Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 17 februari 2010 om 14:26
Hoe overleef je de nachtvoedingen
1. KIJK NIET OP DE KLOK (die is echt cruciaal)
2. Accepteer dat het erbij hoort en realiseer je dat het overgaat
3. Maak het je zelf zo gemakkelijk mogelijk. Dwz: houd je kind dichtbij zodat je niet trappen op of af hoeft, maar zorg dat je kind letterlijk binnen handbereik is. In een bedje naast jouw bed, in een co-sleeper of in jouw bed (zie richtlijnen veilig samen slapen op borstvoeding.com).
4. Zorg dat je niet te wakker wordt, houd het licht uit en voed liggend, doe zelf nog even je oogjes toe en dommel even weg tijdens het voeden. Realiseer je dat door de vrijkomende oxytocine het inslapen voor jullie allebei makkelijker is dan normaal als je wakker wordt.
5. Afhankelijk van hoe laat je naar bed gaat, ga eventueel wat eerder.
6. Pak overdag je rust. Als je de kans hebt, ga even op bed liggen of op de bank en rust even uit. Maak het jezelf niet te druk overdag, laat het huishouden over aan je man (ik voed nu niet meer maar ben zwanger met bekkenklachten en ik geniet nog van de luxe van een huishoudelijke Smolman).
7. Doe iets waar je energie van krijgt, ga sporten, zwemmen, een wandeling maken, met een vriendin naar de bios of sauna, of iets anders waar jij weer van oplaadt.
8. Zorg goed voor jezelf. Eet voldoende (zie voedingscentrum voor wat simpele richtlijnen wat je nodig hebt tijdens de bv-periode), neem een multivitamine en een visoliesupplement, drink genoeg.
1. KIJK NIET OP DE KLOK (die is echt cruciaal)
2. Accepteer dat het erbij hoort en realiseer je dat het overgaat
3. Maak het je zelf zo gemakkelijk mogelijk. Dwz: houd je kind dichtbij zodat je niet trappen op of af hoeft, maar zorg dat je kind letterlijk binnen handbereik is. In een bedje naast jouw bed, in een co-sleeper of in jouw bed (zie richtlijnen veilig samen slapen op borstvoeding.com).
4. Zorg dat je niet te wakker wordt, houd het licht uit en voed liggend, doe zelf nog even je oogjes toe en dommel even weg tijdens het voeden. Realiseer je dat door de vrijkomende oxytocine het inslapen voor jullie allebei makkelijker is dan normaal als je wakker wordt.
5. Afhankelijk van hoe laat je naar bed gaat, ga eventueel wat eerder.
6. Pak overdag je rust. Als je de kans hebt, ga even op bed liggen of op de bank en rust even uit. Maak het jezelf niet te druk overdag, laat het huishouden over aan je man (ik voed nu niet meer maar ben zwanger met bekkenklachten en ik geniet nog van de luxe van een huishoudelijke Smolman).
7. Doe iets waar je energie van krijgt, ga sporten, zwemmen, een wandeling maken, met een vriendin naar de bios of sauna, of iets anders waar jij weer van oplaadt.
8. Zorg goed voor jezelf. Eet voldoende (zie voedingscentrum voor wat simpele richtlijnen wat je nodig hebt tijdens de bv-periode), neem een multivitamine en een visoliesupplement, drink genoeg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 17 februari 2010 om 20:44
Maar er zijn ook nog mensen die mobiel lezen en dan alleen de topics bekijken waar ze zelf al eerder in hebben geschreven smollie
Of die een bookmark gemaakt hebben voor het topic om minder te hoeven zoeken.
Ach, een link was handig geweest, maar ik heb jullie gevonden ....
Een link naar het oude topic is wel handig. Daarin zijn al zoveel vragen beantwoord. Zou zonde zijn als die lastiger te vinden is voor diegenen die een heleboel paginas door willen worstelen
Of die een bookmark gemaakt hebben voor het topic om minder te hoeven zoeken.
Ach, een link was handig geweest, maar ik heb jullie gevonden ....
Een link naar het oude topic is wel handig. Daarin zijn al zoveel vragen beantwoord. Zou zonde zijn als die lastiger te vinden is voor diegenen die een heleboel paginas door willen worstelen
woensdag 17 februari 2010 om 20:48
Hebbeb jullie mijn annekdote nog gelezen overigens? Ik wist dat amerikanen rare vogels zijn over het algemeen, maar dat zelfs het al dan niet doorslapen van kinderen op BV of KV niet bediscussieerd kan worden vind ik ronduit achterlijk. Het was me al eerder opgevallen dat ze er halve tenten verkopen om discreet onder te kunnen voeden. Oke, dat vind ik ook raar, maar daar kan ik de redenatie nog volgen, maar dat je er niet eens over kunt praten op het werk vind ik echt schokkend.
woensdag 17 februari 2010 om 21:14
Over slapen gesproken: ik redde het dus echt niet met een borst te voeden. Heb alles geprobeerd om de productie op te krikken en het leek wel of we hier non-stop aan het regelen waren (om de 1,5-2 uur voeden, dag en nacht). Na veel wikken en wegen en een ingewonnen advies van lk toch maar besloten weer tweezijdig te gaan voeden. Volgens haar zat mijn ene borst aan d'r tax, qua productie. Otje kreeg nog niet echt te weinig, want groeide goed, kweekt flink babyspekjes en heeft op zich voldoende plasluiers, maar ik vond wel dat z'n luiers minder waren dan voorheen. En oh, wat vind ik het spannend, want een nieuwe bo zou andere antibiotica beteken en (voorlopig) einde oefening v.w.b. bv. Maar feit is wel dat hij sinds twee, drie dagen overdag ineens weer langer slaapt en 's nachts ook nog om "maar" drie, vannacht zelfs maar twee, voedingen vraagt (i.p.v. vier tot zes, een enkele keer zelfs zeven).
Ik voel me er eerlijk gezegd ook best vervelend over. Door dat eenzijdig voeden is hij dus veel onrustiger geweest en dat vind ik eigenlijk heel erg. Voel me even een heel slechte mama nu... Moet heel eerlijk bekennen dat ik blij ben dat we over 3,5 week kunnen gaan bijvoeden. Da's nog geen einde van de bv (wil ik ook niet!), maar geeft mss wel wat meer rust als ik niet meer alleen voor zijn voedingen verantwoordelijk ben. Want dat vind ik nu even helemaal niet meer leuk...
Ik voel me er eerlijk gezegd ook best vervelend over. Door dat eenzijdig voeden is hij dus veel onrustiger geweest en dat vind ik eigenlijk heel erg. Voel me even een heel slechte mama nu... Moet heel eerlijk bekennen dat ik blij ben dat we over 3,5 week kunnen gaan bijvoeden. Da's nog geen einde van de bv (wil ik ook niet!), maar geeft mss wel wat meer rust als ik niet meer alleen voor zijn voedingen verantwoordelijk ben. Want dat vind ik nu even helemaal niet meer leuk...
woensdag 17 februari 2010 om 21:32
Zo euforisch als ik gisteren was over het feit dat dochter aan de borst drinkt, vraag ik me nu af of ik daar wel goed aan heb gedaan. Ik herken mijn meisje niet meer terug. Ze wil alleen nog maar bij mij liggen/zitten/hangen. Zodra ik haar weg leg gaat ze huilen. Ik hoop zo dat dit een fase is en dat dit los van het borst drinken staat.... en bovenal hoop ik dat het niet te lang duurt.
woensdag 17 februari 2010 om 22:02
OH Germanwings, het komt vast goed. Het gedrag kan door 1000 en 1 dingen komen en omdat het toevallig nu komt, koppel jij het aan het drinken aan de borst.Probeer nog even vol te houden!!!
Ik heb de afgelopen dagen gewerkt en dus gekolfd. En zoals ik op het vorige topic schreef, zou ik mijn bevindingen melden.
Ik heb met mijn dubbelzijdige kolf geprobeerd omhet massageprogramma te imiteren, maar helaas, weinig effect. Ik blijf te weinig kolven. Ik ga nu structureel bijkolven na de eerste voeding 's ochtends, Daar heb ik ook direct een vraag over:
Stel ik kolf vandaag 150cc, dan moet daar nog zo'n 60 cc bij. Kan ik de melk van morgenochten (of overmorgenochtend) bij de melk van vandaag bewaren, dus in dezelfde fles? Of moet ik dat bij elkaar doen op het moment van opwarmen?
Ik heb de afgelopen dagen gewerkt en dus gekolfd. En zoals ik op het vorige topic schreef, zou ik mijn bevindingen melden.
Ik heb met mijn dubbelzijdige kolf geprobeerd omhet massageprogramma te imiteren, maar helaas, weinig effect. Ik blijf te weinig kolven. Ik ga nu structureel bijkolven na de eerste voeding 's ochtends, Daar heb ik ook direct een vraag over:
Stel ik kolf vandaag 150cc, dan moet daar nog zo'n 60 cc bij. Kan ik de melk van morgenochten (of overmorgenochtend) bij de melk van vandaag bewaren, dus in dezelfde fles? Of moet ik dat bij elkaar doen op het moment van opwarmen?
woensdag 17 februari 2010 om 22:07
donderdag 18 februari 2010 om 08:19
GW, het is voor haar ook een hele verandering! Fijn dat de Bondolino helpt (ik ben fan).
Apricot: spannend hoor. En ik kan me heel goed voorstellen dat je je een slechte moeder voelt omdat je eenzijdig hebt gevoed. Maar: je kleintje heeft er niets aan over gehouden, is goed gegroeid! Ons dochtertje is destijds heel slecht gegroeid omdat ik met 1 borst voedde ivm overproductie en als ik de foto's uit die tijd zie raakt het me keihard. Maar ze is nu bijna 1 en gemiddeld van lengte en gewicht, heeft er niets aan over gehouden terwijl het toch wel een cruciale periode was toen (5 tot 9 weken oud). Je bent dus geen slechte moeder!!!
Apricot: spannend hoor. En ik kan me heel goed voorstellen dat je je een slechte moeder voelt omdat je eenzijdig hebt gevoed. Maar: je kleintje heeft er niets aan over gehouden, is goed gegroeid! Ons dochtertje is destijds heel slecht gegroeid omdat ik met 1 borst voedde ivm overproductie en als ik de foto's uit die tijd zie raakt het me keihard. Maar ze is nu bijna 1 en gemiddeld van lengte en gewicht, heeft er niets aan over gehouden terwijl het toch wel een cruciale periode was toen (5 tot 9 weken oud). Je bent dus geen slechte moeder!!!
donderdag 18 februari 2010 om 09:15
O, een nieuw topic! Ik ga zo even op zoek naar het oude...
Wilde even laten weten dat zoon weer drinkt!
Blijkbaar had ik gelijk en had hij toch spruw.
Ben enorm boos op de invaller van onze huisarts. Hij nam me totaal niet serieus. Gaf me gisteren het advies mijn zoon maar een paracetamol te geven (terwijl mijn eigen ha dat juist had afgeraden).
Heb Nystatine gekregen. Maar.....24 ml. Met als voorschrift:
10 dagen 4x per dag 1 ml. Ben ik nou gek? Ik heb nu totaal geen zin om die lul nog een keer te bellen voor nog een recept.
Maar nu al stoppen is vragen om moeilijkheden denk ik, toch?
GW, jij hebt een Bondolino!! Ik ben jaloerssss!! Ik was ervan overtuigd er eentje te gaan kopen, maar voor de zekerheid even gemaild met de verkoopster. Wat blijkt: ik pas 'm niet.
Hij is geschikt voor een buikomvang tot 105 cm, en die van mij is 115...(Te dik voor een fijne draagzak, wat voel ik me lullig!)
Ze schreef dat er een verlenger te koop is, maar die had ze niet op voorraad.
Anyway, denk jij dat hij echt te klein is? Was op zoek naar ervaringen met de Bondolino, maar kon ze niet vinden...
Ik zie het voeden weer helemaal zitten trouwens. Geen twijfel meer over de drinktechniek van zoon. Hij heeft enorm veel slaap in te halen, en is dat volop aan het doen. FIJN! Na een aantal nachten niet meer dan 2 uur geslapen te hebben zat ik er aardig doorheen. Vannacht gewoon 6 uur geslapen, en maar 1 voeding!
Even op zoek naar het vorige topic...
Wilde even laten weten dat zoon weer drinkt!
Blijkbaar had ik gelijk en had hij toch spruw.
Ben enorm boos op de invaller van onze huisarts. Hij nam me totaal niet serieus. Gaf me gisteren het advies mijn zoon maar een paracetamol te geven (terwijl mijn eigen ha dat juist had afgeraden).
Heb Nystatine gekregen. Maar.....24 ml. Met als voorschrift:
10 dagen 4x per dag 1 ml. Ben ik nou gek? Ik heb nu totaal geen zin om die lul nog een keer te bellen voor nog een recept.
Maar nu al stoppen is vragen om moeilijkheden denk ik, toch?
GW, jij hebt een Bondolino!! Ik ben jaloerssss!! Ik was ervan overtuigd er eentje te gaan kopen, maar voor de zekerheid even gemaild met de verkoopster. Wat blijkt: ik pas 'm niet.
Hij is geschikt voor een buikomvang tot 105 cm, en die van mij is 115...(Te dik voor een fijne draagzak, wat voel ik me lullig!)
Ze schreef dat er een verlenger te koop is, maar die had ze niet op voorraad.
Anyway, denk jij dat hij echt te klein is? Was op zoek naar ervaringen met de Bondolino, maar kon ze niet vinden...
Ik zie het voeden weer helemaal zitten trouwens. Geen twijfel meer over de drinktechniek van zoon. Hij heeft enorm veel slaap in te halen, en is dat volop aan het doen. FIJN! Na een aantal nachten niet meer dan 2 uur geslapen te hebben zat ik er aardig doorheen. Vannacht gewoon 6 uur geslapen, en maar 1 voeding!
Even op zoek naar het vorige topic...
donderdag 18 februari 2010 om 09:31
Smollie, dat heeft nog lang geduurd zeg, die spreidbroek...Gelukkig is het helemaal goed gekomen! (Merk je er wat van in de motorische ontwikkeling?) Helm is maar kort geweest, alles bij elkaar 3 maanden. Als haar haren nat zijn zie ik nog een beetje een afplatting, maar mensen die het niet weten zien het niet.
Wij moeten overigens met zoon ook voor een echo van de heupjes. Hij heeft tot 30 weken (dacht ik, wat vergeet je dat snel!) in een stuit gelegen.
Nog even over die harde stinkscheten van zoon: zou het niet gewoon kunnen komen door lucht happen?
Als hij inderdaad spruw had, en daardoor onrustig dronk en dus veel lucht binnen kreeg, dan moet dat toch ook zijn lichaam verlaten?
Ik laat de lk nog even achterwege, op dit moment loopt het weer zo goed! Overdenk nog wel een gang naar de osteopaat...
Wij moeten overigens met zoon ook voor een echo van de heupjes. Hij heeft tot 30 weken (dacht ik, wat vergeet je dat snel!) in een stuit gelegen.
Nog even over die harde stinkscheten van zoon: zou het niet gewoon kunnen komen door lucht happen?
Als hij inderdaad spruw had, en daardoor onrustig dronk en dus veel lucht binnen kreeg, dan moet dat toch ook zijn lichaam verlaten?
Ik laat de lk nog even achterwege, op dit moment loopt het weer zo goed! Overdenk nog wel een gang naar de osteopaat...
donderdag 18 februari 2010 om 10:22
Gonien, fijn dat je zoontje weer drinkt. ''t Is soms echt naadje met huisartsen. Kun je het aankaarten als je eigen ha weer terug is? Top dat je zo goed geslapen hebt!
Over de Bondolino: geen ervaring mee, maar mss eens bij D&V vragen?
Thnx Lou. Het slapen is hier al een tijd echt drama. Nou is Ot gewoon geen superslaper, van zichzelf al niet. Maar ik voel me schuldig omdat ik het blijkbaar verergerd heb... Je hebt wel gelijk dat hij er fysiek niets aan heeft overgehouden. Ik ben gewoon zo'n enorme twijfelkont! Doe ik het wel goed? Gaat het wel goed met hem? Wat is nou een fase en wat komt door de bv? Krijg veel kritiek uit m'n directe omgeving, dat helpt ook niet. Moet me, voor m'n gevoel de hele tijd verdedigen en dat doe ik dan ook. Note to self: ophouden met verdedigen en gewoon eigen koers varen. Zo, genoeg gemekkerd...
Over de Bondolino: geen ervaring mee, maar mss eens bij D&V vragen?
Thnx Lou. Het slapen is hier al een tijd echt drama. Nou is Ot gewoon geen superslaper, van zichzelf al niet. Maar ik voel me schuldig omdat ik het blijkbaar verergerd heb... Je hebt wel gelijk dat hij er fysiek niets aan heeft overgehouden. Ik ben gewoon zo'n enorme twijfelkont! Doe ik het wel goed? Gaat het wel goed met hem? Wat is nou een fase en wat komt door de bv? Krijg veel kritiek uit m'n directe omgeving, dat helpt ook niet. Moet me, voor m'n gevoel de hele tijd verdedigen en dat doe ik dan ook. Note to self: ophouden met verdedigen en gewoon eigen koers varen. Zo, genoeg gemekkerd...
donderdag 18 februari 2010 om 10:33
Gonien, gewoon die verlenger erbij kopen, en snel vergeten dat je hem zonder niet zou passen. Wat een eeehm, rare huisarts! Hopelijk zijn jullie snel van de spruw verlost.
Persoonlijk zou ik niet naar een osteopaat gaan, eerder toch een LK inschakelen of het even aankijken hoe het gaat als de spruw voorbij is (de huisarts durf ik niet te opperen )
Apricot, je hebt gedaan wat jou het beste leek, dat blijkt achteraf misschien niet helemaal perfect te hebben uitgepakt, jammer, scherven rapen en weer verder. Zolang je durft te kijken of je het wel goed doet, en wat je doet daarop aanpast, doe je het goed.
Persoonlijk zou ik niet naar een osteopaat gaan, eerder toch een LK inschakelen of het even aankijken hoe het gaat als de spruw voorbij is (de huisarts durf ik niet te opperen )
Apricot, je hebt gedaan wat jou het beste leek, dat blijkt achteraf misschien niet helemaal perfect te hebben uitgepakt, jammer, scherven rapen en weer verder. Zolang je durft te kijken of je het wel goed doet, en wat je doet daarop aanpast, doe je het goed.
donderdag 18 februari 2010 om 11:46
quote:wen schreef op 18 februari 2010 @ 10:33:
Zolang je durft te kijken of je het wel goed doet, en wat je doet daarop aanpast, doe je het goed.Dat vind ik een hele goeie. Mijn vorige motto was "raap iets op, telkens als je valt". Da's eigenlijk wat jij nu zegt. Tja, en die onzekerheid is er sowieso wel. Comes with the "job".
Zolang je durft te kijken of je het wel goed doet, en wat je doet daarop aanpast, doe je het goed.Dat vind ik een hele goeie. Mijn vorige motto was "raap iets op, telkens als je valt". Da's eigenlijk wat jij nu zegt. Tja, en die onzekerheid is er sowieso wel. Comes with the "job".
donderdag 18 februari 2010 om 12:45
Gonien, de bondolino is fijn (ik heb gisteren mijn bestelling de deur uit gedaan, moet dinsdag de leen bondo weer inleveren maar krijg als het goed is dan meteen mijn eigen.) Wij hebben er trouwens ook een heupverlengstuk bijbesteld voor mijn man. Ik geloof dat je zo'n stukje ook wel via internet kunt bestellen hoor.
En ik denk dat dochter hier voorzichtig weer haar draai weet te vinden. Vannacht als vanouds maar 1 keer gekomen (toen wel bijna 1,5 uur met voeden bezig geweest, das dan wel weer minder). En als beloning voor mezelf mag ik een mooie voedingsbh op figleaves uitzoeken. Iemand hier ervaring met de maten daar? Vallen die een beetje normaal?
En ik denk dat dochter hier voorzichtig weer haar draai weet te vinden. Vannacht als vanouds maar 1 keer gekomen (toen wel bijna 1,5 uur met voeden bezig geweest, das dan wel weer minder). En als beloning voor mezelf mag ik een mooie voedingsbh op figleaves uitzoeken. Iemand hier ervaring met de maten daar? Vallen die een beetje normaal?