Gastroscopie
zondag 14 februari 2010 om 16:43
Hoi..
Binnenkort krijg ik een gastroscopie(maagonderzoek) Ivm verschillende klachten.
De arts wil de maag,12vingerigedarm en miss een stukje dunnedarm bekijken.
Ik krijg een roes.
Maar ik ben bang, heel erg bang. Vind het eng, en ben bang dat ik er toch wat van mee krijg.
Iemand hier ervaring mee??
Greetz v Joomla..
Binnenkort krijg ik een gastroscopie(maagonderzoek) Ivm verschillende klachten.
De arts wil de maag,12vingerigedarm en miss een stukje dunnedarm bekijken.
Ik krijg een roes.
Maar ik ben bang, heel erg bang. Vind het eng, en ben bang dat ik er toch wat van mee krijg.
Iemand hier ervaring mee??
Greetz v Joomla..
zondag 14 februari 2010 om 17:07
zondag 14 februari 2010 om 17:31
Ik heb het 1x gehad, zonder roesje en ik vond het op zijn zachtst gezegd verschrikkelijk en iets wat ik nooit meer hoop mee te hoeven maken. Ik was eigenlijk helemaal niet bang van tevoren en dacht 'Dat doe ik wel even. Is zo gebeurd.' Het was inderdaad zo gebeurd, maar het leek wel een uur te duren. Ik was echt in paniek!
Maar goed, dat helpt niet echt, dit verhaal...
Ik weet niet hoe het is met een roesje, maar ik kan me zo voorstellen dat dat een stuk minder erg is. Lijkt me dat je tijdens het onderzoek weinig merkt en misschien alleen erna wat last hebt van je keel en opgezette buik.
Sterkte in elk geval.
(en het duurt écht maar even! voor je het weet sta je weer vrolijk buiten!)
Maar goed, dat helpt niet echt, dit verhaal...
Ik weet niet hoe het is met een roesje, maar ik kan me zo voorstellen dat dat een stuk minder erg is. Lijkt me dat je tijdens het onderzoek weinig merkt en misschien alleen erna wat last hebt van je keel en opgezette buik.
Sterkte in elk geval.
(en het duurt écht maar even! voor je het weet sta je weer vrolijk buiten!)
zondag 14 februari 2010 om 18:13
zondag 14 februari 2010 om 19:31
Ik vond het ook reuze meevallen (zonder roesje). Het lijkt enger dan dat het is. Goed naar de ademinstructies luisteren van de verpleeger(ster), dat scheelt kokhalzen.
Sterkte
O ja, ik vond het trouwens 'komisch' dat ze een hapje uit je maag kunnen nemen zonder dat het zeer doet. Je voelt alleen wat trekken daar van binnen (later vroeg ik me af. Als ze het licht uit doen, zou je dan ook de lamp door je huid zien schijnen??? )
Sterkte
O ja, ik vond het trouwens 'komisch' dat ze een hapje uit je maag kunnen nemen zonder dat het zeer doet. Je voelt alleen wat trekken daar van binnen (later vroeg ik me af. Als ze het licht uit doen, zou je dan ook de lamp door je huid zien schijnen??? )
maandag 15 februari 2010 om 02:43
Ik heb twee keer een gastroscopie gehad, zonder roes. Het doet geen zeer maar is wel onprettig. Je moet goed en diep in blijven ademen. Het nadeel bij de tweede keer was dat men me behandelde als een stuk vee en met een ijzerdraad in alle zweren in mijn maag gingen prikken. Ik was boeddhisme voor gevorderden aan het praktiseren, maar de verpleegster -die ik graag die buis in haar strot had willen rammen- vond toch dat ik 'godverdomme moest blijven liggen' terwijl ik niet eens een kick gaf. Ik ga, omdat men te lui is om mij te bellen voor de uitslag van de biopsie, morgen eens informeren bij de dokter. Ja, ik hou van de Belgische gezondheidszorg.
Overigens is het inslikken van de slang het vervelendst, hoe dieper men gaat, hoe minder erg het wordt. Drink of eet absoluut niets want het komt zo terug. Geen druppel water zelfs.
Succes.
Overigens is het inslikken van de slang het vervelendst, hoe dieper men gaat, hoe minder erg het wordt. Drink of eet absoluut niets want het komt zo terug. Geen druppel water zelfs.
Succes.
maandag 15 februari 2010 om 08:14
Ooh Digitalis..
Zei die verpleegster dat echt?? Een ware steun dus voor je geweest. Heb je haar aangeklaagd?
Ik mag toch aannemen wanneer je een roes krijgt, dat je er weinig van merkt. Dat je dan ontspannen bent, en dat ding er zo in zit? Dus heb ik niks te maken met slikken doorademen etc.
Dat zal toch dezelfde roes zijn(dormicum) als bij een darm onderzoek?
Mijn man zei gisteren al: "Ik ga morgen je arts bellen, en vragen om een 5 dubbele dosis, en zeggen dat je wel heel erg bang bent".
Ik denk dat ik af en toe een beetje afwezig ben,of het er steeds over heb,
Nou...nog 2 nachten..
Zei die verpleegster dat echt?? Een ware steun dus voor je geweest. Heb je haar aangeklaagd?
Ik mag toch aannemen wanneer je een roes krijgt, dat je er weinig van merkt. Dat je dan ontspannen bent, en dat ding er zo in zit? Dus heb ik niks te maken met slikken doorademen etc.
Dat zal toch dezelfde roes zijn(dormicum) als bij een darm onderzoek?
Mijn man zei gisteren al: "Ik ga morgen je arts bellen, en vragen om een 5 dubbele dosis, en zeggen dat je wel heel erg bang bent".
Ik denk dat ik af en toe een beetje afwezig ben,of het er steeds over heb,
Nou...nog 2 nachten..
maandag 15 februari 2010 om 08:23
Joomlala, ik heb het ook gehad (zonder roesje). Na alle horrorverhalen had ik mij op het ergste voorbereid, maar het viel mij echt mee. Het is niet leuk hoor, het is een vervelend gevoel maar het duurt niet lang en je moet rustig doorademen. Bij mij hebben ze toen wel gevonden waar mijn klachten vandaan kwamen dus ik was erg blij met het onderzoek.
Heel veel succes en maak jezelf niet gek, het valt waarschijjnlijk mee en dat roesje zal ook echt helpen!
Heel veel succes en maak jezelf niet gek, het valt waarschijjnlijk mee en dat roesje zal ook echt helpen!
maandag 15 februari 2010 om 08:35