Testament-dilemma!

16-02-2010 21:30 48 berichten
Ik ga het toch maar even in de groep gooien. Mijn vriend en ik wonen nu 5 jaar samen. We hebben netjes een samenlevingsovereenkomst en allebei een eigen testament. Het testament hebben we pas op laten maken na de geboorte van ons dochtertje (nu 3 jr.) In dat testament hebben we aangegeven, dat mocht er iets met ons beiden gebeuren dat dan de voogdij over onze kleine meid naar zijn zus gaat. Nu zijn we inmiddels 3 jaar later. Zijn zus heeft ook kindjes, en ik kan me totaal niet vinden in haar manier van opvoeden. Iedereen voedt zijn/haar kindje op zoals ze zelf denken dat goed is, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het daar mee eens moet zijn. Mijn vriend hoor ik ook wel eens negatieve opmerkingen maken over die opvoeding. Mijn dochtertje trekt wat dat betreft meer naar Oma (mijn moeder) toe, dan mijn schoonzus. Nu heb ik 't met mijn vriend erover gehad om ons testament aan te laten passen en de voogdij aan mijn moeder geven (mocht er met ons ons iets gebeuren). In eerste instantie begreep mijn vriend wel dat ik deze wijziging wilde hebben, maar toen hij hoorde dat de rekening van de notaris 500,- zou zijn, veranderde hij van gedachten. 't geeft mij persoonlijk een benauwend gevoel, als mijn dochtertje naar een gezin zou gaan, waar een opvoeding is die me niet aan staat. Ik wil het beste van het beste voor mijn dochter, ook als ik er niet meer zou zijn. Zucht. Ja, ja ik hoor sommige denken. Mens waar maar je je druk om. Je dochter zal heus wel goed terecht komen. Verstandelijk weet ik dat ook wel, maar het is dat verdomde moedergevoel die overheerst! Wat kan ik in jullie ogen hier aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je belangrijker, 500 euro of je dochter?
quote:Pilous schreef op 16 februari 2010 @ 21:31:

Wat vind je belangrijker, 500 euro of je dochter?Ja, mijn dochter natuurlijk...! Maar onze testamenten moeten allebei aangepast worden. Er moet namelijk 't zelfde instaan als het gaat om de voogdij van een kindje...
quote:CMLgirly schreef op 16 februari 2010 @ 21:30:

Ja, ja ik hoor sommige denken. Mens waar maar je je druk om. Je dochter zal heus wel goed terecht komen. Ben ik niet met je eens...het gaat wel om je kind, het belangrijkste in je leven (in mijn geval dan!)...ik vind 500 euro ook erg veel (dacht dat het ong. 150 euro zou kosten, zoiets herinner ik mij het opmaken van ons testament), maar het gaat wel om iets belangrijks.
Ik vind het sowieso al een beetje vergezocht om een testament op te gaan laten maken betreffende wie de voogdij krijgt in het geval jullie beide overlijden.

Mócht dat gebeuren, dan bepaalt de rechter (als er geen testament is) wie de voogdij krijgt, in overleg met de naaste familie. Dan is het een kwestie van wie die taak op zich wil nemen, en wie een stabiele thuissituatie kan bieden en daar ook de (financiele) middelen voor heeft.

Ik zou persoonlijk niet de zakken van de notaris gaan vullen voor dit soort zaken. Misschien vind je over 5 jaar wel dat oma toch wat te oud is, en verander je weer van gedachten.

Laat het los.
Ik zou mijn laatste geld er aan uitgeven om zeker te weten dat mijn dochter goed achterblijft.
Je stelt je overigens niet aan, ik zou willen dat het aangepast zou worden. Desnoods zou ik het 100% zelf betalen als vriend dat niet zou willen. Ik bedoel, het gaat om je kind. Het is natuurlijk te hopen dat jullie niet komen te overlijden voor ze op eigen benen kan staan, maar het kán gebeuren en het is dan belangrijk dat ze dan, ondanks verdriet, toch een fijne jeugd krijgt. En als jij denkt dat ze bij je moeder beter af is dan bij je schoonzus, dan moet je dat aanpassen. Al kost het 1000 euro.
Maar vindt je een oma dan wel een goede keuze? Je moeder raakt op leeftijd, wordt wellicht hulpbehoevend en dan?
quote:jackie23 schreef op 16 februari 2010 @ 21:35:

[...]

Ben ik niet met je eens...het gaat wel om je kind, het belangrijkste in je leven (in mijn geval dan!)...ik vind 500 euro ook erg veel (dacht dat het ong. 150 euro zou kosten, zoiets herinner ik mij het opmaken van ons testament), maar het gaat wel om iets belangrijks. ze is ook zeker mijn aller belangrijkste. Helaas zijn de kosten omhoog gegaan. Ik was ook in de veronderstelling dat dit niet zo duur zou zijn, maar goed. Mijn vriend had denk ik niet verwacht, dat ik er écht meer door zou gaan. Hij heeft namelijk wel een leuke band met zijn zus. Wellicht dat hij zich schuldigt voelt, als hij het laat wijzigen. Kan natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd. Zijn zus is absoluut geen slecht mens, maar ik ben niet huiverig voor haar manier van opvoeden.
quote:toffifee schreef op 16 februari 2010 @ 21:36:

Ik zou mijn laatste geld er aan uitgeven om zeker te weten dat mijn dochter goed achterblijft.

Nou inderdaad!

Ik snap Jorina's opmerking dan ook helemaal niet. Heb jij zelf kinderen Jorina?

V.w.b. het wijzigen van beide testamenten; het is niet verplicht. Je kan allebei iets anders in je testament hebben staan geloof ik. Stel dat jij vandaag overlijdt en je partner morgen, dan houden ze zijn testament aan, is het andersom, dan houden ze jouw testament aan. Hoe het zit wanneer je allebei precies op hetzelfde tijdstip overlijdt, weet ik dan even niet
quote:Jorina schreef op 16 februari 2010 @ 21:36:

Ik vind het persoonlijk sowieso al een beetje vergezocht om een testament op te gaan laten maken voor in het geval jullie beide overlijden.

Mócht dat gebeuren, dan bepaalt de rechter (als er geen testament is) wie de voogdij krijgt, in overleg met de naaste familie. Dan is het een kwestie van wie die taak op zich wil nemen, en wie een stabiele thuissituatie kan bieden en daar ook de (financiele) middelen voor heeft.

Ik zou persoonlijk niet de zakken van de notaris gaan vullen voor dit soort zaken. Misschien vind je over 5 jaar wel dat oma toch wat te oud is, en verander je weer van gedachten.

Laat het los.Dit is denk ik het ergste wat je kunt doen voor je kinderen. Je kunt beter zelf een stabiel gezin zoeken dan dat het via de rechter moet. Wat als niemand het kan dan gaan ze naar een pleeggezin. Ik zou het wel prettig vinden als mijn kinderen in een fijn gezin worden opgenomen. Dit hoeft natuurlijk geen familie te zijn. Hebben jullie geen vrienden waarbij jullie beide een goed gevoel hebben?
[quote]Jorina schreef op 16 februari 2010 @ 21:36:

Ja daar heb ik ook aan zitten denken. Oma's worden ouder. Zucht. Jezus, word af en toe gek van dat moedergevoel. What is the right thing to do!
Natuurlijk worden oma's ouder, maar toch zou ik dan voor oma gaan en een back-up achter de hand houden voor als het echt niet meer kan bij oma. Haar dus wel als eerste keus houden. Sommige oma's zijn echt jong hoor!
quote:jackie23 schreef op 16 februari 2010 @ 21:39:

[...]

Nou inderdaad!

Ik snap Jorina's opmerking dan ook helemaal niet. Heb jij zelf kinderen Jorina? Ja, ik heb een zoon.

V.w.b. het wijzigen van beide testamenten; het is niet verplicht. Je kan allebei iets anders in je testament hebben staan geloof ik. Stel dat jij vandaag overlijdt en je partner morgen, dan houden ze zijn testament aan, is het andersom, dan houden ze jouw testament aan. Hoe het zit wanneer je allebei precies op hetzelfde tijdstip overlijdt, weet ik dan even niet
quote:Jorina schreef op 16 februari 2010 @ 21:36:

Ik vind het sowieso al een beetje vergezocht om een testament op te gaan laten maken betreffende wie de voogdij krijgt in het geval jullie beide overlijden.

.Wat een naieve reactie. Waarom is dat vergezocht? Een auto-ongeluk is zo gebeurd hoor en dan wil ik het niet aan een rechter overlaten om mijn kind bijvoorbeeld aan een zwager toe te wijzen omdat hij toevallig de taak op zich wil nemen (dit is hypothetisch want mijn zwager zou mijn kind zeker mogen opvoeden, maar is even voor het beeld).
Ik stel het zeer op prijs dat iedereen zijn mening laat horen. Ik ben er nog niet 1-2-3 overuit.... maar ga zeker jullie reacties meenemen in mijn beslissing.
quote:toffifee schreef op 16 februari 2010 @ 21:43:

Natuurlijk worden oma's ouder, maar toch zou ik dan voor oma gaan en een back-up achter de hand houden voor als het echt niet meer kan bij oma. Haar dus wel als eerste keus houden. Sommige oma's zijn echt jong hoor!Wij hebben ook oma als voogd maar wel met de aanvulling dat als het niet meer zou gaan dat oma in overleg voor een vervanger zorgt en altijd op de achtergrond aanwezig blijft en "advies" geeft.
Wat vind je moeder ervan?
quote:Jorina schreef op 16 februari 2010 @ 21:43:

[...]

Hoe kan je er dan zo luchtig over denken?
Lastig dilemma hoor!

Wat is het leeftijdsverschil tussen je moeder en je dochter?

Wij hebben het er ook al over gehad wie voor ons kindje (zwanger van eerste) zal zorgen als we er niet meer zijn...Wij vinden onze ouders te oud (mijn vader is 56 de ouders van vriendlief zijn 65-70)

onze broers en zussen zijn allemaal gescheiden op één koppel na..maar dat koppel vinden wij qua opvoeding te afwijkend van onze wensen...

Als ik ervan overtuigd zou zijn wie de opvoeding op zich zal moeten nemen, dan ben ik zeer zeker bereid hiervoor ¤500 te betalen.
quote:hoiikbenhethoi schreef op 16 februari 2010 @ 21:45:

[...]

Wij hebben ook oma als voogd maar wel met de aanvulling dat als het niet meer zou gaan dat oma in overleg voor een vervanger zorgt en altijd op de achtergrond aanwezig blijft en "advies" geeft.Een soort back-up.. dat zouden we ook kunnen overwegen. Misschien zouden we dat met hun kunnn overleggen. En het testament niet aan laten passen. Dat mijn kleine meisje in eerste instantie naar Oma gaat en mijn schoonzus als back up heeft.. nog niet zo aangedacht, maar zeker een optie.. wellicht ook voor mijn vriend.
quote:delphicat schreef op 16 februari 2010 @ 21:46:

Wat vind je moeder ervan?heb het met haar ook al besproken. En staat voor ons klaar, als dat nodig is
Natuurlijk wil ik ook dat mijn zoon goed achterblijft als ik en mijn man zouden komen te overlijden, maar hou ook in gedachten dat degen die je nu kiest, misschien op termijn niet aan je verwachtingen zal voldoen.

Wie/wat je nu kiest, is in mijn ogen erg relatief, en het geld van een notaris niet waard.
quote:Jorina schreef op 16 februari 2010 @ 21:49:

Natuurlijk wil ik ook dat mijn zoon goed achterblijft als ik en mijn man zouden komen te overlijden, maar hou ook in gedachten dat degen die je nu kiest, misschien op termijn niet aan je verwachtingen zal voldoen.

Wie/wat je nu kiest, is in mijn ogen erg relatief, en het geld van een notaris niet waard.Dat kun je idd. nooit vantevoren weten, maar heb je dan liever dat je kind door de rechter aan een pleeggezin wordt toegewezen?
quote:gelukkigmeisje schreef op 16 februari 2010 @ 21:48:

Lastig dilemma hoor!

Wat is het leeftijdsverschil tussen je moeder en je dochter?

Wij hebben het er ook al over gehad wie voor ons kindje (zwanger van eerste) zal zorgen als we er niet meer zijn...Wij vinden onze ouders te oud (mijn vader is 56 de ouders van vriendlief zijn 65-70)

onze broers en zussen zijn allemaal gescheiden op één koppel na..maar dat koppel vinden wij qua opvoeding te afwijkend van onze wensen...

Op voorhand gefeliciteerd met de zwangerschap. Mijn moeder is inmiddels 59. Deze voogdij regeling geldt totdat ze 18 is, en dan mag ze zelf bepalen.

Als ik ervan overtuigd zou zijn wie de opvoeding op zich zal moeten nemen, dan ben ik zeer zeker bereid hiervoor ¤500 te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven