan de vorige keer.

Wat betreft het al dan niet lekker slapen. Ik slaap zonder Mini in bed ook lekkerder, maar inmiddels hebben we onze weg erin wel gevonden. De eerste tijd dat ze bij ons sliep was het even zoeken naar de juiste houdingen. Nu we die hebben gevonden maken we in ons huis allemaal veel betere nachten.

Dus, mijn advies is eigenlijk, neem hem lekker bij je. Misschien tussen jullie in, misschien met een cosleeper. Voordeel van een cosleeper is dat je hem gewoon in zijn eigen bedje terug kunt schuiven na een voeding en bijvoorbeeld met een hand op zijn buikje toch nog contact kunt blijven houden (stel ik me zo voor).

Sterkte
Hem bij ons in bed nemen (als ik straks weer in ons eigen bed slaap, hier in het geleende ziekenhuisbed beneden kan het echt niet, daar valt hij uit) durf ik niet. Ik ben te bang dat we op hem gaan liggen. Dus hoe lief ik de suggestie ook vind, ik geloof niet dat dat hier gaat werken.

Het is gewoon echt even uitvogelen wanneer hij nou wel honger heeft en wanneer niet want om het uur voeden lijkt mij ook niet de manier. Ik dacht hem gister helemaal te snappen maar dan opeens is alles weer anders en dat maakt onzeker. Maar ja zo zal het de komende maanden nog wel vaker gaan, denk ik.

Ik probeer zelf aan mijn slaap te komen overdag maar omdat ie nu dus in zijn bedje zoveel wakker wordt, schiet dat ook niet echt op.

Het is ook weer even het je er aan over geven idee. Alles even loslaten en go with the flow. Ben echt een beetje (boel) jantje lacht, jantje huilt momenteel. Zelf ook een beetje wispelturig dus.
Hoe oud is hij peanutje? Heb je op borstvoeding.com de adviezen mbt samen slapen al gelezen?

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/samen-slapen/

Je zult nl. niet zo maar op je kindje gaan liggen als je je aan de regels houdt.
Hij is vandaag precies 3 weken. Ga gelijk even lezen.
Peanutje, wat wij deden n.a.v. een tip van de kraamverzorgster bij mijn eerste kind: de baby tussen ons in leggen op een voedingskussen. Je legt het voedingskussen dan in een u-vorm met de uiteinden naar beneden en daar leg je een hydrofiel overheen (zodat baby niet tussen de twee delen naar beneden zakt). Baby ligt op het kussen met eigen lakentje/dekentje over zich heen. Wij legden haar altijd tussen onze hoofdkussens helemaal bovenaan het bed, zodat er ook geen kans was dat ze onder ons dekbed zou belanden. En omdat de baby een stuk hoger ligt dan jezelf, is de kans dat je per ongeluk op hem gaat liggen ook nihil.

Volgens de kraamverzorgster kon dit trouwens ook met een aankleedkussen, maar dat vond ik een minder fijn idee omdat dat van plastic is.
anoniem_9626 wijzigde dit bericht op 13-02-2010 14:47
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Peanutje, bedenk anders nog eens hoe lang het duurde voor je je man door en door kende. Vast niet binnen drie weken en dan kan hij ook nog zelf aangeven wanneer hij honger, dorst of behoefte aan aandacht heeft, dat moet jij nu allemaal voor je zoontje bepalen.

En vlak die akelige hormonen ook niet uit he? Ik ben echt ongevoelig voor hormonen, hormonen om de eisprong op te wekken gaven geen bijwerkingen, zwangerschap ook vrijwel niet, zelfs het infuus na de bevalling dat op standje hoog stond, voelde ik niet (oh, krijg je hier krampen van normaalgesproken? ) En de eerste maanden na de bevalling was ik een labiel huilend hoopje mens.

In een cosleeper kun je je kind nooit pletten trouwens. Wij hadden dochter tussen ons in, en zijn de eerste nachten wakker gebleven bij toerbeurt we vonden het eerst ook doodeng, maar als je je aan de regels houdt kan er weinig gebeuren (er gaan zelfs stemmen op dat samenslapen volgens de regels veiliger is dan in het eigen bedje)
Ja, da's waar Wen, ik heb dat ook ergens gelezen. Doordat je als ouders in je onderbewuste gespitst bent op een regelmatige ademhaling van je kind, zou je het sneller merken als dat veranderde, waardoor je een ademstilstand opmerkt, voor het gevaarlijk wordt. En doordat je kind minder vast slaapt in de nabijheid van zijn ouders, zakt het minder snel weg in een hele helediepe slaap.
Haha Wen, sterker nog die vent van mij blijft me verbazen. Vooral nu we met zijn drieen zijn. Positieve verbazing overigens.

Dus je hebt wederom gelijk.

De cosleeper kan bij ons bed niet, zit al helemaal ingebouwd.

Magica jij ook bedankt voor de tip.
Katherina, volgens mij was het zelfs zo dat door jouw ademhaling en bewegingen, een kind bij te langzaam ademhalen een soort impuls krijgt om weer goed te gaan ademen.

Peanutje, ik ga nog even iets voor je googlen omdat de cosleeper niet kan voor jullie. Momentje!
Nou, ik kan het niet vinden... het was een ding wat je tussen je kussens kon leggen, van stevig materiaal, waar je baby in kan liggen
Trouwens grappig, want toen ik in die beginperiode met Mini veel op het borstvoedingsforum kwam vond ik het advies om samen te slapen heel erg irritant. Inmiddels ben ik helemaal om.
quote:wen schreef op 13 februari 2010 @ 15:43:

Nou, ik kan het niet vinden... het was een ding wat je tussen je kussens kon leggen, van stevig materiaal, waar je baby in kan liggenNog enig idee hoe het heette? Of waar je het hebt gezien?
SS ik blijf het gewoon een eng idee vinden zo tussen ons in. Hoewel ik de tips van Magica wel uit wil proberen.
Hey dat laatste plaatje ziet er handig uit....
quote:Peanutje schreef op 13 februari 2010 @ 15:55:

SS ik blijf het gewoon een eng idee vinden zo tussen ons in. Hoewel ik de tips van Magica wel uit wil proberen.Wij hebben het ook gedaan in de kraamtijd, dus nog iets eerder dan 3 weken. Zeker als je de baby tussen je kussens legt zul je hem niet pletten.
Oh oeps te laat. Bedoel nu de een na laatste.
Ben benieuwd of ik die van Wen kan vinden.
quote:Peanutje schreef op 13 februari 2010 @ 15:58:

Oh oeps te laat. Bedoel nu de een na laatste. Die blauwe vind ik echt wanstaltig.

Hee, dat is weer die ene, met een mooie tas erbij. Voor onderweg. Handig zeg.
Heb er een op marktplaats gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven