Familiedag

12-02-2010 14:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort organiseer ik (voor het eerst in mijn leven) een familiedag samen met nog een familielid.

We hebben al een leuke dagindeling gevonden, maar nu vroeg ik me af wat jullie zoal voor zo'n dag betalen?

We hebben namelijk geen idee wat normaal is om te vragen omdat er nog nooit een familiedag is georganiseerd bij ons in de familie.
Wat is het budget per persoon en wat moet er georganiseerd worden? Gaan jullie uit eten of stelt men prijs op het houden van een of andere activiteit? Gooi gewoon in de groep wat men er voor over heeft en stel aan de hand van het budget wat men beschikbaar wil stellen voor die dag, je programma samen.
Kun je niet beter aan je familie vragen wat zij willen betalen en daar het programma op aanpassen.

Dat voorkomt een hoop gedoe als het eenmaal besloten is en mensen vinden het teveel.
We hebben gevraagd wat mensen willen uitgeven, maar daarop wordt gezegd:

Maakt niet uit, kijk maar..

Daarom vroeg ik mij af wat jullie zoal betalen voor zo'n dag.
Ik zou persoonlijk helemaal niet zitten te wachten op 'n familiedag met ooms/tantes/neven/nichten (en al helemaal niet als er kinderen deel moeten nemen) dus ik zou er vriendelijk voor bedanken.

Maar indien ik samen met 'n groep hele leuke mensen een dagje weg kan, dan zou ik daar best 100 euro voor over hebben. Het grootste deel van het bedrag zou ik daarvan willen gebruiken voor het lekker uit eten gaan (dat mag inclusief drank best 60-70 euro kosten) en van de rest kan nog wat anders gedaan worden. Wat mij betreft gaan midgetgolfen o.i.d.
Als je al weet wat je wilt gaan doen, dan kun je de kosten zelf toch berekenen en delen door het aantal personen?

Of wil je uitgaan van een bepaald bedrag en daarop de activiteiten aanpassen?
Voor mij zou 50 euro genoeg zijn.
Om te beginnen, hoe lang is 'een dag'? Van 10 tot 14 u, of van 10 tot 's avonds 10 of van ná de lunch tot vóór het avondeten, enzovoort.

Het aantal maaltijden maakt veel uit voor de prijs. Overigens kun je ook gaan picknicken en iedereen wat mee laten nemen.

Zijn er veel kinderen bij of alleen volwassenen?

Wat wil je ongeveer gaan doen?

In onze familie hebben we hele dure dagen gehad (met 8 volwassenen 50 euro pp) en goedkope dagen waarbij we allemaal zelf wat te eten meenamen en een speurtocht deden. Er is dus niet zo heel veel over te zeggen wat dat betreft.

Als je bang bent dat het te duur wordt ofzo voor je familie, zou ik vragen wat ze max willen besteden.
Er zijn 3 kinderen bij en 16 volwassenen.

We weten al waar we heen gaan en we willen een speur(wandel)tocht organiseren, en we zijn nu bezig met het organiseren van een boottocht. Wat we met het eten doen weten we nog niet precies.

Ik kan indd zelf wel uitrekenen wat we kwijt zijn met de dingen die we nu al hebben bedacht, maar ik was gewoon benieuwd wat er voor zo'n dag betaald wordt.

De dag is van 10u s morgens tot ongeveer 7u 's avonds.
Toch vind ik het een vreemde vraag. Je weet al wat je wilt gaan doen en wat het gaat kosten, en tegelijkertijd wil je weten wat voor zo'n dag wordt betaald.

Ik neem aan dat in de meeste families gewoon de kosten worden gedeeld, dus dat je er als organisatie niks zelf op hoeft toe te leggen. Men betaalt dus wat het kost.

Misschien is het handiger als je de exacte dagindeling en maaltijden opsomt en wat dat zou kosten en dan kunnen wij zeggen of we dat te veel/te weinig/precies goed vinden?
Als je uit eten gaat kan iedereen 't voor zichzelf zo duur of zo goedkoop houden als ie wil. De een eet 'n simpel varkenshaasje, de ander gamba's bijv. Maar net hoeveel geld ie er aan uit wil geven.
Ik denk dat het bij Euro 50 wel op moet houden hoor. Vaak zijn het stellen dus dan ben je al Euro 100 kwijt. Incl. eten is dit netjes.

En wat is de leeftijd van de kinderen. Moeten die hetzelfde betalen of zijn ze nog zo klein dat ze eigenlijk geen kosten maken.
Een speurtocht kost al geen geld, dus als jullie niet zelf gaan koken, kun je gewoon per gezin de eigen gemaakte kosten laten betalen. Als je het goedkoop wil houden, ga dan eten bij 'n Italiaan, pizza's zijn niet zo duur.
We zijn het er wel over eens dat we voor de kinderen niet hetzelfde bedrag willen tellen.

Ze zijn met de boottocht goedkoper uit en daarnaast eten ze ook minder.

Maar bedankt meiden, ik ben weer geholpen :)!
Bij de jaarlijkse familiedag aan mijn vaderskant wordt het totaal gedeeld door het aantal kinderen van mijn grootouders (=3, mijn vader, en twee tantes). Iedereen heeft daar een gezin met meerdere kinderen en kleinkinderen (totaal ongeveer evenveel), en hoe het binnen het gezin/familie geregeld wordt, is ieders pakkie an. Dit is door de kinderen indertijd zo afgesproken, en dat principe is zo eigenlijk gebleven.

Bij de jaarlijkse familiedag aan mijn moederskant wordt er gekeken naar de samenstelling van het gezin. Een oom heeft geen partner of kinderen, dus men vond het niet eerlijk dat hij net zo veel zou moeten betalen als een broer/zus met partner, 3 volwassen kinderen met aanhang en 4 kleinkinderen. Daar wordt er een verdeelsleutel op losgelaten, kinderen onder de basisschoolleeftijd zijn geloof ik gratis, basisschoolleeftijd half geld, vanaf middelbare school wordt er gerekend als een volwassene. Ook hier wordt de rekening naar het betreffende kind van mijn grootouders gestuurd, en die mag binnen zijn gezin/familie de rest regelen.

Overigens wordt er in beide gevallen gekeken naar een locatie met een zaaltje of iets, en duurt de dag van koffietijd 's ochtends (half 11 ongeveer) tot uurtje of 4, half 5. Da's dan inclusief uitgebreid buffet van de locale cateraar / bbq van de slager / chinees / whatever, borrel, hapjes, snoep voor de kinderen, fris, koffie, cake, etc. Redelijk basic activiteit (inderdaad een speurtocht of zo), en verder bijkletsen met iedereen, want over het algemeen zien we elkaar maar 1 keer per jaar - alleen met die dag.

Mijn ervaring is wel dat hoe meer 'verplichte' nummers je op die dag hebt, hoe meer weerstand er is. Vorig jaar werd er bij een van de dagen een vast wel interessante presentatie gegeven door een bekende van iemand - daar zaten alleen de kleinkinderen niet echt op te wachten, de achterkleinkinderen speelden buiten (basisschoolleeftijd of jonger), en de kinderen waren na de lunch behoorlijk ingedut... beetje jammer dus. Probeer wat dat betreft het doel van de dag in de gaten te houden, als dat bijpraten is, moet je dus niet van alles organiseren waardoor je de helft van de mensen niet kunt spreken omdat je moet luisteren naar een presentatie, een puzzeltocht hebt, o.i.d.
Bij onze familie wordt ook jaarlijks een familiedag georganiseerd.

Het is een beetje American style, iedereen neemt wat te eten mee. Voor bij de koffie, voor bij de borrel, voor het eten, en voor de borrel/koffie na het eten. Voor de rest worden de kosten van de drank, de bbq's, het luchtkasteel, de dixie's, de bar, en de tenten in 10 gelijke delen verdeeld onder alle broers en zussen (onze ouders, ooms en tantes) Die dat dan weer delen met hun kinderen. Maar ik moet er bij zeggen dat het een groep van meer dan 100 personen is incl. kleinkinderen.

Voor de ouders komt het neer op zo'n 75,- euro. Wat ze dan weer met de eigen kinderen delen. Wij hebben met de schoonzussen besloten om onze ouders vrij te houden van eten mee nemen, aangezien zij voor ons betalen. En dat doen de meesten neven en nichten.
We hebben een jaarlijkse familiedag. Iedereen zet maandelijks geld op een 'familierekening'; 5 euro per maand voor volwassenen en 2.50 voor kinderen. In totaal dus 60 Euro per volwassene en 30 per kind.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Verplaatst naar Overig
Even een vraag tussendoor, is dat " in" die familiedagen? ik hoor dat opeens overal, en voorheen eigenlijk nooit.
Voor de rest worden de kosten van de drank, de bbq's, het luchtkasteel, de dixie's, de bar, en de tenten

Wow, wat hebben wij dan een tamme dag als ik het zo lees

Ik zou gewoon de kosten die je maakt delen en bij de planning er wel rekening mee houden dat het niet te hoog uitkomt. Wij hebben ipv een familiedag één keer per jaar de verjaardag van een (stief-)oma waar de hele familie komt. Dat kost pp volgens mij rond de 40 euro voor eten en bowlen/zwemmen/spelletjes of zo. Lunch etc. wordt door familieleden geregeld.
Dat zeg ik....
quote:pipootje schreef op 12 februari 2010 @ 16:39:

Even een vraag tussendoor, is dat " in" die familiedagen? ik hoor dat opeens overal, en voorheen eigenlijk nooit.

Geen idee. Bij ons is het bij mijn vaderskant begonnen, nadat mijn grootouders allebei overleden waren en de kinderen (mijn vader en zijn broer en zus) het jammer zouden vinden als ze hun neven en nichten niet meer zouden zien. Want met verjaardagen enzo komt iedereen lang niet meer, tenminste, niet op de verjaardagen van neven, nichten, ooms en tantes. En begrafenissen (gelukkig) en bruiloften (helaas ) hebben we ook weinig, dus dan spreek je elkaar verder ook niet.

Nadat mijn grootouders van moederskant ook allebei overleden waren, is het voorstel daar ook neergelegd om dit te organiseren.

Bij beide kanten doen we dit inmiddels ruim 15 jaar, een vaste zondag in het jaar. En alleen bij mijn vaderskant is het nu twee keer niet doorgegaan, een keer vanwege het overlijden van mijn oom, en een keer omdat mijn tante op dat moment in het ziekenhuis lag. Maar dit jaar zal het ongetwijfeld weer georganiseerd worden.
Wij doen familiedagen nogal low budget: de activiteiten kosten niks (wat sport en spel voor wie dat wil en de rest doet niks), wat drinken en koekjes, en 's avonds een pizzaatje.

Laat het eens 20-30 euro pp kosten, hooguit.

Het gaat toch om het kletsen en om het showen van de baby's en zo, dus veel bijzonders hoeft er echt niet georganiseerd te worden. Een stel heeft al gauw twee familiedagen per jaar (meer als er ook nog scheidingen en ingewikkelde familieconstructies zijn), en je moet er vaak ook nog naartoe reizen. Alles wat het duurder maakt, maakt de drempel hoger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven